Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sammenheng køllehastighet og slaglengde

Anton

over 13 år siden

Anton

Jeg er ute etter å finne maks lengdepotensialet avhengig av svinghastighet. Finner flere sider på net, men alle har forutsetninger om det ene eller andre.

Selv har jeg en svinghastighet med driveren som ligger på 106-112 mph. Skulle likt å vite hvor langt ballen kan fly med f.eks 110mph. Dette er avhengig av drivertype/skaft, loft, om man slår opp på ballen etc.

Jonag ??!!!

veggiss

over 13 år siden

veggiss

På 110mph:

Carry Distance for standard 10 degree Driver: 249 yards
Total Distance (carry + roll) for standard 10 degree Driver: 272 yards
Driver Loft that Yields Maximum Carry: 13.1 degrees
13.1 degree loft Yields Maximum Carry of: 254 yards
Driver Loft that Yields Maximum Total Distance (carry + roll): 11.4 degrees
11.4 degree loft Yields Maximum Total Distance of : 272 yards

Vet ikke hva denne kalkulatoren tar høyde for ang spin-tall, men tipper 2300rpm eller noe i den duren. dette vil jo også variere etter hvilken ball du bruker etc, men gir hvert fall et hint.

Art

over 13 år siden

Art

Earth calling veggis.

veggiss

over 13 år siden

veggiss

og det skulle bety? du tviler på tallene?

veggiss

over 13 år siden

veggiss

så akkurat Senden på tv-en. 286 yards carry med 117mph svinghastighet, så de tallene jeg posta over er ikke så langt unna "sannheten".

Øyvind

over 13 år siden

Øyvind

Er dette tall for vinkelen ballen må forlate køllehodet, eller vinkel på driverhodet?

veggiss

over 13 år siden

veggiss

her er kalkulatoren.

http://www.probablegolfinstruction.com/fpp-v4.0-single/golf-club-form/index.html

Anton

over 13 år siden

Anton

Veggis: -det er en av kalkulatorene jeg ofså har funnet. den antar at angrepsvinkelen er lik 0. Dvs slår ikke opp på ballen. Jeg er ute etter å finne maks lengde for det "perfekte" slaget. En eller annen vinkel opp på ballen, sweet spot og rimelig optimal spinn og launch.

Art: kalkulatoren gir 271 yds carry, dvs den overvurderer ikke potensialet til svinghastigheten.

Øyvind

over 13 år siden

Øyvind

Jeg har aldri målt køllehastigheten min, men man kan med denne utregningen få en indikasjon på hvor man ligger i landet. Artig!

veggiss

over 13 år siden

veggiss

nja...jeg ville ikke brukt denne til å prøve å regne "baklengs" for å finne køllehastighet...til det er det for mange variable som du ikke kjenner. derimot kan det være en indikasjon hvis du f.eks. har 110mph i svinghastighet og kun har carry på 240 yards så bør du kanskje se litt på svingen og utstyret ditt for å få mer ut av slagene.

Kevin

over 13 år siden

Kevin

Bubba Watson`s tall på hull 18 i dag

124 mph clubhead speed
186 mph ball speed
323 yards carry...339 yards med rull

Er noe å strekke seg etter:)

veggiss

over 13 år siden

veggiss

jøss...da traff han den dårlig ;) han pleier å ligge på rundt 195mph i ballhastighet...hehe

simen fulland

over 13 år siden

simen fulland

Bare en liten merknad.

De aller fleste som har køllehodehastighet på ca 110 MPH er stiff spillere.

Gir du en stiff spiller en driver med 13 graders hode får man for mye spinn i ballen. Resultatet er steilende ballbane og korte slag i motvind.
Du kan bare glemme en penetrerende ballbane.

Eneste stiff spillerene som bruker 13 graders hode og får lave spinntall er de som delofter hodet i balltreffet.

Det er ikke uten grunn at de fleste produsenter setter 9.5 hoder på stiff utgavene av køllene sine.

Ideal spinn ligger mellom 2300 og 2700 for de aller fleste. Jo høyere hastighet jo lavere spinn er ideelt.

