Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva er en uflyttbar hindring?

Koll

over 16 år siden

Koll

I golfreglene er en hindring definert som alt som er "kunstig". Gjerder, staker og rekkverk er unntatt. Trær er heller ikke noe kunstig. Dersom ballen ligger på eller ved en uflyttbar hindring, og slagstilling eller planlagt sving påvirkes, så kan spilleren få fridropp innen en køllelengde.
Jeg lurer på hva som egentlig er uflyttbare hindringer. Er et redskapsskjul på fairway - f.eks. hull 1 på Bærum og hull 10 på Nes - en uflyttbar hindring, dersom ballen havner inntil veggen? Hva med en telefonstolpe? Kan noen vennligst gi eksempler på uflyttbare hindringer på en golfbane, som gir fridropp.
Beklager min uvitenhet.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

det er i grunn enkelt... dersom "objektet" befinner seg innenfor spillefeltet, altså at det ikke markerer grensen på spillefeltet (out of bounds) eller ligger i et hinder, så kan du ta en fridropp innenfor en køllelengde fra det nærmeste punktet som gir deg fri sving for ditt tiltenkte slag (selvsagt ikke nærmere hullet).

Hvilke objekter som er kunstig/ufyttbare hindringer (dvs menneskeskapt og ikke ment å være en del av banen) bør være en enkel sak å forstå ved bruk av sunn fornuft....

De fleste forstår sikkert at banedesigneren ikke har plassert hus, trafo-bokser, telefonstolper, rekkverk, sprinklerlokk eller annet snacks for å gjøre det vanskelig for oss....

Men husk på at gjerder, hus, staker (inkl de hvite) og annet som markerer out of bounds er definert som utenfor banen og gis dermed ikke fritak for...

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Fin forklaring duff....
I tillegg er det vel slik at avstandspinner ofte er uflyttbare dersom svingen forstyrres, mens gule&røde er flyttbare "uansett".

Og jeg hørt tommelfingerregelen at fridropp er innafor en køllelengde, dropp med plikt er innafor 2 køllelengder, samt i flagglinja?! Noen som kan bekrefte/avkrefte?

jonag

over 16 år siden

jonag

jepp. fridropp er 1 køllelengde fra nærmeste punkt for fritak. Dropp for sidevann eller uspillbar er 2 køllelengder fra referansepunkt eller fra ballens opprinnelige posisjon. Ballen kan i alle tilfeller rulle intill 2 køllelengder og ikke nærmere hullet.

Uflyttbare hindringer i en bunkers eller et vannhinder har man fortsatt fridropp for, men man må droppe et sted innenfor hinderets grenser. Samme med tilfeldig vann i bunkers. Dersom man ikke klarer å droppe seg fri fra uflyttbar hindring kan man selvfølgelig ta 1 slag straff og droppe utenfor hinderet.

Uansett kan man ikke droppe nærmere hullet eller ballen kan ikke rulle nærmere hullet. Dog ved dropperuter kan ballen rulle nærmere hullet så lenge man treffer bakken innenfor droppegrensen.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Husker det var en turnering på Miklagard der det ble poengtert at vi ikke kunne fjerne 150m stokken om vi lå bak den. De var jo lette å løfte på og flytte, men jeg måtte skru rundt den og slå til siden fordi jeg lå 1 meter unna ellernoe slikt.

Sånne regler er passelig dust i huet når man har lov å flytte røde og gule pinner :)

NGF-dommerne sa at det ikke stod i lokale regler at pinnene kunne flyttes, og pr default kunne man altså ikke flytte de som Fooore sier.

Noen som kan bekrefte dette?

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Jeg tror ikke jeg skrev at avstandspinner kunne flyttes, men mulig jeg var uklar.

Jeg forstår egentlig ikke årsaken til at de ikke kan flyttes, men det er sikkert en forklaring.

jonag

over 16 år siden

jonag

Det er vel heller motsatt. En distansepinne er jo noe kunstig som normalt kan flyttes, om det ikke står eksplisit i lokale regler at den er uflyttbar. Pr def er en hindring flyttbar om den er innenfor rimelighetens grenser flyttbar.

MEN, de fleste har i lokale regler et tillegg om at siktepinner og distansemerker er uflyttbare.

OB-pinner er pr def ikke en del av banen og er i definisjonen for en hindring untatt fra denne definisjonen.

jonag

over 16 år siden

jonag

jeg vet ikke hvorfor. kanskje praktiske grunner og at de glemmes, ødelegges, etc.
Uansett er det jo likt for alle. Golf er ikke rettferdig, men tilfeldig. Det er bare å ta det som kommer etter beste evne. Noen ganger går et drittslag inn for birdie også. er det rettferdig ?

duffshank

over 16 år siden

duffshank

jonag: fritak fra uflyttbar hindring gjelder IKKE i vannhinder/sidevannshinder...

Det er korrekt at en uflyttbar hindring som er i spillelinjen (slik denne pinnen til Gunder) ikke er nok til fritak (uflyttbare hindringer i spillelinjen på puttinggreen er derimot det).

