Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

best putter

usikker

over 16 år siden

usikker

hei alle sammen jeg lurer på hva som er den beste putteren. vet det er et hav å velge mellom noen gode forslag.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Den beste putteren - det er deg, det :-)

usikker

over 16 år siden

usikker

Den var god, selv om det ikke var det jeg mente. he he

snappy

over 16 år siden

snappy

Det finnes bare en putter som er best i verden for deg, men det er ikke sikkert det er den samme putteren som er best i verden for meg.

Puttere er som sko...

3putt

over 16 år siden

3putt

"En dårlig sving vinner alltid over en god kølle" sies det. Gjelder sikkert puttere også.

usikker

over 16 år siden

usikker

takk for alle gode forslag...........

Innspill

over 16 år siden

Innspill

Hei usikker.
Det blir dessverre helt feil å si noe kategorisk om hva som er den beste putteren. Dette vil avhenge av en rekke faktorer, hvor det avgjørende er hvilken putter som passer for deg. Jeg vil anbefale deg å reise til en klubb med en velutstyrt proshop og hvor du kan avtale med en pro at han/hun blir med deg på puttegreenen og tester puttere som kan passe for deg. Etter å ha prøvd en god stund er det rimelig å anta at du finner en putter du liker best. Nedenfor er linker til noen nye og noen klassiske puttere som brukes av mange spillere. Lykke til!

http://www.golfreview.com/cat/putters/odyssey/PRD_131756_2942crx.aspx

http://www.putterzone.com/2008/10/hot-new-putters-for-2009-taylormade.html

http://www.edwinwattsgolf.com/golf-equipment_odyssey-golf_odyssey-divine-line-blade-putter-2009_10001_10001_150868_-1_1108.htm

http://www.scottycameron.com/

usikker

over 16 år siden

usikker

Tusen takk for et godt svar INNSPILL, vet det er vansklig å gi et godt svar her, men det gjorde du. har lest at mange har fått litt utstyrsanbefalinger på denne siden før. igjen takk til INNSPILL

Innspill

over 16 år siden

Innspill

Hei igjen. Hyggelig hvis det var til hjelp!
Dersom du bor i Østlandsområdet, så er det en del baner som har veldig dyktige proer du kan få hjelp av. Dra for eksempel til Losby, Miklagard, Oslo Golfklubb eller Haga, så har de alle meget god ekspertise på dette.

Furu

over 16 år siden

Furu

Snake Eyes Tour Platinum har fått mye skryt på bl.a. golfwrx.com. Rimelig, koster litt over $100.

Har selv en TM Kia Ma Rossa Daytona. Herlig følelse, kan anbefale denne serien på det varmeste.

Rife har mange interessante puttere. Nyeste er IMO, en stor mallet putter.

MacGregor Bobby Grace er en annen serie du bør se nærmere på hvis du vil gjøre et godt kjøp. Er færre å få tak i nå men de gikk for ca.$40 på ebay og ca.650,- på finn.no.

Scotty Cameron er selvsagt i toppen med sine forskjellige modeller. Liker selv 2.7 best.

Odyssey Black og White Hot Tour er gode puttere som bør prøves.

www.rockbottomgolf.com har TM Itsy Bitsy Spider til $99.

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

Tror jeg ville begynt med å finne ut hvilket stroke jeg har evt. hvilket jeg ønsker å ha. Innside-squere-innside (svingdør) eller squere-squere (rett) eller innside-squere-squere.

For første og siste type er det vel toe hang puttere som er anbefalt, for rett stroke er det face balanced så vidt jeg har forstått uten å være ekspert.

Så bør du vurdere lengde på putter, 33,34 eller 35 tommer, mageputter, brystputter eller hake.

Så bør du ta stilling til hvilken følelse du foretrekker i puttere, hard metallisk eller softere. Det siste vil kreve en innsert.

Så bør du ta stilling til hvordan du liker å se hodet bak ballen med varianter av siktemidler osv, her er det mye smak.

