Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Uttale - herr Ramnefjell!!

Johnny Puma

over 22 år siden

Johnny Puma

Har med både fryd og glede lest golfsiden.com sine leserbrev og artikler gjennom en tid og et av mange temaer er den "never ending" diskusjonen på ord og utrykk innen golf. Det som er artig er at Asbjørn Ramnefjell har sine bestemte meninger mens andre har sine....greit nok. Jeg gidder ikke å engasjere meg i om bunker uttales bønker eller bonker eller om det heter putt eller pøtt.

Det jeg derimot gidder å engasjere meg bittelitt i er hvordan man uttaler personnavn - for det har med respekt å gjøre!

Under en særdeles spennende og flott Ryder Cup helg fra The Belfry - kom jeg opptil flere ganger til å bite meg merke i herr Ramnefjells feil uttale av en glimrende ire ved navn Padraig Harringtons fornavn.

Jeg husker godt at nevnte Harrington selv understreket i et intervju for en stund siden at hans "given name" Padraig uttales 'pådri' og ikke som herr femmerspoon (det er 3 wooden som er spoon) Ramnefjell uttaler 'pådraijg'.

Vet det ikke høres logisk ut, men dog........staten Arkansas uttales forøvrig 'arkenså' .

Jeg benytter forøvrig ikke golfsidens leserbrev da jeg ikke vil at innleggene må innom en redaktør før de går ut på nett.

JP

Tulling

over 22 år siden

Tulling

Harr'u lite å jøre on da'n Jånny.???
Dette va et interesangt tema

Johnny Puma

over 22 år siden

Johnny Puma

Joda "Tulling" - nok å gjøre - takk!

Dette temaet har skapt utrolig mange spaltemetre på andre sider og flere "semiprofilerte" personer har hatt sine meninger om saken - så det er nok interessant for mange. Men det gjelder nok folk som kan sin norsk......

God bedring!

JP

Gunnhild Iversen

over 22 år siden

Gunnhild Iversen

Snakk om tull å bruke spaltemeter på.
Hvor flink er du da Jonny, til å utale spesielle navn som man må ha lokalkunnskap for å få riktig ? Er du språkforsker eller noe sånt ? Opptatt av språkets fordervelse????
Jeg har ikke sett en eneste spaltemillimeter om noe så uvesentlig, hvem andre enn deg er det som har tatt dette opp ??
Dessuten, dette er en GOLF-side. Språkdebatt hører hjemme helt andre steder enn her.
Hilsen Gunnhild

Pål

over 22 år siden

Pål

Johnny har faktisk et ganske fint poeng. Faktum er at Ramnefjell har påtatt seg en rolle som nestor innen golfnorge og leser man hjemmesiden hans så ser man at han har lagt ned mye i arbeid i dette temaet. Desto morsommere at han da bommer på kjente spilleres fornavn. For meg som journalist er det et must at jeg lærer meg 100% korrekt uttale av alle navn og stedsnavn(og titler) før jeg begynner en jobb. Det hadde ikke TV3s "ekspert" gjort i tilfelle Harrington.

Claus

over 22 år siden

Claus

Når nu Johnny er så engageret i udtale, så vil jeg lige komme med en korrektion på Hr Harringtons fornavn. Den korrekte udtale er Pawrick (eller Pawdrick hvis man kommer fra det sydlige Irland). Harrington er imidlertid fra Dublin, så han ville selv sige Pawrick. Jeg har iøvrigt selv boet i Irland og har irsk kæreste, så dette ved jeg efter at have mødt et par levende 'Pawrick'er (dog ikke ham Harrington)

Hans Olav Husa

over 22 år siden

Hans Olav Husa

He he

Tror jeg kaller han Patrik jeg,om jeg noen gang kommer til å nevne han.
Som Eggen sier "hvem er det" Asbjørn Ramnefjell !!!!!

Tohr

over 22 år siden

Tohr

Claus!
Padraig Harrington fikk spørsmålet i et intervju, om hvordan man skal uttale navnet hans (jeg så det selv). Når han selv sier "pådri", må vi vel tro på dette, uansett hvilket land din kjæreste kommer fra!

Teit å diskutere dette i det vide og det breie, men noe må man jo bruke fritiden på! :-)

En ting er A. Ramnefjell (som for øvrig er en meget hyggelig person og gjør så godt han kan) sin uttale, men når man sitter å ser på sporten på NRK eller TV2, kan man jo nesten le seg ihjel av hva de presterer å si! Hva med f.eks: "Henrik Bjørnstad er 2 runder under par..." eller "...ødela runden etter en birdie på siste hullet..." :-)

Ove Nyhuus

over 22 år siden

Ove Nyhuus

Dette må være tidenes såpeopera på nettet.
Johhny og Påtrikk er ikke så veldig interressant, men det er god underholdning å lese innleggene. Jeg synest jeg ser for meg en puma som sitter og knurrer foran TV når pådri skal putte

Erik Diesen

over 22 år siden

Erik Diesen

Jonny er bare missunnelig for at det ikke er han som får kommentere

Johnny Puma

over 22 år siden

Johnny Puma

hehe!

Må si meg enig i at det har vært artig å lese svarene som har kommet inn også. Likte spesielt "Claus" sitt "håpløse" indleg (med all respekt)!

