Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvordan velge kølle i henhold til MPF

pumaandre

over 16 år siden

pumaandre

Denne forespørselen går vel først og fremst til jonag som snakker varmt om MPF.

Med bakgrunn innenfor realfag har jeg også en tilbøyelighet til å stole på ting som kan bevises med tall så diskusjonen om køllenes MPF har fascinert meg. Per i dag spiller jeg på et X-20 sett som jeg har slitt med 2 siste årene. Alt går venstre. Køllene er statisk tilpasset meg, 2up, +0,5 men det er ingen pro som har sett svingen. Så det er godt mulig det er der feilen ligger eller feks i grep som jeg faktisk har justert en del denne sesongåpningen. Det er mulig det er psykiske eller fysiske årsaker til at jeg spiller så dårlig med dette settet men jeg føler at jeg ikke er i stand til å square køllehodet med disse jerna. Offset'en er såpass plagsom at det gjør det vanskelig å plasserer køllehodet bak ballen og etter hvert slag er køllehodet lukket selv om jeg bestemt mener at det er satt opp square før svingen starter.

All fornuft tilsier derimot at dette skal være et enkelt sett for meg å spille på, inne i fjerde sesong nå og har gått fra 36 -> 23,2 -> 21 -> 16,9 og nå opp til 17,8 i hcp men jeg føler at jeg ikke får det til. Handicap-utviklingen siste to årene skriver seg fra bedre driving, nærspill og putting, jernspillet har derimot gått andre veien.

Faktum er at i dag har jeg vært ute og prøvespilt et MacGregor V-Foil M675 som blir oppgitt å være en conventional sett på MPF-rankingen. Dette ser ut som muscleback-køller og har progressiv muskel i de lange jerna mens de korte jerna er blad og ser ut som wedger fra 8 og opp.

I teorien et sett som jeg ikke skulle være i stand til å treffe ballen med en gang. I dag scoret jeg derimot 21p på 9 med to OB (en drive ut og en shank med 4 jern) med dette settet, driver, gw og sw. Disse jerna kan jeg slå rett, draw'e, fade, slå lavt og høyt lett som en plett (føles det i alle fall som)

Kompisen skal ikke ha mye for settet så jeg kommer til å kjøpe dette av han bare på grunn av selvtilliten det gir meg om dagen. Ideelt sett skulle jeg fått meg et nytt sett basert på MPF.

Som nevnt over føler jeg det er den forbanna offset'en på X-20 køllene og dets like som gjør det helt umulig å treffe ballen rent for meg. Jeg så det ble nevnt at det fantes køller med høy MPF og CB-prinsipper, som hadde liten/ingen offset og tynn topplinje slik at det i praksis utgir seg for å være en bladkølle. Er det noen som kan nevne noen eksempler på slike jern?

Det er godt mulig at MacGregor settet stemmer veldig godt til sving ved et lykketreff, men jeg tenkte jeg skulle fått sjekket det hos en pro og gjerne med en launch monitor neste gang jeg skal kjøpe køller men da vil jeg gjerne vite hva jeg bør teste :-)

jonag

over 16 år siden

jonag

Det hadde vært veldig gøy om du hadde montert X20-hodene på M675-skaftene.

Er det lengde og vektforskjeller her mellom settene ? forskjellig grep ? Skaft ?

Og til offset. Jo de går kanskje litt høyere, men det er greit å slå rett med de også. Jeg blir lurt av offset til å stille kølla opp lukket til ballen, så jeg må nesten sette dem visuelt åpent til ballen. Jeg synes ikke offset har noen stor misjon annet enn at de gir litt ekstra høyde for de som trenger det.

2 grader opp, det kan hende du har lieforskjeller på disse settene.
2 grader opp kan gjøre at du drawer til venstre uansett om du treffer square. Kanskje du ikke skal ha 2grader opp..

Jeg har akkurat skiftet skaft til noe litt mykere og vips endret sving og tempo og svingplan seg gitt.

Det jeg sier er at du fort sammenligner forskjellige ting siden du ikke har samme skaft, lengde og vekt i settene. Eller har du (neppe siden Cally fort er noe uniflex-greier).

MPF, du skal først vurdere hvor lavt tyngdepunkt du bør ha for konsitent lengde og treff, deretter velger du hoder med maks MPF og Cavity som du fortsatt liker.

