Emigranten
Jeg er for tiden bosatt i Skottland og nyter selvfølgelig tiden med å spille så mange baner i området som mulig. En av frustrasjonene er imidlertid handicap/sloping systemet de har her. De færreste banene har slope og baneverdi ihht USPGA systemet vi bruker i Norge. I stedet bruker de SSS. Jeg begynner å skjønne konturene av hvordan dette virker men håper noen kan kaste mer lys på dette.
Det jeg lurer på er hvordan beregner man om man skal opp eller ned ihht en spillt runde. Mer spesifikt: hva ligger i "adjusted score"?
Adjusted score - SSS = Gross Score
Gross Score - HCP = Net Score
Net Score bestemmer så om du skal opp eller ned i HCP. Negativt tall betyr at man skal skrives ned og hvis det er positivt skal man opp avhengig av om man er innenfor eller utenfor buffer.
Jeg har 18 i hcp. Jeg har forstått det slik at jeg da får et slag per hull. Etter endt runde skal jeg så finne "adjusted score", der skal man blandt annet aldri ha dårligere/verre enn +2 slag per hull (altså ikke mer enn 7 på et par 5, 6 på et par 4 osv). Det jeg ikke er helt inneforstått med er om man i adjusted score også skal korrigere for tildelte slag.
Eksempel:
Jeg slår følgende slag:
5 slag på et par 4
10 slag på et par 5
4 slag på et par 4
Vil den justerte scoren da være 5 + 7 + 4 (bare justere for maks slag på par fem hullet) eller vil justert score være 4 + 7 + 3 (score også justert for tildelte slag)?
Dårlig beskrevet men håper noen kan kaste litt lys på hvordan dette regnes ut. Har sjekket nettet men har ikke funnet god forklaring på adjusted score.
mvh,
H