Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Valg av mesterskapsbaner

K.J Ekstad

over 16 år siden

K.J Ekstad

Da er det min tur til å melde meg inn på scangolf igjen.

Jeg var forøvrig på Kjekstad og spilte en vidunderlig runde den andre dagen, og jeg begynnte å mimre tilbake til i fjor sommer når jeg var tilskuer på Norgesmesterskapet for lag på i fjor. Banen var vidunderlig i fjor, med perfekte fairwayer og nydelige greener hvor elitespillerene i landet ikke kunne klage over dårlige forhold. Det som imponerer meg mest med Kjekstad er hvordan spillere må plassere ballen taktisk, og ikke bare "denge til" og treffe nabo fairwayen eller bare en bunker på det værste. På Kjekstad må ballen strategisk plasseres på riktig side av fairway, og slag i skogen straffer seg særdeles mye for "the big hitters" som slår i skogen halvparten av gangene.

Med de argumenter føler jeg det er min rett å sette spørsmålstegn ved å spille lag-NM på baner som Losby og Miklagard, de såkalte "mesterskapsbanene" i landet vårt. Jeg spilte på Losby tidligere i år, og det overrasket meg hvor lett det er. Det er store fairwayer, og greener som man må slå et umenneskelig dårlig slag for å ikke treffe. Greenene er forøvrig ganske trege, så det betyr ingenting om det er platåer eller store break i green, for ballen ruller jo så vidt fremover.
Mitt andre poeng er at når fairwayene er så store og lette å treffe som de er, så blir golf bare en konkurranse for de som slår langt, og det er bare en håndfull mennesker i dette landet som kan slå så langt.

Disse er baner hvor Tiger Woods liker seg, for han treffer jo omtrent 50% av fairwayene, og det er ingen problemer hvis han bommer. Hvordan skal en spiller som Fred Funk konkurere med spillere som Tiger på denne banen? Det er ingen sjangs for at han kan i det hele tatt komme i nærheten av Tiger. Golf skal jo være et spill hvor den beste "all around" gofleren for å si det på engelsk skal være best, og det er ikke om å gjøre å "denge" til ballen så langt som mulig å loffe en wedge på green.

Jeg har følgende forslag til TD'en som skal sette opp banen på Losby i Juli:

1. Out of Bounds på samtlige "dobble" fairwayer
2. Ekstremt trange fairwayer med brutal U.S Open rough
3. Spille fra rød tee så de som slår langt ikke får fordel.

Med de forslag håper jeg det blir et godt norgesmesterskap på Losby i juli, hvor den beste golferen vinner, ikke den som kan kline til.

"Drive for show, putt for dough"

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Mange gode tanker her.

En annen mulighet er jo å spille hele mesterskapet på en minigolfbane. Så slipper vi disse longhitterne i det hele tatt.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

3. Spille fra rød tee så de som slår langt ikke får fordel.

Kan du forklare meg hvorfor de som slår langt, ikke slår langt fra rød tee?

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Det er ikke lov å slå langt fra rød tee. Hvis du gjør det, må du flytte til blå.

K.J Ekstad

over 16 år siden

K.J Ekstad

Gunnar Bull: Du har jo tydeligvis ingen anelse med 6,7 i handicap hva et mesterskap dreier seg om, og jeg velger å se på ditt forslag om minigolfbane som både banslig og useriøst. At det i det hele tatt er mulig å skrive et sånt innlegg gjør meg litt frustert, og du er i det hele tatt ikke en amasadør før seriøse diskusjoner.

barcentrale: Det skal jeg forklare for deg min "venn":
Det er flere grunner til at rød de gjør det mer fair. Dine antagelser om at de som slår langt ikke slår langt fra rød tee er feil, fordi det skjer ikke noe med de fysiske forutsetningene til en mannlig elitespiller når han går frem til dametee. Du har jo tydeligvis misforstått hele konseptet mitt med å spille fra rød tee.

Hvis du noen gang har spilt på Losby så skjønner du godt hva jeg snakker om. Hvis vi bruker hull 11 som eksempel: De som "dasker" til ballen fra hvit tee har bare en bunker i spill på utslaget. Hvis man flytter utslaget til rød tee er det et vann, en bekk og out of bounds i spilll, noe som fremmer presisjon fra tee, og ikke lenge.

Bunkerene på hull 16 er også urelevante fra hvit, men fra rød er de godt i spill. Andre eksempler er at det blir trangere på hull 4, roughen gjennom fairway på hull 9 kommer i spill, vannet kort av hull 12, og sist men ikke minst bekken på hull 14. Disse endringer på hvordan banen settes opp er viktige for at Losby skal ha et utforrende og spennende NM.

Ryktene går forøvrig om at landslaget lader opp til EM-Lag på Losby denne uken, og jeg har tenkt til å ta turen opp for å se om jeg kan få noen meninger om hvordan Losby bør settes opp før Norgesmesterskapet, hvor det er mestere som skal kåres.

Det er mange deler av golfspillet som skal beherskes hvis man skal vinne mesterskap. Man skal kunne beherske alt fra driver til putteren, og derfor mener jeg at en kortere bane med mer hindringer og taktiske utslag vil vise hvilket lag som er det virkelige mester laget under turneringen i Juli.

Jeg skulle også ønske jeg kunne se Tiger Woods spille trange og taktiske baner som Kjekstad eller Oppegård. Personlig vil jeg gi gode odds for mellom 3-6 baller i skogen. Uten hundrevis av tilskuere som finner ballen kan det resultere i en runde langt over par, kanske til og med på 80 tallet!

K.J

Nielspiels

over 16 år siden

Nielspiels

Det var litt av en tone på deg Mr K.J.

Jeg syns dette er et tåpelig forslag og jeg lo når jeg leste det :) Tenkte litt på 1. april må jeg si.

Send dette forslaget til NGF så kan du fortelle hva de svarer :)

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Åja, nå begynner jeg å se lyset :-)

En ting bare - når du snakker om hvite staker mellom "doble" fairwayer på Losby... Mener du mellom 9 og 18? Eller mellom 2 og 3?

