Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

gress

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

En ting lurer en dum golfelsker på.

hvorfor vokser gresset helt fint på de fleste plener, mens det er vanskelig å få det til på fairwayer etter vinterskader?

selv med isbrann og 1 meter snø i hagen, så er det grønt stort sett overalt, og i hvertfall gress over hele hagen.

Jeg stiller ikke spørsmålet for å sette greenkeepere i et dårlig lys, men kun av nysgjerrighet.

jeg tipper at bruksmåte, høyde på gress før vinteren og andre ting er alle gode argumenter, men kunne bare ønske å få en forklaring så vi slipper disse uendelige diskusjonene som går på klage på gresskvalitet uten at de fleste av oss som deltar egentlig vet så mye om hvorfor.

tvalo01

over 16 år siden

tvalo01

Bra spørsmål Yngve, har lurt på det samme. Bor midt i mellom Skoger og Kongsberg, og jeg finere plenner enn fairwayene på disse banene i april og mai.

Pepper

over 16 år siden

Pepper

Et høyst relevant sprøsmål, jeg tror vi er mange som lurer på det samme. Håper noen kan gi oss et vettugt svar.

Ivrig

over 16 år siden

Ivrig

Skal ikke begi meg ut på noe jeg ikke har peiling på, men ser på egen plen at dette gresset har helt annen struktur og tykkelse enn " vanlig " greengress......... lengre er det og :-)

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Ok, spesifikasjon..

jeg snakker først og fremst om gresset på fairways.

:)

Hr. Grønn

over 16 år siden

Hr. Grønn

Sjekk artikkelen "Senere etablering av fairway enn rough" her:

http://www.losby.no/hektor/show.php?id=751

Så kan du se på artikkelen "Vinterskadd gress og slitne greenkeepere" her:

http://www.grinigolfklubb.no/bane.asp (Lenke på høyre side av siden)

Gode greenkeepere må man stelle pent med!

Errevs

over 16 år siden

Errevs

Syns det var informerende og bra lesning! Takk!

tvalo01

over 16 år siden

tvalo01

Forslag til alle norske klubber: Print ut disse artiklene og legg dem lett synelig på klubbhuset, tror det vil ha spart Dere for mange sure spørsmål/kommentarer.

La også Greenkeepern få sitt eget hjørne på hjemmseiden (noen har det per idag) hvor han kan forklare hva som skjer og viktigere, hvorfor ting har skjedd.

De fleste av oss medlemmer kan null og niks om gress, vi ser kun at green/fairway ikke er grønn, ergo må noen ha gjort noe feil.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Enig med deg, tvalo01. Jeg hadde aldri orka å være greenkeeper.

Det slår aldri feil: Jo mindre vi vet om noe, desto mer tror vi at vi vet, og desto mer kritiserer vi de som faktisk gjør den viktige jobben.

Hehe, i golf får uttrykket "gresset er alltid grønnere på den andre siden av gjerdet" en dobbelt betydning ;-)

Anonym

over 16 år siden

Anonym

Er ikke helt sikker om dette også kan ha litt med fenoment å gjøre, har ikke lest nok om gress om det, men:

Gress i hager og lignende i Norge er nesten alltid Tunrapp (Poa Annua). Et et-årsgress, men på en golfbane blir nesten aldri et-årsgress brukt. Kan ikke nok om gress til å uttale meg om dett kan ha noe med dette fenomenet å gjøre, hadde vært greit å høre fra en greenkeepr som har peiling... =)

Sludder og tull

over 16 år siden

Sludder og tull

I de fleste norske hager er det svingeltyper. Alt gressfrø som selges er svingeltyper. Ferdigplen er svingel. Tunrapp finnes, men er ikke dominerende.
Gresstettheten på fairways er 5-10 ganger tettere enn på plenene. Og gresset er kortere klippet. Dette gir mer luft. En annen viktig faktor er at i de grønneste hagene så klippes gresset med gressoppsamler mens på golfbanene klippes gresset og legges igjen på fairwayene. Dette gir dårlig lufting og sterke forråtnelsesproseseeser. Sammen med overdrevet gjødsling om høsten som dessverre altfor mange greenkeepere fortsatt holder på med medfører det at gresset kveles og dør.
Det kan skrives så mye det vil om slitne greenkeepere, men det henger mange vrangforestillinger igjen i greenkeepekorpset som viser seg seige å avlive. Enkelt og greit så henger dårlige fairways sammen med kunnskapsfattige greenkeepere. Noen klubber sliter med dette år etter år mens andre sjelden opplever slike problemer. Greenkeepere som skifter jobb tar gjerne banetilstanden med seg til sin nye klubb.

@lle Fugler

over 16 år siden

@lle Fugler

Min erfaring med plener er at de ligner noe på en god semirough på en golfbane! Sjelden det er problemer med semiroughen :). Når gresset blir klippet lengre er det vanskeligere å se at det er problemer. Når gresset blir klippet kort synes alt! Tunrapp er i utgangspunktet ettårig, men under gode forhold lever planten flere år! I norge heter den tunrapp fordi den dominerer de fleste gardstun, den har sitt fortrinn der hvor graset blir tråkket ned og ingen andre gras har evne til å leve. Tunrappen har sine røtter i overflaten og på den måten tar de over teritorier. De setter nye frø minst 2 ganger pr sommer og derfor har de alltid frølagre i bakken. Frøbanken finnes over alt i norge og all ferdsel, jordbearbeiding, vær og vind hjelper tunrappen i å nå nye områder!
Jo eldre en golfbane er jo større sjanse er det for at tunrappen ligger latent å venter på muligheten til å ta over. En riktig hardhaus tilpasset norsk klima! Men, som det latinske navnet tilsier; den er ettårig (poa annoa). Så har man mye tunrapp på banen, blir det sjelden bra forhold før langt ut i juni! Oslo GK har lang erfaring med tunrappen og valgte tilslutt å satse hardt for å gi andre gress sorter en sjanse!
Til Sludder og tull; Kan være at det finnes vrangforestillinger blandt greenkeepere, men har også sett andre yrker der man ikke velger samme strategier alltid! Forholdene fra bane til bane er så variable at det blir nesten umulig å ha fasiten på maksimalt vedlikehold fra uke til uke, mnd til mnd og år til år. De fleste greenkeepere har en utdanning i bunnen, noen har også høyskolenivå! Greenkeepere har i oppgave å vedlikeholde et golfbaneanlegg ut ifra de ressurser som som klubb/driftselskaper stiller til rådighet! uansett om banen er bygget; på solsiden/skyggesiden, morenegrunn/leire, nedbør rikt/fattig område, kyst/innlamds klima, etc etc.... Her kommer erfaring inn i tillegg og alle forsøker å gjøre de riktige tingene! Man kan gjøre som bonden, gjødsle 2 ganger i året eller å gi maksimalt tilpasset gjødsling 1 gang pr uke.
Det er et hav av muligheter ut fra de ressursene man har til rådighet.
Forskjellen på å vedlikeholde en bane med 2 ansatte kan ikke sammenlignes med å ha 30 ansatte! Ha siste moderne maskiner med fullt utbygd verksted kontra å ha uegnet og utslitt utstyr, der en står i en garage eller ute å skrur. Dersom en har en klubb med positive vyer og en ledelse som vet å inspirere og utvikle ansatte til å trives på sin arbeidsplass...... da kan en golfbane bli et produkt som gir brukerne en fantastisk opplevelse ;)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her