Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Den harde sannhet

Aristoteles filosof

over 16 år siden

Aristoteles filosof

Man bør ikke rakke ned på de beste utøverne våre uansett hvor dårlige de er.
For de er likevel best.
Bjørnstad er beste nordmann i golf, gjør så godt han kan, men likevel blir det for dårlig for enkelte her inne som håner han nord og ned.
Og å kritisere spillerne på fotballandslaget fordi de er dårlige forteller mye om hvor idiot i hodet kritikerne er.
Vi kan ikke forlange at Bjørnstad eller fotballspillerne skal spille bedre enn de har talent til.
Det eneste vi kan gjøre er å håpe på at det kommer noen andre som er bedre, og som kan overta plassen og oppnå bedre resultater.

Skal noen kritiseres så må det være forbund og klubber som etter min mening er altfor uinteressert/late/inkompetente til å utvikle toppidrettsutøvere innen ulike grener.
Holder vi oss til sommeridretter som golf og fotball så ser vi at de beste utøverne kommer fra land med sesong hele året. På samme måte som land med lengst vinter dominerer vinteridrettene vil land med lengst sommer dominere sommeridrettene.
Dersom en nasjon ønsker å få frem toppidrettsutøvere i en idrett hvor forholdene i landet ikke ligger til rette for netopp den aktiviteten er det forbundet som må gjøre noe ekstra for å fremme utviklingen av talenter gjennom både bredde og kvalitet.
I Norge hindrer klimaet fremvekst av golf og fotballspillere i verdensklasse. Golf og fotballforbundet må derfor sette ut tiltak for å motvirke denne klimahindringen, ellers vil vi aldri komme opp fra gjørma.
Fra 1987 og neon år fremover hadde vi noen unormalt milde vintre med lite snø. Både fotballbanene og lysløypene lå snøfrie flere vintre på rad, og m.a. NM i Langrenn måtte flyttes 3 år etter hverandre. Antall vinteridrettsutøvere gikk kraftig tilbake, og plutselig fikk vi en haug fotballstjerner (senere kjent som "Drillos")
Nå har vi hatt normale vintre igjen med snø og frost, og dermed stopper sommeridrettene opp. Toppfotball suger og ingen gode golfspillere er å se noe sted.
Så er spørsmålet: Hva kan vi gjøre for noe med dette ? Har vi noen sjans til å legge forholdene til rette for å dyrke frem stjerneutøvere, eller nytter det ikke ?

Koll

over 16 år siden

Koll

Mye riktig i dette, Aristoteles. Men du tar feil når du skriver at våre beste golfspillere blir hånet fordi de er for dårlige. Den lille kritikk jeg for min del har kommet med, er ikke rettet mot spillerne - for de gjør jo så godt de kan og mer kan vi ikke forlange. Min kritikk er rettet mot de mange urealistiske forventninger og naive håp - som ofte likestilles med tro - som så mange golfdebattanter kommer med. En grenseløs optimisme, som er mer skadelig for miljøet og spillerne enn det gavner.
Som oftest unnskyldninger; nesten aldri realisme som får en til å si: han er simpelthen så dårlig, eller: konkurrentene var/er mye bedre.

Alltid: "vent til neste turnering, da løsner det". Eller: et middelmådig resultat blir hausset opp til å bli en god turnering. Eller: "han manglet bare det lille som skal til". Eller: "han har potensiale som han ikke får utnyttet" (hvor mange hundre golfspillere på høyt nivå har ikke det?). Eller: "noen små justeringer, så er han der". Eller: "han var uheldig med puttingen".

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg har sagt det før og sier det igjen, Koll. Du mangler et gen, nemlig det som gjør oss entusiastiske og partiske.

De fleste av oss har et fotballag vi støtter i tykt og tynt, eller en golfspiller vi synes er ekstra spennende å følge med. Visse liker vi, andre liker vi ikke.

Du har rett i at det ofte er usaklig, men det er slik vi er!

Og du kommer tydeligvis aldri til å forstå det.

007

over 16 år siden

007

GB for president!

Lenge siden noen har skrevet det!!

Zin

over 16 år siden

Zin

Det som forundrer meg er at du i heletatt kan bruke ordene fotball og toppidrett i samme setning. Norsk fotball er vel så langt unna toppidrett du kan komme innen fysisk aktivitet, kan vel i bestefall kalles aktiv restitusjon...

007

over 16 år siden

007

Norsk ungdom gidder ikke å stå opp om morgenen når de har fri.
De MÅ på hyttene sine i helgene.

Det er ingen forskjell på klubb og landslag i Norge.