X20 har vel et tyngdepunkt 0,63 tommer over sålens bunn (6 jern). Noe som er ganske lavt. M675 har vel 0,68 tommer, noe som også er lavt. Du merker ikke mye forskjell der tenker jeg.
Men M675 har tyngdepunktet 10mm nærmere hosel enn X20. Dersom M675 har en hodelengde som er lik Cally vil det si at du må sikte 10mm på innsiden av midten av face. Er M675 20mm korter ligger tyngdepunkt i midten. Dette siste er litt dumt, selvfølgelig vil du jo ha tyngdepunktet midt i face og midt igjennom ballen senter når du slår den...

Så i sum. Begge jerna sender ballen rimelig enkelt opp i lufta. M675 har nok en tendens til å bli litt mer ustabile på lengde siden tyngdepunktet er skjevmontert og litt vel nære hoselen.

Du burde testa noe slikt som dette http://www.golfworks.com/product.asp_Q_pn_E_MA0065
http://www.golfworks.com/product.asp?pn=MA0063
http://www.golfworks.com/product.asp_Q_pn_E_MA0022
http://www.golfworks.com/product.asp_Q_pn_E_MA0066
Cally X-forged (2008)
Cally X-20 tour (2008)
King cobra forged CB (2004)
Mizuno MX19 (2006)
Nike NDS (2005)
Ping S58
Titleist 775 (2006)
Toski T58 (2006)
Golfsmith P2 G (2007)
Golfsmith tour Cavity (2005)
Wishon 770 CFE (2005)

Mangler data stort sett på årets modeller.

pumaandre

over 16 år siden

pumaandre

Takk for listen!

Jeg er fullstendig klar over at jeg sammenligner forskjellige ting her. Det var vel mer en betraktning om at jeg faktisk klarte å slå bra med MacGregor-køllene enn at jeg skulle sammenligne disse to settene mot hverandre og avskrive callaway-køllene som upassende for meg.

Det jeg vel først og fremst har lært er at dersom man skal kjøpe køller så er det vel og bra å ta utgangspunkt i høyde, lengde fra håndledd til bakken, største fingers lengde osv osv som et utgangspunkt for tilpasning av køller. Men det bør ikke være annet enn et utgangspunkt. Jeg har skjønt nå at det er verdifullt å få en pro til å se hvordan man faktisk svinger, gjerne litt launch monitoring og kombinert med testing av ulike køller for følelse og deretter bestemme seg for et sett.

X-20 settet mitt er utstyrt med Precision Rifle 5.5. Jeg carrer et 6'er jern 150 meter så i følge en del shaft fitting applikasjoner på nettet skulle jeg vel hatt 6.0 eller dynamic gold s300 eller x100 eller et sted i mellom. Jeg turte rett og slett ikke velge så stivt skaft, noe jeg kanskje burde gjort allikevel. MacGregor-køllene har s300. Men det er vel omtrent som rifle 5.5.

Det kan som sagt være at MacGregor-køllene som ved et lykketreff passer mye bedre. Det ser ut til at de er noe lenger enn standard lengde, kanskje en kvart tomme lenger, de er nemlig ikke veldig mye kortere enn cally-køllene som er +1/2''. Det ser også ut til at lie er standard.

Uansett, jeg gir de en sjanse nå gjennom sommeren så får vi se om jeg fortsatt er like entusiastisk over de når høsten kommer. Det viktigste nå om dagen er uansett selvtilliten de gir meg og at det føles som køller jeg klarer å sikte inn og trykke gjennom ballen ved gode treff, så får det heller være at jeg mister noe lengde når jeg ikke klarer å treffe sweet-spot spot-on. Nå er jeg i alle fall klar over at det ligger nærmere hoselen, så jeg kan jo forsøke å adressere ballen i henhold til det. Jeg tror forsåvidt jeg har en tendens til å treffe noe inn mot hosel fra senter fordi jeg svinger noe mer rundt enn rett opp og ned. Da er det lett av kølla blir dratt litt ut av sentripetalkrafta og gir bra treff allikevel.

Men i alle fall: Golf er gøy om dagen!!!

