Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Fairwaybunkere?

Koll

over 16 år siden

Koll

Skal en golfbane for å kunne kalles god og for å ha internasjonale turneringer ha bunkere i fairway på alle hull? Dette er vel uvanlig i Norge, og jeg kan i farten ikke komme på noen bane jeg har spilt som har fairway-bunkere på alle hull. Hvordan er det på PGA - og ET-banene?
Bør eller bør ikke fairwayene spekkes med "stratetisk plasserte bunkere"? Hvordan blir det på nye Bogstad, mon tro?

veggiss

over 16 år siden

veggiss

- nei
- flere baner der som ikke har det
- nei
- nei

Steinsopp

over 16 år siden

Steinsopp

Koll: Miklagard og Atlungstad er en av få baner i Norge som har mye bunkring, og bra bunkring.

Evje er et eksempel jeg syns har mindre god bunkring siden det er veldig mane av dem man ikke ser fra tee. Da skjønner jeg ikke helt tankegangen.

eh

over 16 år siden

eh

vel, fryktelig mange bunkere man ikke ser fra tee på skotske og irske linksbaner. ofte bare ett høl i bakken, var jo der sauene søkte ly for vinden.

kan være en grunn til at bunkere kalles "hazards" på engelsk

eg. "no be there"

veggiss

over 16 år siden

veggiss

holtsmark faller vel også inn under kategorien mye, og bra bunkring. er vel kun hull 2 og 13 som ikke har bunkere der. synes dog at 13 fint kunne hatt to fairwaybunkere i svingen der, én oppe i dumpa ved veien og én i den store dumpa i forkant på fairway.

Steinsopp

over 16 år siden

Steinsopp

eh: Som du kanskje er klar over finnes det mange stiler innen banedesign. Jeg foretrekker den amerikanske der man ser de fleste hindrene. Robert Trent Jones sier at hinder er til for å presse spillere til å spille taktisk golf. Men dette kommer bedre fram i moderne banedesign.

veggis: ja absolutt :)

jonag

over 16 år siden

jonag

FW-bunkere begrenses fort siden spillere slår forskjellig langt. Selv har jeg på egen bane 8 av 12 hull med FW-bunkere, men slår man langt er de ikke i spill. Videre er det vel 3 hull til med vann i spill fra utslag. Derimot er treplanting og utforming av FW og rough en måte å få spillere til å slå taktisk istedenfor langt.

WiBo

over 16 år siden

WiBo

veggiss: Synes du er beskjeden i ønskene dine nå:-) Hadde ikke gjort noe om både 10,11,14 og 15 hadde fått noen i fairway heller.

Steinsopp

over 16 år siden

Steinsopp

Derfor har moderne baner mange teesteder pr hull slik at man får bunkerne i spill. Der er miklagard veldig kul. Driver man med carry 180 i snitt, eller 210, eller 230 har man 3 teer å velge for å få utfordringer.

Ellers er jo Nøtterøy også en kul bane med mer terreng i spill.

Med god bunkring har man mer å spille med. Med blinde hinder blir det litt for bingo for min smak. "Å hurra jeg spratt over bunkeren jeg ikke visste var der".

eh

over 16 år siden

eh

er vel ikke egentlig forskjell på "risk/reward" om man ser bunkern eller ikke, formålet er det samme, gi spilleren mulighet til å spille "sikkert" eller forsøke tøffere linje. Poenget er jo at spilleren skal kunne velge en strategi for hullet.

Hvis du ser på baneguiden at det er en fw bunker hvor du kan legge opp på 190 eller må carre 210 eller spille til siden spiller det vel egentlig ikke noen rolle om du ser den eller ikke.

eh

over 16 år siden

eh

ett snev uenig Wibo: ville fw bunkere tilført noe på hullene?

10: nesten enig, ligger man høyre så sliter man uansett, venstre etter nedkapp av trær, nesten ikke, en fet liten bunker på venstre hadde både sett fint ut og gitt litt ekstra nerver

11: her er klipping av semi avgjørende (som jonag er inne på), synes landingsområdet er så smalt at det er utfordrende nok, spesiellt sett i forhold til greenbunkering og ondulering på green

14: vel, 420, og driven må være 250 før du ser green for ett 170 innspill med 10 høydeforskjell og green heller i hovedsak fra, sliter nok med det hersens hullet;)

15: her er vel fw så brei i landingsone at bunkere ikke tilfører mye. Hadde vel heller dratt tee (mye) mer høyre for å redusere landingsområdet, dog, kan jo tenkes at RT jr. tenkte at det var greit å gi en mulighet for å gå på to hvis man ser på greenbunkering og risk på høyre og bak.

eh

over 16 år siden

eh

sliter litt med høyre og venstre ser jeg;) hull 10 er akkurat motsatt

Steinsopp

over 16 år siden

Steinsopp

eh: hvis banen har en skikkelig baneguide ja ;)

snappy

over 16 år siden

snappy

Føler Larvik også har en del bunkring jeg...

veggiss

over 16 år siden

veggiss

10: synes ikke denne trenger en bunker egentlig, du får et 150+ meters innspill i motbakke mot en veldig ondulert green som har tre bunkere rundt seg hvis du spiller safe. spiller du tøffere kan du ende opp med ca 80-100 meter inn, men da har du hele helvete på høyre side i spill på utslaget.