Så bør du ta stilling til grepstykkelse, jo mer svingdør stroke du har jo mindre tykkelse er vel anbefalt. tykkere grep gir også mindre feel. smak.

Så bør du ta stilling til hvilke type greener du spiller mye. Er de trege og dårlige ofte bør du kanskje vurdere en putter med mye loft, er de raske mindre loft. smak

Så bør du vurdere riller i facen, mange produsenter har kommet med dette nå og det gir bedre rull, kanskje på bekostning av feel. smak.

Så bør du vurdere om stroke ditt har feilkilder du vil korrigere med vekting. Kanskje ikke å anbefale, men siste utvei.

Så bør du vudere ball du spiller, har du problemer med hastighetskontroll bør du vudere mykere ball, har du utfordringer med sidespinn bør du kanskje vurdere hardere ball. smak

Når du har gjoret alt dette bør du finne 4-5 puttere som er aktuelle og teste disse på en god green. Puttertesting på dårlige greeener er verdiløst. Ujevnheter i green vil kunne gi falske testresultater for enkelte av putterne hvis du er uheldig.

Testingen bør være av typen "hjulet", dvs 1 ball med hver putter fra ulike steder rundt hullet på forskjellige avstander 1 meter, 2 meter, 3 meter , 5 meter,10 meter, 20 meter. Noter scorekort for alle putterene du tester. Gjenta dette så mange ganger som trengs med forskjellig i posisjoner i hjulet for hver putter i hver rundefor å få frem en klar vinner.

Testing fra et punkt er verdiløst fordi du lærer break og hastighet suksessivt og de siste putterne du tester vil dermed ha en fordel.

Når du på denne måten har valgt deg ut en putter og går ut og forsatt putter ræva, så er det iallefall ikke utstyret som er dårlig. Da kan det være en av de følgende faktorer:

Ikke konsistent stroke, hvis ikke du klarer å rulle ballen mot det punkter du sikter på hjelper ingen ting.

Oppstilling sikte, hvis du ikke klarer å stille deg opp parallelt med føtter, hofte, skuldre, armer, hender med det punktet du sikter på vil du aldri klare å rulle ballen mot punktet du sikter på.

Hastighetskontroll, hvis du ikke klarer å rulle ballen med riktig hastighet, dvs omtrent 30-50 cm forbi hullet, vil du ha liten mulighet til å hulle.

lese fall, hvis du ikke klarer å lese riktig fall hjelper det ikke om alt annet er perfekt.

Uflaks, hvis ballen treffer et spikmerke eller en annen ujevnhet du ikke har klart å ta hensyn til kan ballen sprette ut av linjen og du huller ikke alikevel selv om du har gjort alt annet perfekt.

Alternativ 2 er å drite i alt dette og bare gå ut uten å tenke, døtte ballen mot hullet kun på feel. sannsynligheten er stor for at du putter omtrent like bra på den måten, hvis du gjør det på samme måte hver gang....

snappy

over 16 år siden

snappy

Jeg sier det igjen... Dette er det mye i, men også my tull... Dette blir for mye informasjon på en gang... orket nesten ikke lese innlegget.

Det enkleste er å ta en test. Slå 10 putter. Start med en putt som ligger en putter lengde fra hullet. Når du har satt den beveger du deg en putter lengde bort fra hullet til. Når du har satt den putten gjentar du øvelsen og plassere ballen 3 kløøe lengder fra hullet.

Den puteren du kommer lengst bort fra hullet med på ti putter en nok den puttern som passer deg best.

Om du f.eks setter 8 av ti baller så er du 8 kølle lenngder fra hullet.

Gjenta øvelsen mange ganger

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

Snappys metode er like nøyaktig som å velge seg putter på nettet uten å ha testet.

Du må ta hensyn til at du lærer hastighet og break. Hvis ikke vil siste putter du tester komme best ut 10 av 10 ganger

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Nå må du gi deg Pølse...
Ingen grunn til å bli fornærmet over det svaret.