Likevel får Mickelson & co fritak for tribuner, reklameskilt og kamerautstyr som er i deres spillelinje (gjerne hvis de påstår de skal slå et sykt slag på green de ikke ville gjort ellers dersom fritak ikke ville vært aktuelt). Dette kalles Midlertidig Uflyttbare Hindringer og har egne regler... merkelige greier.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Fooore: Nei du skrev at de ikke kunne flyttes, og det er også min erfaring. Skjønner heller ikke det der jeg.

Jonag: Det der med at "det er likt for all" er jeg helt uenig i. Havner du bak en 150m-pinne som ikke kan flyttes da er det jaggu ikke likt for alle :) Da er det lite fair for de veldig få som havner der. Akkurat samme som ballplassering på dårlig fairway. Hvis man ikke har det på dårlige fairwayer (slik som på mange baner nå) så blir det ikke likt for alle. Ønsker man at golf skal være fair på dårlige forhold kjører man ballplassering, og vips er problemet fikset med å likke på hard jord eller nedi mellom gresset.

Beklager avsporingen :)

jonag

over 16 år siden

jonag

Duffshank, les regel 24.

24b
If the ball lies in or on the obstruction, the ball may be lifted and the obstruction removed. The ball must through the green or in a hazard be dropped, or on the putting green be placed, as near as possible to the spot directly under the place where the ball lay in or on the obstruction, but not nearer the hole.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

jonag: det er regelen for FLYTTBAR hindring... (som det står: "...the ball may be lifted and the obstruction removed")

jonag

over 16 år siden

jonag

OK, min feil, men nå hadde du mulighet til å lese regel 24-2. Les den så ser du at man får fritak for uflyttbare hindringer i et hinder.

Så en hindring får man fritak for også i et hinder, bare at man må droppe i hinderet

lp

over 16 år siden

lp

24-2b - Except when the ball is in a water hazard or a lateral water hazard, a player may take relief from interference by an immovable obstruction...

Når den er i en bunker, så kan man ta fritak ihht 24-2b, det stemmer

jonag

over 16 år siden

jonag

takker, da lærte jeg noe nytt...

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

Gunder & Co : Avstandsmerker er i utgangspunktet kunstige hindringer som gir fritak.
Normalt er de flyttbare og fjernes før slag og plasseres tilbake etterpå. Mener Jonag at dersom de er definert uflyttbare kunstige hindringer så gir de ikke fritak?
Lokale regler kan vel angi at de ikke gir fritak ,men det har jeg aldri sett.

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Avstandspinner gir fridropp dersom de hindrer svingen, men dersom pinnen står 1m foran ballen kan intet flyttes uten straff, slik jeg tolker regler. Og det er vel det momentet som diskuteres her.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

Hvis avstandsmerkingen er, som jonag sier, "innenfor rimelighetens grenser flyttbar", og den IKKE er definert som uflyttbar i lokale regler, kan man fjerne den.

Hvis den er definert som uflyttbar, får man IKKE fritak med mindre den hindrer en NATURLIG stance eller sving, altså ikke hvis den står i veien for ballbanen. (naturlig stance eller sving vil si at du ikke kan påberope deg å slå et unormalt slag, i en unormal retning eller lignende KUN for å få fritak fra den. F.eks å slå feil vei...).

Har du derimot fri sving, får du ikke fritak for uflyttbare hindringer som er i veien for ballflukten (spillelinjen), med mindre du er på green.

Jeg har sett lokale regler som definerer avstandsmerkinger som uflyttbare flere steder...

lp

over 16 år siden

lp

Generelt er det ingenting i veien for å flytte en flyttbar hindring hvor som helst på banen uten straff - i spillelinjen (riktignok før slaget/ballen må ikke være i bevegelse) eller ikke.

Avstandspinner er ofte omdefinert til uflyttbare hindringer - sikkert fordi "noen" aldri setter dem tilbake, og at de som gjør det setter merkene tilbake på feil sted.

Lancaster

over 16 år siden

Lancaster

Da er jeg med.
På Miklagard så er min erfaring at 100/150 m pinnene , i den grad de i det hele tatt blir satt opp, er flyttbare (kanskje ikke de tynne de midt i banen). Da er meldingen Gunder fikk fra dommerne uforståelig.

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Lancaster: Nå skal ikke jeg uttale meg om andres jobb, men det er noen ganger lokale regler fra NGF-dommere ikke er helt forståelig ;) Det var i alle fall gøy å skru rundt en pinne. Det samme skjedde meg på hull 18 på Kongsberg der jeg måtte mose rundt en sånn pinne.

duffshank

over 16 år siden

duffshank

løsningen er enkel Gunder... du må trene mer styrke slik at du slår et par meter lenger (og dermed forbi pinnene i stedet for å legge deg bak...)

Gunder

over 16 år siden

Gunder

Pøh! Er mye sterkere enn deg!

Men det var jo egentlig en god plan. Eventuelt kan jeg jo gjøre det motsatte sånn at jeg bare kan slå over hindringene :)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her