Vi Pumaer knurrer ikke - vi freser hver gang Padraig skal putte og ikke Gøran Z. kommenterer - for han sier Pådri!!

Det er vel greit at den eplekjekke AR får litt tyn også - perfeksjonist som han virker å være!!

Vi kan jo fortsette med Siux Falls - eller Clouchester. Artige uttaler der også.

Til "Ove Nyhuus" - skal du ha såpeopera på nett - besøk leserinnleggene på golfsiden.com og "spol" tilbake til innleggene i "pøtt & bønker" diskusjonene.......da snakker vi!

Lev vel - unngå magesår!

JP

Claus

over 22 år siden

Claus

"Claus" sitt "håpløse" indleg ?? Johnny Puma og Tohr, jeg tror at i må tage jer en tur til Irland istedet for at sidde tilbage med al den selvtilfredshed og bagklogskab. Da vil i finde ud af hvordan irere udtager Padraig. Det er alt hvad jeg kan sige....

.....eller i kan sette indsatsen i et væddemål!

Dø Jånny

over 22 år siden

Dø Jånny

De hetær ikke Siux Falls, det heter Sioux Falls.
Nå mår'ru sjærpe dæj

Johnny Puma

over 22 år siden

Johnny Puma

Så at jeg hadde glemt en "u" i Sioux Falls med en gang jeg hadde sendt den - jeg beklager på det sterkeste og tar selvfølgelig sterk selvkritikk.

Claus! I kan rulle ind - send en mail til Padraig og spør ham - er spent på svaret!

www.padraigharrington.com - derfra kan du sende en mail!

JP

Mr. T

over 22 år siden

Mr. T

Dette er en meningsløs diskusjon. Alle vet at nå AR har uttalt seg om uttale mv. er dette per definisjon en sannhet og skal danne utgangspunktet for enhver senere bedømmelse av personens plassering i golfhierarkiet.

Det er jammen ikke lett å være golfspiller i Norge, hverken for AR eller andre.

(For ordens skyld er ovenstående selvfølgelig Mr. T's egen vurdering av uttalelser og innlegg på Golfsiden.com og AR har på ingen måte gitt direkte uttrykk for en slik klasseinndeling)

Claus

over 22 år siden

Claus

Johnny, prøv at se på http://www.golfweb.com/u/ce/multi/0,1977,5224306,00.html
De skriver Pawdrig, ligner temmeligt meget på Pawdrick og temmeligt lidt på Pådri!!

Patrick from Boston

over 22 år siden

Patrick from Boston

Dear Claus,

Try to pronounce Paw and then Drig (not Drigg)...in the american way!!

St Patrick

Claus

over 22 år siden

Claus

Dear Patrick (som pludseligt ikke vil hedde Johnny mere),

Det er præcis hvad jeg gør! Drig kan aldrig blive til 'dri'. Det er ligesom order 'dig' på engelsk. Her er 'd'-et heller ikke stumt.

Prøver med lidt mere input til dig:

1. Følgende er taget fra site'n: http://www.tamora-pierce.com/pronounc.htm, der beskriver forskellige udtaler:
'Padraig haMinch--pah-DRAYG'
2. Prøv denne: http://www.geocities.com/TelevisionCity/9171/faqstories.html. Her siger de 'Porick'
3. Eller denne: http://www.inac.org/irishlanguage/lesson5.html, hvor vi er tilbage ved Pawdrig (og denne gang er det ikke amerikansk)

Nu skulle det vist række!

Johnny Puma

over 22 år siden

Johnny Puma

Claus - jeg har vist fått deg til å jobbe svært med dette temaet - men jeg utgir meg ikke for andre enn Johnny Puma - så ikke prøv å beskyld meg for innlegg jeg ikke har skrevet!

Det er nok ikke bare oss to tosser der er inde på denne side!

Jeg støtter meg forøvrig fremdeles til herr Harringtons eget svar.

JP

Mr Optimist

over 22 år siden

Mr Optimist

Diskusjoner som dette er med på å stadfeste inntrykket av golf som en snobbesport full av drittsekker, blant "vanlige folk". Ta dere sammen !

Tohr

over 22 år siden

Tohr

Mr Optimist!
Hvorfor være så superseriøs hele tiden? Tror de fleste i denne diskusjonen har et smil om munnen! La nå folk få holde på som de vil!
Selv syntes jeg det er underholdende å lese, selv om det ikke er så seriøst...

Du må jo selv ha syntes at det var noe "fengende" ved denne diskusjonene, siden du i det hele tatt har lest den...

Mr Optimist

over 22 år siden

Mr Optimist

Beklager, jeg trodde dette var en seriøs side der viktige saker innen golfsporten ble diskutert.

Forøvrig falt jeg av etter de tre-fire første forslagene til hvordan Padraig utaler navnet sitt.

Årsaken til at jeg tar dette opp er at det forekommer slike " hvem kan de mest uinteresante ting om golf" diskusjoner på flere nettsteder. Begynner å bli lei av Pøtt/Put, Bønker/Bonker/Bunker, Padraig etc.etc. Har vi ikke større utfordringer enn dette i golf Norge ?

Selv sier jeg "bra skudd" når en motspiller gjør noe bra. Dette kommer jo fra det engelske "nice shot" og må åpenbart være mer riktig å bruke enn "bra slag" som vi sier i Norge. Uten at jeg ønsker å lage noe diskusjon av dette !!!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her