Prøv å lese ditt eget innlegg selv. du skremmer jo folk fra å tørre å kjøpe putter.

Skal du gjøre dette så vanskelig som mulig, eller skal du hjelpe en usikker med å gjøre et valg?

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

Overhodet ikke fornærmet, men snappys metoder er helt useriøs og man kan like gjerne spare seg tiden og kjøpe blindt enn det tullet der.

Jeg sier jo at man kan velge, drite i alle råd og kjøpe blindt og putte med feeling uten tanke på teknikk og andre ting, eller man kan gjøre det seriøst og skaffe seg en putter som man er sikker ikkke begrenser fremgang. Er ikke sikker på at en seriøs metode som jeg anbefaler er verdt å bruke tiden på, det kommer helt an på ambisjonsnivået.

jonag

over 16 år siden

jonag

ingen bombe, jeg likte innlegget til mr "hot dog". Lærte litt der ja.

den som ikke gidder å lese det kan gå og tenke over alle de timene man ikke har fått til puttinga og hvor mange ganger man har 3-puttet...
Mye tid og frustrasjon som man kan spare ?

Når det gjelder putterlengde er 35 fryktelig langt. De fleste trenger 33-34. Kanskje mange også trenger 32.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

hehe... ingen bombe at du likte den da jonag. Du er jo tross alt litt over gjennomsnittlig interessert i teknisk informasjon om køller og bruk.

Påstanden til pølsa om at det tekniske er mer avgjørende om man har ambisjoner er bare tullball.

alle er forskjellige, sånn er det bare. Noen trenger masse tekniske ting og vitenskaplige fakta å forholde seg til, mens andre trenger en kølle de liker.

For noen, så stemmer sikkert likningene til Pølse med brød, men for andre, så blir det helt sykt å skulle bruke så mye teknisk bakgrunn for å finne seg en putter.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Jeg støtter snappy i hans vurderinger. Mye fornuftig fra pølsen også, men for meg blir det for omstendelig. De få gangene jeg har kjøpt puttere har jeg bare testet 4-5 jeg har likt utseendet på, og tatt en av dem. For de aller fleste norske amatører blir det for mye å tenke på hvis man skal gå gjennom en slik liste. Det blir det litt overkill å tenke ihjel et putterkjøp.

snappy

over 16 år siden

snappy

Enig med pølsa i det han sier. Man lærer seg break og hastighet... Men det er derfor man skal gjenta øvelsen mange ganger.

Les:
Gjenta øvelsen mange ganger

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Hele poenget med å finne en god putter er jo å vite linja. Klarer man å sette puttene på linja man allerde er klar over har man en god putter. En ting er å trene å lese linjer, en annen ting er å identifisere den putteren man har lyst å ha i bagen.

snappy

over 16 år siden

snappy

enig... Det er ikke putteren som avgjør hvilke linje som er korrekt.

Om man skal finne den beste putteren så er det den putteren du slår på den linja du ha plukket ut.

Nå og da slår jeg en putt med pull eller push, og sier faen... men putten går i. Da sier folk... Hvorfor si faen når den gikk i.

Poenget er jo at jeg ikke trodde at putten ville gå i ettersom jeg ikke fikk den på den linja jeg trodde var rett. Om den går i er det selvsagt en bonuss, men det er ikke fortjent. Jeg gjorde jo egentlig alt feil. Feil linje, dårlig stroke.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Også enig i dette med øvelsene, men som Gunder sier, så blir alt dette for omstendelig for veldig mange.

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

Enig i at det er omstendlig, men så er da også golf en veldig komplisert sport bestående av enormt mange detaljer. Ikke alle har evne eller vilje til å ta dette innover seg.

