Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Norges beste vårbane!!

Skyfri himmel!!

over 16 år siden

Skyfri himmel!!

Var i går og spilte på Solnør Golfbane i Ålesund. Dette må akkurat nå være norges fineste bane. Vel var greenene noe vår-aktig, men fairwayene var fantastiske. I tillegg er alle trærne rundt banen allerede kledd seg i full bladdrakt. Legger en til omgivelsene banen ligger i, er ikke jeg i tvil. Her burde hele norge akkurat nå vært å sett hvor fint det var!!
Hit skal jeg tilbake hver vår!!!

Hilsen

Vårkåt bergenser!!

Bergenspatriot

over 16 år siden

Bergenspatriot

Både Fana og spesielt Meland er i superstand.

Amici Sumus

over 16 år siden

Amici Sumus

Har noen av dere spilt Sola ?? ...
Jeg tror ikke det nei!, for da hadde du ikke påstått noe sånt!

Ut idag!, ut imorgen og aldri sur!!

Steinsopp

over 16 år siden

Steinsopp

Da har dere neppe vært på Grønmo i Oslo. Fantastiske forhold allerede!

Gøy med vår!

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Fantastiske forhold på Grønmo? For en uke siden var flere av fairwayene ganske mørkebrune, f.eks hull 3 og hull 6.

herrtommy

over 16 år siden

herrtommy

Det Steinsopp mener med fantastiske forhold er sikkert at Drivene har aldri vært så lange (i.o.m at ballen triller 60 meter)...
Neida, det var flott på Grønmo! En av de få banene man faktisk kan lese litt puttelinje på nå, og ende opp mer eller mindre der man tenkte

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

skal spille Nøtterøy til helgen. noen som har sjekket den ut enda?

Det tror jeg ikke før......

over 16 år siden

Det tror jeg ikke før......

Hahahaha...osv...
Den "Vårkåte Bergenseren" har tydeligvis ikke tatt turen nordover til Meland!! Skal spilles NM der i år (som mange sikkert visste). Tør påstå at banen er i så god stand at NM kunne ha blitt spilt til helgen :-)
Fana er vel ikke helt i 100 enda, en del "fin" grus på greenene fortsatt. Men for all del. Fana er vel like flott som den var på sitt beste i fjorsesongen;)
Som dere skjønner kom golfvåren som bestillt og litt til her i vest!
Ha en fin sesong alle sammen

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Grønmo har hatt godt av litt nedbør, fairwayer er grønne og greener likeså. Masse folk med godt humør på range og nærspillområde.

Yieppie!

Marco

over 16 år siden

Marco

Solnør norges beste vårbane???
Det må være vær og vind i såfall for selve banen er jo kanskje norges dårligste

Klaus

over 16 år siden

Klaus

Marco!!

Opplevd en dårlig runde med høy score.
Ikke la det gå utover banen da...........
Banen er meget fin den!!

Johan

over 16 år siden

Johan

Evje sier nå jeg etter dagens runde. Fairwayer er både gule og grønne, men for en bane. Toppers!

Golfkåt

over 16 år siden

Golfkåt

Har nå vært på 6 forskjellige baner og uten tvil den mest positive overaskelsen er Nes! Aldri vært der tidligere. Opplevde både grønne og gule fairwayer, men greenene er meget bra til å være på denne tiden av året. Ballen triller og følger linja. Meget hyggelig atmosfære og betjening der også.
Treningsanlegget var også veldig bra.
ANBEFALES

skotte

over 16 år siden

skotte

Solnør er hvertfall ikke norges dårligste golfbane. Jeg har bare spilt på de gammle 9 hullene men de er gode de, bortsett fra gammle hull 3.
Fint å spille på solnør fram til knotten kommer......

Anonym

over 16 år siden

Anonym

Sola har vært vært bra forhold i 5-6 uker. Er jo nesten ikke vår lengre engang, nesten sommer nå jo =).

Sola er helt klart en av de banene med best stand, for å ikke si den med best stand i Mars/April nesten hvert eneste år. Men nå er jo snart våren slutt, og de fleste banene har jo kommet seg godt nå om du ikke bor på spitsbergen ;)

snappy

over 16 år siden

snappy

Kunne ønske det hadde vært mulig å legge ut bilder på dette forumet.

Jeg er enig at Sola er bra.