Med køllehodehastighet på 110 mph og 13 graders hode vil en slik spiller fort få spinn på 4000 - 5000.

Da er det ikke mye moro å pegge og slå i mot eller sidevind for å side sånn.....

Jeg slår langt selv og bruker en 7.5 Ping G10. Da får jeg perfekte spinntall ved gode slag.

Slår jeg en 10.5 grader ligger jeg fort over 4000 med samme svingen.

Kalkulatoren som Veggis sikter til passer bare om det er 100% vindstille. Det er det sjelden utendørs....

golf-freak

over 13 år siden

golf-freak

I del blader som Norsk Golf etc så anbefaler de gjerne generelt å gå opp på loft på driveren. Nå kan det jo hende at de generelt henvender seg til pensjonister og andre med lavere svingshastigheter, men jeg har ikke helt forstått denne diskusjonen.. Ettersom jeg slår høyt og med høye spinntall, så måtte jeg ned på 8,5 loft. Kan ikke forstå hvordan 13 grader loft skulle ha hjulpet meg når jeg generelt ønsker en lavere og mer penetrerende ballbane. Ville tatt de kalkulatorene her med en klype salt..

Pro

over 13 år siden

Pro

Dere er lit på jordet.spesielt du Simen.en som svinger på 110mph spiller som regel et x flex skaft. Det er mange typer sånne skaft med tanke på hvordan egenskaper de har.noen er Low spin andre er High Launch osv. Når det kommer til gradene på driveren er det det som styrer launch angle og skaft som styrer spin (sånn generelt). De tallene som ble nevnt tifligere her er ikke gradene på driveren, men launch angle. Den er optimalt rundt 13 grader. Spin skal ligge rundt 2200. Men har man lav ballhastighet trenger man mer spin for å holde ballen i luften. Det er altså mange faktorer som spiller inn.men dere som ikke har peiling burde lavere å uttale dere;)

simen fulland

over 13 år siden

simen fulland

Vel Pro nå er jeg customfitter av yrke per dags dato.
Så om dette utaler jeg meg med god samvittighet :-)

Jeg har ikke 110mph, det trådstarters tempo. Mitt er mer i Bubba land.
Ser at jeg misforsto og trodde Veggis mente loft på hodet og ikke ballens utgangsvinkel.

Det jeg skrev over gjelder uansett.
Til det du skriver og for andre interesserte:


1:

En som spiller med snitt på 110 mph bør stort sett spille med stiff.
X blir for tøft for dem.

F.eks Taylormade opererer i sitt fitting system med stiff opp til 107 mph.
Er du da bare litt over i X anbefaler de som alle levereandørenes customavdelinger å gå 1 hakk ned på stivhet. Ergo Stiff.
Det finne både myke og stive stiff skaft så her er det ingen fasit bare ett generelt utgangspunkt.

2:

Hvis du f.eks spør fitting avdelingen til Callaway vil tallene deres fortelle deg at skaft har fint lite å si for spinn. Jeg har sett tallene og de overasket meg den gangen.
De har testet alle typer skaft i samme hode med samme treffpunkt og kommet til at skaft betyr minimalt for spinn om du treffer mitt i sweet.

Derimot vil ett skaft som ikke passer kunden gjøre det vanskelig å treffe ballen i sweet og man få lite ideelle resultater. Dvs treff andre steder enn i sweet med masse morsomme ballbaner og spinntall som resultat. Stor spredning på ballene er resultatet.

Skaftet er leveringsverktøyet i svingen. Riktig skaft = oftere der du skal være i køllehodet med riktig launch og spinn som resultat ved riktig fittet driver. ( med tanke på flex og loft.)

Feil skaft = balltreff i større deler av hodet og hodet vil "vandre" mer i svingen som kan gjøre at man kommer mer åpent/lukket eller loftet/deloftet inn i ballen enn nødvendig og dermed slår skjevere, høyere eller lavere enn selv om flex og loft er riktig.

Der kommer ting som kick, tourque, tip vekt m.m inn

3:
Det som styrer launch og spinn er i hovedsak en blanding av loft,svinghastighet ,køllehode og kundens teknikk som er den viktigste faktoren.
Sveiper han/hun og tar ballen på vei opp eller slår han/hun ned på ballen og genererer masse deilig backspinn med dårlig teknikk.

