Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

norges beste golfbane

veggiss

over 16 år siden

veggiss

er bogstad...uten tvil. for en fantastisk golfopplevelse den banen er nå. på tross av bøttevis med regn tidligere i dag merket jeg ingenting til det på banen. greenene og fairwayene er helt i überclasse...får nesten lyst til å reparere nedslagsmerkene på fairway :D

Hemmi

over 16 år siden

Hemmi

Det er det bare å være enig i:-)
En fantastisk golfbane og golfopplevelse selv om regnet som veggis skriver bare bøtta ned.
Jeg har allerede begynt å glede meg til neste gang jeg får spille denne banen som var helt outstanding.
Takk også til veggiss for en hyggelig runde i dag.

Entusiast

over 16 år siden

Entusiast

Er denne banen åpen for gjestespill nå, eller må man gå sammen med medlem/være medlem?

veggiss

over 16 år siden

veggiss

ut i fra hjemmesiden ser den ut til å være åpen for alle.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Slik jeg forstår det, så gjelder "åpen for alle" fra juli. Kun gjestespillere får spille nå (sammen med medlem).

Flott at Oslo GK får hedelig omtale. Banen er som du skiver i überklasse, og ingen ting slår back-nine i solnedgangen..

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

Enig i at det er en flott bane, svaret på om banen tåler norske vintre i det snøhullet banen ligger får vi først om 3-4 år når alt har satt seg.

De fleste baner er uberbra første året de bygges. Leverandøren har lagt ned sjelen sin i å levere et godt resultat. Så er det midlene brukt til drenering, vedlikeholdsplaner, klippehøyde ved vinterstengning og 100 andre forhold som påvirker om det vil være gode forhold om 3-4 år.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Ehh.. PMB, 60 mill er ikke kun benyttet på gress!

Les bl.a. om baneoppbygningen her: http://home.online.no/~alb-hol/index_files/optiombygging.htm

Her litt om dreneringen fra omtalte lenke:

-------------------------------------------------
Oslo golfklubb har det mest avanserte drenerings systemet i Skandinavia, kanskje i hele Europa!

Alle fairway områder er formet slik at overvann renner ned mot brønner som står i lavpunkter. På en dybde av ca 1,5 m knyttes brønnene sammen av perforerte rør med dimensjoner på 110mm til 350mm. Disse rørene ligger i er system hvor de er grunnvannsregulerende i tillegg til funksjoner som transport rør for overflate brønnene. Det er lagt ned mer en 10.000 m med transport rør av dimensjonene 150—350 mm.

På 0,5 meters dybde er det lagt ned et fiskebens mønster av perforerte 50mm drensrør som faller ut mot brønnene. Totalt er det lagt ut ca 31000 løpemeter med 50mm rør.

Området rundt brønnen faller med minimum 2%.

Sandcapping av nevnte dreneringssystem, samt over hele fairwayen, er det så lagt ut et lag med 200-300mm med sand.
------------------------------------------------

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

Klar over det, men mye av disse salgsargumentene du nevner ble også brukt under etableringen av Haga. Der er medlemmen stort sett misfornøyd med banens tilstand.

Det hjelper ikke med god drenering hvis gresset er dødt av isbrann.

Jeg regner med at det er så mye golfkompetanse på Bogstad at leverandøren ikke har kunnet fire på kvaliteten for å tjene mer penger. Jeg tror også de har store nok driftsbudsjetter slik at de kan unngå det verste.

Om 3-4 år vet vi svaret.

stegg

over 16 år siden

stegg

Spilte Bogstad for et par dager siden og den var i veldig bra stand (mye bedre en jeg har sett noen gang i juni) og endringene som er gjort layouytmessig synes jeg var 100% var til det bedre. I min mening er banen gått fra å være veldig oppskrytt til å være en kandidat til norges beste selv om jeg personlig er veldig langt fra å skli in i miljøet der... Men det er jo en helt annen sak. Grattis med en vellykka oppgradering.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Jeg har fått spilt Bogstad nettopp og jeg må bare få beklage mine nordnorske aner:
Fy fan innst inn i maurgokken førr en gnomat bra bane! :)

Fairwayene var bare helt utrolig nydelige å slå fra. Ganske harde og ballen ligger oppå gresset der den måper opp mot deg og sier: "Jeg ofrer meg! Slå heller med all kraft på meg istedetfor å ødelegge gresset".

Greenene var litt treige, men meget jevne. Ballen fulgte linja meget bra på tross av å være treige. Usikker på hva stimp kunne vært men jeg tipper 9 eller 9,5 - så det var absolutt bra med rull. Nedoverputter kunne man putte defensivt i linja og ballen gikk jo faktisk i hullet uten å hoppe til sidene når den var på vei til å stoppe opp. Herregud så morro!

