Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Scheie og juniorsatsingen

Golf fan

over 16 år siden

Golf fan

Jeg er en av mange som syntes det blir helt feil med håndballkeeper som øverst sportslig ansvarlig i NGF. Det har blitt påpekt tidligere at han gjør et fantastisk arbeid på juniorsiden. De tre foregående år tok vi medaljer både individuelt og lagmessig og med tilsammen tre seire. I år kom vi nest sist! Under dagenssportslige ledelse er det kun Skarpnord og Tutta som leverer. Supertalentene Thorp og Kristiansen er en skygge av seg selv.

Er dette begynnelsen på Scheie epoken med dertil labre resultater? Jeg tror de gode resultatene i 06, 07 og 08 kan tilskrives sportslig ledelse før Scheie og at vi nå ser resultatet av sportslig ledelse med hjertet sitt i en annen sport.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Jeg er enig i at det er lite heldig med en håndballspiller istedenfor golfspiller som sportssjef i NGF, men det er neppe Frode Scheies skyld at juniorene gjorde det dårlig i Japan. Scheie skal legge forholdene til rette for coachene og spillerne, men er neppe direkte involvert som coachene eller landslagssjefene er. Og jeg tror faktisk Scheie har lagt forholdene godt til rette, så det er nok mer spillerne selv og coachene som har sviktet enn Scheie.

Hiks

over 16 år siden

Hiks

Er enig med pepper her. Virker som om det er mange i golfnorge som blander begrepet sportssjef med landslagstrener(eller hva man skal kalle satsingsgruppene) Scheie er en tilrettelegger. spillerene har egne trenere i klubbene, og en ansvarlig trener i de ulike gruppene. Dersom han ikke har lagt forholdene til rette blir det riktig å skylde på scheie, men man kan ikke legge skylden på ham for dårlige sportslige resultater dersom spillerne har fått de beste mulighetene til å utføre treningsarbeidet ut fra de ressursene som er tilgjengelige.
Synes forøvrig fotballen her har en dårlig mentalitet med at man skylder på trenerene med en gang i stedet for de 11 som spiller. er tross alt som skal gjøre innsatsen, og dasser man rundt i 2 x 45 minutt uten å prøve så er det ikke treneren som har skylden. han skal selvsagt motivere å gjøre det han kan for å få spillerne til å yte, men til syvende og sist er det spillerne som må ta dette til seg og yte dette selv.

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

Som jeg hevdet under stor motbør når vi hadde noen gode resultater i junior og amtørsammenheng, ikke legg for mye i dette, det behøver ikke å bety så veldig mye i forhold til videre suksess i pro livet.

Juniorturneringen i Japan sponset av Toyota er ikke et VM slik media her prøvde å fremstille det, EM amatør er kun en samling av alle de som ikke er gode nok til å tenke på å bli proffer. I tillegg kommer at enkelte år er standarden på feltene veldig dårlig, andre år bedre. Vi kan altså ikke utlede for mye av dette.

Resultatene til Thop og Kristiansen som voksne så langt taler for seg. Først når gutta er 24-25 år vet vi om de hadde nok arbeidsmoral i seg til å lykkes. Frode Scheie har lite med dette å gjøre.

Helt enig i at det blir håpløst med en ikke golfspiller som sportssjef. Men NGF har jo vist total mangel på kompetanse i en årekke, så "whats new?"....

Har sagt det før

over 16 år siden

Har sagt det før

Når NGF's såkalte "trenere" røsker de aller beste spillerne bort fra klubben sin og inn på "landslaget" går det rett til helvete. Det har vi sett år etter år.
Begrens arbeidsoppgavene til NGF til å drive litt kursvirksomhet tillitsvalgte og sørge for oversettelse av golfreglene havert andre år, så kommer resultatene til å blomstre.
Og send gjerne han stygge skjeggete svensken med coachingsystemet sitt tilbake dit han kom fra. Dette systemet gir helt feil fokus på golftrening, og dermed har vi ingen supertalenter lenger i klassen til Tage, Thorp og Kristiansen.