Men en bane jeg føler ser utrolig bra ut nå om dagen er Bærheim golf park. Greenene er raskere, jevnere og generelt bedre en på Sola. Fairway, rough er fin og grønn.

Denne banen ser helt fantastisk ut om dagen. Har bare trent der ute, og gått et par hull uten køller.

Absolut verd et besøk. Skal få det til i løpet av denne uken.

Kubein

over 16 år siden

Kubein

Greenene på Nes er utrolig bra til å være så tidlig på året! Fantastiske...
Resten av banen er Ok, noen brune fairways men det gjør ikke så mye

snap

over 16 år siden

snap

bare å legge link til bildene det.

snappy

over 16 år siden

snappy

Har dessverre ikke noen steder å legge bildene ut.

Gratis her:

over 16 år siden

Gratis her:

http://www.flickr.com/

Amici Sumus

over 16 år siden

Amici Sumus

Hei!

Jeg har spilt både Sola og Moss/Rygge og vi har en klar vinner av de to.
Og vinneren er Sola ... Og den er meget klar.

Mvh
Amici Sumus

Bærheim er "close" til en "møkka" bane ...

En viktig faktor

over 16 år siden

En viktig faktor

er vel når du sist spilte de to repektive banene, Amici Sumus?

Amici Sumus

over 16 år siden

Amici Sumus

Begge banene ble spilt forrige uke.
Jeg sier ikke at Sola er noe bedre bane enn Moss, men Sola har utvilsomt kommet "nærmere" sommeren !!.
Jeg spilte faktisk bedre på Moss enn Sola ....

Stemmer nok bra

over 16 år siden

Stemmer nok bra

i og med at Sola ligger lenger sør og at banen i Rygge lå under et tykt lag med snø og is for ca 1 mnd siden...

snappy

over 16 år siden

snappy

Hvorfor sier du at Bærheim er en møkka bane... Den er jo ikke det.

Noen rare hull er det, men langt fra en møkka bane.

Kvaliteteten på Bærheim er generelt bedre en den er på Sola. Raskere greener, kortere gress på fairway, tee box er dårligere da. Generel layout er dårligerer en Sola, men den er langt fra en Møkka bane.

Jeg er medlem på Sola for å ha sagt det.

Bærheim har det beste golfhullet i Rogaland. Hull nr. 10.

Det vakreste hullet i Rogaland mener jeg er hull 3 på Stavanger.

T

over 16 år siden

T

Hei, noen som vet hvordan forholdene er på Mørk

Amici Sumus

over 16 år siden

Amici Sumus

Hallo Snappy,

Kanskje litt sterkt å si at Bærheim er en møkka bane, men jeg liker rett og slett ikke banen. Den har noen bra hull og da tenker jeg mest på 1, 9 og 18. Men jeg "hater" 3,4,5 og 15.

Jeg mener også at banen grenser til litt "farlig" å spille da hullene ligger så nærme hverandre.

Jeg er medlem på Stavanger og Sola ... Stavanger kommer til å bli Konge! når den blir 100% ferdig.

Ha en fin sommer og måtte vi alle få mange golf runder!

snappy

over 16 år siden

snappy

For meg høres det ut som om du ikke like vanskelige hull. Hull 3, 4 og 5 på bærheim er ikke dårlige golf hull. Hull 15 er et veldig dårlig golf hull (enig).

Hull 1, 9 og 18 er alle et must have birdie hull. Hull 10 er det beste hullet synest jeg, 17 er også veldig veldig bra.

Jeg er nesten sikker på at du liker hull 16, 15, 13 og 6 på Sola minst, rekkefølgen er fra liker minst til misliker minst.

Stavanger har faktisk ikke et dårlig golf hull. hull 18 kan diskuteres, men jeg føler at Stavanger bare har "gode" golfhull.

Koll

over 16 år siden

Koll

Østlandets beste vårbane er i år som ifjor: Mørk!
Nesten full gressvekst allerede på alle fairways. Greener jevne, men med noe lite gress foreløpig.
Men folk liker jo ikke Mørk...

Amici Sumus

over 16 år siden

Amici Sumus

Til Snappy,

Hei!
Trenger du en partner til KM foursome in Stavanger ... ??
Hvis ja så send meg en Email.

Mvh
Ray

Havre

over 16 år siden

Havre

Enig med deg Snappy. Har nettopp blitt medlem på Bærheim.