K.J Ekstad

over 16 år siden

K.J Ekstad

Til din informasjon, herr Piels, er jeg på fornavn med en rekke innflytelsesrike personer i NGF-hierarkiet. Er jo ikke uten grunn at jeg ser mitt snitt til å ta turen til Losby for å lufte mine meninger!
Jeg føler jeg har en åpen dialog med forbundets maktinnehavere, og de er som regel lutter øre til hva jeg har å si når viktige beslutninger skal tas!

Er greit å vite hvem du har å gjøre med før du lirer av deg utsagn om tåpelighet og 1. april! Med dine åpenbart manglende kunnskaper om temaet vil jeg råde deg til å holde deg unna seriøse offentlige fora som Scangolf, Golfsiden etc.

Ta gjerne kontakt når du har noe seriøst og konstruktivt å komme med, men per i dag kan det virke som det eneste du har å bidra med er kvalme og usaklighet rettet mot oss som prøver å lede den norske golfverdenen i riktig retning.

K.J

Nielspiels

over 16 år siden

Nielspiels

Så fint for deg at du kjenner gutter med makt :) Det må være gøy å ha på CV´en.

Takk for rådet om å holde meg borte fra Scangolf, men jeg tror ikke jeg hører på deg.

Du sier du skal lede den norske golfen i riktig retning. I hvilke andre land har man kjørt større turneringer fra det framste teestedet? Og i hvilket år?

Lykke til med misjoneringen din forresten.

Resurrected

over 16 år siden

Resurrected

Haha, skjerpings folkens. Nå må dere skjønne når dere blir dratt i beinet da! Godt forsøk K.J ekstad! Kudos for de du klarte å få til å tråkke i baret. :D

K.J Ekstad

over 16 år siden

K.J Ekstad

Som så mange andre norske "golfere" lider du åpenbart av trangsynthet og mangel på fantasi når det gjelder dette fantastiske spillet. Jeg følger NSG (Norsk Seniorgolf) tett, og disse fremragende elitespillerne har for lang tid siden innsett verdien av å spille fra det du så negativt omtaler som "det framste teestedet." Jeg har aldri hørt dem klage over slikt baneoppsett, i motsetning til de som spiller lag NM, Galvin Green Tour og lignende events. Ring a bell?

Hva er det egentlig du ikke forstår? Og hva vil du oppnå med dine smakløse skriverier her på forumet?

K.J

Innmari Serriøs

over 16 år siden

Innmari Serriøs

K.J

Jeg husker deg og dine skriveriere under annet nick fra tidligere(tror jeg)
artig å ha deg tilbake, og det blir spennende å se hvor lenge du blir.
Du snakker om seriøst forum, og sier du akkurat har kommet tilbake, men turer i vei og snakker til erfarne forumdeltakere på samme måte som du selv mener de snakker om din innsikt i golfens verden.

hva med litt gjensidig respekt her?

Hvis det du skriver er seriøst, så må jeg si at jeg føler at dine beskyldninger om manglende kunnskaper rundt det å dra norsk golf i riktig retning snur som et speilbilde på stille hav når du snakker om at det smarte er å flytte til fremste teested.

Hvis du drar oss i beinet, som Resurr. her sier, så er det sikkert en god spøk, men jeg er nok for dum til å synes den var morsom.

Valg av teested har, som du tydeligvis ikke har forstått, med anslåtte lengder for spillegruppen å gjøre.
Når jeg reiser til Skottland for å spille golf, så velger jeg ikke teested, jeg blir henvist til et teested av starteren, og det er ikke terningkast eller lignende, men erfaring fra spillere på samme nivå som meg selv.

Når det gjelder din anbefaling om å holde seg vekk fra Scangolf, så vil jeg råde deg til å ha en kortvarig karriere her inne dersom du mener at folk skal slutte å skrive bare fordi de tøyser litt med en som deg.

Lykke til med ditt maktmisbruk på Losby.
Får du viljen din, vil Norge snu og tråkke 5 år tilbake i utvikling. ikke fremover som du babler om.

Hen Bogan

over 16 år siden

Hen Bogan

Æ har mæktige vænna....

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Et innlegg som mistenktes for å være spøk, er enten en spøk eller et lite gjennomtenkt innlegg..

Skal Ekstad ha kudos, skal Koll ha en bronsjestatue plassert midt på parkeringsplassen på Miklagard ;P

Resurrected

over 16 år siden

Resurrected

Beklager kjekkis, men du avslørte bløffen din i det øyeblikk du ymtet frempå at Tiger Woods fort vekk kunne gått Kjekstad på over 80 slag.

Krolle

over 16 år siden

Krolle

:-) takk for en god latter K.J., enten du er en "humorist" eller en fullkommen tomsing.....

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Tipper Tiger hadde tatt med seg et 8'er jern og en putter, og gått på 65 slag :D

Telle

over 16 år siden

Telle

Nå er det faktisk ikke helt umulig at et slikt innlegg kunne vært seriøst ment. (jeg påstår absolutt ikke at dette var det..)
Men det finnes utrolig nok noen i Norge som tror de har peiling på golf, og enkelte sitter i ledende stillinger i klubber og forbund. Disse klarer å lire av seg de mest sinnsyke tanker om hva golf går ut på. Dessverre har de i noen tilfeller et forum hvor de offentligjør sine tanker... La oss bare håpe at det ikke er for mange lett påvirkelige personer som faktisk tror på det de sier..
Leif Osvold var et eksempel på lite kunnskap men god taleevne. Kanskje Leif har nytt nick?

