Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

KUNST-GREENER

Plastikk-Knurre

over 22 år siden

Plastikk-Knurre

I år har jeg spilt på TO baner med bra greener: Miklagard og Barbaroux.

Hjemme på verandaen har jeg et sånt grønt vegg-til-vegg teppe beregnet for uteareal. Dette teppet er supert for putte-trening, ballen oppfører seg helt identisk som ved putting på de to nevnte banene. Og MYE MYE bedre enn på noen annen bane jeg har vært på i Norge, Sverige og Danmark.

Dette burde noen klubber prøve, i det minste ved å lage en svakt ondulert putting green med slikt teppe. Kostnadene er mindre enn ved gress-green, vedlikeholdet minimalt (skylling med vann av og til, og skifte av teppe en gang i året er mye mindre enn arbedstimer og maskineri for vedlikehold av voksende gressgreen).
Et motargument er at det ikke er "ekte" og tradisjonelt, men på værharde steder og steder med dårlig grunn burde det bli et alternativ.

Treningsverdien på en slik putting-matte er mye høyere enn på en dårlig gressgreen.

Hva tror dere andre ?

olemartin

over 22 år siden

olemartin

Vi spiller jo golf på gress, så på banene bør det være gress greener, uten tvil.

Men treningsgreener er en annen sak, det er ikke god puttetrening å putte på f.eks. treningsgreenen til groruddalen gk. En fotballbane er bedre å putte på enn den. Så å bytte ut den med kunstgress, eller matte tror jeg er et godt forslag.
Tror det er kunstgress på putting greenen til Hauger idrettspark i Bærum, noen som har noen erfaringer fra den?

Fotball-Lars

over 22 år siden

Fotball-Lars

Vi sparker fotball på kunstgress.
Vi spiller tennis på kunstmateriale.
VI har friidrettsarenaer med kunststoffdekker.
Hvorfor skal fi ikke kunne spille golf også på kunstgress.
Kunstige overflater kan gjøres mye jevnere og bedre enn naturlige.
Jeg spiller på Bærum, hvor putting-greenen er like bra som Nadderud gressmatte ETTER en Tippeligakamp.
Legg på teppe, så blir det mye bedre.

Til Knurre

over 22 år siden

Til Knurre

Er det helt alminnelig campinggress du bruker? Og gir dette virkelig samme hastighet som virkelige gress greener?

Knurre

over 22 år siden

Knurre

Jeg vet ikke hva det kalles i butikken, det lå allerede en stor matte på verandaen min når jeg kjøpte hus. Jeg har sett mange andre også har samme grønne "teppet" på veranda og uteplasser.

OG et annet tips til hobbyputtere som vil trene putting hjemme om vinteren. I stedet for å dra i en golfbutikk for å bruke en formue på putting-matte, dra heller til en teppeforhandler og kjøp noen meter vegg-til-vegg teppe. De fåes i mange kvaliteter, fra myke langhårete til harde korthårete. Ta med en golfball og prøv "trillen", så finner du garantert et teppe som ligner på greenene der du spiller.

Men

over 22 år siden

Men

er det laget av plast?

Knurre

over 22 år siden

Knurre

Et slags kunststoffmateriale ihvertfall. Vet ikke eksakt hva det er, men etter 6 år utendørs vinter og sommer er det fortsatt like bra.

Johan

over 22 år siden

Johan

Nå er frosten her, og ideen med kunstige greener synest god. Da kunne vi kanskje ha utvidet sesongen litt.

for kort sesong

over 22 år siden

for kort sesong

På Bergen golfsenter har de anlagt ny puttinggreen i år. Denne er helt super. Med den korte sesongen vi har her i Norge, burde dette være et alternativ for å forlenge senongen betraktelig. De fleste som spiller golf i Norge gjør det for egen trivsel, og har ingen store ambisjoner utover det. Argumentet fremsatt på denne sidene om at vi spiller golf på gress, er usakelig, de fleste idretter utvikler seg, la oss også håpe at Golfsporten også gjør det.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her