En kompis slår f.eks min 7,5 Ping G10 Graffaloy red med perfekte spinntall og 17 graders launch. Svinghastigheten hans er omtrent som Bubbas.
Han slår veldig høyt og veldig langt og har meget god teknikk.

En person med 100 mph får normalt lavere spinn i en 10.5 driver enn en person med 110 mph som slår samme driver.
Høyere hastighet gir mere spinn med samme kølle.

Personlig går jeg ned ca 500 i spinn per grad ned i snitt. (sist jeg sjekket. Bruker da samme skaft, samme hodet med forskjellig loft under testing)

Hodet og tyngdepunket i det er faktisk langt viktgere for spinntallet enn skaftet.
Driverhoder med lavt tyngdepunkt hjelper til å få ballen i luften og passer derfor ofte folk med lavere hastigheter.
Høyt tyngdepunkt gir lavere ballbaner og mindre spinn.
En følge av dette er at enkelte leverandører f.eks Nike har kjørt forskjellig tyngdepunkt i samme driver hode i de forskjellige loftene.
Høyt i 8,5 og så lavere og lavere ned til lavest i HT.

Jeg er så heldig i jobben min at jeg kan bruke høyhastighetskameraer og takket være fysisk måling av spinn kommer forskjellene jeg snakker om veldig tydelig frem når kunden står og tester.

4:

Opimal lauchangle kommer ann på ballhastigheten. Jo løsere man slår jo høyere launch må man ha for optimal carry.
Derfor skal normalt folk med lav hastighet (typisk senior og damer) ha mye loft HT (13 eller mer).
Mens de med høyere hastigheter normalt har mindre loft.
Dame normalt HT elller mer.
Senior normalt 11.5 - HT (13)
Reg flex normalt 10 - 11
Stiff flex normal 9 - 10
X flex normalt 8 - 9.

Ideel spinn for folk som spiller X er nærmere 2300.
Ideel spinn for folk med Stiff er nærmere 2500
Idell spinn for folk med Reg Nærmere 2700
Senior og dame kan komme unna med underkant av 3000.

Driver du longdrive kan du komme unna med ned mot 2000

Er du mellom 2300 og 2700 er har du uansett gode spinntall som gir penetrerende ballbane.

De med lavest hastighet kan godt launche over 20 grader med driveren.
De med høyest hastighet kan godt være nede i rett under 10 (longdrive).

Pro:

Dersom du er uenig i det jeg skriver kan du ta kontakt med fittingavdelingene til Ping, Callaway, Taylormade, Nike osv osv. Alle disse har forskningsavdelinger som baserer seg på nøyaktige målinger der ballspinn måles og ikke estimeres.

Jeg har over summert opp litt av det de lærer bort på sine kurs.
De sier faktisk det samme alle sammen.

Skal man få seg riktig driver med tanke på launch, spinn, spredning osv, må man bli fittet med nøyaktig måleutstyr.

Hvis ikke kan man like godt dra på XXL og kjøpe seg nok en driver som viser seg å være feil......

kaffe

over 13 år siden

kaffe

Pwned:)

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Simen jobber på Golfsenteret og skryter av sin jobb som custom-fitter, og slenger mot XXL.
Er det bra forretningsetikk?

Jeg var hos Custom-fitter og fikk anbefalt og montert et stivt Fujikura-skaft og slo kortere en noensinne.
Kjøpte en Cobra på TGW med reg-skaft og slo 50 m lengre.

hackz

over 13 år siden

hackz

Var med på en fitting hos deg Simen. Har dere vurdert å gå enda mer i dybden på testingen?

feks, forskjellige typer Stiff skaft, med forskjellig kickpoint, vekt etc.

kingben

over 13 år siden

kingben

det man ønsker å oppnå med driver er rettere slag med mer carry!

jo flerre grader en driver har jo rettere går den!. kan sammenlignes med en wedge og et 5i! det er nesten umulig for eks. å slice/hocke en sandwedge, mens på et 5i er det null problem.

Altså, jo mindre loft desto større fare for sidespinn.