Syntes Sola kanskje er en morsommere bane og spille, i tillegg til meget fine fasiliteter og treningsområde der.
Men bærheim er jo oppe mesteparten av året. banen er meget godt drenert og ble helgrønn for allerede 6-7 uker siden.

Anonym

over 16 år siden

Anonym

Vårens minst vårklare bane er definitivt Haga. Knapt et gressstrå på de fleste fairwayene og greener som er humpete og fulle av sand. Skamme seg skulle de!

Synonym

over 16 år siden

Synonym

Ja, skamme seg burde de, for å la folk som deg definere hva som er en dårlig vår-bane.

er du klar over hvor mange østlandsbaner som sliter med nøyaktig samme problem?

ta en tur til Holtsmark eller Hakadal, så tenker jeg du ser at det kan bli enda verre!

NoSlice

over 16 år siden

NoSlice

Dessverre ser det ut til at mange sliter om dagen etter den brå og brutale, men dog kortvarige vinteren. Kanskje noen Greenkeepere kunne svare på dette forumet.
Dårlige groforhold/brunt/slitte områder og mange triste greener!
Noen som kan svare?

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Har spilt Grønmo og Drøbak de siste dagene, kun green på hull 1 på Grønmo som ikke er ok, spillefeltet er veldig bra og røffen lav....

Utbedringer foregår på 3 gule teesteder på Drøbak, hvilket gjør hull 6 og 18 ennå lengre og vanskeligere. Morsomt!

Megaslice

over 16 år siden

Megaslice

Asker åpnet i går, men er ikke å anbefale for de av dere som må betale for å spille der. Blir bare sure miner av slikt.... ;-)

Dårlig gressvekst på de fleste fairways, og ikke spes bra kvalitet på greenene.

Men gi den en måned med sol så er den nok spillbar.

R8

over 16 år siden

R8

Norges beste bane åpner på torsdag. Gleder meg.

Ha, ha

over 16 år siden

Ha, ha

At du gidder, R8......

Men hyggelig for deg og de andre der oppe på jordet som innbiller seg det samme som deg, at banen deres endelig åpner ihvertfall!

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Har de siste ukene spilt Nes, Grønmo, Østmarka og Drøbak. Med unntak for teesteder synes jeg sistnevnte var klart best på totalen, selv om greenene hadde litt varierende hastighet - det var ihvertfall gress på dem. Fairways på Drøbak var i en klasse for seg sammenlignet med de andre. Greenene på Grønmo kommer seg, men å ta 275 for 9 hull på den banen er fortsatt et ran, særlig når man har en green som er provisorisk.

Miklagard åpning blir bra - å kalle den banen et jorde er morsomt sagt. Hva skal man da kalle Nes? Larvik? Haga? Miklagard er ihvertfall laget med en tanke bak hvert hull....

Tanke

over 16 år siden

Tanke

Og den tanken er: La oss strø noen bunkere rundt om kring her og klippe gresset superkort så kanskje folk ikke legger merke til at motorveien er mindre enn 50 meter unna, at bunkerne er fulle av stein og at flyene støyer så inni h... Ha ha!

Steinsopp

over 16 år siden

Steinsopp

Tanke: og enda er det den best designa banen vi har i Norge :) Da kan du ikke være mye glad i resten. Jeg mener dog å huske at veien på Nes og Drøbak er mer irriterende - men det nevnes aldri.

