Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Regelspørsmål

wahtever

over 13 år siden

wahtever

En bane har markert alle vannhindre med røde og gule staker. På ett hull er det et relativt stort vann som ikke er markert.

I følge turneringsleder og styreleder på banen er dette ikke å anse som et vannhinder og dersom man treffer i dette må man slå ut ny ball. Jeg har aldri hørt dette selv, men har kranglet om dette i tre flighter nå, der andre medlemmer i flighten har fådd vite at det er slik hullet skal spilles.

For meg er det klart at et vann alltid vil være et vannhinder etter definisjonen i golfreglene, jeg finner heller ingen hjemmel for lederne i klubbens påstander.

Hva mener scangolferne?

Nedenfor er def av vannhinder:


Vannhinder
Et "vannhinder" er en sjø, vann, dam, elv, grøft, åpen dreneringsgrøft eller annet åpent vannløp (enten de inneholder vann eller ikke) og alt av liknende art på banen. All grunn eller vann innenfor grensen til et vannhinder er en del av vannhinderet.

Når grensen til et vannhinder er definert med staker, er stakene inne i vannhinderet og grensen til hinderet er definert ved nærmeste utsidepunkter av stakene på bakkenivå. Når både staker og linjer blir brukt til å angi et vannhinder, angir stakene vannhinder og linjene definerer grensen til hinderet. Når grensen til et vannhinder er definert med en linje på bakken, er selve linjen inne i vannhinderet. Grensen til et vannhinder strekker seg vertikalt oppover og nedover.

En ball er i et vannhinder når den ligger i, eller noen del av den berører vannhinderet.

Staker brukt til å definere grensen til eller å angi vannhinder, er hindringer.

Anmerkning 1: Staker eller linjer som anvendes til å merke et vannhinder må være gule.

Anmerkning 2: Komiteen kan lage en lokal regel som forbyr spill fra et miljøvernområde som har blitt definert som et vannhinder.

veggiss

over 13 år siden

veggiss

du sier det jo selv i definisjonen av vannhinder, så havner du i det vannet kan du enten slå ny ball eller droppe i flagglinjen.

wahtever

over 13 år siden

wahtever

Nettopp, det frekommer klart av definisjonen etter min mening også. Det viser seg bare at en stor del av klubbens medlemmer mener at dette vannet er spesielt ettersom det ikke er merket med staker, og at man derfor må spille ny ball fra utslagsstedet.

I diskusjoner har jeg blitt avspist med at det er ledere i klubben og turneringsledere som har forklart denne praksisen. Under en turnering for to uker siden ble en spiller tvunget til å spille ny ball fra tee.

wahtever

over 13 år siden

wahtever

Glem det, har lett litt på sidene til klubben. Det er en lokal regel som sier at ball i dette hinderet er tapt ball.

Da hadde de rett likevel, bare med feil begrunnelse, de mente at vannhindre måtte være merket, de jeg kranglet med :-)

Oh well, sløvt ikke å sjekke lokale regler først.

wahtever

over 13 år siden

wahtever

Et annet spørsmål er vel hvorvidt det er anledning til å komme med en slik lokal regel, jf. http://www.golfforbundet.no/wip4/reg_detail.epl?id=231551.

veggiss

over 13 år siden

veggiss

hvilken bane er det?

wahtever

over 13 år siden

wahtever

Har ikke lyst til å si noe stygt om klubben, er det viktig mtp spørsmålet?

Bloggs

over 13 år siden

Bloggs

En lokal regel som definerer ett vann i spillelinjen til ikke være ett vannhinder. Skal høre mye før øra dette av

ScanDigger

over 13 år siden

ScanDigger

Lokale regler kan ikke sette tilside golfreglene.
Det er inget krav om at vannhindre må være merket med gule eller røde staker.

Ole Brum

over 13 år siden

Ole Brum

Et vannhinder behøver ikke være merket. Men hvis lokale regler sier at det ikke er et vannhinder så er det vel tilfeldig vann og fridropp? For å få til det som lokale regler ønsker så burde dette vannet vært OB.

lp

over 13 år siden

lp

Jeg mener at man ikke kan lage en lokal regel som pålegger en spiller å spille en ny ball i dette tilfellet. Om et umerket vannhinder som etter golfreglene og definisjonene er et vannhinder, og dette ligger innenfor banens grenser, så kan ikke en lokal regel endre definisjonen og golfreglene.

Om vannet ligger mot banens yttergrenser, så kan man kanskje definere at dette er OB-grensen.

Å påberope seg tilfeldig vann når det egentlig er et vannhinder er heller ikke mulig - dette er jo ikke tilfeldig.

Nå vet ikke jeg hvordan det egentlig ser ut ved dette vannhinderet, om dette ligger midt inne på banen, eller om det er banens yttergrenser, men selv om det var banens yttergrenser, så ville jeg ha merket det som vannhinder.

wahtever

over 13 år siden

wahtever

Vannet ligger midt i utslagslinjen på et par tre hull, det er ikke ob-merker i nærheten.

Patriarken

over 13 år siden

Patriarken

Høres jo helt latterlig ut!!!

Hvilken bane er dette?

wahtever

over 13 år siden

wahtever

Tromsø gk, hull 9

wahtever

over 13 år siden

wahtever

http://img85.imageshack.us/img85/8841/photobrf.jpg

Der er regelen

veggiss

over 13 år siden

veggiss

de kan ikke definere det slik. en enkel løsning er jo å merke det som ob.

lp

over 13 år siden

lp

Så den ene vegen er vannet vannhinder, og den andre veien er det det ikke? Det går an å ha vannhinderet ulikt merket i fra ulike retninger, f.eks som vannhinder og sidevannshinder, enten med merkestaker eller en lokal regel (Dec 33-2a/6 - samme hull ulike utslag). Men slik det løses her er det slik jeg ser det ikke i henhold til regler og definisjoner.

Ut i fra baneguiden for banen, så ser det jo unektelig ut til at man skal slå over vannet fra tee-stedet. Om man slår i vannet, så er jo en ny ball fra teestedet/flagglinjen et sannsynlig utfall. Det går også an å tilby spillerne en dropperute som alternativ (frivillig).

Hva er motivet bak en slik banemerking?

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Hull 18 på Asker er jo omtrent vann fra tee til green. Der har de droppsone ca 60 m fra green. Grei løsning.

furu

over 13 år siden

furu

Det enkleste hadde kanskje vært å la det være et vannhinder og lage en droppsone rett ved siden av tee.

Slappy

over 13 år siden

Slappy

Stavanger GK hadde tidligere ballmagneten Stokkavannet definert som OB. Med ny green ut mot vannet ble det en klar økning i vanntreff men nå er det droppsone langs vannet rundt 40 meter fra green. Hørtes ut som om Tromsø GK må bestemme seg for definisjoner her.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her