En 10,5 graders driver går ikke kortere en en 9 graders driver. I snitt. Men den går rettere, ergo også lengre i de fleste tilfeller...

spillere på vårt nivå kan ikke gå utifra målinger på "perfekte" treff og kjøpe utstyr ift det. Dette er bare å lure seg selv. Har man en litt dårligere dag ute på banen så betaler man dyrt...
Alltid bra å ha en liten "buffer" ift de mer "vanlige" slagene .......

golf-freak

over 13 år siden

golf-freak

Vedr. "misforståelsen" din Simen, det står da vitterlig:
"Driver Loft that Yields Maximum Carry: 13.1 degrees" Dette var da for 110mph som diskutert over. Riktignok står det 11.4 grader for lengste carry+rull.

Custom-fitting er både tidkrevende og gøy, og man kan teste i "evigheter" idag vil jeg tro med alle alternativene. Synes ikke Simen "slenger" mot XXL, men derimot helt greit forklarer hvordan man kan bruke høyhastighetskameraer idag til å finne riktig utstyr. I mitt hode så er det flere "nivåer" av custom-fitting:

- Mål svinghastigheten din (på golfmesser etc), og bruk den generelle anbefalingen nevnt i pkt 4 i Simens innlegg.
- Custom-fitting (selvfølgelig med høyhastighetskameraer), hvor man fokuserer på skaft- og hode fra de store produsentene. Dette kan sikkert Simen svare på, men tror ikke man får kun kjøpt et Taylormade hode? Dermed blir det "dobbel" pris for skaftet om man ønsker et annet skaft enn i produsentens "custom-fitting vogn".
- Custom-fitting hvor man finner optimalt hode og skaft, stort sett fra andre enn de store OEMene . Det finnes hundrevis av alternativer så dette blir jo en møysommelig prosess, men de fleste køllemakere fokuserer vel stort sett på 3-4 produsenter av hoder og skaft.

Har vært igjennom custom-fit hos Simen, og jeg er fornøyd med resultatene med ny driver. Er bare nysgjerrig på hvordan mange kan anbefale høyere loft rent generelt, eller om de stort sett da henvender seg til dem med lavere svinghastighet (og fremdeles spiller med 10.5 grader). Og ikke minst hvordan denne kalkulatoren kan anbefale 13/11.4 loft?

simen fulland

over 13 år siden

simen fulland

Scrambler,

Jeg skyter ikke mot XXL og jeg mente ikke å skryte hvis du oppfattet meg slik.
Fint å handle køller på XXL om du vet hva du skal ha og de har en god pris.
Det du ikke får gjort der er testing eller måling og det er varierende kunnskap hos selgerene.

Forøvrig skrev jeg ikke hvor jeg jobber, det gjorde du. Jeg har alltid skrevet her under fullt navn i dette forum, også før jeg startet å jobbe der jeg jobber nå. Jeg vil ikke skrive annonymt fordi jeg jobber med golf.

Det viktige med driver er lite spredning sideveis og optimal ballbane takket være riktig launch og spinn.

Det aller fleste som slår hardt til ballen vil spre mer med reg flex enn med stiff eller x for de som slår hardest.

Var du hos fitter og slo 50 meter kortere med skaftet som ble satt i er det noe galt ett sted, eller dere testest ikke nøye nok før valg av skaft.

Kingben,

En skjev drive for en som carrer ballen 230m + er i skogen med 10,5, 9,5 eller 8,5 hode.

Får man for mye backspinn vil ballen drifte mer i sidevind og den vil gå markant kortere i motvind. Dersom kunden heller vil slå litt rettere med med mer backspinn i ballen og dermed "ofre" den penetrerende ballbanen, er det helt greit det.
Det viktige er at kunden er klar over dette og tar dette valget takket være informasjon og testdata.

Først etableres flex og loft. Deretter kjøres sammenligningstest.
Når vi tester drivere mot hverandre i sammenligningstester velger man alltid den driveren som gir kunden best marginer utifra snittmålinger ikke enkeltslag.

Dvs den som går gjennomsnittelig: rettest, med best spinntall og best launch/ballbane.