11: synes bjørka her fungerer som hinder nok, havner alltid bak den uansett. dessuten er greenområdet tøft nok selv med innspill fra fw.

14: er som eh sier, langt nok fra før, og innspillet her er vanskelig nok å få nære (med mindre du slår som mr. fulland, og ballen faller rett ned fra himmelen)

15: en lang smal bunker som hadde delt fw i to hadde gjort seg på dette hullet, kunne gjerne vært 50 meter lang og 3-4 meter bred.

har hørt at han

over 16 år siden

har hørt at han

har fått caps med rødt blinkende lys for å varsle flytrafikken i området

Men hva med..

over 16 år siden

Men hva med..

Sanden i disse FW bunkerne, jeg syns det er gjennomgående for mye sand i bunkerne slik at ballen nesten alltid legger seg litt plugget. Slik syns jeg ikke det skal være i en FW bunker, der skal det være fast slik at ballen nesten alltid legger seg bra. Det er jo utfordring nok å slå fra bunkeren for de fleste.

Stian

over 16 år siden

Stian

FW bunker er en hazard som alle bunkere, om du syntes de er kjipe å ende opp i har du ikke tenkt ut hullet skikkelig(eller bommet grovt) :)

Koll

over 16 år siden

Koll

Mange gode innlegg her. Men jeg er uenig i de påståtte fairwaybunkere på Holtsmark - min hjemmebane. De fleste av de FW-bunkere som er omtalt her ligger i randsonen til fairway, høyre eller venstre kant. Det er ikke dette jeg mener med Fairwaybunker. Den bør ligge noenlunde midt i fairway, på et lumskt sted lengdemessig fra tee og andreslaget. Det beste eksemplet her er vel hull 6. Samt hull 18 som er et bunkersmareritt f.o.m. andreslaget og helt inn.
En så dårlig golfspiller som meg unngår lett alle bunkerne som ligger i kanten av fairwayene på Holtsmark, fordi jeg slår kort, men rett.

Steinsopp

over 16 år siden

Steinsopp

Koll: Jeg håper ikke du mener at banearkitekter skal designe baner til de som slår kort ;)

Det er forsåvidt ikke så vanlig å ha faiwaybunkere midt i fairwayen. Men sånne hull er jo veldig kule. Hull 6 på Holtsmark har endel fine plasserte bunkere ja. Hull 18 er et mareritt spesielt for andreslaget. Tøft med sånne avslutningshull.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Hehe, Koll. Du får ta deg en tur på Miklagard igjen ;-)

:-*

over 16 år siden

:-*

Mikla? Den er for skjeiv.

eh

over 16 år siden

eh

ikke helt enig der koll.

fair enough, hvis hullet mangler andre hazards så kan det hende at en bunker midt i fairway er tingen.

Men, at bunkere legges i randsone har noe med helheten, man må se på hullet for å se sammenhengen hvor fw bunkere plasseres.

Ta f.eks hull 1 på Holtsmark. Kort par 5, så kort at de som slår langt vil vurdere å gå på to, sjekker man da greenområdet, så har RTjr lagt to greenbunkere høyre, på venstre er det en naturlig hazard. Mao, her vil man forsøke å legge seg så mye venstre som mulig på driven for å ta de to hinderne mest mulig ut av spill og få best mulig vinkel inn på green. Da ligger den fw bunkeren innmari godt plassert, 243 fra hvit og 201 fra gul, er du litt for mye venstre, slår du enten rett ut i den (bunkern er 40 meter lang, ikke såå mange som carrer 280;), ellers så ruller du ut i den . Og da sliter man litt med å nå greenen på neste;)

For de som slår litt kortere, eller som ikke er så grådige (og går ut med langt jern eller resque) er ikke bunkeren i spill, godt risk/reward hull i min bok

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Teller man bunkere så er vel til og med Drøbak langt oppe i Norgestoppen. En fairway bunker er en bunker som er inkludert i fairway området (dvs. ikke i greenens nærområde eller er omgitt av rough). Om den er midt i eller to, ti eller tyve grader venstre/høyre for ideell spillelinje er ikke avgjørende.

Alle noenlunde gode baner har plassert sine bunkere strategisk ut fra hvordan en god spiller vil spille hullet og ikke ut fra hackere som meg eller deg Koll. Slik skal det også være, for ellers ville banene ende med et underlig og etter mitt syn dårlig design. Å designe baner etter høyhcp'ers spillstrategi og evne er for seriøse arkitekter aldri aktuelt som hovedprinsipp, men det hender at noen hazards legges til for å ikke gi fordeler av feige strategier; f.eks bunkere i forkant av green på lette par 3 hull, for å hindre at man forsøker å rulle seg inn på greenen. Men her er det stor forskjell på gjennomtenkte og godt designede baner og jorder med flagg på.

Sand

over 16 år siden

Sand

Ta n tur til Kongsvingr. Der er det en helt annen og spennende form for bunkere. Losbys marmor er etter min mening godt å slå i, men fy f... det er umulig å se noe i sola. Mikla har heldigvis fått satt bunkerene sine. Husker første sesongen med de sanddynene, tunge som våt snø.

Husker å ha spilt ett par stede (husker ikke hvor)i Norge der sanda var småstein. Ekkelt.
Jeg synes det er spennende å slå i sand, men det må være noe å slå i som kølla seiler gjennom - derfor likr jeg marmoren på Losby.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her