@lle Fugler

over 16 år siden

@lle Fugler

NoSlice: Overvintring av kortklipt gress er en vanskelig sak å si noe helt bastant om! Forholdene for overvintring kan variere fra hull til hull på en og samme bane og selvsagt fra bane til bane! Innvintringen av gresset er svært viktig! Alle greenkeepere i Norge ønsker seg en tørr og kald høst med mye sol på dagtid, slik at vekstprosessen avsluttes og næringen som brukes til grønn vekst trekkes ned i røttene for å være "nistepakke" for overvintringen. Tele før snøen kommer er også posetivt! Og skal man ha snø, vil vi helst ha den kald og tørr. Desverre er det sjelden at alle disse forhold er tilstede! Fuktighet på høsten kan føre til ulike oppblomstringer av sopp. Tiden snøen ligger har også innvirkning på hva slags sopper som utvikler seg. Jo lenger tid snøen ligger jo skadeligere sopper blomstrer opp. Jo varmere og fuktigere det er under snø og is jo mer vekstvilkår for sopp. Når snøen først går/eller når greener blir brøytet fri for snø er det også en fordel at det tørker opp slik at soppen tørker ut.
Neste utfordring er uttørking! Vårsol og vind drar all fuktighet ut av jorda og dersom banene ikke har vanningsanlegget tilgjengelig pga av frost eller at man har felles vanningsanlegg sammen med andre typer næringsdrivende innen grønt..... da...er det mye som blir satt på vent.
Det er med andre ord mye som kan veie både en og andre retninger.
Uløike baner har ulike utfordringer og noen vintre går ting galt, selv om alt fra lærerboka er fulgt!
Kortklippet gress er ikke spesielt tilrettelagt for den norske vinteren!
Mange baner har god erfaring eller skaffer seg erfaring med ulike tiltak for å skjærme greener mot vinterskade, men igjen er det naturen som legger premissene!
Ut fra hvordan klimaet er på de forskjellige baner går det sikkert an å lage statestikk på hvor ofte man vil ha problematiske overvintringer!
Men med en innsats så klarer de fleste baner å få en fin bane ut over sommeren ;) Ha noen fantastiske runder og nyt selv de dårligste forhold! God mental trening ;)

Faldo

over 16 år siden

Faldo

Bra innlegg fra alle fugler. Jeg husker for noen år tilbake så var man strålende fornøyd på min hjemmebane om banen åpnet før 17.mai. Iår har jeg allerede rukket 4 runder og forholdene bedres enormt fra gang til gang.

BFH

over 16 år siden

BFH

Noen som har oppdatert info fra Grønnmo???

Smilende Sam

over 16 år siden

Smilende Sam

Spilte der sist helg. OK stand, men en vintergreen.

Hauger

over 16 år siden

Hauger

Hva med Hauger?

Kjakan

over 16 år siden

Kjakan

Hauger har tre vintergreener, ellers er det lovende. Litt nakent og lysegrønt ganske mange steder, men etter årsitden og den sene snøsmeltingen bra. Fairwayene ser ut som cordfløyel akkurat nå, nettopp kuttet opp. 50 kroner avslag i greenfee.

Stemmer det at Losby og Miklagard sliter med å åpne?

R8

over 16 år siden

R8

Kjakan,Miklagard er åpen. Kjempe forhold.

Amatørbjarne

over 16 år siden

Amatørbjarne

R8: Miklagard åpner i morgen din soppskalle :)

Dessuten trenger du ikke lyve. Jeg fikk nettopp en LANG mail fra Miklagard om forhold. Det vil jeg ikke karakterisere som kjempeforhold. Mulig du mente at det er store forhold siden du benytta orddeling.

Pølse med brød

over 16 år siden

Pølse med brød

Morsomt at det nå er gratis å bli medlem på Miklagaard! Ligger ute en drøss "aksjer" som ingen får solgt, noen tilbyr også å gi bort "aksjen" sin.

Sef. må man betale årsavgift, men det sier vel noe om en sterkt fallende popularitet? og økonomi?.

Åpning 17 mai og plastgress på treestedene betyr kanskje også reduserte ambisjoner?

R8

over 16 år siden

R8

Til Amatørbjarne.Riktig det at jeg er dopet:) Men banen er åpen. Se golf box. Har gått banen og det ser kjempe bra ut.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Da var årets første runde på Miklagard unnagjort. Her er min vurdering, så objektiv som jeg er i stand til:

Både teesteder, fairwayer og greener er i typisk "norsk baneåpningsstand", det vil si at alle hullene har områder med lite gressvekst. Ingen ting kritisk, hull 18 er det som sliter mest (på grunn av nordvendt fairway og trær sør for greenen).

Det er satt opp provisorisk green på 17. hull for å spare greenen et par uker. Det er også lagt ferdiggress på mange mindre flekker på greenene. Da det er egenutviklet og hentet fra egen "hage", kan det klippes ned på samme gresslengde fra dag 1.

Slik det ser ut nå, og tatt i betraktning utviklingen de siste dagene, så tror jeg Miklagard blir dritbra i år. Sånn sett burde den sikkert ikke åpnet for om to-tre uker, men forhåpentligvis går utviklingen sin gang uansett.