Hvis man er fornøyd med å være en 10-15 hcp så har jeg full forståelse for at man ikke gidder dette. Samtidig så ser jeg nesten alle med dette hcp være ekstremt misfornøyd med å ikke sette putter og ikke gå videre ned i hcp.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Nå nærmer du deg mer realisme.

når en kar sier han er usikker, så er det i så fall kanskje greit å etablere ambisjonsnivået og utgangspunkt før man starter den mølla som kanskje heller tar motet fra folk enn å hjelpe?

Gunder

over 16 år siden

Gunder

With all due respect så handler det om puttetrening og ikke om utstyr. Har man 10-15 i hcp er det neppe pga utstyr at man ikke setter puttene ;)

Det hjelper dog å ha en putter med høy moi, og en putter som er lett å sikte med. Jeg ser altfor mange amatører med Scotty cam newport 2 som sliter med å sette puttene på linja. Det er mange som liker disse putterne (jeg gjorde også de en stund) men etter å ha testet puttere der man ikke må ha et nær perfect stroke så jeg lyset.

Er enig med deg at man ikke skal kimse av rett utstyr. Men desto dårligere man er i golf, desto mindre rett utstyr finnes det. Jeg putter i snitt ganske bra men kan ha gode og dårlige dager på greenen uansett putter. Sikting er det viktigste for meg og derfor bruker jeg Profound for tiden. De tydelige linjene er overlegen alle putterne jeg har prøvd.

snappy

over 16 år siden

snappy

Tenker på Profound jeg også... Godt å høre at bedre spillere liker den.

JEg har på følelsen at 5 hcp (Sorry pølse) ofte spiller med det dyreste og beste utstyret. Scotty putter, blades osv. Men bedre spillere ned mot null spiller med mer GB køller for å fjerne det ene dårlge slaget pr runde.

Ser jo også at spillere med + hcp begynner å tenke på blades osv igjen etterhvert, men det er litt morsomt å se... Sikkert noen andre som sitter igjen med samme inntrykk.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Jeg kjøpte en TM Rossa putter i vinter med 2 linjer på bladet som gjør det enklere å sikte, virker ihvertfall for meg. Jeg prøvde bl.a. Profound også, men den ga meg ikke noe mer enn Rossa putteren, heller ikke med hensyn til siktingen.

For meg er det viktig at jeg får en god følelse ved balltreffet, og at putteren fungerer bra både på korte og lange putter. Da må ikke slagflaten være for myk.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Bra sagt Gunder.

Det handler om putt-eren, ikke putteren.... :D

Selv har jeg en Rossa Corza som jeg forguder, og det på tross av å ha testet både Scotty Cameron og Profound.... :)

Ingenting negativt om de ovennevnte, men de var ikke laget for meg.

Når dagen kommer at jeg tenker jeg må skaffe meg ny putter igjen, så kommer jeg til å teste både Scotty, Profound, Rossa og andre jeg liker utseendet på, sånn at jeg kan plukke den av de jeg putter best med.

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

Jeg tror utslagene på scoren ved å å ha feil putter er større enn å ha feil jern. En cm feil med putteren koster fort et slag, 5 meter feil med jern koster ofte ingen ting.

Selv (under 4 hcp nå) spiller jeg kun forgiving utstyr med høy MOI, alt annet er tull hvis du ikke lever av spillet tror jeg. Ser de unge talentgutta med blades tar meg i enkeltrunder, men i snitt over tid er jeg bedre. De mister helt klart noe stabilitet ved å spille vanskelig utstyr, både på greenen og på fulle slag.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Akkurat det er det liten tvil om.
De fleste spillere har vel bedre snittscore på tilgivende utstyr.

gudsjelov finnes det mellomting i dag, som har mange av egenskapene fra begge sider.

Per S

over 16 år siden

Per S

Skal kjøpe putter.. sondert terrenget på nettet, samt fått mange tilbakemeldinger fra hva andre har og liker.

De, og flere på div nettforum, sier at man må prøve litt forskjellig. OK, forståelig nok.

