Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

SSS - Handicap i UK

Emigranten

over 16 år siden

Emigranten

Hei

Jeg er for tiden bosatt i Skottland og nyter selvfølgelig tiden med å spille så mange baner i området som mulig. En av frustrasjonene er imidlertid handicap/sloping systemet de har her. De færreste banene har slope og baneverdi ihht USPGA systemet vi bruker i Norge. I stedet bruker de SSS. Jeg begynner å skjønne konturene av hvordan dette virker men håper noen kan kaste mer lys på dette.

Det jeg lurer på er hvordan beregner man om man skal opp eller ned ihht en spillt runde. Mer spesifikt: hva ligger i "adjusted score"?

Adjusted score - SSS = Gross Score
Gross Score - HCP = Net Score
Net Score bestemmer så om du skal opp eller ned i HCP. Negativt tall betyr at man skal skrives ned og hvis det er positivt skal man opp avhengig av om man er innenfor eller utenfor buffer.

Jeg har 18 i hcp. Jeg har forstått det slik at jeg da får et slag per hull. Etter endt runde skal jeg så finne "adjusted score", der skal man blandt annet aldri ha dårligere/verre enn +2 slag per hull (altså ikke mer enn 7 på et par 5, 6 på et par 4 osv). Det jeg ikke er helt inneforstått med er om man i adjusted score også skal korrigere for tildelte slag.

Eksempel:
Jeg slår følgende slag:

5 slag på et par 4
10 slag på et par 5
4 slag på et par 4

Vil den justerte scoren da være 5 + 7 + 4 (bare justere for maks slag på par fem hullet) eller vil justert score være 4 + 7 + 3 (score også justert for tildelte slag)?

Dårlig beskrevet men håper noen kan kaste litt lys på hvordan dette regnes ut. Har sjekket nettet men har ikke funnet god forklaring på adjusted score.

mvh,

H

Standard Scratch Score

over 16 år siden

Standard Scratch Score

Om SSS er 73 og banens par er 72 så vil det si at du får 1 slag mere i tillegg til ditt hcp på banen. Dvs du regner ut poeng i forhold til dine 18 i hcp men legger til 1 poeng til pga SSS er 1 slag høyere enn par. Motsatt om SSS er lavere enn par! Ganske enkelt egentlig!

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Du kan ikke bare legge til et poeng da.
tilleggsslaget blir lagt til det lavest indexerte hullet du ikke allerede har slag på.

d.v.s hvis du har 18 i hcp, så får du 18 slag tildelt, men med SSS 73, så får du 19 slag tildelt, og med andre ord så har du 2 slag ekstra på banens index 1.

Keyser

over 16 år siden

Keyser

Metoden du vil bruke avhenger vel av om du er med i en norsk eller skotsk klubb (hvilken klubb som "vedlikeholder" handicappet ditt)

Dersom det er norsk klubb, mener jeg Yngve sin metode er riktig.

Dersom det er en skotsk klubb tror jeg det er flere 'buts' her:
- De bruker vel bare turneringsrunder som hcp-tellende runder?
- Tror de bruker nettoresultat (+- par) som justeringsfaktor, ikke stablefordpoeng
- Scorer skal vel rapporteres inn til klubbens hcp-komitee som foretar justering

Tror deres metode er å ta Adjusted Score (brutto score oppnådd med max slag pr hull) og trekker fra SSS. Da får du ditt nettoresultat som er N slag over/under par. Denne N vil si hvor mye du må redusere hcp (eller øke) Usikker på hvor mye de justerer hcp, eller om det kjører glidende gj.snitt som i USA. Dog mulig jeg er helt på jordet her :-)

lp

over 16 år siden

lp

I realiteten spiller det ingen rolle hvor det ekstra-slaget blir lagt til når man spiller stableford

Det er når man spiller match at dette får noe å si...

Hiks

over 16 år siden

Hiks

lp: Det er jo klart at det vil ha noe å si hvor det slaget kommer inn henne. dersom dette slaget faller på ett dårlig spilt hull har det ingen betydning. kommer det på ett hull hvor man er ett slag fra å klare poeng eller har fått poeng så vil scoren være 1 poeng bedre...

lp

over 16 år siden

lp

OK, da må du vise meg statistisk at stablefordpoengsummen for en runde blir ett poeng høyere i gjennomsnitt hvis man fordeler det ekstra slaget etter dine antagelser i forhold til å fordele slagene vilkårlig

Apropos

over 16 år siden

Apropos

Hiks har helt rett.

lp

over 16 år siden

lp

Jeg trenger et aldri så lite bevis for påstandene...