Mest negativt: Sandingen på greenene (som greenkeeperne lovte skulle være borte om et par-tre dager)

Mest positivt: Bunkerne. Her har noen tydeligvis gjort en god jobb og fjernet mer eller mindre all småstenen vi var plaget av i fjor. Nå fremsto bunkerne som svært bra!

Amatørbjarne

over 16 år siden

Amatørbjarne

R8: Banen har offisiell åpning i morgen. Det vet du jo. I dag var den åpen for de som var på dugnad. Ikke lek journalist nå da.

Pølse med brød: Det er morro å se at du aldri slutter med å fryder deg over de som taper penger på golfaksjer. Sett heller pris på de som gjorde at banene rundt omkring kunne bygges. Det er ingen menneskerett å få selge aksjen sin til en god pris hvis man har vært med på et spleiselag. Hvilke baner i Norge tror du har god økonomi for tiden?

Og som jeg leste på et annet forum: Jeg feier heller over ei fin dame i 3 mnd av året enn ei stygg ei i 12.

Junk food

over 16 år siden

Junk food

Hehe, det lukter så jævlig misunnelse av Pølse i rompe. Den eneste som ikke ser det er vel han selv.

Ha, ha

over 16 år siden

Ha, ha

Hmm, montro hva man er mest misunnelig på?

At man såvidt klarer å få åpnet banen til 17.mai, dvs. ca. 1 måned etter at sesongen har vært i gang mange andre steder på Østlandet?

At den helst egentlig ikke burde ha vært åpnet før om ytterligere to-tre uker?

At banen rett og slett må kalles lite naturskjønn?

Eller f.eks. at medlemsklientellet der i enhver sammenheng elsker å fremheve dette som Norges beste bane bl.a. på grunn av den gode designen, av et kjent navn må vite, mens andre tvertimot ser dårlig design på flere hullene?

Jo, da, her er det jamen meg mange gode grunner for misunnelse. Det er bare å velge og vrake!

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Noen kommentarer til "ha ha" (eller Stutum):

Miklagard åpner samtidig som de fleste andre banene i sitt nærområde, f.eks. Hauger og Losby. Den eneste banen i nærheten som har åpnet noe særlig tidligere er Nes, som vanligvis har gode forhold tidlig på året.

Miklagard er ikke i dårligere stand enn andre baner når de åpner på våren. Jeg skrev ikke som du sier at banen helst ikke burde åpnet før om 2-3 uker, jeg skrev at den ikke blir BRA før om 2-3 uker. (DRITBRA tar nok enda lenger tid:-)

At du vil kalle Miklagard lite naturskjønn er selvfølgelig helt greit. Din smak. Personlig synes jeg den er fantastisk designet. At omgivelsene er vanlig norsk bondeland er den ikke akkurat alene om.

At "andre tvert imot ser dårlig design på flere hull" er ingen overraskelse. Vi bor tross alt i Norge, "golfens hjemland". Vi flommer over av gode hobbydesignere :-)

Foooore

over 16 år siden

Foooore

Grønnmo i dag var veldig bra med unntak av provisorisk green på hull 1. Noen tørre/lyse områder på fairway som er helt greie å spille fra.

Beklager avsporingen.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Jeg kan ikke fatte og begripe hva som er så skjenerende på Miklagard.

Alle de latterlige utspillene om hva som er dårlig på Miklagard fra ha, ha sier vel mer om han selv enn om banen der oppe på Kløfta.

Ingenting er feil med å ha jorder rundt banen.
Det er, som det blir nevnt, ganske så vanlig i Norge, og kan vel strengt tatt ikke brukes som argument IMOT en golfbane? Hva er sammenhengen liksom?

Motorveien har jeg aldri opplevd som skjenerende. det pittelille partiet som er i kontakt med veien er jo unnagjort på ett slag!

ok, så har det vært mye småstein i bunkerne. det er dødsirriterende, men nå sier Bullern at det er fikset....

lol til dårlig design på hullene på Mikla.
Jada, jeg er også kritisk til et par av hullene, men innrømmer gladelig at jeg ikke kan så mye om golfdesign, og kjenner strengt tatt ikke så mange som har kompetanse her heller(utover den kompetansen sånne som deg påtar seg).

Når du sier de andre banene på østlandet har åpnet for lengst, så bør du kanskje nevne at alle disse banene sliter med vinterskader, trege humpete og ujevne greener, bunkere som ikke har blitt raket og er steinharde som betong, eller matteutslag og provisoriske greener.

så hva er egentlig bedre andre steder da?