L.O. Sby

over 16 år siden

L.O. Sby

Jeg mener nå det på ingen måte skal spilles fra rødt tee på Hull 11 på Losby. Skal liksom de som har svisker i arma og slår med gubbewoods på alt som er lenger enn 100 meter være med å kjempe om titler nå.

veggiss

over 16 år siden

veggiss

http://www.thedeets.com/wp-content/uploads/2008/01/millionaire_idiot_fail.jpg

S.U Ppegjøk

over 16 år siden

S.U Ppegjøk

Hahaha, dette er noe av det morsomste jeg har lest på lenge. Eksempelet med hull 11 på Losby var jo kjempebra. For det som skjer hvis man flytter frem til rød er enten at long-hitterne driver over hele problemområdet og har et kort jern inn, eller at de kan velge å slå ut med et 7-er jern hvor de tidligere måtte drive.

Skal man følge denne "logikken" (knise-knise) så betyr det at longhitterne har store problemer på korte par tre fordi de driver 200 meter for langt...

Makan til vissvass!

Mikkel A. Gard

over 16 år siden

Mikkel A. Gard

Vi singlehandicappere er fortørnet over forslaget. Skal nu disse høihandicapperne overta alt på golfklubben også. De kan spille fra rød så mye de vil. Vi spiller fra hvit slik vi alltid har gjort. Ingen sosialdemokrat fra Hurumlandet eller Lørenskog skal kunne tvinge oss til annet om vi så skal henrettes på hvit tee i vår nystrøgne Ralph Lauren skjorte.

Herrer som spiller fra røede teesteder er trolig ikke herrer, men pysegutter fra Øestfold som tidligere spilte hockey. Det eneste påsitive med dem er at de ikke konkurrerer med oss guttene om damenes gunst.

Hurrah for hvit tee, måtte den lenge leve.

Eders,
Mikkel

Er det mulig

over 16 år siden

Er det mulig

Tydeligvis. Innlegget forklarer i klar tekst at du tydelighvis ikke er i nærheten å ha greie på GOLF! Flåsete innlegg. Men jeg er kanskje en like stor tulling som faktisk lar meg provosere.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Psst Mikkel... Til din informasjon så er hvit tee regnet som dametee på miklagard :-)

Xy

over 16 år siden

Xy

Moss og Rygge GK har endelig innsett at Evje golfbane er alt for lang. Banen skal nå bygges om slik at den kommer til å ha 2 sløyfer a 18 hull på ca. 3222 meter hver.

zerieus...

over 16 år siden

zerieus...

Om KJ er seriøs, så er jeg spent på hva scoren hans på Losby ble den dagen han spilte...

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Har du begynt å spille fra foran dametee altså GB (juniortee), jeg så deg luske rundt på 59'an her i helgen....

Olle

over 16 år siden

Olle

K.J. Ekstad er nok bare et forum troll som kjeder seg og ønsker å provosere litt. Samme som kleskode debatten som kommer med jevne mellomrom.

Men generelt så kan jeg si at golf er et spill med mange faser, og hvis du har en monsterdrive så skal du få betalt for det. Uansett så hjelper det ikke med 300 meter driver hvis du ikke kan putte.

Driver max 18 ganger på en runde........

Kim

over 16 år siden

Kim

Jævlig humor at folk går på med begge beina her, all creds til trådstarter!!!!:D

Bæsj i salaten

over 16 år siden

Bæsj i salaten

God trådstart, KJ, men når det kom til forslaget om rød tee mistet du stjernen din hos meg.
Helt enig i at Kjekstad er en bedre mesterskapsbane enn mange "mesterskapsbaner". Har ikke spilt Losby, men Miklagard skremmer ingen som jeg kjenner, ikke engang fra backtee. Og da snakker vi om spillere med under 3 i hcp som dæljer vilt og upresist på Kløfta uten å bli straffet.
Beste mesterskapsbanene er de som har mange hull som skiller enerne fra de som er hakket dårligere. Par-4 hull med lengde mellom 350 og 400m leverer stort sett en grei par til de fleste gode spillere, mens par-4 hull på f'eks 270-300m lett gir mange birdies. De kortere hullene skiller altså mer enn de lengste. Det samme med ekstremt lange eller veldig trange hull.
På breie baner måles også bare hvert 4de slag (det som går i koppen) for en som spiller på par, mens baner der man må spille target-golf krever mange flere "tellende" slag og er derfor bedre egnet til å skille.
Men det sørgeligeste med denne diskusjonen er alle faste debattantene som spyr dritt og tull. Gunnar Bull og Barcentrale har sjelden imponert med kunnskaper og meninger, og bidrar stort sett ikke med annet enn å gjøre de fleste diskusjoner om til hån og barnslig søppel.

tolle

over 16 år siden

tolle

Miklagard skremmer altså ingen... Jeg tør å påstå at spillerne på ChallengeTour holder et greit nivå? Det var ingen av de som på noen måte "knuste" Miklagard. -10 etter 4 runder, og totalt bare 18 stk under par.
Men for all del, alle de på ChallengeTour "dæljer vilt og upresist"..
Idiot...

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Det er det verste... "GB og Barce har sjelden imponert med kunnskaper og meninger"

Ok, Barce kanskje, men JEG?!? Dette er rett og slett frekt!

Jeg utfordrer deg, Bæsjen: Kom med EN ting jeg ikke vet! EN - 1 - ting!

My gådd...

Henke

over 16 år siden

Henke

Jeg likte spesielt det med Tiger og 80 slag på Oppegård.

Hvis trådstarter er en ekte person, som faktisk mener det han skriver, bør han ta seg en tur og se Tiger spille i levende live. Han ville gått under 80 på Oppegård med bare wedge'n sin. Uten putter. Kun den ene kølla, og han ville definitivt brutt 80. Jeg har lurt på det selv når jeg har gått rundt der; hvor lavt ville han gått? Han er skjev med driveren til tider, men hvor på Oppegård skulle han brukt den? Kunne gått for greenen på 1 selvfølgelig, men ellers? Han når opp på alle par 5'ene på to, med jern. Lett.

Nei, jeg holder med GB og Barce: Dette er så usannsynlig dumt at det ikke kan være rektig, så da tøyser vi med det i stedet.