Skotte

over 16 år siden

Skotte

Dere er helt på jordet her.
For det første hvis css er en mer en sss så vil det si at banen var et slag vanskeligere den dagen og hvis du spiller stableford så må du ha 35 poeng for å spille på ditt handikap.
Handikap katogoriene er like bortsett fra at maks hncp. er 28
Hvis det ikke er en turnering den dagen er det heller ingen css som blir beregnet.

12345

over 16 år siden

12345

Bevis? Det er jo logisk. Dersom du får 7 på ett par 4 hull med 2 mottatte slag, så får du 1 poeng. Dersom du bare får 1 mottatt får du 0 slag.

12345

over 16 år siden

12345

poeng

12345

over 16 år siden

12345

Dersom man alltid spiller så bra at man alltid får akkurat 0 poeng eller bedre, så har det selvsagt ingen betydning. Dersom man spiller dårligere enn til akkurat 0 poeng på mange hull, så kan det få betydning.

Apropos

over 16 år siden

Apropos

Skotte: du trenger vel ikke bringe inn helt andre moment enn det som diskuteres.

lp

over 16 år siden

lp

Om man isolerer ett hull, så er det sånn, om man ser på alle hull derimot...

Trippel

over 16 år siden

Trippel

lp: Enten må du ta regning på skolen på nytt, eller du må ta grønt kort kurs på nytt:

La oss gjøre det enkelt for deg: En spiller har 0 mottatte slag: Han spiller alle hull untatt indeks 1 hullet på 3 slag over hullets par (litt søkt, men lett å rengne med) . Indeks 1 hullet spiller han to slag over par. Han får mao 0 poeng på runden. Hvis han nå får et tildelt slag, og det er jo på indeks 1 hullet selvfølgelig, og vips han får 1 poeng. Hva om det tildelte slaget kom på indeks 2 hullet der han var 3 over par = fotsatt 0 poeng på runden. Ser du forskjellen?

Det vil bare jevne seg ut over veldig mange runder, dersom han spiller alle hull like mye over par i snitt.

lp

over 16 år siden

lp

Jeg ser hva du skriver, i ditt tilfelle blir det jo slik du skriver. Man trenger ikke veldig mange runder slik du sier. Grensetilfellet ditt er altså 3 over par, det vil si at vedkommende spiller 1 slag dårligere enn han skal for 0 poeng. Hva om han spiller 2 over par, og deretter bogie på hullet med index 1, da får han også 1 poeng i utgangspunktet. Om indexene så flytter seg eller hva som enn skjer, han får ett poeng samme hva...

For min egen del tar jeg nesten aldri hensyn til noe index når jeg regner ut poeng, indexeringen på hullene er altså nærmest inntil klinkende likegyldig for min sluttpoengsum.

Ja, man må se over tid, men man trenger ikke så veldig mange runder for å se at dette stemmer; statistisk sett. Det som argumenteres her er fortsatt ikke innenfor det jeg betegner som "statistisk sett". Mener dere at om man indexerer banen på ett sett og så deretter bytter indexering, så vil spillerne få andre poengsummer? Tror ikke på det :-)

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Nå er du på bærtur lp.

hvis du ikke regner med indeksering, hvordan klarer du da å regne poeng?

dersom du har 27 tildelte slag, så har du ett tildelt på hvert hull, og to på de 9 vanskeligst indekserte hullene.

hva gjør du da? slår terning om hvilke hull du skal ha to slag på?

Congu

over 16 år siden

Congu

Hcp-systemet i UK forklares her:

http://mygolfexperience.com/golf/uk/golf-handicap.asp

Det brukes både buffersone og indeksering (SI).

lp

over 16 år siden

lp

Bærtur? Er jeg vel ikke...

Jeg snakka vel ikke om andre, jeg snakka om meg selv. Hvordan andre regner ut får bli deres sak, hvordan regner du ut?

