Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Greener

Teeman

over 21 år siden

Teeman

Ser på hjemmesidene til Byneset GK at greenene er målt til en hastighet på 9.2. Jeg har ikke mye peiling, men er dette bra i norsk sammenheng?

Kåle Kålrabi

over 21 år siden

Kåle Kålrabi

Tror ikke du skal henge deg for mye opp i dette stimp begrepet. Ærlig rull og jevne greener er det viktigste for 99.9 % av alle golfspillere. Miklagaard prøvde i fjor og bruke begrepet aktivt for å underbygge kvalitetsstempelet sitt. Hører ikke så mye om det i år. Tror norske baner også skal være forsiktig med det. Selv om noen norske baner når det har vært sol i tre uker, greenene er valset ned og klippt til 2 mm kanskje kan ha 11 på stimpen noen få dager i året, så blir det feil å markedsføre dette. En green uten gress med bare sand kan pakkes og valses så hard at det gir 9 på stimpen, tror de fleste ikke ville synes det var ok greener av den grunn.

Svaret på spørsmålet ditt er altså at alle baner i norge kan valses til 9,2 på stimpen. De fleste prioriterer noen lavere hastighet, for at gresset skal trives bedre og unngå å pine røttene for mye. Det raskeste som er målt er vel på links baner i australia der hastigheten har vært oppe i 13 og 14 på stimpen. I praksis blir disse banene uspillbare for andre enn proffene.

Gunnar S

over 21 år siden

Gunnar S

Spilte Byneset forrige fredag - og greenene var fantastisk bra !!
De beste jeg har spilt i år.

Gunnar (Oppegård GK)

Perry

over 21 år siden

Perry

Endelig noen flere som oppdager Byneset, en fantastisk bane. Gleder meg til de siste 8 hullene er ferdige.

Calavera

over 21 år siden

Calavera

Enig - utrolige greener på Byneset. Imidlertid litt preget av dårlig reparasjon av nedslagsmerker. Uansett fantastiske golfopplevelser. Ser at banen var kåret til 13de beste bane i Norge i en kåring nå nylig. Med de siste 8 hullene kan dette bli noe...

Hoppsko

over 21 år siden

Hoppsko

Generelt sett kan en vel si at greeene i Norge er så treige at det ofte hadde vært mer lettspilt om de vært litt raskere, synes det er veldig vanskelig å putte en 20-meters putt på treige norkse greener, så husk, det er ingen automatikk at raske greener gjør en bane mer vanskelig å spille, treige greener er vanskelig det med

mesteren

over 21 år siden

mesteren

så du syns det er lett å putte en 20-meters-putt på bedre greener??? hehe..

Hoppsko

over 21 år siden

Hoppsko

på bedre??? Alltså det er jo lettere å putte en 20-meters putt på en rask green (da snakker jeg ikke 13 stimpmeter riktignok), sammenlignet med en treig green. Mange nordmenn tror at raske greener automatiskt gjør banen vanskeligere å spille, noe som er langt fra sannheten. Bruker ofte å chippe på greenen dersom jeg har 25 meter til hullet og er på green, en kan da halvskinne chippen så den får en rask og lav ballbane og uten noen risiko for divot...

Det har seg slik

over 21 år siden

Det har seg slik

at en god spiller foretrekker raske greener fordi det er letter å beregne ballens bane.
På en rask green (v>10) er det betydelig lettere å senke 5-6 metersputter, men en dårligere spiller vil ofte ha store problemer med doseringen og putte mange meter forbi hullet.
På en treig green(v<8) er det mye lettere å dosere slaget, men hvis greenen er ondulert er det så godt som umulig å få ballen i hullet.
En treig green blir aldri så rettferdig at det blir mulig å beregne hvordan ballen stopper på putter over 3-4 m.
Selv har jeg desidert færrest putter på Miklagard (27-28) og mest på Kjekstad og Kongsberg (35-36). Putter også bra på Ballerud, Bogstad og Losby.