Nattevakten

over 16 år siden

Nattevakten

Og så er dere så fanatisk optatt av kølla, ballen og banen at det grenser til psykose.
Blir altid sensurert her inne - mulig fordi jeg syntes de fleste er noen latterlige vesener uten rotfeste...

Øsklandske golfidioter er det verste jeg ser på en bane - velkommen tilbake til Tellus BOYS ;)

Nattevakten

over 16 år siden

Nattevakten

Mener ikke "Alt for dyrt" at Kvinesdal er vårens vakreste eventyr lengre.....
(ble sensurert sist)

ha, ha

over 16 år siden

ha, ha

Fint om GB og "wannabeMikla"- Yngve hadde lest det jeg egentlig skrev i innlegget mitt, og ikke tilla meg helt andre utsagn!

GB: Jeg henviste til baner "mange andre steder på Østlandet", ikke bare Miklagards nærområde på Romerike. Med det mener jeg baner innenfor ca. 1 times kjøring fra Oslo (fortrinnsvis da i sydlig retning), som dere Mikla-medlemmer med glede benytter dere av mens dere går og venter på egen baneåpning.

Du skrev selv: "Sånn sett burde den sikkert ikke åpnet for om to-tre uker, men forhåpentligvis går utviklingen sin gang uansett".
Jeg kan ikke se at min tolkning av det: "At den helst egentlig ikke burde ha vært åpnet før om ytterligere to-tre uker? " dermed skulle være så gal?

Og ja, du har helt rett i at om en bane er naturskjønn eller ikke er en helt subjektiv mening, akkurat som det blir subjektivt om man synes om en bane (eller enkelte hull) er godt designet eller ikke.
Noen liker hull med blinde utslag og blinde innspill, andre ikke. Det blir feil å si at det er en opplest og vedtatt fasit for hva som er god design, og det er derfor det blir så j.... irriterende at de fleste Mikla-medlemmer (eller wannabees) mener at man har en slik god fasit-design på banen.

Yngve: Jeg har ikke nevnt noe om hverken motorvei eller småstein i bunkere i mitt innlegg!
Og flott at du også er kritisk til designen på noen av hullene der, det er jeg også. Men påberoper jeg meg noe sted i mitt innlegg at jeg har noen spesiell kompetanse på golfbanedesign av den grunn? Du får som sagt lese innleggene mer nøye før du begynner å fyre løs. Det jeg hevder om designen er min subjektive mening, og den forbeholder jeg meg retten til å ha!

Og når det gjelder de andre banene jeg spiller på Østlandet om våren, drar jeg til baner jeg vet normalt har god vårstandard , som f.eks. Evje og Nes. Disse har jeg spilt på i en måneds tid nå, uten å møte hverken "trege humpete og ujevne greener, bunkere som ikke har blitt raket og er steinharde som betong, eller matteutslag og provisoriske greener.". Så det er fint om du ikke tillegger meg dine egne fordommer som mine meninger!

c

over 16 år siden

c

YJ. Det er vel ingen ting som er bedre enn å pirke i noen som er litt hårsåre vel. Da kommer det reaksjoner vet du. Når de attpåtil har betalt en formue for å få inn ett godt arkitektnavn så blir det vel litt ekstra sårt når noen kritiserer.

Amatørbjarne

over 16 år siden

Amatørbjarne

"ha, ha": Hvorfor henviser du til baner som ligger andre steder enn nærområdet Kløfta? Du skjønner vel at det er værforhold som gjør at Miklagard, Losby og Hauger har senere åpning i år? Det er mulig det er vanskelig for deg å forstå, men geografi har litt å si. I dette nærområdet er det veldig kaldt om nettene selv i mai (stort sett) og derfor sliter banene med vekst i starten av sesongen.

Angående design så er det ikke så veldig subjektivt å finne ut om et hull er godt designet eller ikke. Design kan kommenteres ut fra regler om banedesign og da må du klare å evne å tenke objektivt. At du ikke kan så mye om banedesign er en sterkere grunn til at du bør være mer kritisk til egne evner :)

Kan du fortelle litt hvor det er dårlig design på Miklagard?