Hackz,

Det er litt opp til kunden. Hva han/hun ønsker hvor mange skaft og hoder vi har tilgjengelig og hvor mye tid og penger kunden ønsker å bruke på testingen.

Det du etterspør er litt mer vanlig i en ren merkefitting og ikke i sammenligningstester.
Da har vi samme hode i driveren og kan forsøke forskjellige skaft i f.eks stiff med forskjellig vekt, kick og tourque og se hvilket alternativ som er best om du f.eks skal ha en TaylorMade Supertri.

Vi har flere skaft tilgjengelig i de merkene vi har fittingvogner til.

Golffreak,

Velges ett annen skaft enn standard kan prisen bli den samme eller den kan bli en del dyrere avhengig av valgt skaft. Noen skaft koster mer enn andre.
Derfor kan en merkefittet driver med annet skaft enn standard fort koste 500 til 2000 mer om man er "uheldig" med hvilket skaft man slår best.

Til drivere der man kan skifte skaft med en nøkkel kan det bestilles enkelt hoder og enkeltskaft.
F.eks til Nike str8-fit, callaway i-mix og taylormade R9 driverene.

tja

over 13 år siden

tja

problemet til dere "tallryttere" er at dere er så opphengt i all teknisk data at dere faktisk glemmer å spille GOLF!

obs obs!

over 13 år siden

obs obs!

Simen
Nå må du passe deg litt... >Du er i ferd med å ta en "Bernt"

Slik du snakker å legger ut om custum-golf minner litt om hvordan Bernt beskriver sine puttere...

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Simen,
Sitat; "Hvis ikke kan man like godt dra på XXL og kjøpe seg nok en driver som viser seg å være feil......"
Hvis du mener at det du skrev ikke er å skyte mot XXL så lurer jeg.

Jeg tror ikke så mange 9-hcpere har stabil nok sving til å få ut korrekte data fra en test.

golf-freak

over 13 år siden

golf-freak

Til tja, riktig at det handler om "the indian and not the arrow"... Derimot så handler det også om å ikke gjøre det vanskeligere enn det er, og all teknologi og tilpassning som hjelper er av min interesse..:-). Selvfølgelig må du trene for å bli god.

Synes ikke Simen tar "en Bernt" her, fordi han snakker om custom-fitting og relativt anerkjente metoder. Skal ikke så mye logisk sans til for å forstå at 4000 rpm backspin og høy ballbane i motvind vil skape problemer... Synes nå de som jobber i bransjen skal få lov til å kommentere/diskutere sine fagfelt og produkter i forum som dette, og ser ingen problemer med det. At alle kan ha sine egne meninger og bruke sin egen kritiske sans er jo like lov selvsagt. Derimot så er det ikke greit å bruke golfforum til private krangler..(og la ikke dette bli en tråd om dette igjen nå da!).

Tilbake til hva tråden startet med: Jeg er interessert i å vite hvordan denne "kalkulatoren" kan vise at 13 grader loft vil gi mest carry (11.4 mest lengde totalt), ved en svinghastighet på 110mph?? Jeg vet jeg spiller med mye spin, men har selv ca. samme hastighet og havnet ut med 8.5 grader etter custom-fit (pga spin)... Står at de forutsetter balltreff i bunnen av svingen, men i motsetning til å treffe ball på oppturen så vil vel det bare skape enda mer backspin?? Kan jo heller ikke være slik at alle de store produsentene tar "feil", som ikke tilbyr f.eks. 13 grader stiff.. Enkelte blader "maser" jo også om å prøve 12-13 grader loft..




Ben Dover

over 13 år siden

Ben Dover

@scrambler. Du er like vanskelig som vanlig. Simen sier bare at hvis du ikke er interessert i å få tilpasset køller, så kan du kjøpe et standard sett. På xxl eller hvor som helst... G-sport kanskje. Hva er problemet ditt?? At du VIL krangle?
En 9 hcp har kanskje ikke verdens mest stabile sving, men han kan stort sett svinge slik at han ser om han har 2000 eller 5000 i spinn på driveren...

Henke

over 13 år siden

Henke

Simen: Beklager digresjon, men dette opptar meg veldig. Jeg spiller Ping G10, ProLaunch Red x.