:-)

jonag

over 16 år siden

jonag

ja gi dem en god sjanse. Du kan finne tyngdepunktet i kølla ved å sprette en ball på face og kjenne hvor det er mest stabilt. Om dette er veldig skjevt ift midten av face, så er det litt dumt, men da merker du av hvor punktet er og sikter på ballen der.

S300 er nok fort nærmere 6.0, så de er faktisk stivere enn dine rifle, dvs du tester nå stivere skaft. Rifle kan også hende er et hår mykere i tip slik at det blir mer snert i de.

Om du misser mot helen straffes du ikke så mye av skjevt tyngdepunkt som noen som misser mot tåa.

Spill på, det viktigste er faktisk at du har et tyngdepunkt som er såpass lavt at det er lett å spille god golf. Det er masse såkalte lettspilte køller som ikke har det så lavt og bra.

Selv har jeg fått 10m mer lengde med jerna mine etter skaftbytte. Jeg gikk fra DG SL X100 til FST pro 115 x-flex. De er nok fort 1-2 flex mykere, men de føles bare smooth og stabile og kicker ballen deilig på en sterk ballbane. Skikkelig kult.

Hæckaren

over 16 år siden

Hæckaren

Spørs om du ikke må ut med ennå mer for MacGregor settet Puma! De settene er vanskelig å få tak i nå! Ville i alle fall spandert en Eriksberg eller to i tillegg til prisen!

Ja det er meg som var eieren av settet! :-)

pumaandre

over 16 år siden

pumaandre

Jonag, jeg kom til å tenke på muligheten for å sage ned/kutte vekk en del av hoselen på MacG-settet som et tiltak for å flytte cog tilbake mot senter av køllehodet.

Det er mulig det er nevnt allerede om det lar seg gjøre og hvilken påvirkning det eventuelt har på de andre cog-planene. Jeg innbiller meg at vertikalt cog vil bli senket noe også hvis man gjør dette siden det blir mindre vekt "oppover" i køllen.

Hoselen på MacG-settet er jo synlig lenger enn Cally sin, nå er Cally sin riktignok en gjennomgående hosel, men det burde være rom for å få tatt vekk noe av hoselen på MacG-settet, den er omtrent 5,5 centimeter fra ferrul til "bakkeplanet", mens Cally-hoselen kun er ca 3,5 (målt gjennomgående). Det er jo en diff på 2 centimeter. Det er vel uansett ikke mye vekt det er snakk om, men det hjelper kanskje noen millimeter :-)

jonag

over 16 år siden

jonag

1, det du vil egentlig er å flytte vekt fra hosel til tåa, nå tar du bare vekk vekt fra hosel og må legge til vekt på hodet. Kanskje det går.
2. Hoselen må om den blir for kort borres dypere og det kan hende du borrer litt feil

litt risky bussiness. Tenkte på det samme med en wedge jeg har, men kutta det ut.

tilskuer

over 16 år siden

tilskuer

I forhold til en statisk måling av MPF vil det sannsynligvis være nok å fjerne litt av hoselen for å få en bedre måling. Selv om du bare fjerner noen få gram sitter disse grammene langt fra senter av køllehodet, og bidrar derfor mye til å trekke tyngdepunktet mot hoselen og opp på treff-flaten. Hvor mye dette har å si i praksis er ihvertfall jeg usikker på? Og hvis du har funnet et sett som du slår så bra med ser jeg egentlig ikke noe poeng i å tulle for mye med dette, bare fordi det har en litt lav MPF.

jonag

over 16 år siden

jonag

Tyngdepunktets plassering har mest å si. Om du klarer å flytte det så vil du merke en forskjell.

Mac Gregor her har jo forsåvidt ikke svinaktig lav MPF. Prøv å spille på det, men følg med på hvor du treffer ballen. Litt inn mot hoselen er nok best.

pumaandre

over 16 år siden

pumaandre

jonag, har du solgt eller kastet DG SL X100 skaftene dine? Hvis ikke kan jeg kjøpe de av deg og sette de på Cally-settet. Cally-køllene går himmelhøyt og kjennes veldig tunge ut så kunne vært artig å satt noen lette, penetrerende skaft (hmm, det ble en utilsiktet dobbelbetydning der :-)

pumaandre

over 16 år siden

pumaandre

Tilskuer, tanken slo meg fordi det ser ut til at hoselen på MacG-settet ser litt unødvendig lang ut og hvis man kunne fjerne vekt fra den så ville man fått flyttet tyngdepunktet litt mer mot midten. Så banalt tenkt skulle jo dette gjøre køllen lettere å adressere i og med at man kan sikte på midten av face'n. Om det gjør sweet-spot noe større er jo en annen sak.

