Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Skaft på jernsett

Suddelidoo

over 22 år siden

Suddelidoo

Har fult ivrig med på Råeste Driver tråden. Konklusjonen der er vel at skaftet betyr mye for lengde og retning, og at hodet kanskje er litt oppskrytt.

Hvordan er dette med jernkøller. Har dette stor betydning for kontroll og lengde på slagene? Selvfølgelig er det jo litt avhengig av stivhet og grafitt/ikke grafitt i forhold til svinghastighet mm. Er standardskaftene bra på jernkøller? Settene koster jo ofte flere tusen (i hvertfall hvis du skal ha et OK sett), og det blir jo enda dyrere hvis du må bytte ut skaftene på alle køllene. Ser at mange jernkøller leveres med True Temper skaft (stål-skaft). Noen synspunkter?

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

True Temper er jo én leverandør av stålskaft og er greie, avhengig av hvilken type...Jeg er ikke sikker på nøyaktig hvor mange, men True Temper lager en god del forskjellige stål skaft. Det andre mest kjente navnet innen stålskaft er Rifle serien fra Royal Precision. Det jeg har lagt litt merke til er at (kanskje ikke her i Norge, men i USA) fabrikknye jernsett har True Temper skaft, mens sett som har fått på nye skaft gjerne har Rifle. Selv foretrekker jeg Rifle, jeg har tre forskjellige typer Rifle skaft i køllene jeg bruker. Men hadde prisen vært veldig viktig for mitt valg (dersom køllene mine var butikkjøpt), tror jeg at jeg ville ha beholdt de skaftene køllene kom med. I de fleste tilfeller er de greie nok.

Det er et skaft jeg ville vært litt forsiktig med, dersom du ser det, True Temper sensicore. Det har visstnok problemer med Nord-Europeisk klima. I alle fall har jeg hørt om folk som har hatt "ulykker" med det, i tillegg til at jeg har sett et slikt skaft knekke rett under grepet i baksvingen på grunn av rust på innsiden av skaftet.

Ståle Skafterud

over 22 år siden

Ståle Skafterud

Stål for kontroll, grafitt for lengde.
Tunge grafittskaft >75g med lav torque <2,5 grader er også meget bra.
Grafittskaftene man får i billige jernkøller hos G-sport er totalt ubrukelige for annet enn gamle kjerringer. De har ofte 5-6 grader torque.
Stålskaft har så lav torque at produsentene ikke gider å oppgi det engang, for det er ikke interessant.
Når det er sagt: man lærer seg alltid å beherske de køllene man har ved å kompensere for flex og vridning.
Et annet moment er varigheten. Stålskaft holder seg fine år etter år, mens grafittskaft ofte får gnagsår av kanten på golfbagen, og blir fulle av sår.
Grafittskaft brekker også lettere ved køllehodet når man i sinne dæljer kølla i bakken etter et dårlig slag.
Stålskaft begynner dessuten å bli ganske lette, med modeller ned i 90 gram. De mest stabile stålskaftene ligger på rundt 135 gr.
Mitt råd: Superlett grafittskaft i driver, middels lette grafittskaft i fairway woods, tunge grafittskaft eller stålskaft i jern (3-Pw) og alltid stålskaft i Wedger (Gw, Sw, Lw, Hw)

Patle

over 22 år siden

Patle

Det fleste golfsett med en viss kvalitet kommer med True Temper Dynamic Gold. Dette er helt OK skaft som koster ca $12 pr stk.
Besoek gjerne www.golfsmith.com og gaa inn paa Clubmaker siden for en fin oversikt over skaft.

Jeg hadde slike jernskaft i mine Mizuno MP33 som jeg byttet til True Temper TX-90 som er lette jernskaft paa 90gram. Under test i swing analyzer gaar naa jerna mine noen meter lengre (ikke saa mye) men stoerste forskjellen er feel og hoeyde paa slagene. Er naa i stand til og gaa paa green med 4og 5er jern uten at ballen ruller for mye paa greenen. Sving vekten endrer seg selvsagt naar man setter inn nye skaft saa det kan ta litt tid og venne seg til det.

Ellers saa kom Staale Skafterud med en fin tommelfinger regel om skaft og bruk av de.

Skafterud

over 22 år siden

Skafterud

Sâ du vinner bâde höyde og lengde med TX90 versus Dynamic Gold.
Jeg har ennâ ikke prövd ei kölle med dette lette stâlskaftet. Det har jo flex-punktet mye lenger ned og vil derfor föles mykere med samme flex. Klarer du â kontrollere lengden like godt med TX90 som med Dynamic Gold ???

Flyvende Fjesing

over 22 år siden

Flyvende Fjesing

Du trenger ikke bytte ut skaftene...Alle seriøse merker kan levere køllene sine med de skaftene du ønsker.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her