Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ernie Els - who else?

Koll

over 16 år siden

Koll

En av mine store favoritter på golfbanen er Ernie Els. En delikat sving og et sympatisk vesen (en uslåelig kombinasjon) , kan smile på banen. Men nå går det nedover med ham, dersom man kan bruke et slikt uttrykk, basert på følgende statistikk: spilt 11 PGA-turneringer, 3 top10, ingen top3. Nr. 45 på pengelisten og nr. 16 på verdensrankingen. Han har også spilt 8 turneringer på ET (noen av disse er vel sammenfallende med PGA), og er der nr. 24 på RtD.
Hva har skjedd med ham? For gammel, ikke god nok lenger, tar det mer uhøytidelig, trener ikke så mye, opptatt med andre ting? Noen som vet?

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Golf er marginalt, 3stykk topp-10 er knallbra.
Plutselig er han på toppen igjen.

Svingen hans burde være et mål å etterligne, den er fantastisk.

tro han

over 16 år siden

tro han

skadet kneet sitt for 4-5 år siden, og har vel slitt med å komme tilbake til gamle høyder etter det.
Dette er jo ganske vanlige, plutselig mister man følelsen. Duval var jo verdens beste en periode, plutselig klarte han ikke cut'er. David Toms var jo også veldig god men har ikke vært sitt gamle jeg på 3-4 år (er på vei tilbake nå kanskje)

Ser jo dette i alle idretter. Det er jo marginalt som Foooore sier.

jonag

over 16 år siden

jonag

jeg bare må slenge litt med leppa om Els sving.

Den ser rolig ut fordi han bruker masse håndledd. Masse håndledd gjør at man roterer køllehodet mye, veldig mye. Og kølla er square veldig kort tid.

Når Els ikke har timingen eller ikke går igjennom som det nå så ut som så hooker han kortere jern 30m. Da har Els en skikkelig drittsving som ingen burde kopiere.

Så, den ser fin ut, men...

Når timingen er på plass slår han nydelig.

påstår

over 16 år siden

påstår

orakelet som ikke har peil på hva han snakker om.
Jonag har peil på utstyr, men der stopper det også

jonag

over 16 år siden

jonag

jaja, kule karer med gode argumenter, joa de har jo sikkert rett. Jeg har nok feil.

!

over 16 år siden

!

enig med jonag her. Samme gjelder Cabrera, (og resten av de gutta fra Argentina). Når Timingen sitter, så funker håndleddene bra, men når det blir litt stress og utur, så hooker de ut av ville helvete.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Sikkert riktig det fagfolka skriver, men svingen knytta til tempo er vakkert å se på.

Hvordan håndledd, release, siktelinje, strategi og annet er kobla sammen aner jeg ikke noe om.

Henke

over 16 år siden

Henke

Helt enig med jonag. Kanskje enda tydeligere er det hos Garcia. Når håndleddene hans ikke er på plass kan han finne på å blokke, hooke og slice ballen ila samme runde.

Generelt syns jeg det er altfor mye fokus på svingen i seg selv. Man skulle sett på bra mekanikk og balltreff som vakkert. Når det er sagt er jeg ofte innom youtube for å se Big Easy svinge.

http://www.youtube.com/watch?v=UQ7aIFplQfc

jonag

over 16 år siden

jonag

jeg tror håndleddbruken gjør at han er konge fra bunkersen. Han har sånn kontroll på styrke og release at han slår ballen hvor han vil.

Hickory

over 16 år siden

Hickory

Tror Ernie er inne i en liten blindgate om dagen. Og det er nærspillet som lider. Mulig han også prioriterer litt anderledes på hjemmebane med tanke på sønnens sykdom etc. og at det ikke blir nok trening. Han er og blir en av de store og han kommer tilbake igjen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her