Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

tilfeldig vann

tja

over 13 år siden

tja

Når man tar fritak for tilfeldig vann så har man mulighet til å ta opp ballen, rengjøre den og droppe på nærmeste punkt for fritak. (evt. plassere om det er ballplassering på fw eller kortere).

Men, om man ikke har mulighet for å ta FULLT fritak, (om hele feltet er like vått) kan man da allikevel ta fritak og droppe på "like vått" sted, men med rengjort ball??? hvis det ikke er ballplassering så kan man jo ikke fjerne evt. jord på ballen....

Anton

over 13 år siden

Anton

Fult fritak eller ingen fritak. Dommere i forbundsturneringer har sagt at på "våte dager" kan gis fritak selv om betingelsene for tilfeldig vann er tilstede "på nærmeste punkt for fritak" Betingelsen er dog at det er tilnærmet dam der ballen ligger og bare fuktig gress jord der det droppes.

Dersom det er ballplassering skal ballen først droppes, så plasseres.

lp

over 13 år siden

lp

Man må skille på å ta fritak for tilfeldig vann , plugget ball og ballplassering. Ved såkalt "ballplassering" er det selvfølgelig påkrevet at man markerer før man løfter (lokal regel). Ved fritak for tilfeldig vann bestemmer man nærmeste punkt for fritak, deretter dropper man innenfor 1 køllelengde fra dette punktet, ikke nærmere hullet (25-1). Løfter man ballen uten å markere den når man praktiserer "ballplassering", da pådrar man seg en straff på ett slag. Plugget ball skal droppes så nær som mulig stedet der den lå, ikke nærmere hullet (25-2)

Løfter man ballen for å droppe for tilfeldig vann, for deretter å finne ut at man aldri finner et sted å droppe, så har man flyttet sin ball i spill urettmessig, da må den plasseres tilbake med ett slags straff. Det skal jo selvsagt noe for å komme dit, det finnes jo sikkert områder man kan droppe på både i ruffen og lengre inne i skogen hvor det tilfeldige vannet ikke påvirker.

Om man tar fritak fra tilfeldig vann så heter det at man skal ta fullt fritak for det tilfeldig vannet man vil bort i fra. Om man tilfeldigvis må droppe et et annet tilfeldig vann, så er ballen i spill. Da får man velge om man skal droppe ut også fra dette tilfeldig vannet eller spille ballen som den ligger (dec 20-2c/7).

Om man velger en kreativ løsning for å få tilgang til å rengjøre ballen sin (og det ikke er "ballplassering"), så kan det resultere i at man man pådrar seg straffeslag, kanskje også tilslutt DQ.

jonag

over 13 år siden

jonag

Og dersom man dropper for tilfeldig vann i bunker må man droppe i bunkeren uansett om det ikke finnes en tørr flekk, eller man kan med 1 ekstra slag lagt til scoren droppe i flagglinjen utenfor bunkeren.

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Hvis hele feltet er vått så bør en fornuftig TL godkjenne ballplassering til et litt tørrere sted enn der det er synlig vann.
Alternativet er vel å stenge banen.

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Nå endrer man ikke reglene for en turnering underveis i turneringen da.
Hvis man da ikke er på Kløfta.

Men det går sikkert an å ringe vaskedamen, DL etter styremedlem

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Ihvertfall ikke før dere går ut da. :-)

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Yngve
Du kommenterte i en annen tråd at gamle kjente brukte nye nick.

Siden du ikke kommenterer det i denne så regner jeg med at de 3 ...ambler's er 3 nye, eller er de kanskje én av gjengen, eller? :-)

Moderator

over 13 år siden

Moderator

Scrambler,

vet ikke hvor du har sett at jeg har skrevet at gamle kjente bruker nye nicks, men jeg har sjekket nå, og disse fire tøysekoppene har hver sin IP Adresse, så jeg aner ikke hvem det er.

Yngve/Moder-ator

Mumbler

over 13 år siden

Mumbler

Stilig å ha sin egen ip-adresse da...