007

over 16 år siden

007

Det er ingen forskjell på klubb og landslag i norsk fotball.

Stoon

over 16 år siden

Stoon

En annen ting som gjør at andre land får forsprang på oss er at vi fortsatt skal leve i den tro at det å spesialisere unge spillere er farlig. I lagidretter har trenere (foreldre) forbud fra klubbene å "toppe" lagene før spillerne er 16-17 år (juniornivå).
For å få frem de virkelig gode i yngre alder tror jeg vi må bevege oss mot spesialisering noe tidligere. Dette må selvfølgelig skje under frivillige og kontrollerte former, men de som vil satse for fullt i 12-14 års alder bør få lov til dette.
Jeg vet at mange blir sinte som vepser når dette diskuteres, men disse er svært skjelden resultatorienterte...

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

sukk...,. nå er det skadelig å drive fan-støtte til idrettshelter også nå.

Koll, kan du forklare hvorfor det er skadelig, og for hvem det er skadelig i så fall?

barcentrale

over 16 år siden

barcentrale

Problemet er at alle her er medgangssupportere. Se bare på entusiasmen rundt ETJ. Borte vekk så fort resultatene uteblir. Kommer det et norskt stjerneskudd som etablerer seg på PGA-touren innen 2 år - kan vi vinke farvel til entusiasmen rundt HB.

Så lenge det forholder seg slik - syns jeg det er greit å være nøytralt forventende til spillernes prestasjoner.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Det kan du godt si, barce, for det er lettest å være medgangssupporter, siden det er da det kommer overskrifter etc.

på den annen side, så har ikke HB noen voldsom medgang han heller, når han sliter med å hevde seg på NW etter å først ha spilt på PGA touren.

Alikevel, så følger i hvertfall jeg han hver helg han spiller.

Uansett, så er det interessant å vite hvorfor det er så skadelig å være optimist.

Koll begynner å kjede meg merker jeg. han gnåler om den samme ønskede realismen gang på gang på gang, og kritiserer oss, og kritiserer AR og kritiserer alle som ikke har hans syn på virkeligheten.

Han må jo være akkurat like håpløst optimistisk selv, siden han gidder å bruke tid på å gnåle om dette uke etter uke.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Jeg synes det er ganske så mye engasjement rundt våre spillere hver gang de spiller, det gjelder også Tage. Henrik er imidlertid i særstilling, kan hende grunnet litt "Espen Askeladd"-stempel, "former carpenter from Norway" samt pbp og til stadighet made cut og snusing på topp-10.

Det er bedre med medgangssupportere enn ingen supportere.
De verste "tilhengerne" er imidlertid de uten forventninger som kommer drassende i etterkant med "hva sa jeg..."

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Bak enhver pessimist ligger en skadet optimist :-)

snappy

over 16 år siden

snappy

Jeg mener faktisk at trådstarter tar feil... Se på Sverige som har samme klima som store deler av Norge.

De får gode spillere hvert år de. Hvorfor?

Selvsagt har det noe med klubbene å gjøre, men selvsagt også til spillerne. JEg forstår ikke at Petter, Tage, Larsen og gjengen flytter ned til Spania eller Thailand og trener der. Der er det topp forhold hele året. Jeg bare spør hvorfor!!!!! Det er mye billigere en i Norge. De har ingen jobb her hjemme.

Wææææ, er det familien de ikke vil flytte fra.... Herregud... Ja da kan de ikke være golf spillere.... Enten satse skikkelig, eller ikke satse i det hele tatt.

JEg personlig mener Tage burde blitt i USA. Der kunne han heller spilt på NWT sammen Bjørnstad. Tror han hadde fått mer ut av det. Ikke minst mer penger.

Koll

over 16 år siden

Koll

Gunnar Bull kjenner meg ikke, og tar feil når det gjelder påstanden om min manglende entusiasme. Jeg kan være meget entusiastisk og begeistret over store idrettsprestasjoner, uansett idrettsgren og uansett utøvernes nasjonalitet. Det være seg på tribunen, på banen eller foran TV´en
Men én ting har du rett i; jeg er aldri partisk. Jeg lar meg begeistre av selve prestasjonen, uansett hvem den utøves av.

Mitt gamle favorittlag Leeds - som ga meg så mange gleder for mange år tilbake - er nå dessverre degradert, og jeg følger dem ikke lenger. Men jeg husker dem!

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Merkelig er det Koll, at du som er så på hugget etter AR som ikke svarer på dine spørsmål, ikke kan svare på enkle spørsmål selv....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her