Men det er vel slik at man lærer seg å putte på de greenene man har på hjemmeklubben, og det er nok like smertefullt for en Kongsberg-spiller å dra på Miklagard som for et Miklagard-medlem å dra til Kongsberg.

Jeg har 7 puttere på bakrommet, som jeg veksler mellom på ulike baner. På raske greener bruker jeg en lett putter med 2 graders loft og balata-innlegg (hodevekt på 320 gr), på treige greener bruker jeg en mallet-puttter i rustfritt stål med 4 graders loft og hodevekt på 390 gram. Jeg har også noen puttere som ligger imellom. Det første jeg gjør før en runde på en "ny" bane er å ta med 2-3 puttere på putting-greenen og prøve meg frem. Det er ofte slik at en putter "sitter" bedre enn en annen.

Putterspørsmål

over 21 år siden

Putterspørsmål

Er det sånn å forstå at på "trege" greener bør en generelt ha høy loft, høy vekt og hard kontaktflate, mens på raske greener er det omvendt?

Om dette er tilfelle, er ikke "myke" puttere som f.eks 2-ball puttere uegnet for Norske trege greener? Når det gjelder f.eks Futura putteren er vel dette en putter med hard kontaktflate? Futuraen blir brukt av mange på Touren, og dette stemmer vel ikke helt med den generelle formelen beskrevet over...

Jeg er ikke ute etter å sette noen fast, men er på utkikk etter en ny putter og prøver å orientere meg i jungelen av informasjon og tilbud. Jeg føler at det er vanskelig å prøve puttere for å finne den riktige. Når det gjelder noe så komplisert som putting tror jeg at en må bli mer fortrolig med hver enkelt putter før en vet om den "virker".

Er det kansje andre generelle betraktninger om f.eks store "sterke" spillere kontra mindre, eller aggresive kontra forsiktige?

Kalle (Fana GK)

Kåle Kålrabi

over 21 år siden

Kåle Kålrabi

Type puttter og hva som egener seg best på ulike underlag er svært preget av smak og behag for tourspillerne. Tror ikke du finner noen regler som kan overføres til oss vanlig dødelige. På PGA touren finner du alle mulige typer puttere og innserts og de spiller på omtrent samme hastighet hver uke.

Vil også bekrefte at for oss brukbare spillere er det vesentlig lettere å finne hastigheten på putten når det er raske greener. Særlig på lange. Korte putter under 2 meter blir også lettere fordi ballen holder linja bedre. Langt gress drar ballen til en side, her kommer også mot/med gress inn i bildet.

backtee

over 21 år siden

backtee

Ekstremt raske greener er ekstremt vanskelig å putte på. KM på mIklagard 02, ble stimpen målt til 12,8. Dette resulterte i mange 4 og 5 putter, selv for spillere mellom 2-7 i hcp. Onduleringer i kombinasjon med stimp over 10,5/11, medfører ofte veldig lange returer. Så det blir vinn eller forsvinn strategi som gjelder. Man kan fort sette endel 4-6 metere, men på neste hull bomme og få retur etter retur. Enkelte brukte 46 putter dette året. Etter min oppfatning er en stimp på mellom 7,5 og 10,5 det optimale. Tregere greener blir for lette ift returer(man kan satse og får maks 1 meter retur)

Dere så sikkert hvor store problemer gutta fikk på shinnecock hills(11,5-12) på stimpem.(her byttet Sing til letter putter)

Men som det nevnes over er jeg enig i at jevnheten i rull og fra green til green er viktigere enn stimpem. Putting er kunst og sitter mellom øra. if you think-you stink stemmer nok i de fleste tilfeller

Sim_Norsk

over 21 år siden

Sim_Norsk

Har ikke selvt spilt Miklagard så det skal jeg ikke uttale meg om.
Men generelt kan en jo si at det ofte er særdeles uhedlig å ha kraftig ondulerte greener kombinert med en stimp på langt over 10.

