Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Holtsmark

Freud

over 16 år siden

Freud

Gå inn på www.holtsmarkgolf.no og klikk på "bane" i listen til venstre. Gå så til "banestatus" og les hva klubbeier Lars Hjort skriver 1. juli.

De som er medlem blir nok skuffet over holdningen hans.

Hjort har tidligere påstått at andre baner i området har like dårlige forhold som Holtsmark iår, uten å kunne nevne et eksempel. Fra et par andre baner på Østlandet har jeg førstehånds informasjon om at man der begynte tidlig med å fjerne is og snø fra greenene, altså før det var smeltet naturlig. Dersom man ikke gjorde det på Holtsmark, så er det kanskje grunnen til at det er så dårlige forhold der?

Selv spiller jeg gjerne der, og har gjort det 3-4 ganger hvert år. Men ikke siden primo juni iår, da forholdene var elendige. Jeg kommer vel tilbake i august. Problemet med Holtsmark er at banen aldri har satt seg skikkelig, særlig gjelder dette fairwayene. Burde vært stengt et år, for en ordentlig renovering. Men økonomien tillater vel ikke det.

Skriver dette her, siden redaktøren av golfsiden.com stryker det som dreier seg om Holtsmark. Skjønner forøvrig ikke at folk gidder å skrive der lenger, på grunn av sensurpolitikken og innblandingen og rolleproblemene til redaktør Ramnefjell.

Megaslice

over 16 år siden

Megaslice

Hjort har vel ikke påstått at andre baner har like dårlige forhold som Holtsmark - hvor har du det fra?

Og det er allerede en tråd her om Holtsmark her: http://www.scangolf.no/forum/forum.asp?mode=disk&inid=101018

Vil du diskutere AR's sensur kan du gjøre det her:
http://www.scangolf.no/forum/forum.asp?mode=disk&inid=101842

Breud

over 16 år siden

Breud

Fint med førstehåndsinformasjon Freud, men prøv kanskje å spørre alle klubbene som fjernet is og snø om de har fått fantastiske forhold fra dag 1 i år....

INGEN har hatt knallstart på sesongen i år. (og med ingen, så mener jeg selvsagt ingen som har hatt samme forhold som Holtsmark, Tyrifjord, Hakadal, Mikla, etc. etc.)

Når du i tillegg bruker den velbrukte ordkombinasjonen "Satt seg skikkelig", så må jeg le.
hva i alle dager er å sette seg? På holtsmark betyr det tydeligvis at gresset vokser på leire.
På hakadal betydde det en gang at banen kom til å bli norges beste bane når den fikk satt seg. har den satt seg enda?
Jeg har spilt Hakadal i år, og i så fall har den neimen ikke satt seg enda.
Gresset var fint, og greenene tette, men jammen er alle de blinde utslagene der enda, og tror du ikke at formen på både fairwayer og greener også er helt lik det dde var for et par år siden?

Holtsmark klarer aldri å sette seg så lenge gresset skal vokse på leire i bunnen av en leiredal.
Her må det seriøse mengder med sand til, og det beste ville vel vært å skrape av hele topplaget, for det underlaget er kun egnet til skulpturering, ikke til gressvekst.
(litt på spissen, men sånn er livet)

crunchyfrog

over 16 år siden

crunchyfrog

Freud: Det er mulig Hjort har påstått det du sier og det er mulig han ikke har gjort det. Indikasjonen du formodentlig bygger det på, er at et innlegg fra ham på golfsiden har samme kodede ip-adresse som et innlegg fra et annet nick som kritiserer "andre baner i området". Jeg velger å tro at Hjort ikke er samme person som har skrevet de andre innleggene.

Jeg er medlem på Holtsmark, og er ikke skuffet over holdningen hans. Det er skrevet mye om Holtsmark her og på golfsiden, og til tross for en god del saklige innlegg, sitter jeg igjen med et overveldende inntrykk av hets mot de som drifter banen. Jeg har forståelse for at han tar til motmæle, men det ville kanskje vært heldigere om det hadde vært gjort i et innlegg på det angjeldende forum enn på hjemmesiden til Holtsmark.

Forholdene på banen er imidlertid dessverre udiskutable. Det virker som om Holtsmark har blitt rammet hardere enn andre baner i området denne sesongen, og mange har tydeligvis savnet bedre informasjon. Det er urealistisk å etterspørre en advarsel på hjemmesiden om døde greener og knapt bedre fairwayer, men en litt mer edruelig og informativ tekst enn det som har stått frem til begynnelsen av juli bør både medlemmer og greenfee-gjester kunne forvente. Det har de nå rettet på.

Jeg har null peiling på gressvekst, jordsmonn, og hva som skal til for at en bane "setter seg" (har nok med å få pelargoniaen til å vokse i balkongkassene.) Jeg antar imidlertid at de som drifter Holtsmark er avhengige av å få folk til å spille på banen for å få økonomien til å gå rundt, og at de derfor gjør det de kan for å få et anlegg mange har lyst til å besøke mer enn én gang. Jeg håper de får det til før sesongen er over.

Lurer

over 16 år siden

Lurer

Hvordan kan en bane som Kongsberg være så mye bedre enn tidligere og Holtsmark så dårlig? Kongsberg må vel slite mer med både snø og is enn det Holtsmark gjør?

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

Snø (og is) er i seg selv ikke problemet. Rekkefølgen på regn,frost, snø,mildvær, tining osv kan derimot skape store problemer.
Sannsynligvis ble mange av banene på østlandet ødelagt av forholdene med regn/frost vi hadde før snøen kom i januar. I tillegg hadde vi en sen vinter.
En real vinter med alt i riktig rekkefølge(sic) trenger ikke være noe problem for golfbanene. Det er ikke første gang Kongsberg har bra bane relativt tidlig på sommeren.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Det er ikke så enkelt.
Den snøen som kom før jul tinet opp på enkelte baner og frøs til is.
Når isen blir liggende og ikke fjernet før solen tiner den vil gresset under begynne å vokse pga lyset og det dør pga mangel på oksygen. Det heter isbrann på bonde-språket.
Noen baner beholdt snøen og fikk ikke is. På noen baner ble isen fjernet. Begge disse unngikk isbrann. De baner som sliter har nok ikke fjernet isen og dermed så fikk de isbrann. Kjekstad feks fjernet isen omgående og unngikk dette på greenene.
Kanskje Kongsberg gjorde det samme som Kjekstad eller kanskje snøen ikke tinet der oppe ved juletider slik at det ble is. Det er spesielt kortklippet gress som feks på teesteder og greener som isbrann oppstår på. Hadde det heller vært i roughen. ;-)

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

He he Lancaster.
Jeg skrev samtidig som deg, men vi er vist enige

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her