Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Handicap og Kongsberg Åpne Mesterskap

Observatøren

over 13 år siden

Observatøren

Fra ulikt hold har det tidligere blitt hevdet at lavhandicapere er sjanseløse i stablefordturneringer.

På Kongsberg var det 62 deltagere (11+32+19+0). Regner vi om til stablefordpoeng blir vinnerscoren i de ulike klassene 41p, 41p og 38 p. Dvs. nokså like poengsummer.

Hadde dette vært en stablefordturnering med kun én klasse ville PG Kristoffersen med 2,1 i hcp vunnet. Dvs. at vinneren hadde vært han med lavest handicap. Umulig i følge disse som roper om 3/4 handicap!

Jtull

over 13 år siden

Jtull

Vi har en egen turnering - og ifjor spilte vi med 3/4. Det var etter ønske ifra lav handicap'ere.
I år prøvde jeg å få til at vi skulle spille med fullt hcp - men da ble det et ramaskrik.
Så vi (høy hcp vs lav hcp) har inngått et kompromiss. Vis spiller i år med 7/8 hcp - neste mulighet i forhold til min hcp reduksjonstabell.

Det er et steg i riktig rettning for oss høy hcp.

Art

over 13 år siden

Art

Stableford er best og både PGA TOUR og ET innføre det.

Observatøren

over 13 år siden

Observatøren

Hadde man fått dette på både PGA TOUR og ET ville nok Norge fått en seier i løpet av et par år!

Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

Personlig tror jeg ikke at det er en god nok base for konklusjon å ta en slagspillkonkurranse, omgjøre den til Stableford og så kåre en vinner.

Dersom vinneren hadde hatt 35 i hcp, hadde du da konkludert med at de som roper etter 3/4 hadde hatt rett?

Det er nok mange meninger her, og ofte er de jo basert på det rent subjektive.

Jeg tror fortsatt at vi ikke trenger 3/4 hcp annet enn ved rene stablefordturneringer, så har jo andre sine meninger om det.

PG

over 13 år siden

PG

Det er jo mye som spiller inn her, men for oss som har klart å karre oss et stykke ned så er det mer moro å spille slagspill. Det er kjedelig med en som vinner en turnering med ett poeng og har 12 slag på et hull. Han har self spilt bra resten av runden, men det er jo 18 hull på banen. Mener de gjør det rettferdig med denne inndelingen av klasser og tror det skaffer flere påmeldinger, fordi flere har mulighet til å vinne. At ikke flere stiller i en turnering der det er over 5000 kr i første premie er smått utrolig spør du meg. Ha en god golfhøst!!!

GAD

over 13 år siden

GAD

Se på 1. plassen kontra 6. plassen i denne turneringa:

http://www.golfbox.no/livescoring/leaderboard.asp?tour={B2183158-E406-4CB1-9A8A-277BA17B0223}&lang=2057

Dere kan ikke mene at det er slik turneringene skal være

Tjapp

over 13 år siden

Tjapp

Haha. 10 slag på et hull og likevell 1 poeng. Det er jo helt sinnsykt å spille en åpen turnering med klubbhandicap. Ingen skulle hatt mer en 36.

Pizzenizze

over 13 år siden

Pizzenizze

var det ikke så at en lavhandicapper skulle ha vunnet om det var stableford?

det skjønte jeg ikke ut ifra golfbox

Smilende Sam

over 13 år siden

Smilende Sam

Uff. Det der virker jo helt meningsløst.

Gladgolferen i Mjøndalen

over 13 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Da skulle jammen jeg også klart å ta rotta på Phil og Tiger. De ville vært sjanseløse - om jeg bare hadde trent et par uker i forkant - så kunne Tiger og Phil spilt laaaangt over evne. Jeg derimot - kunne sleiva ut et par hull og tatt det igjen med noen 5 poengere rundt om kring.

Stableford er nok ikke noe som gjør godt for noen - når forskjellen i hcp er for stor.

Jeg stemmer for klasseinndeling og slag uten handicap - det funker helt greit og er etablert. (selv om Stableford kan gi mye av det samme resultatet i enkelte turneringer).

Kos dere med slag eller poeng - hyggen må gå foran.

???

over 13 år siden

???

Spilles det bto.slag så slipper man tullet med de som jukser med hcp. sitt. Det er helt unormalt for en IKKE scratchspiller å oppnå 39/40 poeng mer enn en gang pr. år. Gjør de det så er ikke alt som det skal vil jeg påstå.

Eks. GAD viser til er idioti. Her er det gjort en feil. Det skal være 36 i hcp ikke benytte klubbhcp. som det er gjort i dette tilfellet. Uheldig mener jeg. Men arrangørene kan finne på omtrent hva de selv ønsker.

Rektor

over 13 år siden

Rektor

Golf er et slagspill.

Dersom det skal konkurreres bør det være slagspill.

Jeg har spilt umåtelig bra med singleHcp, men det er alltid en tulling som kommer med 45 poeng og tar premien fra meg.

Latterlig, for mange spillere senker ikke sitt Hcp og tar med seg alle premiene.

furu

over 13 år siden

furu

@ Rektor

Med 45 poeng i en turnering så blir hcp senket. Hvis jeg ikke tar helt feil så vil alle turneringer som føres i Golfbox føre til justering i hcp.

Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

Det er bare tull å si at det bør være slagspill for å konkurrere!

Hvis man blir invitert til en konkurranse i Stableford, så spiller man Stableford.
Da er du kjent med forholdene, og kan faktisk velge å delta eller ikke.

Greit nok at noen har alt i mot Stableford i golf, men å sutre for å ikke få premier fordi noen kommer og spiller 45 poeng er også bare tull.

Stableford er egentlig bare et poengsystem for beregning av hcp, men blir brukt som spilleform for mange dessverre.
Når det nå enda er slik, så er det som sagt bare å velge selv hva man vil delta i.

Da vi spilte Scangolfturneringen tidligere i høst, så spilte vi nettoslag.
Spill hva dere vil, men ikke klag på formatet når dere selv melder dere på en turnering.

At det finnes hcp sniker som spekulerer i hcp for å vinne kommer vi dessverre ikke utenom, men det har ingenting med formatet å gjøre. Det er personene det er noe galt med.

Smilende Sam

over 13 år siden

Smilende Sam

Re sandbagging; Jeg hørte i går om en fyr som skryter av hvordan han kun spiller scramble (og lignende) turneringer i år - for da slapp han å skrive seg ned og kunne hevde seg i Golfliga, Nordea pairs og P4. Sånt gjør meg litt kvalm.

Poenget med slag, stableford etc er at det er forskjellige spilleformer som passer til forskjellige formål. Så får man melde seg på det man vil spille og ikke klage på de turneringene man ikke vil spille.

Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

Hear hear Sam.....

Det er jo bare å melde seg på de andre turneringene i stedet.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her