Jeg trenger kun å bry meg om indexeringen om jeg har brukt uforholdsmessig mange slag. Jeg går stort sett på bruttoslag, stableford er et uinteressant spill.

Så om jeg har score i området -1 til +2/+3 pr hull, så er antall poeng stort sett gitt. Summering av poeng pr hull er da unødvendig.

Har man 9 tildelte og går 12 over par, så er det da 33 poeng, trenger ikke summere 18 rader for å finne ut det! Om man bommer på feil hull (som vi har omtalt tidligere), så får man bare justere for dette.

Apropos

over 16 år siden

Apropos

Da ble det enklere lp, du følger ditt system, vi andre følger de generelle reglene.

lp

over 16 år siden

lp

Det finnes da ingen regler for hvordan utregningen av stablefordpoeng skal gjøres

Apropos

over 16 år siden

Apropos

Proving my point.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Jeg pleier også å regne ut poeng etter lp's metode. Jeg har 7 mottatte slag fra vanlig tee.

Har jeg gått på 79 slag og ikke har dårligere enn dobbelbogey, så har jeg fått 36 poeng. Uansett indeksering.

Har jeg fått en trippel, så har jeg fått enten 36 eller 37 poeng, avhengig av om trippelen kom et hull jeg har ekstra slag på eller ei.

Det er vel ikke verre enn det?

Olle

over 16 år siden

Olle

Gunnar og lp sin metode fungerer hvis man er relativt stabil å scorer på stort sett alle hull.

For en med høyt hcp som kan variere fra 0 til +5 slag over par per hull, så blir dette litt bingo.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Haha,
Dette ble jo litt komisk.
beklager lp, men når du snakker om stableford poeng, og virker oppriktig opptatt av det, så tenker ikke jeg at du er en som pleier å spille brutto for å regne om.

poenget er vel at for den store mengden, så har det stor betydning hvordan de regner fordi de gjerne får en haug med slag fordelt etter indeks på banen.

det er du vel enig i?

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

enig i at det neppe er en god metode for 20-hcpere...

lp

over 16 år siden

lp

Jeg har kanskje vært litt vel kverulerende, beklager det!

Ja, jeg er enig i det meste som skrives her under denne saken jeg :-)

Ha en fortsatt god dag alle sammen

Hiks

over 16 år siden

Hiks

lp: "Har man 9 tildelte og går 12 over par, så er det da 33 poeng, trenger ikke summere 18 rader for å finne ut det! Om man bommer på feil hull (som vi har omtalt tidligere), så får man bare justere for dette."

Den justeringen du snakker om der er jo nettop det indexeringen går ut på. er derfor du må ta hensyn til dette. at du vet ca hvor mye poeng du har ut fra bruttoscore er jo greit, men det vil ikke bli nøyaktig.

lp

over 16 år siden

lp

Selvfølgelig blir det nøyaktig; bare spørsmål om metode... og ikke start om igjen, da

Trippel

over 16 år siden

Trippel

Dette var lurt: Jeg kan altså velge om jeg skal ha 36 eller 37 poeng, og om jeg skal skrive meg ned. Lurt å ikke skrive seg ned dersom man vet man skal spille en stableford konkurranse dagen etter! Synd jeg ikke lærte dette før nå.

jonag

over 16 år siden

jonag

Hehe, egentlig kan man bare drite i å regne ut siden man kan bruke golfbox...og CSA i turnering
Så da kan man enten 1 gå der og regne ut for hvert hull
eller 2 man teller sine brutto slag og husker sine slag over stryk på de hull man driter seg ut og bruker lp-metode
eller man bare regner ut netto og vet sånn ca.

og så leverer man inn score pr hull og får en nøyaktig stableford basert på index og på banens vanskelighet den dagen og med CSA i turnering

Enkelt ;-)

Noen går der og beregner poeng pr hull under runden. Sånt har aldri vært lurt. Man vet aldri når det gode slaget kommer. Plutselig kommer den supre putten etter masse trøbbel og den dårlige putten ved birdiesjanse. De teller like mye når man er ferdig.

Jeg ser heller på runden som en sum av alle slagene og de kommer hulter-ti-bulter. Stableford er et merkelig spill, fint å ha, men det er slag som er gøy.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her