Hva skjer med skaftet om man kapper en tomme av butt´en/"grependen"?

Jeg vet at det logiske er at det blir stivere, men hva om man tar i betraktning kick point osv?

Anton

over 13 år siden

Anton

Simen:

Du tester/tilpasser sikkert køller daglig på dine simulatorer. Du skriver kun om "bakenforliggende" tall. "Maskinen" du bruker tiltilpasning gir vel også lengder? Kan du si noe om hva som er optimal tall for en som svinger 110mph. Tenker da på følgende data:
-carry
-loft
-angrepsvinkel
-launch vinkel
-spinn

Ønsker ikke så mye synsing, fordi det må finnes en optimal kombinasjon av parametrene som gir maks potensiell lengde.

simen fulland

over 13 år siden

simen fulland

obs obs,

Jeg har ikke nevt min arbeidplass, det er det andre som har gjort.
Jeg har beskrevet litt om hvordan jeg jobber.
Andre fittere jobber kan hende anderledes.

Scrambler,

Alle golfere som får ballen opp og avgårde stort sett hver gang vil ha utbytte av fitting, selv om de har GK.
Folk som aldri har slått golf kan også ha nytte av statisk fitting om de er f.eks høye eller lave.

Folk som ikke treffer ballen får beskjed om å ta en protime eller 2 og komme igjen senere. Da får jeg ikke data jeg kan bruke og vil heller ikke fitte kunden.

Handler man driver uten å ha målinger på kunden blir det oftere feil. XXL og G-sport tilbyr såvidt jeg vet ikke, ihvertfall i Oslo området, fitting/testing der det blir tatt målinger.
Man får vel heller ingen mulighet til å prøveslå køllene.
Det var det jeg ville frem til hverken mer eller mindre.
Billige er de imidlertid og det er bra for forbrukeren om man treffer blink med sitt kjøp.

Tja,

Ja man kan se seg blind på tall. Mange henger seg f.eks opp i ting som tip, tourque, kick m.m
Hvis flex og loft er riktig og gir spilleren god launch, spinn og retning er det engentlig lite relevant med specsene på skaftet.
If it works don't fix it, er ett godt prinsipp.

golf- freak,

Liten historie om meg selv og min andre driver kan eksemplifiserer det du lurer på.

Jeg har alltid slått hard og min andre driver var en Callaway 10,5 460 Tour med X skaft.

I vindstille og medvind gikk den høyt og dritlangt.
I motvind gikk den latterlig høyt og veldig kort.
Dette var før jeg kunne noe om spinn og hvordan det påvirker ballflukten i vind.

Da jeg senere for morro skyld fikk mulighet til å teste denne driveren,(hentet den frem fra arkivet) lå den på ca 4500 ved gode slag. Det blir veldig høyt og kort i motvind med min svinghastighet.

Nå vet jeg bedre og spiller med 7,5 hode.
Ballbanen blir penetrerende og den går langt både i med og motvind.
Jeg tror denne kalkulatoren det snakkes om fungerer greit i totalt vindstille og aldri ellers.
Ergo ikke veldig relevant for utespill. Det er min mening ihvertfall.

Henke,

Jeg har samme driver selv med samme skaft og liker den veldig godt:-)

Dersom du kapper i grep enden vil det ikke skje så veldig mye annet enn at du antagelig vil finne det lettere å slå rett med driveren din.
Mange profesjonelle spiller med 44 og noen 43 i sine drivere.
Godtreffene går litt kortere og bonusen er vanligvis rettere driver.
Snitt lengden din kan derfor faktisk kanskje øke ved å kappe den en tomme fra 45 til 44.

Når det er sagt er det også noen få som slår dårligere med kortere driver.
Det er bare en måte å finne ut av dette på, det er å ta en sjanse og forsøke.

Anton,

Tallene Veggiss får fra sin kalkulator er ganske gode .
Har du ca 110 mph og en smash på ca 1,45 vil du få en ballhastighet på 159,5 mph.
159.5 ganger 1,6 = 255km/t
Min erfaring er at for de aller fleste spillere kan man si at ballhastighet i km/t = cirka carry meter i vindstille sommertemperatur.