Men jeg er nybegynner (takk GK i år og gått 7 runder). Hvordan skal jeg kunne ta stilling til hvilken som passer meg best? Kanskje har jeg mye å jobbe med i forhold til teknikk først også..

Profound virker i så måte som en putter som kan gi meg litt gratis som nybegynner med 3d sikte. hadde jeg ikke vært på nettforum så hadde jeg kjøpt den tvert.. Kan få den ned til 1000 kroner på nettbutikk nå ser jeg også (dark ace). her

Da dukker jo også spm om hva standard og upright her..

MEN. hovedspm er altså kan jeg som nybegynner greie å ta stilling til hvilken putter som passer meg best?

Furu

over 16 år siden

Furu

Dark Ace til den prisen (er vel deal.no) er et bra kjøp.

Du bør helt klart finne en proshop eller golfbutikk som har bra utvalg. Regner med at de har noen demoputtere eller annet som du kan låne noen minutter. Prøv å få med deg forskjellige typer - klassisk Anser, store som Odyssey Sabertooth og andre de måtte ha.

Prøv putterne fra forskjellige lengder. Ikke ta bare korte eller lange.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Per S: Selvsagt kan du som nybegynner plukke ut en putter du liker. Det går mye på hva du liker å holde i hånda og hva du liker å se på. Puttere kommer i utrolig mange varianter så du må nesten bare prøve slik som Furu sier.

For min del er det ikke snakk om å bytte ut Dark Ace. Jeg liker den og synes det er lett å ha et godt stroke når jeg har de hvite linjene som danner en visuell følelse på prøveputtene. Liker også Ping Craz-e og Odyssey 2-ball. Personlig syns jeg ikke noe om Scotty Cameron og anser-puttere. De er for lette for meg og synes resultatet på balltreffene varierer for mye. Men dette er som sagt sak og behag.

Det er ikke så dumt å ha to puttere heller. Da kan du bytte til den andre i perioder du sliter med puttinga. Det kan være nok til at du ikke tenker på de forrige 10 dårlige puttene du putta :)

Lykke til!

Furu

over 16 år siden

Furu

I Ping Karsten serien får du mye for pengene -- http://www.onlinegolf.no/product/acproduct.aspx?acpid=06PN08

De har også Craz-e som er litt dyrere enn de andre modellene.

Liker også disse to -- http://www.onlinegolf.no/product/acproduct.aspx?acpid=06TM06

Per S

over 16 år siden

Per S

har vært i proshop å testet litt nå før jeg gikk ut en runde. testa vel rundt 6-7 køller totalt. Odyssey var en klar vinner for meg. Profound fikk jeg bare ikke helt til å stemme. Hadde så lyst til å like den, men tør ikke gå for tilbudet deal.no har når jeg likte odyssey så mye bedre.

odyssey hot 2-ball srt. prøvde også sabertouth og en tredje variant som var gode, men likte 2-ball srt klart best! Da blir det nok et kjøp av den!

takk for hjelp!

JanB

over 16 år siden

JanB

Det første innlegget til "Pølse med Brød" er et svært godt innlegg. Det er mange parametre som beskrives, med det er intet feil i det som skrives. Om det er gjennomførbart for alle er kanskje et spørsmål.
Når jeg tenker over hvor mange som bruker penger på driver, wood og jern, er det allikevel litt underlig å se denne "motstanden" mot å gjøre valget av putter litt mer seriøst. Tross alt har vil de fleste bruke putteren mest av alle køller i baggen.

En kollega av meg her på Costa Blanca, Glenn Billington, www.glennbillington.co.uk hjelper folk på en systematisk måte. Vi jobber på samme bane og jeg har ofte tatt med meg spillere til ham for en analyse. Et seriøst arbeid på området "Shortgame" gir resultater. Det er ikke for ingenting at han reiser rundt i hele Europa og coacher spillere i putting og valg/tilpassning av utstryr.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her