Men det kan jo hende at det innvendige hullet allikevel er veldig grunt slik at man må borre opp slik som jonag sier og da begynner det å bli risky business.

Så jeg tror jeg foreløbig lar køllene være som de er og heller adresserer litt inn mot hosel når jeg slår de :-)

nostress

over 16 år siden

nostress

Med 17,5 i hcp kan du nok konsentrere deg om helt andre årsaker til at ballen ikke går rett.
Du har neppe stabilt nok balltreff til at det samme er gjeldene hver gang du spiller og jeg kan garantere deg at det er feil i svingen din og ikke køllene som gjør at du har fade/hook tendenser i slagene dine.

X-20

over 16 år siden

X-20

Hei Jonag eller andre som kan skaft.
Jeg spiller X-20 med Callaway regular standard grafitt skaft med low kickpoint. køllene er ekstremt tilgivende og fungerer utmerket men med noe høy ballbane. Noen forslag til skaft som kan endre dette?
hcp 6,5 og slår 7j +- 143m carry med lav svinghastighet.

jonag

over 16 år siden

jonag

Pumaandre, så ikke forespørselen. Skafta er kuttet litt etter vekten på hodene, så det kan hende du ikke får de helt til å stemme med dine hoder. Men det skulle gå an med litt tilpasning av hodevekt/lengde. Tror jeg har 12-13 skaft. fra LW/SW/GW og ned til 3 jern/20 hybrid.

X-20 Det viktigste er hvordan du treffer ballen, men regular med lavt kick går litt høyere enn stiff med high kick. Ikke så fryktelig mye, men littegrann.

Med din evne burde du egentlig gjøre 2 ting, dvs slå lavere og alternativt skaffe deg skaft med litt stivere tupp (higher kick).

Men nytt skaft gir antagelig ingen lengdeøkning, kanskje tvert imot.

X-20

over 16 år siden

X-20

Takk Jonag
Hovedsklig ute etter lavere bane for enda mer kontroll og ikke nødvendigvis mer lengde. (men tar gjerne det også)
Treffer ballen variert (derfor glad i X-20 hodene) prøver å slå ganske mye ned i ballen og har bra stopp med korte jern.
Har ingen kunskap om skaft så hvis du har navn på noen du mener jeg burde prøve så hadde det vært fint.

veggiss

over 16 år siden

veggiss

hadde ikke du maltby hoder jonag? der er det vel parallelltip? cally har vel såvidt jeg vet tapertip og da vil de ikke passe uansett.

Master

over 16 år siden

Master

Kjøp disse jernene mens de ennå er å få:
http://www.golfworks.com/product.asp_Q_pn_E_MA0063

De har i praksis ikke offset, er supertilgivelige, utgangsvinkel og spinn er som på et bladjern, de går langt, og de er ikke så store som de mest klumpete stekepannene a-la X22 eller G10. De er spesielt gode å slå med når ballen ligger nedi hull etter oppslått torv, og glir gjennom røff og semirøff som smelta smør.

Selv har jeg spilt med følgende jern siden 1994: Ping Zing, Ping IsI, Taylor Made 320, Ben Hogan Apex+, Nike pro combo, Callaway X-forged, og i fjor fikk jeg bygd et helt standard sett av disse Maltby'ene med Dynamic Gold S300.

For meg er disse jernene så vanvittig mye bedre enn alt annet jeg har spilt med at jeg for sikkerhets skyld bestilte 2 sett hoder for å ha liggende til jeg sliter ut de jeg har. Mulig jeg tar feil, men jeg tviler på at det noen gang blir laget noe som overgår disse.

jonag

over 16 år siden

jonag

seff,. .vegiss har så rett...

jonag

over 16 år siden

jonag

hehe, MCC, MMB, MTF og MPC fra Maltby funker....som Master sier...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her