PS: Tiger. Oppegård. 80 slag. Hihihihi. Gi ham ti runder på Oppegård, og han er ikke over 70 en eneste gang. Og da mener jeg fra hvit tee altså! Hihihi.

K.J Ekstad

over 16 år siden

K.J Ekstad

Her har det skjedd diverse siden sist gang jeg var på forumet ja. Det er spennende å se de forskjellige mennesketypene her på scangolf og hva de har å si. Det er godt å se at jeg har startet en tråd som inspirerer skrivekløen til almenheten!!

Etter å ha lest de forskjellige innleggene her kan jeg skjønne at scangolf kan kalles et "useriøst" forum, for jeg har blitt kalt både en "humorist" eller en fullkommen tomsing". Dette setter jeg ikke meget stor pris på, ettersom jeg ser på meg selv som en saklig debattant.

Og hvis jeg, K.J Ekstad blir sett på som en useriøs debattant kan dere jo tenke litt på følgende sitater fra tråden:

1. En annen mulighet er jo å spille hele mesterskapet på en minigolfbane. Så slipper vi disse longhitterne i det hele tatt.

2. Uansett så hjelper det ikke med 300 meter driver hvis du ikke kan putte. (Hvor mange i Norge driver 300 meter?)

3. Moss og Rygge GK har endelig innsett at Evje golfbane er alt for lang. Banen skal nå bygges om slik at den kommer til å ha 2 sløyfer a 18 hull på ca. 3222 meter hver.
(Er ikke Evje totalt 6400 meter)

Og ja, kanskje Tiger Woods og rød tee eksemplene var å ta det litt langt, men la oss se sannheten i øynene og forstå at Tiger treffer kun 62% av fairwayene, og på mange norske baner betyr det at ballen er borte fordi den er enten plugget eller bare ALT for langt i skogen.

Og til innlegget om Miklagard: Det var vel ikke mange nordmenn som spilte bra den uken? Jeg tenkte meg det!! Grunnen til det er at nordmenn generelt ikke har god nok presisjon på jernslagene, og det er derfor norske mesterskap burde legges på trange baner, så norske spillere lærer seg at man ikke bare skal "gi full pupp", men plassere ballen, ikke bare fra tee, men også inn mot green.

Og til dere som lurer på min score, så finnes den ikke. Jeg vandret rundt i periferien på Losby og studerte landslaget, så jeg hadde ikke noen score.

Jeg forsøker kun å hjelpe norsk golf i riktig retning, for jeg vil ha flere nordmenn i toppen av resultatlistene på internasjonale turneringer!

K.J

trollet

over 16 år siden

trollet

vil ha mat!!

Hacker

over 16 år siden

Hacker

Selv om denne tråden sikkert er skrevet på tull, så må jeg bare svare litt seriøst.

1. Kjekstad er en møkkabane som er alt for kort. Den passer bra for senior golf.

2. Det er mange i Norge som driver 300m. Kanskje ikke i snitt, men ofte.

3. Evje er passe lang og skal så vidt jeg vet ikke bygges om.

4. Tiger kan slå ut med 6-jern, og allikevel drive ut deg KJEkstad. Han får da 100% fairwaytreff.

K.J Ekstad

over 16 år siden

K.J Ekstad

Og jeg kalles useriøs? jeg ble jo plutselig et troll... Personangrep er noe som passer i andre diskusjoner. Noe som er dumt er at i hver eneste tråd er det en debattant som skal lage kvalm, og det er ikke særlig hyggelig.

1. Kjekstad er kanskje kort, men har du Hacker prøvd å slå driver på alle par 4 og par 5 hull på Kjekstad? Tenkte meg det!

2. Kan du nevne navn? Det er ingen spillere på PGA touren som snitter mer enn 330 yards... Bubba Watson er lengst med 311.9 yards i snitt... Er du fortsatt sikker på at et land som norge med en håndfull eller to gode spillere kan drive 300 meter? Da slår de jo lenger enn Bubba Watson? Tenkte meg det!!

3. Enig, Evje er en flott bane, men roughen trenger å være meget krevende for at det skal bli en mesterskapsbane!! Det var jo nesten flaut å se hvor lett banen var på challenge touren i fjor....

4. Så du sier at Tiger treffer fairway med 6er jern 100% av gangene? Det vil si at han ALDRI har slått et dårlig slag det...

Slike useriøse innlegg vil jeg gjerne ha meg frabedt!!

K.J

Alter Ego

over 16 år siden

Alter Ego

Det var du som begynte å være useriøs, så det får du tåle.

K.J Ekstad

over 16 år siden

K.J Ekstad

Useriøs er jeg ikke, jeg setter kun ting på spissen for å få frem mitt poeng. Det er en relativt stort sprang mellom å være useriøs og sette ting på spissen for å fremme en diskusjon...

Jeg kaller ingen troll, jeg banner ikke, og jeg har et sofistikert språk..
Er det useriøst?

K.J

Lokal

over 16 år siden

Lokal

Useriøs eller ikke, jeg er aktivitets leder på en av Norges bedre baner (er ny ansatt, så vill ikke nevne navn) og ser daglig flere juniorer som styrer ballen ut i 300 hundre land. Dog stiller jeg meg kritisk til dette voksende fokus på lengde. Jeg er stor fan av NGFs coaching system, og har blitt lært gjennom ulike seminarer at lendge ikke er det samme som å være god.
Av og til leker jeg med tanken på at hvis folk hadde slått kortere hadde de mistet mindre baller. Dermed ville de brukt mindre penger på baller og kanskje mer penger på instruksjon. På denne måten ville vi fostret bedre spillere. Selv om dette bare er en tanke jeg morrer meg med, er det jo ett snev av sannhet i det.

Hilsen sliceren

Alter Ego

over 16 år siden

Alter Ego

Å stille spørsmål til andre debattanter og besvare dem selv med "Tenkte meg det!!" er ikke veldig sofistikert i min bok i hvert fall.