En ting du kanskje ikke tenker på er at miklagardmedlemmer lærer seg også å sette pris på god design siden de spiller der mye. Når jeg var medlem på en knot-bane lærte jeg sannelig ikke mye om strategi og taktikk på en golfbane, og fikk lite input på hva som er god design. Vi har bare noen få baner i Norge med gjennomført design så jeg skjønner at du kanskje ikke har spilt disse så mye.

Jeg har forsåvidt spilte mange runder på Nes i det siste og først den siste uken har greenene vært mindre humpete. Hvis du faktisk mener at det ikke har vært humpete og ujevne greener på Nes skjønner jeg hvor du ligger i nivå også :) Kanskje nye briller hadde funket.

Amatørbjarne

over 16 år siden

Amatørbjarne

c: Betalte de en formue for designet? Jøss. Du har altså meninger om noe du absolutt ikke har peiling på. Tulling.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

Til ha ha. Jeg ser andre har fyrt seg opp og kommentert innlegget ditt før meg, så jeg ser ingen hensikt i å copy/paste.

En ting bare: Når du henviser til at jeg har skrevet "sånn sett osv...", så er det vel logisk at jeg viser til setningen som var skrevet foran?

Jeg tror du skjønner hva jeg mener hvis du VIL.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Ha, ha,

Lett å se at noen er hårsåre ja....
beklager at jeg blandet deg med andre med feilslått kritikk da.

Hvorfor i alle dager kaller du meg WannabeMikla?
du kjenner meg ikke så veldig godt skjønner jeg. jeg har ingen interesse av å bli medlem på Miklagard, men synes banen er fantastisk designet, og har null problemer med området den ligger i.

Merkelig hvordan ting blir personlig og man skal komme med kallenavn bare fordi en prøver å få frem et poeng..

Dersom dette skulle vært førende for hvordan jeg opplever en golfbane, så ville det ikke vært mange baner som er bra nok, siden alle har forskjellige preferanser på hva som er naturskjønt, eller hva?

ha, ha

over 16 år siden

ha, ha

Amatørbjarne:
Hvorfor skulle jeg ikke henvise til baner innenfor ca. 1 times omkrets når vi snakker om vårbaner på Østlandet? Det er som sagt der dere spiller mens dere venter på at Miklagard åpner!
Og hvis du vil begrense det til nærområdet rundt Kløfta, for å få med Losby og Hauger, hvorfor glemte du da tilfeldigvis å nevne Nes? Og at disse banene har "senere åpning i år"? Det gjelder jo hvert eneste år!

Men det er selvsagt helt riktig at dette bl.a. skyldes klimatiske og geografiske forhold. Men det er jo nettopp derfor så mange av oss andre blir så provosert av at noen av dere Mikla-medlemmer alltid påstår at Miklagard er en superbane og Norges beste bane osv. Den er rett og slett ikke det, når den bl.a. har mye kortere sesong enn mange andre baner. Skal man kunne hevde denslags må man ta alle forhold med i betraktning, også hvor lang sesongen er, og under hvilke perioder man har GODE forhold!

Og vil du ha eksempler på dårlig designede hull på Miklagard, kan jeg nevne både hull 1, 2 og 9. Men det er etter min ringe mening, og siden jeg bare har spilt rett i underkant av 300 baner i mer enn 30 land (hvorav 54 baner i Norge), har jeg sikkert ingen forutsetninger og dårligere erfaringsgrunnlag for å mene noe om dette, enn en som tror at Kløfta er verdens navle!

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

Snodig er det uansett at det går an å bli forbanna fordi noen mener en golfbane er norges beste.
Gidder du virkelig å bli provosert av det?

Er det du som setter kriteriene for hvordan man bestemmer hva som er Norges beste bane, eller innrømmer du at dette også kan være noe subjektivt?

Amatørbjarne

over 16 år siden

Amatørbjarne

ha, ha: Tror du misser poenget her. Området der Kløfta, Losby, Hakadal og Hauger ligger på er værutsatt. Eller var det svært vanskelig å forstå? Dette ser vi år etter år etter år. Nes derimot virker som å klare seg mye bedre enn de 4 andre banene. Kanskje du mener at alle disse 4 banene skal graves opp og ordne forholdene til slik at grunnen blir mer lik Nes? Du må gjerne sende oss penger :)

Miklagard har ofte sen åpning, men det tar ikke lang tid før banen er i veldig bra kvalitet. Og banen er jo da vitterlig en av Norges absolutte toppbaner selv om den åpner noe senere? Eller dømmes en banes kvalitet opp etter datoen den åpner? Trodde ikke det var VM i å slippe folk ut på et område med dødt gress raskest mulig.

