K.J Ekstad
Jeg var forøvrig på Kjekstad og spilte en vidunderlig runde den andre dagen, og jeg begynnte å mimre tilbake til i fjor sommer når jeg var tilskuer på Norgesmesterskapet for lag på i fjor. Banen var vidunderlig i fjor, med perfekte fairwayer og nydelige greener hvor elitespillerene i landet ikke kunne klage over dårlige forhold. Det som imponerer meg mest med Kjekstad er hvordan spillere må plassere ballen taktisk, og ikke bare "denge til" og treffe nabo fairwayen eller bare en bunker på det værste. På Kjekstad må ballen strategisk plasseres på riktig side av fairway, og slag i skogen straffer seg særdeles mye for "the big hitters" som slår i skogen halvparten av gangene.
Med de argumenter føler jeg det er min rett å sette spørsmålstegn ved å spille lag-NM på baner som Losby og Miklagard, de såkalte "mesterskapsbanene" i landet vårt. Jeg spilte på Losby tidligere i år, og det overrasket meg hvor lett det er. Det er store fairwayer, og greener som man må slå et umenneskelig dårlig slag for å ikke treffe. Greenene er forøvrig ganske trege, så det betyr ingenting om det er platåer eller store break i green, for ballen ruller jo så vidt fremover.
Mitt andre poeng er at når fairwayene er så store og lette å treffe som de er, så blir golf bare en konkurranse for de som slår langt, og det er bare en håndfull mennesker i dette landet som kan slå så langt.
Disse er baner hvor Tiger Woods liker seg, for han treffer jo omtrent 50% av fairwayene, og det er ingen problemer hvis han bommer. Hvordan skal en spiller som Fred Funk konkurere med spillere som Tiger på denne banen? Det er ingen sjangs for at han kan i det hele tatt komme i nærheten av Tiger. Golf skal jo være et spill hvor den beste "all around" gofleren for å si det på engelsk skal være best, og det er ikke om å gjøre å "denge" til ballen så langt som mulig å loffe en wedge på green.
Jeg har følgende forslag til TD'en som skal sette opp banen på Losby i Juli:
1. Out of Bounds på samtlige "dobble" fairwayer
2. Ekstremt trange fairwayer med brutal U.S Open rough
3. Spille fra rød tee så de som slår langt ikke får fordel.
Med de forslag håper jeg det blir et godt norgesmesterskap på Losby i juli, hvor den beste golferen vinner, ikke den som kan kline til.
"Drive for show, putt for dough"