Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Grafalloy Prolaunch skaft

Snyteskaft

over 16 år siden

Snyteskaft

Hei,

håper noen her inne kan hjelpe meg.
Jeg lånte driveren til en kompis her en dag. Han har en Ping G10 med et Grafalloy Prolaunch Red-skaft påmontert. Og denne driveren med skaftkombinasjonen er det mest fantastiske jeg har slått. Det gikk langt og sykt rett. Og følelsen i svingen og treffet var helt uovertruffen.
Så selvsagt vil jeg ha tak i en slik en. :-)

Problemet er at kompisen min har fått tak i driveren brukt, og ikke aner hva slags skaftflex det er i den. Vi klarte heller ikke finne noen merking på skaftet. Det står imidlertid en liten s etter "RED" på skaftet, men spørsmålet er om dette betyr at det er stiff?
Dette er en fleks som burde være for stiv for meg etter som har følt det når jeg har forsøkt drivere tidligere.
Kan noen hjelpe meg med merkingen på disse skaftene så jeg kan forsøke å jakte på en lignende driver?

pro

over 16 år siden

pro

det står vel 65s tenker jeg...?
da er det stiff

brucew

over 16 år siden

brucew

http://www.grafalloy.com/grafalloy/prolaunchred.asp

snyteskaft

over 16 år siden

snyteskaft

Takk brucew :-)

Det står S på skaftet til kompisen min på samme sted som det står R på dette bildet, rett etter "RED". Så da er det nok stiff. Uff og akk. Også jeg som var så fornøyd med å spille regular.
Men kan det steme at jeg skal ha stiff skaft da? Alle stiffskaft jeg har forsøkt har føltes for stive. Synes selv jeg svinger ganske rolig, men med dette skaftet fikk jeg skikkelig dreis på ballen. Føltes solid og deilig i treffet, og fikk en fin klatrende kurve på ballen :-)

Er det så stor forskjell på skaft?

Spike

over 16 år siden

Spike

Ett stiffskaft kan være like mykt som ett regular skaft, og det kan være like stiff som ett xstiff skaft. Grafalloy prolaunch red skaftet er ett rimelig mykt stiff skaft, som er lagd for å gi en lavere ball bane, og utvikle mindre backspin på ballen. Det er greit å vite at ett skaft ikke bare er noe som holder køllehodet på plass. Skaftet er det viktigste på driveren, og det er veldig stor forskjell fra skaft til skaft.

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

Hvis du er så imponert over dette skaftet bør du prøve noen av de nyeste hotteste skaftene som garantert er 10 meter lengre hvis du finner skaft egenskaper som passer deg (flex, kick osv).

spike

over 16 år siden

spike

Hvilke skaft er det du tenker på da?

snyteskaft

over 16 år siden

snyteskaft

Er vel ikke det at jeg er så innmari imponert (jaja, litt da) og jeg er definitivt ikke på jakt etter det siste for å få 3 meter ekstra. Jeg bare ble lykkelig over å finne et driverskaft som passet meg, og som jeg slo langt og rett med. Kan hende er det mange andre som vil funke bedre eller like bra...?

Men hvor finner jeg disse? Pro-shoper jeg har vært i kontakt med tilbyr å spesialbestille skaft til drivere. Men jeg får jo ikke prøvd dem først....så jeg aner ikke hvordan jeg skal finne et bedre skaft til min sving? Jeg er ikke så sugen på å kjøpe noe uten å prøve det først.

Ivrig

over 16 år siden

Ivrig

Ser golfworks har dette skaftet til 70 USD, men dette skaftet på annet driverhodet enn G10 vil jo sikkert gi deg en annen feel enn hva du opplevde med G10. Edwinwatts har også G10 med oppsettet du er på jakt etter til 299 USD

spike

over 16 år siden

spike

Det er vanskelig å prøve forskjellige kombinasjoner i norge, ettersom mange ikke har demo stands, med forskjellige kølle hoder og skaft tilgjengelig. Men hvis du tar en pro time hos din lokale pro, så har han sikkert speed måler, og hvis dere finner ut om du vil ha en lavere ball bane, mindre spinn, mindre ballon ballbane osv, kan du finne ett perfekt skaft ut i fra det. Det er vel samma åssen følelsen er, hvis det går rett og langt?

snyteskaft

over 16 år siden

snyteskaft

Enig spike, jeg driter i følelsen, hvis det bare går rett og langt. :-)

Men.....
Har prøvd litt forskjellige drivere hos kompiser de siste ukene, og det meste går for høyt og får ballongbane. Jeg slår nok ganske mye opp på ballen. Har forsøkt å pegge ned, men da blir det fort topping for min del...ikke ideellt.