Hacker

over 16 år siden

Hacker

Om jeg har prøvd å slå driver på alle par-4 og 5 hull på Kjekstad??
Ikke vet jeg hva du mener å poengtere med spørsmålet og ikke hva du tenker deg??
Svar: Jeg har neppe det, jeg bruker ofte 3 spoon når det er smalt. Det er lenge siden jeg spilte Kjekstad.

Driverlengde: Snitt er en ting, de lengste noe annet. Snittdriver på tour inkluderer også endel lange jern og spoon-utslag. De drar heller ikke til 100% dersom de ikke trenger litt ekstra lengde.
Jeg sier det igjen, bl.a. fordi jeg kjenner to som gjør det: MANGE golfspillere i Norge driver 300m på de lengste!

Evje var sikkert satt opp for lett, jeg var ikke der.

Tiger kan slå dårlige 6-jern uten å misse fairway.

Simen Østnor

over 16 år siden

Simen Østnor

Jeg skulle også ønske jeg kunne se Tiger Woods spille trange og taktiske baner som Kjekstad eller Oppegård. Personlig vil jeg gi gode odds for mellom 3-6 baller i skogen. Uten hundrevis av tilskuere som finner ballen kan det resultere i en runde langt over par, kanske til og med på 80 tallet!

HAHAHAHA. Det er vel det nest dummeste jeg har hørt

Når Tiger Woods går Bethpage Black og Torrey Pines under par tviler jeg på om han ville hatt særlig problemer med å mestre Kjekstad og Oppegård

Daly

over 16 år siden

Daly

Ekstad: Det er bare ikke så mange som er enig med deg. Er det vanskelig å svelge får du heller finne andre debattforum.

Hiks

over 16 år siden

Hiks

Mye useriøse svar her inne gitt. Spissformuleringene til K.j.ekstad var nok noe drøye i utgangspunktet, men jeg er enig i det grunnleggende poenget hans.
Banene som spilles på i de "store" norske turneringene, som eks nm og galvin green tour, burde nok settes opp vanskelig med høyrere rough og gjerne smalere enn normalt. Dette vil tvinge spillerne til å tenke mer strategi og bli mer presise. Behersker man slike forhold vil sjansen for å klare seg på tourene i europa og verden ellers bli større.
Om banen er åpen favoriserer ikke en longhitter noe i forhold til en som slår kort dersom begge er like upresise. Men generelt sett er nok de som slår lengst noe mer upresise med driveren siden faren er større for at man rekker frem til problemene.
en longhiter vil slå lenger enn en som slår kort uansett køllevalg, så den fordelen vil han alltid ha uansett om banen er åpen eller smal.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Vel, når K.J. Ekstads "seriøse" forslag til Losby golfklubb er:

1. OB på samtlige "doble" fairwayer (det finnes ingen slike på Losby)
2. Ekstremt trange fairwayer med høy rough (gress må faktisk vokse - hvor sannsynlig er det at Losby skulle "ødelegge" medlemsbanen sin en hel sesong for å arragnere et NM?)
3. Spille fra rød tee (kommentarer burde være overflødige)

... så får han bare unnskylde at jeg anså hele innlegget som en spøk.

Det gjør jeg forsåvidt fortsatt :-)

Dr. Øbak

over 16 år siden

Dr. Øbak

Dere høyhandicappere som ikke forstår Ekstads argumenter har tydeligvis ingen form for innsikt i denne saken. Forholdene på baner som Kjekstad og Oppegård er riktignok ikke i verdensklasse, men rent bortsett fra dette, er det baner som disse som virkelig avslører hva de antatt beste i verden har å by på. Debattanter som ikke innehar kompetansen til å ta Ekstads innlegg seriøst bør vel i utgangspunktet ikke lufte sine meninger her på forumet, da de bare opptrer som et ekstra irritasjonsmoment for de kompetente.

Jeg er helt overbevist om at verdensrankingen ville sett annerledes ut dersom de store mesterskapene hadde blitt arrangert på korte, trange, "ordentlige" golfbaner. Hvilken som helst idiot, inkludert meg selv, kan med letthet slå ballen over 300 meter. De som er av den oppfatning at lengde skal være en avgjørende faktor i denne fantastiske idretten, har jo misforstått fullstendig.

På baner som Torrey Pines og Bethpage er det kun lange slag som kreves, så det er jo helt åpenbart at Tigers "machogolf" fungerer her. Men som tidligere nevnt sier resultatene fra slike baner ingenting om hvor gode spillerne faktisk er til å spille GOLF. Longdriving er en helt annen gren som slett ikke bør assosieres med vår elskede gentlemanssport.

Losby

over 16 år siden

Losby

Jeg mener at hvis en klubb tar pa seg den seriose rollen med a arrangere ett NM bor de kunne offre en sesong for medlems spill. NM er jo faktisk det storste mesterskapet vi har her i landet.

Jeg liker personlig a folge klubbene i de lavere divisjonene, der de store talentene skjuler seg. Er ofte vell sa morsomt a folge med pa en Challenge Tour som en Eurpopa Tour

Ps: tror losby blir farlig pa hjemme bane

Til Dr. Øbak

over 16 år siden

Til Dr. Øbak

Å påstå at det kun er lange slag som kreves på Torry Pines og Bethpage bekrefter iallefall at du verken har spilt disse banene, eller sett noe stort mesterskap der. Da hadde du kanskje hatt et lite snev av innsikt i hvor krevende disse banene er også for de beste i verden

ccc

over 16 år siden

ccc

Morsom trå. Det er klart som dagen at tråstarter ønsker kun en ting å lage en trå med litt trøkk. Få fram useriøsiteten i leserene og ikke minst seg sjøl. Kanskje han har solstikk. Det må jo være en kar som finner på å skrive noe slikt.

Uansett hva så ønsker jeg arrangøren av NM lykke til. Det ryktes om at banen er bra nå om dagen. Gled dere til NM. Jeg tror den som er best innenfor 100m fra pinnen vinner.