Dette er svært viktig å huske på. Mange norske baner kan uten problem gjøre sine greener, la oss si, i hvertfall 2 stimpmeter raskere, men velger ofte at ikke gjøre ettersom greenene i Norge er så mye ondulert på store deler av greenene at det med en stimp på over 10 ofte er umulig å finne mange nok OK flaggplaseringer. I Norge synes jeg mange av greene bærer preg av at det er veldig mange "ganske ondulerte områder" på greene, til forskjell fra f.eks. USA, der det ofte er litt mer svart-hvitt. Enten så heller det, eller så er det helt flatt.

Så på mange norske baner ville en økning på stimpen med 2-3 meter, gjøre at kun 5-20% av greenens areal kan brukes til å sette hullet på, noe som ville øke slitasjen runt disse områder. Klipper selv greener og det er jammen ikke lett å sette flagget på nye steder hver gang, uten at det lett kan bli litt kontroversiellt, særlig i disse sommermåneder...

Futura Putters

over 21 år siden

Futura Putters

Kalle fra Fana:
Ser relativt ofte på sendingene fra PGA-tour på ViaSat. Er også innom sendingen fra Europatouren og må si at jeg ser Futura-putteren forbløffende skjelden. Sist helg så jeg at Tom Pernice jr. brukte den. Foruten han har ikke jeg sett noen andre en Tutta bruke denne putteren for tiden.

Phil Michelson brukte denne putteren ifjor men har iår gått tilbake til sin gamle putter.

2-ball putteren derimot sees langt oftere.

Kan dette ha noe med å gjøre at Futura putteren ikke har slått til noe særlig ??? (Arrester meg hvis jeg tar feil)

Rollo

over 21 år siden

Rollo

Jeg tror det er på sin plass å forklare litt om stimpmeteret her... En økning på 2-3 meter spå stimpmeteret som blir omtalt her viser at kunnskapen er liten om dette.

Stimpmeteret viser antall fot ballen triller med en gitt kraft. i Norge ligger vanlige klubb-baner på ca 6,5 - 8,5 fot. Noen av de nye banene ligger på opptil 10 fot. Miklagard har stort sett alltid vært over 10 og har på maks hatt 12,2 fot på "Stimpen".

Europatouren ligger på 10,5 til 11,5, mens USPGATour ligger på 11 til 12,5 på stimpen.

Når enkelte idioter på forumet her påstår at deres bane har målt over 13 på stimpen, så lyver de... Sannsynligvis har ikke klubben engang et stimpmeter. (og vet hvertfall ikke hvordan det brukes)

Hvis man har greener som er over 700 m2 store, må man faktisk ha litt raske greener for at det skal være mulig å komme frem til hullet. På Losby kan det være særdeles vanskelig å unngå å bruke en wedge på greenen på hull 11 og 17 når greenene er trege. 60 -70 meters lengde på en green krever at stimpmeteret minst viser 9,5.

Uansett, god golf!

oppfølging

over 21 år siden

oppfølging

"en økning på 2-3 meter på stimpen" betyr faktisk at man går fra feks 6 til 12-15.... HIHI!!!! ikke full oversikt nei

b

over 21 år siden

b

Hei Teeman.
9,2 er bra i Norsk sammenheng. De fleste banene er 1-3 under 9 på "stimpen". Til de som ikke vet det er et stimpmeter egentlig bare en renne med ett hakk i som ballen legges i. Renna løftes i den ene enden til ballen "løsner" fra hakket, renner ned på greenen og triller på greenen. Lengden ballen triller på greenen måles direkte i fot - 6 - 8 fot er vanlig norsk etter det jeg har hørt. Testen tas frem og tilbake og snittet regnes.

Sim_Norsk

over 21 år siden

Sim_Norsk

Oj skrev vist meter istedet for fot i farten :-) Men dere skjønte jo at det var fot jeg mente (gikk jo klart fram utfra setningens posisjon) :-)

Forøvrig er det ikke så mange klubber i Norge som har stimpmeter, så mange av klubbene gjetter bare sånn sirka hva de har.

Det er jo forøvrig ikke så mange baner i Norge som har store greener. Losby har riktignok veldig store og noen håndfull andre klubber har store greener, men det er klart at det er leit når en velger å chippe 30-meters putten...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her