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Yngve Johannessen (29.08.10 kl. 23:23) Hcp: 7,5 Klubb: Tyrifjord Golfklubb

Det jeg ikke skjønner her er hvordan noen av dere tar på dere et nick ingen skal gjenkjenne dere på og æreskjeller KB som gjorde det han ble bedt om.

Ikke misforstå dere som er faste, for jeg er ikke ute etter anonyme, men de anonyme som bare misbruker et nick for å komme med drittsekkuttalelser til KB som, tross "ræva runde" i golfbox har rett på å være ergelig etter en omgjørelse av avgjørelsen som ble tatt i morges.

--------------------------------
Men Yngve.
Da har du sikkert fått 4-5 nye brukere på debattforumet i dag.
Flott.
Og alle har samme mening, eller er de bare litt fantasi-løse siden de mener det samme og må herme nick.

Men, da er det ok å kødde med noen på dette forumet, men ikke med 59-jukseren og KB.
Da kommer Yngve og modererer.

Lykke til

Smilende Sam

over 13 år siden

Smilende Sam

Nå er du vel ganske touchy, Scrambler. Mange kødder med mange på uskyldig vis. Det har vært mange rare "Sam" versjoner her.... Overse det og gå videre.

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Det er sympatisk at du forsvarer dine kamerater Sam.
Der er du og Yngve like.

Når du gjør det så er det OK.
Yngve har en litt annen rolle, men det er ikke alltid lett å skille snørr og bart

lp

over 13 år siden

lp

Nå pådrar spillerne seg snart DQ for klare brudd på spillets ånd - regel 1-4

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

lp
Jeg har tatt en WD, og i denne sammenheng er jeg redd for at det blir en NR også.

Like greitt.

Smilende Sam

over 13 år siden

Smilende Sam

Jeg forsvarer ikke noen Scrambler. Hvis jeg hadde fått en krone for hvert innlegg der noen køddet med meg så hadde jeg vært rik.

Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

Jeg skjønner ikke hvorfor du drar meg inn i dette i det hele tatt Scrambler.

det er forskjell på å tøyse med et nick og å beskylde noen for juks.

Hvor i KB tråden har jeg moderert?

Jeg vil gjerne ha konstruktiv tilbakemelding på det Scrambler.

Og en ting til, bare for å gjøre det ganske klart!
Jeg er EN av moderatorene på Scangolf.
det er flere som modererer her, og vi har alle sammen dagjobber som har høyere prioritet enn å jakte på innlegg som kan støte noen. At jeg dessverre ikke satt med Scangolf-forumet oppe når du ble såret, bør kanskje ikke medføre beskyldninger slik du kommer med her.
Jeg skiller godt mellom snørr og barter, og har til og med fjernet disse grusomme hermerne dine.

Dersom du ønsker at noe skal fjernes, og vi er enige med deg i at det er begrunnet, så gjør som alle andre som vil det samme, og det er å rapportere med rapportere-knappen i stedet for å sutre over at vi ikke går på auto-sensur-pilot, for det er ikke slik det fungerer her inne.

Vi saumfarer ikke alle innleggene Scrambler, men deltar selv når det er interessant, og vurderer innmeldte innlegg seriøst, enten det er fra "kamerater" eller ikke.
Tro det eller ei......

tertit

over 13 år siden

tertit

Og der var de i gang igjen. Sukk.

Lawinth

over 13 år siden

Lawinth

Ref Jonag:
Og dersom man dropper for tilfeldig vann i bunker må man droppe i bunkeren uansett om det ikke finnes en tørr flekk, eller man kan med 1 ekstra slag lagt til scoren droppe i flagglinjen utenfor bunkeren.

Om bunker er full av vann og du må droppe ut av bunker med et straffeslag er det kun innenfor to køllelengder fra hvor ballen gikk inn i bunker som gjelder.
Flagglinjen gjelder for vannhindere, ikke bunker.

jonag

over 13 år siden

jonag

Les regel 25-1 b ii b Lawinth. Den eneste muligheten i det avsnittet er flagglinjen.

Lawinth

over 13 år siden

Lawinth

Tar til meg påstanden min der Jonag. jeg legger meg flat som en pannekake.


Hva sier reglene om tilfeldig øl? :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her