Resurrected
Jonag: Hadde du vært tankeleser så hadde du visst hvorfor jeg ville vite hva du jobbet med. Du ville da visst at spørsmålet var ment for at jeg bedre kunne lage en sammenligning om hvor håpløst det er å jobbe med seriøs vitenskap og se hvordan folk omfavner humbug, men jeg har forståelse for at du gikk i skyttergraven. Tankelesing er jo tross alt også bare tull ikke sant? :)
Like fullt så vil jeg forsøke å beskrive med en parallell til et annet yrke, hvor du kan tenke deg at du er taxi-sjåfør Jonag (jeg sier ikke at du er det, i tilfelle du skulle finne det fornærmende). Men tenk deg at jobben din er å hente folk på et sted og kjøre dem effektivt til et annet sted mot betaling. Du har tatt sertifikat på bil, du har kjentmannsprøven og kan alle gatenavn i hodet. Du har investert i GPS i tilfelle du skulle rote deg bort, og du vet om de smarteste veiene å kjøre ved ulike tidspunkt. I det hele tatt, du er en god sjåfør som gjør en god jobb. Problemet er selvfølgelig at noen ganger er det rush-trafikk, omkjøring og du kommer rett og slett ikke frem i tide.
Så finnes det en annen gruppe som kaller seg "homeopat-taxi-sjåfører". De har ikke lappen, de kan kanskje navnet på et par gater men de har ikke peiling på hvor de er og hvor de ender. GPS har de heller ikke bruk for, fordi hele deres yrke er å putte folk inn i noe som tilsynelatende ser ut som en taxi, la dem sitte der i 20 minutter mens de snakker om hvor bra Fremskrittspartiet er, før de slipper dem ut på akkurat samme sted og prøver å overbevise kunden om at de har flyttet på seg, mot betaling selvfølgelig. Homeopat-taxi kan i tillegg skilte med at de aldri har hatt en eneste bilulykke, de har aldri kjørt kundene til feil sted, og det verste som kan skje er at kundene havner der de startet. Derfor mener de at det er mye bedre enn konvensjonell skole-taxi, selv om de mener at det kan være smart å bruke konvensjonell taxi i tillegg. Noen kunder er selvfølgelig misfornøyde fordi de skjønner at de har sittet stille inne i en bil i 20 minutter, men disse blir møtt med påstander om at de må åpne sinnet sitt og se verden på en annen måte så vil de nok forstå at de nok har forflyttet seg.
Du som den reale taxi-sjåføren du er skjønner at dette selvfølgelig bare er bløff, og du synes det er fælt å se at folk bli lurt for å betale for homeopat-taxi. Men hver gang du prøver å si at dette er bløff så blir du kalt snever, arrogant og respektløs overfor alle de som føler at de er fornøyd med homeopat-taxien. Mange folk ville jo egentlig ikke noe sted uansett og er mest glad for at de fikk høre litt om Frp, innvandring og helt uten fare for bilulykker og bli kjørt på avveie.
Dumt eksempel? nja, kanskje, men det er denne frustrasjonen man opplever. For ekte taxi-sjåfører som vet hva det handler om å faktisk frakte noen fra A til B så er de utrolig vanskelig å sitte og se på svindelen.
Ja, det handler om opplevelser og vi lever inne i våre egne hoder. Når jeg ser skrekkfilm på TV og går ned i en mørk vaskekjeller så kan jeg ofte føle frykt og redsel. At det står noen bak meg, følger noen etter meg eller hva det måtte være. Jeg vet at dette bare er innbilning, og jeg godtar at det er en innbilning men frykten er der like fullt. Faren er hvis jeg begynner å tro at det jeg føler faktisk er virkelig, at det faktisk står noen bak meg og jeg begynner å ta forhåndsregler. Bevæpner meg, eller hva som helst. At jeg ikke skjønner at dette skjer inne i hodet mitt og ikke er reellt. Det er det som er å forholde seg til den virkelige verden, å forstå at man kan spille seg selv et puss og at det man føler og tror man opplever ofte er subjektivt og ikke en beskrivelse av verden.
Derfor trenger man bevisførsel og realisme. Logikk og rasjonalisering er det sterkeste våpenet mot for eksempel paranoide eller schizofrene. Det å få de til å forstå at deres opplevelser av verden faktisk ikke er den virkelige verden, fordi det kan hjelpe dem. Fordi det er en bra ting å forholde seg til den virkelig verden, å skille subjektive irrasjonelle følelser fra hva som faktisk skjer. Det er det dette handler om.
Jeg skjønner Jonag at det bobler over for deg, du er sikkert en intelligent og oppegående hyggelig fyr på alle måter. Og da å bli møtt med kritikk for din tro er provoserende. Det er en naturlig reaksjon, men jeg mener det er helt nødvendig at hellig-gjørelsen av det irrasjonelle og den religiøse pidestall står for fall. Noen må ta oppgjøret med det glade vanvidd og fornuftens fiender. Nei, jeg antar ikke at eg klarer å omvende deg, men kanskje noen andre som innerst inne er enige med meg og som har blitt tiet i hjel av beskyldninger om arroganse, besserwisser, respektløshet osv også tar bladet fra munnen og sier det de virkelig mener. Dawkins har startet, jeg vil også gi mitt bidrag. Så tar jeg gjerne noen kallenavn for den kampen, alternativet er mye verre.