Oggi

over 16 år siden

Oggi

Til Har sagt det før:
Kan du utdype din misnøye med Coachingsystemet. Jeg er ingen golfguru, men har oppfattet dette som et konstruktivt og målorientert treningsverktøy - tilgjengelig og anvendelig for alle kompetansenivåer. Hvor har jeg bommet?

Har sagt det før

over 16 år siden

Har sagt det før

Coachingsystemet tar ikke hensyn til individuelle forutsetninger.
I klubben min har de konkurranser om å "vinne" i coachingsystemet.
Merkelig nok blir de med høye coaching-poengsummer knust på banen av de med mye lavere poengsummer. Mange fokuserer på uvesentligheter fordi det ikke stemmer med totalprofilen i coachingsystemet, og glemmer derfor sektorer de har størst utviklingspotensiale i.

Si hva du vil

over 16 år siden

Si hva du vil

Det der er selvsagt tullprat.
Er jo nettopp de individuelle forskjellene som gjør at alle kan trene coachingsystemet.
HVis klubben din har lagt opp til at man ikke skal ha egentrening utenom coaching, så er det klubbens trenere det er noe feil med, og ikke CS.

Gjest

over 16 år siden

Gjest

Har noen sett Scheie utenfor Oslogryta.....

Titter

over 16 år siden

Titter

Har sett Scheie manger ganger på tv jeg.

Driver ikke han mest med håndball da?

Circa 62

over 16 år siden

Circa 62

Mulig det ikke er ideelt med en håndballmålvakt som sportssjef. Uansett idrett så har Scheie drevet med toppidrett over mange år, han har vært proff i utlandet og har mange landskamper for Norge. I tillegg har han noen år som håndballtrener på øverste nivå.

Dermed har han ihvertfall toppidrettserfaring som kan være greit å ha med seg. Noe av problemet når NGF henter sportssjef fra annen idrett er kanskje at det ikke finnes så mange i Norge (med noen få unntak) som har lang toppidrettserfaring innenfor golfsporten.

Den forrige sportssjefen hadde spilt fotball i VIF og har lang erfraing som trener og sportssjef i hopp pluss et lite opphold i Stabæk. Da var det ingen som klagde over manglende golfbakgrunn. Og det kom vel av at da presterte Torp & Co som juniorer, Bjørnstad gikk på PGA og Tutta slo igjennom.

Det er nok mange faktorer som spiller inn. En av de kan være Scheie, men det blir feil å skyte på alene. Som gammel målvakt det kan det være vanskelignok når en kommer alene til og med...

kølla

over 16 år siden

kølla

Kanskje det skjer mer enn det som synes på resultatlisten?
Scheie har hvertfall ambisjoner

http://www.oblad.no/article/20090629/BADEBYEN/580871822

Hickory

over 16 år siden

Hickory

Blir vel uansett nye koster etter tinget. Ny politisk ledelse, generalskretær går av med pensjon. Forbundet må bli mer synlig i alle ledd. En kjempestor adm. på Ullevål må kunne produsere mer resultater både sportslig og klubbmessig. Med nyansatt på informasjon og kommunikasjonsiden trodde jeg at dette også ville bli bedre.
Soveputen til NGF er innbetalingen av 15 mill. fra oss spillere i klubbene. Slikt gjør ikke andre idretter - og vi bør kunne kreve mer tilbake også enn andre forbund. Er det kun mine øyne som ser det stikk motsatte?

Nei det er ikke bare du

over 16 år siden

Nei det er ikke bare du

som ser dette som det er......

Bergenser til Gjest

over 16 år siden

Bergenser til Gjest

Scheie har ivertfall ikke besøt Bergen medmindre han har dekket en Fyllingen kamp.........

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her