simen fulland
obs obs,
Jeg har ikke nevt min arbeidplass, det er det andre som har gjort.
Jeg har beskrevet litt om hvordan jeg jobber.
Andre fittere jobber kan hende anderledes.
Scrambler,
Alle golfere som får ballen opp og avgårde stort sett hver gang vil ha utbytte av fitting, selv om de har GK.
Folk som aldri har slått golf kan også ha nytte av statisk fitting om de er f.eks høye eller lave.
Folk som ikke treffer ballen får beskjed om å ta en protime eller 2 og komme igjen senere. Da får jeg ikke data jeg kan bruke og vil heller ikke fitte kunden.
Handler man driver uten å ha målinger på kunden blir det oftere feil. XXL og G-sport tilbyr såvidt jeg vet ikke, ihvertfall i Oslo området, fitting/testing der det blir tatt målinger.
Man får vel heller ingen mulighet til å prøveslå køllene.
Det var det jeg ville frem til hverken mer eller mindre.
Billige er de imidlertid og det er bra for forbrukeren om man treffer blink med sitt kjøp.
Tja,
Ja man kan se seg blind på tall. Mange henger seg f.eks opp i ting som tip, tourque, kick m.m
Hvis flex og loft er riktig og gir spilleren god launch, spinn og retning er det engentlig lite relevant med specsene på skaftet.
If it works don't fix it, er ett godt prinsipp.
golf- freak,
Liten historie om meg selv og min andre driver kan eksemplifiserer det du lurer på.
Jeg har alltid slått hard og min andre driver var en Callaway 10,5 460 Tour med X skaft.
I vindstille og medvind gikk den høyt og dritlangt.
I motvind gikk den latterlig høyt og veldig kort.
Dette var før jeg kunne noe om spinn og hvordan det påvirker ballflukten i vind.
Da jeg senere for morro skyld fikk mulighet til å teste denne driveren,(hentet den frem fra arkivet) lå den på ca 4500 ved gode slag. Det blir veldig høyt og kort i motvind med min svinghastighet.
Nå vet jeg bedre og spiller med 7,5 hode.
Ballbanen blir penetrerende og den går langt både i med og motvind.
Jeg tror denne kalkulatoren det snakkes om fungerer greit i totalt vindstille og aldri ellers.
Ergo ikke veldig relevant for utespill. Det er min mening ihvertfall.
Henke,
Jeg har samme driver selv med samme skaft og liker den veldig godt:-)
Dersom du kapper i grep enden vil det ikke skje så veldig mye annet enn at du antagelig vil finne det lettere å slå rett med driveren din.
Mange profesjonelle spiller med 44 og noen 43 i sine drivere.
Godtreffene går litt kortere og bonusen er vanligvis rettere driver.
Snitt lengden din kan derfor faktisk kanskje øke ved å kappe den en tomme fra 45 til 44.
Når det er sagt er det også noen få som slår dårligere med kortere driver.
Det er bare en måte å finne ut av dette på, det er å ta en sjanse og forsøke.
Anton,
Tallene Veggiss får fra sin kalkulator er ganske gode .
Har du ca 110 mph og en smash på ca 1,45 vil du få en ballhastighet på 159,5 mph.
159.5 ganger 1,6 = 255km/t
Min erfaring er at for de aller fleste spillere kan man si at ballhastighet i km/t = cirka carry meter i vindstille sommertemperatur.
Dermed kan en spiller med en perfekt drive med 110mph køllehodehastighet med ett godt balltreff (smash) i 30 grader i skyggen og vindstille forvente å carre ballen ca 250 meter.
Så:
carry: ca 250 meter.
loft: individuelt (sving og angrepsvinkelrelatert) men normalt 9 - 10 grader om man vil ha gode spinntall.
Angrepsvinkel: måles ikke, det er ballen som måles på en PGA simulator. Men ballen bør tas på vei opp om gode spinntall og riktig launch skal oppnås.
Launch: mellom 12 og 15 grader. Kundens preferanser kan også være ett moment. Noen liker lavere utgangsvinkel selv om de optimalt for carry bør launche høyere
Spinn: ca 2500
Sånn da har jeg vel svart på det meste.
Jeg vil ikke skrive mer i denne tråden da enkelte vil oppfatte det som reklame. Det var ikke min intensjon.
Er det noen som lurer på noe kan dere heller ta kontakt via andre kanaler.