Hiks

over 16 år siden

Hiks

ccc: den siste kommentaren din der er jo faktisk en vesentlig del av det denne tråden går ut på. Dersom en bane er relativt smal og med vanskelig tøff rough så er det ikke bare innspillene som må være presise, men også utslagene og mellomslagene(for de som må ha det på par 5 hullene. er banen åpen og med lett rough er det bare, spesielt for longhitterne, å kline til å komme nærmest mulig uten å risikere noe særlig på utslagene.

Jeg kjenner ikke disse banene som nevnes i tråden her selv så vil ikke begi meg inn på å mene noe om disse, men på generelt grunnlag burde arrangørene kunne lage litt tøffe og krevende forhold for våre beste spillere, slik at de virkelig får noe å bryne seg på. med den veksten som gresset har nå vil det ikke ta for lang tid å sette opp en bane noe vanskeligere ved å justere klippehøyde og klippemønster. Det vil nok gå ut over den vanlige hobbygolfer den perioden det står på, men for et nm eller GGT så tror jeg de fleste vil akseptere det for en kortere periode.

Kjekstad vs Miklagard

over 16 år siden

Kjekstad vs Miklagard

Det sies lenger opp at ingen på challenge tour knuste banen.
Det stemmer sikkert, for Miklagard er ikke lett å knuse.
Men på den andre siden så er det ikke så mange som blir knust av Miklagard heller.
På en dårlig dag er det likevel mulig å redde en grei score på Miklagard.

Men en dårlig dag på Kjekstad, oioioioi, trøste og bære.....

Arvid

over 16 år siden

Arvid

Hva var egentlig poenget ditt da? :) Miklagard er en god bane, det er ikke Kjekstad. Kjekstad er hjemmesnekret og en typisk norsk grei skogsbane. Miklagard ser ut som en skikkelig golfbane, og har du en dårlig dag på miklagard blir scoren dårlig. I roughen kan man miste mange baller selv om det ser åpent og fint ut.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Hvorfor kan vi ikke bare lage 18 hull i tjukkeste skauen og droppe fairwayer helt? Så setter vi opp noen klosser i passende avstand og kaller det en golfbane.

Det blir garantert verdens vanskeligste golfbane.

Så kan dere sitte der i ensomheten og le av alle longhitterne :-)

F-Speed

over 16 år siden

F-Speed

Må si meg litt enig i KJ vs Mik. Jeg har selv spilt begge banene, også under forhold hvor de er satt opp for turneringsspill. Jeg er selv middelhavsfarer når det gjelder hcp og det er ikke til å komme fra at Mikla er mye snillere med meg på en dårlig dag enn det Kjekstad er. Har vel aldri spilt Mikla hvor jeg har vært nødt til å justere mitt hcp oppover, mens det har skjedd meg mer enn et par ganger på Kjekstad må jeg innrømme. Mikla har vel bare ett hull (hull 1) som kan sammenlignes med Kjekstad når det gjelder det å "måtte" tenke mer presisjon enn lengde. Men der stopper alt sammenligningsgrunnlag også. Mikla er så definitivt en av mine favorittbaner pga dens åpenbare kvaliteter på spilleflater og design. Men skal jeg ha virkelige utfordringer på presisjon, så spiller jeg faktisk Kjekstad. En dårlig dag på Kjekstad får meg bare til å le over en latterlig score, mens jeg på Mikla bare blir sur over ikke å ha gjort det bedre. Det er forskjellen for meg i alle fall. Begge baner for meg er "gode" om enn på hvert sitt vis. K. J. Ekstads innlegg og forslag er vel å tøye strikken vel langt. Tror nok den står i stor fare for å ryke, ville jeg tro.

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

Herregud. Ta til vettet dere som surrer om Kjekstad vs Miklagard.
Alle skjønner vel at Miklagard er bedre golfbane enn Kjekstad.
At man får dårligere score på Kjekstad har ikke noe med at Kjekstad er en bedre bane.
Greener, fairways og lengde holder ikke til noe mesterskap.
På Mikla får man juling pga lengde, vanskelige greener etc.
På Kjekstad kan man få stang ut pga kvaliteten på greenene.
Dette har med kostnader å gjøre. Greenkeeper på Kjekstad gjør en meget god jobb, men han er ikke i nærheten av midlene MG har + at Kjekstad har 30 år gamle greener. MG har 5-6 år gamle.
Det er en trivelig bane vi har, men ikke gjør oss en bjørnetjeneste ved å komme med tull.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Hvorfor må vi alltid drive å si at den ene banen er bedre enn den andre? Man skal alltid drive å rangere alt her i Norge og ikke minst prate piss om andres baner. Teit syns nå jeg.

Jeg syns jo også det er forskjell på baner, men alle baner har sine karakterer. Har bare spilt på Kjekstad to ganger og syns det var skikkelig koselig å tusle rundt i skogen. På samme måte er jeg veldig glad i å spille Kongsberg, Arendal, Narvik, Atlungstad, Nøtterøy - som alle har mange fellestrekk. Miklagard har en annen stil der (som nevnt over) man blir straffet pga lengde og store greener. Losby og Miklagard har fellestrekk med store greener og mye bunkring, men på Losby har man flere hull der det krever presisjon enn Miklagard.

Holtsmark og Narvik er de banene jeg synes er morsomst å spille i Norge. De krever presisjon til den store gullmedalje.

F-Speed

over 16 år siden

F-Speed

Scrambler les innlegget mitt én gang til. Jeg skriver ingenting om at den ene banen er bedre enn den andre. Jeg opplever at Mikla er mer tilgivende i alle fall for den måten jeg spiller på enn Kjekstad. Det har ingenting med kvaliteten på banen å gjøre.
Gunder: Kunne ikke være mer enig!
K. J. Ekstad: Her er en link til statistikk på Driving Accuracy fra PGA.
http://www.pgatour.com/r/stats/info/xm.html?102

Scrambler

over 16 år siden

Scrambler

F-speed.
Mesterskapsbaner er ikke for middelhavsfarere. De er for gode spillere.
Jeg er middelhavsfarer som deg og da blir det feil å bedømme baner mht mesterskapsspill. Miklagard skiller definitivt bedre på gode spillere når det spilles fra svart. Og da må man også ta med at en god bane ikke skal straffe pga litt tilfeldig spilleflate på fairway og green.
Miklagard straffer på en mer forutsigbar måte pga lengde, bunkere mm.