Greenområdene manglet vel litt gress rundt omkring i roughen, men slik tar vel litt mer tid å bli bra. Kjipt å ligge på jord innimellom roughen. Ellers var greenene spennende og ondulerte. Flagget kan de virkelig plassere mange steder slik at man må spille innspill med kløkt om man skal ha god score.

Jeg var meget spent på hull 11-16 må jeg si. Her har de virkelig fått til gode hull. 11 var vel det eneste man ikke får gjort så mye med så det er nok det hullet jeg liker minst. Alle de andre var superbe! Spesielt 12 og 14. Må også få trekke fram hull 7 som jeg syns ble 900 ganger bedre enn før. Et gørrkjedelig hull er borte og erstattet med et kort men bra par 4.

Det funker å dytte 60 mill inn på en bane for å si det sånn.

Og til slutt så får vi se om 3-4 år om Nord-Korea har sprengt opp jorda eller om vi puster enda. Det er totalt uinteressant å diskutere om banen KAN få skader i framtiden. Banen er dritbra nå, og dreneringen funker bra når det regner så mye som i går.

Bogstad anbefales på det varmeste!

Hacker

over 16 år siden

Hacker

Hvor mye betalte dere for å spille der og var det med eller uten medlem?

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

selvfølgelig er det interessant å diskutere hva som vil skje fremover. Norge flommer over av baner som var bra de første årene men som så blir dårligere og dårligere etter som harde vintre og dårlig grenkeeping tar livet av de.

Når skal vi lære? Norske greenkeepere med noen unntak er komplette idioter. de tror perioden oktober til april er ferietid der de skal såkalt avspassere tid de påberoper seg å ha jobbet i sommerhalvåret. Jeg spiller mye i sverige og det er sjokkerende hvor mye du ser til banepersonalet, de ligger å graver løvetann og klipper bunkerkanter 24 -7. De singelklipper, valser, dresser og skråskjærer, hullpiper og koster sand hele jævla tiden, forholdene er sef. mye mye bedre enn i norge. På min hjemmebane ser jeg knapt personalet, de klipper 2-3 ganger raskt med store maskiner, så er de borte resten. Så komm er de frem 2 uker i året før den ene store turneringen klubben skal ha og jobber døgnet rundt for at proffeene skal få gode forhold.

Borkastede penger og dårlig kompetanse, sef. hederlige unntak.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Til å mene mye om golf viser du særdeles dårlig innsikt Pølsemann.

Når vi snakker om hvor bra Bogstad er nå, hvorfor skal du prøve å ødelegge med å fortelle oss at med din fantastiske innsikt og kunnskap så tipper du at det er bare dritt etter noen år.

patetisk.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

pølsen med brødet: Det flommer ikke over av baner i Norge som er bygd med kvalitet i fokus. Bogstad er norges dyreste hittil og de klarer sikkert å holde bra forhold framover.

Poenget med tråden var å gi skryt til en bane som fortjener det. Ikke å lage spådommer om framtiden.

Kanskje du burde spytte penger inn i norske klubber slik at de har råd til å bruke tid på løvetannklipping? Det er litt pinlig av deg å ytre at de fleste norske greenkeepere er idioter.

På min bane er det full fart med banepersonal som gjør noe med forholdene hver dag. Gleder meg til varmen har vart ettpar uker slik at gresset vårt kan vokse.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Pølse, trodde du hadde lest om det arbeidet som er gjort på Oslo GK?

Hvis du varsler dårlige forhold på Oslo GK (en av de mest ressurssterke klubbene i Norge) pga forsømmelse av banen innen 3-4 år så er du rett og slett mentalt tilbakestående ;P eller ute etter en god krangel :)

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

1-0

Fredrick

over 16 år siden

Fredrick

Når det er gress der og det gror, når greenene klippes skikkelig ned, da er M i k l a g a r d best i mine øyne. Svart tee og dype bunkere, får gåsehud av å tenke på det. Den forbanna Kløfta-leira er ikke gunstig, men det jobbes virkelig for å holde den banen i god stand.
Du finner få "norske greenkeepere som er komplette idioter" der Mr. Hot Dog. Mange av de er vel ikke norske heller når jeg tenker meg om. Men lønna er bedre i Norge enn i Sverige. Så at svenske greenkeepere jobber så jævlig mye hardere og bedre blir jævlig tåpelig.

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

Vant til at det er få her inne som kan lese, naiviteten lenge leve!!

Fordi jeg sier at vi ikke har fasiten før om 3-4 år betyr ikke det at jeg ikke gleder meg over at Bogstad har fått til flotte forhold og at jeg ikke ønsker at disse skal vare.

Tråder som kun har som formål å rosemale alt har jeg lite til overs for. En hver meningsløs tråd bør tåle innspill fra flere kanter som belyser.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Poenget er vel at du er OB når du snakker om hvordan banen er om 3-4 år når vi skriver en tråd om hva som er best i dag.
Trenger ikke rosemale alt, men du trenger vel ikke svartmale alt heller.