De fleste reg-skaft jeg har forsøkt kjennes også litt spaghetti i baksvingen, så jeg tror nok jeg kanskje har en litt brutal overgang til nedsvingen. Så jeg tror nå at en litt light variant av stiff sikkert bør være det rette. (det føles sånn spike...hehe)
Min personlige teori er at måten å slå på er like viktig som hastigheten på køllehodet. Jeg er nok en hitter, ikke en smooth svinger dessverre. Og når skaftene blir så lange som 45 tommer merkes det tydeligvis ganske godt.

Men et kjapt spørsmål til de som vet mer enn meg der ute:
Jeg slicer verre med de reg-skaftene jeg har forsøkt enn med stiff (så lenge det ikke er for stivt). Jeg innbilte meg at et litt mykere skaft skulle korrigere noe for slice, men muligens har jeg misforstått dette?
Ballongen forsvinner også når jeg slår med et stivere skaft,ballen klatrer mye penere, men dette var vel forventet. Er det spinn-tallet som går ned, som også gjør at slicen min krymper til en ørliten fade?

Takker ellers for fine innspill :-D

Ivrig

over 16 år siden

Ivrig

Det er vel slik at det er lettere å slice hvis du har for mykt skaft. Det som skjer er at skaftet blir bøyd i svingen og køllehodet vil henge etter slik at timingen/ releasen blir feil. Et mykt skaft vil vel også ha mindre torsjonsstivhet slik at det vil vri seg ved rå kraft eller rask svingspeed.

Kongsberg GK kjører følgende demoer i år:

Kølledemoer 2009
Cleveland Lørdag 16. mai 11.00 - 15.00
Nike Onsdag 20. mai 15.00 - 19.00
Puttere Onsdag 20. mai 17.00 - 19.00
Callaway Tirsdag 26. mai 16.00 - 20.00
Taylor Made Onsdag 27. mai 16.00 - 19.00
Titleist Torsdag 28. mai 15.00 - 19.00
Puttere Onsdag 10. juni 17.00 - 19.00
Mizuno Fredag 12. juni 11.00 - 15.00

spike

over 16 år siden

spike

Hvis man har ett skaft som er for mykt, vil det gå til høyre, og har man ett for stivt skaft, går det til venstre. Men det prolunch red skaftet er lagd for å gå laft, og gi mindre spinn i ballen. Du er ute etter ett skaft med low-mid kick point. Det sies også at det prolunch skaftet er ett mykt stiff skaft, uten at jeg vet noe mer enn det. Jeg personlig liker ett skaft som er low-mid kick, 60g skaft som er stiff.

Art

over 16 år siden

Art

Sorry Spike men det er motsatt.For stiff=høyre(lag) For myk=venstre.

jonag

over 16 år siden

jonag

ingen regel uten unntak, men generelt vil mykere skaft release mer og sende ballen med mer venstreskru. Om man derimot har så myke skaft at de ikke får tid til å release tilbake går det til høyre.

Flex påvirker release og tempo og man kan slå både hit og dit med feil flex.

spike

over 16 år siden

spike

Greit det art.. Tro hva dere vil, men orker ikke engang å gå inn i diskusjon som det, når folk ikke veit hva de snakker om... latterlig

snyteskaft

over 16 år siden

snyteskaft

Takker for svar...selv om jeg ikke ble så mye klokere egentlig. Vil tro det ike er noen regel uten unntak som Jonag sier, men jeg opplever at stivere skaft gir merkbart mindre spredning til høyre for min del (betyr færre baller i skogen, slicen min kan være rimelig rå til tider hehe...).

Men Spike, hvorfor mener du jeg skal ha low-mid kick?
Jeg er ikke så bevandret i skaft-terminologien, men såvidt jeg har forstått sier dette noe om hvor skaftet bøyer seg mest ved belastning. Har også skjønt at det er svært marginale forskjeller (i cm) mellom de forskjellige kickpoint. Men jeg har ærlig talt ikke testet nok selv til å avgjøre om dette har mye å si for launch, spinn, rull osv. Andre har kanskje flere erfaringer her.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her