Til Arvid og GB

over 16 år siden

Til Arvid og GB

Siden du etterlyser poenget skal du få det.
Poenget er at Kjekstad er bedre egnet for turneringsspill enn Miklagard.

Til de som foretrekker å kalle en bane for "God" eller "Dårlig" så må jeg spørre: Hva er en god bane, for hvem skal banen være god og i hvilken sammenheng skal den være god.

Den gangen jeg var langtslående slicende nybegynner ville uten tvil hatt Miklagard som en av mine favorittbaner fordi det er lett å holde ballen i spill der. Men etter snart 20 år som golfspiller setter jeg nå pris på på at hvert slag skal være en utfordring. Dermed foretrekker jeg trange naturskjønne skogsbaner som det finnes noen av i Norge og mange av i Sverige. Der kan jeg rusle i fred og ro og kose meg med spillet mitt uansett om det er scratchturnering eller koserunde i godt selskap.
Preferanser varierer fra person til person, og hos samme person over tid. Altså; hver sin smak.
I denne diskusjonen blir jeg mest kvalm av besservissere som Gunnar Bull som overhodet ikke har sans for annet en sin kjære hjemmebane og i tråd etter tråd harselerer, håner og rakker ned på alle som ikke har samme smak, mening og oppfatninger som han selv.
Gunnar, du skriver altfor mye søppel. Bli voksen. Skaff deg litt mer utdannelse. Lær deg toleranse og forståelse for andres meninger, og slutt å være en bortskjemt eksentrisk brølape. Du kan helt sikkert veldig mye om golf, men forvent ikke at alle skal se alt gjennom dine øyne. Og slutt å være så nedverdigende.

Alter Ego

over 16 år siden

Alter Ego

Gunnar Bull, vi har jo en bane som er nøyaktig slik du beskrev i ditt siste innlegg. Den heter Krokhol.

007

over 16 år siden

007

"Følelsesladet sutrekjerring" på golfsiden og "bortskjemt eksentrisk brøape" her - hihi - og gentleman på golfbanen

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Til "Til Arvid og GB". Det er ikke ofte jeg sier dette, men innlegget ditt er vel noe av det dummeste jeg har lest.

Du blir ikke kvalm av meg, hvem-du-enn-er. Du blir kvalm av besserwissere som håner og rakker ned på alle som ikke har samme smak som deg, som er nedverdigende og skriver som en eksentrisk brølape.

Les hva du selv skriver med et selvkritisk blikk. Så forstår du at det er deg selv du blir kvalm av.

Men skyld gjerne på meg, det er helt greit :-)

Hacker

over 16 år siden

Hacker

Dette innlegget har tross alt tittelen Mesterskapsbaner.

Et mesterskap skal spilles på en bane som er utfordrende for alle i mesterskapet.
Hvis det er oldboys NM, ok da er Kjekstad en bra bane. De slår kortere, men presist.
Hvis det er NM vi snakker om, så må banen være lang nok til at lengde er en del av vanskelighetene. Den kan ikke være så kort at de lengstslående ville nå inn på alle hull med bare jern(Kjekstad).

Baner som "tvinger" meg til å ikke bruke driver på alle hull er ikke "strategiske", de er bare kjedelige!

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Oj, der kom du rett før meg, 007. Takk for en hyggelig runde på Bogstad i dag - det var rett og slett kjempetrivelig.

Og igjen - gratulerer med en fin og ny bane. Vi satser på en revansje-runde i august :-)

007

over 16 år siden

007

Enig, kjempetrivelig, selv takk - vi har ofte mye politi ved fint besøk, så du :o)

Grattis med overbevisende seier på 16. Jeg er klar for revansj, ja!

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

La oss se litt på Kjekstad og hvordan Tiger hadde spilt her (helt hypotetisk utfall):

1: 3W - Chip - Putt -> BIRDIE (ekstremt enkelt hull)
2: Wedge - BIRDIE (enkelt hull)
3: J - J - 2 putt -> PAR
4: 3W - J - 2 putt -> BIRDIE (enkelt)
5: 8J -> PAR
6: 5J - Wedge -> PAR
7: 8/9J -> PAR
8: 4J - Wedge - 2putt -> PAR
9: 5J - J - 2 putt -> BIRDIE (spiller det som par 4 enkelt)
10: SW -> BIRDIE
11: 3J -> Chip -> BIRDIE
12: Wedge -> PAR
13: J - J - 2 putt -> PAR
14: 3W - liten wedge -> BIRDIE
15: 8/9J -> PAR
16: J - J -> PAR
17: W -> BIRDIE
18: 3W - Chip -> BIRDIE

Hva tror dere?.. Hvordan han skulle spilt på over 80 slag (+13) kan jeg rett og slett ikke begripe at noen kan hevde. Da tror jeg ikke vedkommende forstår hvor ekstremt gode disse spillerne er..

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

Sliter med å se at tiger ville gått over 57-58 slag på Kjekstad hvis han hadde en kaddy som kjente banen og greenene var jevne. Han ville lett hatt 10 birds, selv jeg med 4-5 i hcp har hatt både 4 og 5 birds når jeg har hatt dagen, desverre også en del boggi fordi jeg ikke slår rett nok eller er glup nok til å slå ut med jern.

Kjekstad egner seg ikke til mesterskap fordi den kun utfordrer deler av spillet ditt. Den krever at du slår rett, punktum. Nærspillsområdene er lite krevende og den setter ikke krav til lengde.