Dermed kan en spiller med en perfekt drive med 110mph køllehodehastighet med ett godt balltreff (smash) i 30 grader i skyggen og vindstille forvente å carre ballen ca 250 meter.

Så:
carry: ca 250 meter.
loft: individuelt (sving og angrepsvinkelrelatert) men normalt 9 - 10 grader om man vil ha gode spinntall.
Angrepsvinkel: måles ikke, det er ballen som måles på en PGA simulator. Men ballen bør tas på vei opp om gode spinntall og riktig launch skal oppnås.
Launch: mellom 12 og 15 grader. Kundens preferanser kan også være ett moment. Noen liker lavere utgangsvinkel selv om de optimalt for carry bør launche høyere
Spinn: ca 2500

Sånn da har jeg vel svart på det meste.
Jeg vil ikke skrive mer i denne tråden da enkelte vil oppfatte det som reklame. Det var ikke min intensjon.

Er det noen som lurer på noe kan dere heller ta kontakt via andre kanaler.



golf-freak

over 13 år siden

golf-freak

Takk skal du ha Simen, jeg syntes mye av dette var interessant!:-)

Til de som evt. er skeptiske så anbefaler jeg heller å teste ut drivere (inkl. din egen) med høyhastighetskameraer. Foruten spin og hastighet, så regner den da ut carry (og lengde med "normal" rull). Jeg kjøpte driver for 3 år siden litt på bakgrunn av en robottest som var gjengitt i et golfblad, hvor lengste carry med min svinghastighet var med 10.5 grader loft. Kjøpte da 10.5 stiff, og av og til kunne jeg klinke den langt, men også uforklaring kort ofte.. Så jo selv at den gikk høyt og med mye spinn av og til. Fikk testet denne driveren iår mot 6-7 drivere, og ikke minst testet ut ulike loft før jeg fant den optimale komboen for meg som da er stiff skaft med 8.5 grader loft. Både de gode treffene er vesentlig lengre, men også de dårlige treffene er lengre. Side- og motvind tar ikke så mye tak, men de dårlige treffene blir ikke noe rettere med 8.5 iallefall.. Jeg tror de fleste slicene hadde vært omtrent like ille med 10.5 driveren min, og dette går mest på treffpunktet (som jo ikke er noe mindre med 8.5..). Mener å huske at carrylengden økte nærmere 10m på simulatoren, som jo forutsetter "vindstille" klima, slik at jeg opplever å slå vesentlig lengre i motvind (gjerne da du trenger lengde mest).

Bare min erfaring som vanlig forbruker/golfer, og hvis man er interessert så er det jo bare å prøve selv!


jonag

over 13 år siden

jonag

Skikkelig fitting av driver må gjøres med måling. Bare da kan man måle spinn, carry, rull og spredning.

Og så MÅ man passe på at MOI på driver ikke blir spinnvill ift jern og hybrider. Svingvekting av en driver med feks ultralett skaft når man går med feks et Dynamic Gold jernsett blir fort bare tull. Men uansett vil feil svingvekt/MOI gi seg utslag i mer spredning.

Tror jeg er enig i at skaftstivhet har mer med timing og svingkontroll enn uønsket spinn. Likevel finnes det endel tip stiff responsive skaft der ute som gir lave spinntall for spillere som slår langt, men dette må måles.

Loft på driver er det som skal få spilleren opp på en høy nok ballbane for å få konsistent carry og greie spinntall. Dersom spilleren slår flatt inn i ballen eller ned på ballen må han ha mer loft og vil også måtte leve med mer spinn.
For å drive langt må man lære seg å ta ballen på vei opp og dermed kan loftet på driveren være lavere selvom spilleren likevel slår høyt nok.

Phil M og Bubba W er spillere som er ganske ekstreme til å ta ballen på vei opp. Tror de har lekt med både 6 og 7 graders drivere og slår likevel opp i 11 grader launch. Denne launchen passer også for 120mph svinger. er man på 110 må man launche høyere og er man på 90 må man launche sikkert på opp i 13 grader for å få best carry.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her