Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Velsignet juks i golf

Handy Cap

over 13 år siden

Handy Cap

Det er mange måter det blir jukset på i golf, men problemet er at den enkleste og mest effektfulle måten også er den som ikke gir konsekvenser (i hvert fall ikke negative). Det syndes nok mye med dropperegler, flagglinjer og ”hvor skar nå den ballen egentlig ut i sidevannshinderet?”. Her stjeles det nok noen meter i løpet av en sommer, noen meter blir det nok hvis man samler opp tilsnikelse av centimetere ved markering av ball på greenen også.

Enda verre er det hvis noen legger ballen litt til rette i gresset, eller forbedrer sitt lie med noen prøvesvinger nære ballen i den lange roughen. Før man på øverste hylle av juks finner de som rapporterer lavere score enn det antall slag man har utført. Blir man tatt i noe sånt så har man stort sett mistet all tillit på en golfbane, blir man rapportert vanker det utestengelse i noen år. Det å jukse på antall slag er selvfølgelig mye verre enn å forsøke å gjøre slaget man skal slå litt enklere, likevel er det å jukse på antall slag den desidert enkleste måten å jukse på bare man sørger for å trekke fra slagene FØR man spiller og ikke gjør det under veis. Det gjøres til og med nærmest med forbundets velsignelse, fordi man har latt det bli opp til spilleren selv å bestemme hvor mange slag man vil trekke fra sin egen score, helt uten å bryte en eneste regel.

Vi har i det siste sett en verdi-økning i premiene i turneringer med handicap som har gjort det å ha høyt handicap til en lukrativ business. Eksempelvis ble det denne helgen delt ut en meget attraktiv tur til USA i P4golfen. Det var vel ikke få som ble imponert over at et lag bestående av en scratch-spiller og en 36-handicaper først prikket inn en score i semifinalen på 63 slag brutto og 53 slag netto (-19). Her måtte begge spillere ha minst 6 tellende utslag, og til tross for dette så klarte altså 36-handicapperen å komme seg så greit ut i banen på alle sine 6 utslag at de unngikk en eneste bogey. I helga var det i finalen krav om 9 tellende utslag på begge spillerne, i 5 varmegrader og stiv kuling så klarte også her 36-handicapperen med sine 9 tellende utslag å bidra til en brutto-score på 69 og netto 59 (til sammenligning bare to slag dårligere brutto enn de ikke ukjente Engevik-brødrene med 0 tildelte slag). Sånt blir det USA-tur av.

Det å ha for høyt handicap gjør at man kan stille opp og vite at man kan trekke x antall slag fra sin reelle score. Jeg er tilhenger av handicap-turneringer fordi det i prinsippet skal gi alle like muligheter til å vinne og derfor stimulerer det til økt deltakelse. Problemet er selvfølgelig at det krever at alle som stiller opp har et handicap som beskriver reell spillestyrke. Dette er nærmest umulig å kontrollere og etter hvert som premiene blir større så vokser også problemet. Derfor mener jeg at den beste forsikringen for at alle har lik mulighet til å vinne er at man gjør hovedpremien om til en ren trekke-premie. Når det uansett ikke er spillestyrke som skal avgjøre, så tror jeg man ville ha unngått mye ukultur og flau applaus på den måten.

kaffe

over 13 år siden

kaffe

Er det så velsignet da? Mitt inntrykk er at sandbaggere er like mislikt som enhver jukser i golf. Det er jo også slik at handicap justeres ned etter turneringer og etterhvert vil bli ganske reellt.

Scoren i nevnte turnering var jo helt sjuke. 6 tellende utslag fra en 36 hcp-er og 63 er vilt i semien. Scratchspilleren må ha spilt sitt livs golf, mens høyhcperen må være handicapstuper som nettopp har startet.

Handy Cap

over 13 år siden

Handy Cap

Spørsmålet er da hvor mange scramble-turneringer og bestball-turneringer man kan spille før man har reellt handicap?

Svaret er: Uendelig mange!

Lawinth

over 13 år siden

Lawinth

Nå skal det vel sies at denne type turneringer ikke er hcp justerende, så om det er slike turneringer som spilles må noen ta tak for at vedkommende skal ned på 10 tallet som vell er nærmere hvor han hører hjemme...:)

web

over 13 år siden

web

Systemet bør uansett fange opp "snikere", det er vanskelig å stoppe de som vil jukse!

Hacker

over 13 år siden

Hacker

Jeg har sett juks fra vinneren av mid-amatour, og da snekker vi slag-golf, så at det er mye juks blant handicap-golfingen er det ingen tvil om!

Hacker

over 13 år siden

Hacker

Ikke snekker,, men snakker...

Trist

over 13 år siden

Trist

I min klubb har vi i lang tid snakket om en mann som er typisk jukser. IDIOT. Han deltar i mange stf. turneringer og er alltid i toppen og oppnår mellom 30 - 40 poeng.(Hans hcp er ca. 20-25 hvis jeg ikke husker feil) Omtrent hver ukedag spiller han de siste hullene så dårlig så han skriver seg ned. Sleipingen gjør det med å bevist slå i vannet, duffe på innspill, Spesielt rundt greenen på siste hullet har han bevist regulert ned sitt hcp. i selskapsrundene.

Hva kan man gjøre med sånt? Naturligvis skjer aldri det i en konkuranse, og han benekter at han gjør dette bevist.
Hva f........ er vitsen.

Foooore

over 13 år siden

Foooore

Det er vel bare å fortelle fyren at mange tror at han "jukser" for å vinne turneringer. Om mange nå virkelig tror det.

Tror ikke det er mange slike spillere der ute.

Tidligere golfdommer

over 13 år siden

Tidligere golfdommer

Hva med sandbaggere om jukser på viktige turneringer ? Helt feil at noen blir utestengt for juks. Juks ender i beste (verste) fall med ord mot ord munnhuggeri. Og tvil kommer alltid jukseren tilgode. En sjelden gang ender juks med diskvalifikasjon. Juksere jukser bare når de ikke blir observert, og de som blir tatt gjemmer seg bak at de "ikke kunne regelen". Ingen blir utestengt fra f'eks klubbkonkurranser der det ikke er dommer tilstede.
Golf og fotball er de idrettene der juks er mest utbredt. I fotball i form av holding, dytting og ikke minst skuespill. I golf våger jeg påstanden om at 100% av alle golfspillerne bevisst eller ubevisst har jukset. Og kanskje så mye som halvparten jukser konsekvent mot decisions-boka i turneringer. De verste er menn i 40-50-åra som ikke har spilt golf så mange år og legger mye prestisje i bedriftsturneringer etc.
Enten må man lære seg å akseptere at det jukses i golf, eller så må man finne seg en annen aktivitet. For jukset kommer man aldri til liv og det har alltid vert der.

Gunnar Bull

over 13 år siden

Gunnar Bull

Jeg vil tippe det finnes noen sånne i de aller fleste klubber. Selv kjenner jeg til et par, og de er utrolig patetiske.

De som jukser på denne måten forsvarer det som regel (både for seg selv overfor andre) med at de tror alle andre gjør det samme.

Dessverre mangler de også sosiale antenner, så de skjønner ikke selv at de er upopulære.

Det er alltid gøy å vinne, men å vinne en stablefordturnering er egentlig først og fremst et utslag av rene tilfeldigheter.

Gunnar Bull

over 13 år siden

Gunnar Bull

Jeg snakker altså om handicapsnikere/sandbaggere i mitt forrige innlegg...

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her