Det er totalt misforstått at Miklagaard eller Larvik er lette fordi en nybegynner kan banke slicene sine ut uten straff. Dette sier bare folk som spiller stableford. Regner man opp slag vil nesten alle typer spillere få flere slag på Miklagaard eller Larvik enn på Kjekstad. Halvparten av hullene på Kjkstad er givaways der alle spillere uansett nivå vil få par eller boggi. På de andre banene finnes ikke slike hull.

Se her

over 16 år siden

Se her

Resultatene på singelrundene under lag-NM gir en nogenlunde facit på hva de beste HER i landet klarer på banen. Dette er vel det beste feltet som har spilt turnering på Kjekstad noengang. Jeg syntes det ligner veldig på resultatlister fra såkalte "Mesterskapsbaner". Jeg regner med at Tiger Woods, i løpet av en firerunders turnering, lett hadde ligget rundt 58-60 i snitt. Selvsagt med en bane i optimal stand.

http://www.golfbox.no/livescoring/leaderboard.asp?tour={7716EC99-C9A1-4C12-8041-7B141945E585}

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

PMB,
jeg er helt enig i det innlegget.

:)

Gunder

over 16 år siden

Gunder

pølse: Enig med du. Det er en annen type golf. Man får virkelig straffen sin hvis man er skeiv med driveren på Larvik og Miklagard hvis man spiller bakerst.

Hiks

over 16 år siden

Hiks

Hva med å se på saken i ett litt større bilde og ikke bare henge seg opp i miklagard og kjekstad.
Det grunnleggende spørsmålet i diskusjonen her er jo om ikke banene som arragenrer større turneringer i norge burde settes opp vanskeligere, enten de er lange eller korte. alle baner har sine utfordringer, enten det er vann, bunkre, greener, smale fairways, eller er utsatte for vær og vind. (ikke at østlendinger kjenner så veldig mye til det fenomenet i forhold til vestlendinger da, men det er en annen diskusjon;) )

Jeg kjenner som sagt ikke til verken kjekstad eller miklagard personlig, men det burde vel gå ann å lage en noenlunde utfordrende rough på miklagard også selv om det etter hva jeg skjønner er god plass på den banen. Dette vil jo gjøre utfordringen om lengde OG presisjon gjeldene? i hele tatt. burde banene settes opp tøffere til mesterskap enn de gjøres nå?

irma

over 16 år siden

irma

Det er til nå 71 svar på det opprinnelige innlegget. Svar nr. 72 er som følger:K.J.Ekstad - nå har du/dere hatt nok moro på bekostning av golfere med skrivekløe. Er det på tide å "close the case?"

!

over 16 år siden

!

Trust me. Roughen på mikla holder nå (dessverre for meg) us open standard, utenfor 2 meter fra den ordinære 2.cut rough... Greit nok, fairways er brede, og noen steder er roughen "snill"dvs pistrete, men det er utrolig seigt de fleste steder, og hvis man spiller back, så bør man holde seg unna, hvis ikke renner boggiene/bogeysene på fort.

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

US open standard he - he, tullball.

De store utfordringene på Miklagaard er ikke ruff, men lange hull fra back og veldig kompliserte greenområder som utforder nærspillet maksimalt.

!

over 16 år siden

!

Ta deg en tur ut i roughen fra Back du, så får vi se om du gliser like bredt etterpå. Det er jo nettopp det som blir saken, lange hull, kombinert med litt skeive utslag og tjukk rough, så blir fort scoren høy.

Marve

over 16 år siden

Marve

Jeg setter trådstarter på rør(det betyr tull). Han kan umulig mene noe av det han skriver. At han mener Tiger kunne gått over par på kjeksted er muligens det dummeste jeg har hørt noen sinne. At han mener at han fort kunne gått 13 over er årets joke, noe som igjen gjør det vanskelig å ta resten av innlegget hans seriøst.

Likevel skal jeg gjøre mitt for å klare det.

Så trådstarter, du slår selvfølgelig fryktelig kort. Jeg vil anta at du misunner dem som slår over 200m med driveren(ja folkens, jeg vet at det ikke er langt), men det ville nok vært stor fremgang for nissen) og raseriet inni deg bobler nok når du ser dem. Likevel stiller jeg deg spørsmålet: anser du lengde som en ferdighet i golf?Det gjør jeg, på samme måte som jeg anser presisjon på innspill, putting og wedgeslag som ferdigheter. Selv er jeg ikke veldig presis, men jeg ber ikke om baner med bare lange hull for å sørge for at de jeg spiller mot også blir upresise. Håper du forstår sammenligningen....

Beklager å måtte si dette, men jeg tror du misforstår golf veldig. Selvfølgelig skal man få igjen for å kunne slå 40 meter lengre enn de man spiller mot, men kanskje ikke på hvert eneste hull. At du mener man skal miste den fordelen det er å få kortere innspill får stå på din kappe, men det virker temmelig "below zero" å skjelle ut alt og alle når de ikke er av samme oppfatning.

Du skriver også at Gunnar Bull er en besserwisser. Jeg har fulgt med på golfsiden i over 1 år nå, og jeg må desverre være uenig med deg der også. Han skriver humoristisk, uten tvil, men han belærer aldri:) Du derimot skriver at folk ikke har peiling når de sier deg imot.

Dagens fremmedord: Selvinnsikt

Hæææh

over 16 år siden

Hæææh

røffen på Miklagard ??? Hvor er den ??? Fairwayene på Miklagard er breiere enn hullene på mange norske baner er lange.
Men OK, har du ikke lange slag så sliter du på Miklagard. Det så vi ikke minst under NM Mid Amatør. Mange av gamlingene sto igjen med veldig lange innspill på noen av hullene. Selv om det er lett å holde utslaget i spill er det mye trøbbel rundt noen av greenene, og stive rygger som spiller inn med wooder og hybrider treffer ikke alltid på greenen....

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Takk for støtte, Marve. "Dagens fremmedord: Selvinnsikt" er dessverre treffende ganske mange dager :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her