Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Finne rett lengde og lie på køller??

Klaus

over 13 år siden

Klaus

Selvsagt kunne jeg gått til en pro og fått tilpasset nye køller.
Men mitt spørsmål er??

Finnes det noe test på internett hvor jeg kan finne ut hvilken lengde jeg trenger på køllene??

Takk!!

golf-freak

over 13 år siden

golf-freak

Du finner mange "tester" på leverandørens nettsider, ihvertfall tror jeg Ping og flere andre har det. Husk at lengde og lie avhenger av mer enn de statiske målene, og ditt svingspor kan avvike fra "normen" slik at du kommer brattere eller flatere inn. Dette kan kun måles med et lie-board, som så og si alle proer, proshops og køllemakere har. Da har du tape under en kølle og slår slag på et plastbrett, slik at man kan lese av hvor køllehodet treffer bakken. Tror mange proer/proshops/køllemakere vil kunne tilby en enkel sjekk av dette gratis eller ihvertfall for noen hundrelapper. Vil anbefale å prøve å bøye køllene litt mer upright før du evt. forlenger dem, men det kan en køllemaker svare bedre på for deg.

veggiss

over 13 år siden

veggiss

en statisk tilpassing av lengde på køllene gjør du ved å måle avstanden fra håndledd til gulv, og lese av en tabell.

lie sjekker du slik golf-freak sier. fest tape under køllehodet, slå på et plastbrett. hvis tapen blir "slitt" midt under køllehodet så har du riktig lie, sliter du tapen mer mot tåa trenger du mer upright, og flatere hvis du sliter tapen nærmere hælen.

med mindre du har en bøyemaskin selv, så må du uansett justere lie hos en køllemaker, så da får du jo målt avvikene eksakt uansett.

andy

over 13 år siden

andy

Jeg hadde en ordentlig Mizuno fitting forrige uke, dette var langt i fra det jeg tidligere har blitt anbefalt av en pro, og de "testene" hvor jeg har lagt inn data på en "kalkulator" på nettet. Jeg merket helt klart at ballbanen ble bedre og rettere.

veggiss

over 13 år siden

veggiss

fordi?

herrtommy

over 13 år siden

herrtommy

Fitting hos en teaching-pro vs Fitting hos en køllemaker/fitting-guru:

Mange lever i den tro at en teaching-pro kan bare ved å se deg svinge komme med eksakte anbefaling til hvilken lie og lengde man skal ha. Det er ofte ikke tilfelle; En slik ser om du svinger teknisk korrekt i forhold til kroppsbygning og det utstyret du har, og en anbefaling kan dermed komme i form av hvilken flex og ca hvilken lengde man trenger basert på det proen ser. Man kan også bruke slike brett for å se lievinkel.

En køllemaker/custom-fit'er vil se for det meste på ballbanen din basert på svingen du har, og kanskje muligens komme med små tips til hvordan komme til ballen riktig. Køllemaker ser da på slagene og velger utforming av køllehode og skaft etter dette. De fleste får dermed en ganske umiddelbar følelse av bedre balltreff og dermed økt glede, og kanskje man føler seg litt snytt av proen som bare anbefalte "regulær 10,5" lissom.

Jeg er helt klar for korrigering på ovennevnte da det er kun egne betraktninger.

Til sist vil jeg derfor si at jeg tror kanskje veien å gå for de ambisiøse spillerene er å først oppsøke pro for å lære det svingtekniske og opparbeide seg et noenlunde jevnt balltreff; Man vil da oppnå resultater nesten uansett hva slags utstyr man spiller på, sett at det ikke er HELT GÆÆRNT da. Videre, når man har begynt kjenne egen sving og balltreff samt ballbane, så kanskje man er klar for å se på hvilken måte utstyret kan hente ut det lille ekstra som kanskje sparer noen slag pr runde, oppsøk derfor en kvailfisert køllebygger eller lignende for å få finjustert utstyret... Og fortsett naturligvis trening og leksjoner for å opprettholde spillet.
Selv er jeg best på å kjøpe nytt utstyr, og dårligst på å benytte meg av leksjoner, derfor er spillet mitt deretter også-> Ofte blanke ting i baggen, og mange skjeve innspill.

veggiss

over 13 år siden

veggiss

statisk tilpasning: gir deg et bra utgangspunkt for å slå ballen bra da lengde og lie på køllene blir riktig. dette er noe ALLE golfere burde gjøre, uavhengig av hcp.

fitting med produsent: tar dette enda et steg videre og tilpasser skaft og køllehoder etter hvordan du svinger for å få ønsket resultat. begrenser seg stort sett til type skaft og køllehoder fra den enkelte produsent.

fitting med køllemaker/tilpasser: veier hvert enkelt køllehode for å kontrollere vekt, og justerer denne hvis det er avvik. spiner skaftene og installerer de i hodene etter ønsket spine. større utvalg i hoder og skaft, og kan ofte tilby mindre kjente merker som lager like bra, om ikke bedre, utstyr enn de store oem produsentene, men for en billigere penge. kan også moi matche settene.

det er inntrykkene jeg sitter med hvert fall :)

lett

over 13 år siden

lett

kjøp deg noe av detta:

http://www.golfsmith.com/cm/browse.php?N=1532536&tcode=GOOGLE&cm_mmc=Google-_-Clubmaking-_-Measuring%20Gauges-_-measure%20golf

hackz

over 13 år siden

hackz

Noen som kan anbefale en køllemaker som gjør en ordentlig fitting jobb?

golf-freak

over 13 år siden

golf-freak

fitting jobb for køllene du har idag? Det å sjekke lie er relativt enkelt, og gjøres stort sett med et lie-brett og tape på undersiden. Har de demokøller som er justert, så får du også sjekket om lie stemmer bedre med f.eks. 2 gr upright.. De fleste klarer å sjekke og bøye lie, men uten at jeg har vært hos så veldig mange så:
- Custom golf på Sandaker fikset iallefall lie for mine jernkøller.
- De skal visstnok ha en veldig bra køllemaker på Losby, var en artikkel i Norsk golf eller noe for en stund tilbake..
- Google?



Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her