Kan du forklare hva som er dårlig med disse hullene? Hull 1 er jeg enig i at utslaget er spooky siden du ikke ser over kanten. Men still deg på den tee´en du burde da så blir hullet helt ok å spille. Innspillet synes jeg er jævla bra og spennende. Utslaget må plasseres bra for å ha god par-sjanse. Syns hullet er helt ok jeg.

Hva i all verden er galt med hull 2?

Hva med hull 9? Fordi du syns det er vanskelig? Banen har bare ett trangt hull og dette hullet viser seg å være ett av de vanskeligste. Bare hull 17 har dårligere snittscore enn hull 9.

Og for å åpne ditt snevre syn og dine dømmende evner: Nei jeg tror ikke Kløfta er verdens navle. Jeg kjenner heller ingen medlemmer der som mener dette. At det er din subjektive mening at vi mener det får være ditt problem.

Enda en amatørbjarne

over 16 år siden

Enda en amatørbjarne

Sorry for spam her :)

Det eneste jeg syns som burde forbedres med hull 1 og 9 er å fjerne flere trær. Nå vet jeg at to stk dugnads-karer har gjort dette i vinter men det burde fjernes enda mer.

Gunnar Bull

over 16 år siden

Gunnar Bull

2'ern synes jeg er godt designet med flere valgmuligheter og visuelt stilig i tillegg. Jeg ser at det kanskje blir tricky for de som slår veldig kort, men er spent på den saklige forklaringen fra meritterte "haha" som har spilt 54 norske golfbaner.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

For de fleste norske spillere så vil hull 2 ha fare for blindt eller nesten blindt innspill, og kan jo irritere vettet av noen.
Jeg lar ikke det plage meg, men så er jo jeg en WannabeMikla også

Resurrected

over 16 år siden

Resurrected

Rune Rudberg har også angivelig hatt sex med over 1000 damer, men jeg vet ikke om jeg ville tatt hans anbefalinger på damefronten til etteretning av den grunn...

Resurrected

over 16 år siden

Resurrected

Når det er sagt så er vi selvfølgelig ikke glad for de forholdene som er på Miklagard nå. Vi har grunn til å være frustrerte, men det er liksom ingen å være frustrerte på. Været og naturlige forhold er det vanskelig å gjøre noe med, og vi må bare innse at i år så ligger vi 3 uker bak en "normal" sesong. Hauger, Losby og Hakadal har også fått samme tøffe vinter, og kalde mai-netter ned mot frysepunktet gir ikke vekst. Sånn er det bare.

Nes har klimatiske forhold som virker gunstige, og er nok også mer disponert for sollys på større del av banen. Gress er planter, planter bruker fotosyntese for å vokse, og fotosyntese krever lys, vann og varme. Når dette ikke er til stede så er det ikke mulig å få det til.

Ja, kanskje det var dumt at Miklagard ikke ble bygget i Spania, der det er plenty av lys og varme. Kanskje man skulle bygd alle hull sydvent og fjernet all skog, jeg er sikker på at det meste blir vurdert.

Norges beste bane eller ikke får man vurdere selv. Jeg synes alle som oppriktig føler at de er medlem på den beste banen kan føle seg priviligerte, uansett hvilken bane det måtte være.

Yngve Johannessen

over 16 år siden

Yngve Johannessen

DET er det klokeste jeg har hørt........ i dag..... ;)

Myklagard

over 16 år siden

Myklagard

Spilte Mikla i dag, og syns den var helt ok. Kanskje fordi jeg forventet ille fohold før runden? Bra info fra klubben i forkant her!

Litt trist syns jeg det er å gå rundt der og se at 6-hulls banen er dødd ut, og at mange av fairwayene, teene er slik de er. Men sånn er det nå en gang. Greenene tror jeg kommer til å bli veldig bra veldig fort.

Dårlig vær, uvanlige værforhold, lang vinter, kalde netter osv er bare forklaringer, men det viser vel kanskje at man aldri vil klare å opprettholde så høye ambisjoner som det man kanskje hadde en gang på Miklagard?

Jeg syns banen først og fremst er morsom å spille, samt at det vanligvis er så gode greener at man føler at det ikke er tilfeldigheter som spiller inn om man bommer eller ikke.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her