Det blir som om jeg skal tolke ditt innlegg slik at du gidder ikke spille Bogstad, fordi den kan være dårlig om 3-4 år.

Det er NÅ vi snakker om, og da er det lite interessant å tenke på hvordan vinteren er om 3 år.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Meningsløst å snakke positivt om en ny bane? Nå trakk jeg på smilebåndet :)

Kjakan

over 16 år siden

Kjakan

For å sitere Hacker:

Hvor mye betalte dere for å spille der og var det med eller uten medlem?

veggiss

over 16 år siden

veggiss

ingenting...firmaturnering

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Kjakan: med medlem kosta det 600 spon. Grøss. Blir nok ikke mange turer til med mindre de sponses, men tenker jeg tar ettpar til i år.

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

oj, barce.....du kalte ham mentalt tilbakestående......skal jeg bli nødt til å minne deg om hvor teit du synes det er å bruke slike begreper?

Xy

over 16 år siden

Xy

Evje er selvfølgelig norges beste golfbane. Ingen over og ingen ved siden! Basta!

Jollydude

over 16 år siden

Jollydude

Fin fin tråd, håper bogstad er så fin som det høres ut. Skal se å få spilt den i løpet av høsten. Hva angår Larvik GK. Førstår jeg ingenting av krittikken. Banen er ranket #2 i Norge "ref. peugeots golfguide" og topp 100 i Europa. Jeg vil tørre å påstå at det er rimelig bra. Fairwayene er flotte og til å være Norge er greenene en drøm. Man kan diskutere layout og annet, men jeg synes banen er topp og greenkeeperene er dyktige. Vi har sommergreener 8-9 mnd i året. Syns jeg er heldig som bor i nærheten av en slik bane.

miklagard

over 16 år siden

miklagard

etter en runde på bogstad i dag er det en fornøyelse og kunne si at nå er den ikke så mye bedre en miklagard lenger.... heller tvert imot..

de siste to ukene med iherdig jobbing samt varme har gjort underverker på kløfta.

deilig og igjen kunne si med handa på hjerte at MIKLAGARD igjen fremstår som best!!!

Oskar

over 16 år siden

Oskar

Jeg spilte Miklagard i går, Bogstad på tirsdag og Asker i dag. Asker fremstår som grønnere, morsommere og har finere natur. Vet ikke om den kan kalles norges beste, men ihvertfall beste banen på det sentrale østlandet.

Hacker

over 16 år siden

Hacker

Oscar: merket du noen form for overgang mellom rough, fairway og greener på Asker?

spike

over 16 år siden

spike

hvorfor slakter folk pølse med brød?
Han er bare realistisk og sier at vi får se hvordan bannen virkelig vil være om 3år. Noe som jeg regner med at de fleste golfspillere som har opplevd nye golfbaner er enig i?

Arvid

over 16 år siden

Arvid

spike: Er ikke dette latterlig åpenbart da? Selvsagt får vi se om banen er fin om 3 år. Sånn er det med alle baner. Men å feie bort argumentet med at bogstad er i glimrende form nå med å si at det er mer interessant å vente norn år for å se.. vel.. Det blir for dumt. Det er like interessant å diskutere som å snakke om tippeligaresultat i 2012.

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Hvis Bogstad ikke er bra om tre år og utpver, kan banebyggere på østlandet konkludere med at det ikke er noe vits i å investere penger i utbygging og god teknisk kvalitet på sitt produkt.

- Bogstad har påståelig et av europas beste golfbaner rent teknisk!
- Bogstad bruker kanskje mest ressurser på vedlikehold i landet!
- Bogstad har ubegrenset med midler (i teorien i hvertfall)

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

Spilte nye Sandefjord golfbane i dag, greeene er helt supre!

c

over 16 år siden

c

Hvis det er ventilasjonen i greenene du sikter til så undres jeg en del på hvorfor ikke Mikla har fått mer igjen for denne investeringen?? Gir det noe annet enn omtale under byggingen og ingen ting når anlegget er ferdig?

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

c: Les dette om hvordan Oslo GK har bygget banen:

http://home.online.no/~alb-hol/index_files/optiombygging.htm

Velg under menyen for "Bane oppbygning". Der kan du lese om hvordan green, tee, fairway, bunker, Subair og vanningsanlegg er bygd opp.

Oslo GK har ikke brukt nesten 70 mill på subairsystemet for å si det sånn..

?

over 16 år siden

?

Oslo Gk er norges flotteste bane uten tvil, men beste??
Tviler...
Design messig er det en dårlig hull der som på alle andre norske baner!
Norges beste bane: Migk
Norges flotteste: Oslo

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her