Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hjelp

matte

over 13 år siden

matte


Kan noen hjelpe meg å snu denne formelen med hensyn på Vt?

Id=Is(e^(Vd/nVt)-1)

Hadde satt stor pris på hjelp ^ er opphøyd i!

kvasieinsten

over 13 år siden

kvasieinsten

dobbel boggie?

matikk

over 13 år siden

matikk

Vt=Vd/(n*(ln (Id/Is)+1))

Jung

over 13 år siden

Jung

Stemmer det, "matikk".
For de uinnvidde: ln er den naturlige logaritmen, der tallet "e" er basistallet = 2,718.....

wahtever

over 13 år siden

wahtever

Jung, med "uinnvidd" sikter du til de scangolferne som ikke har videregående opplæring? Og dersom formålet ditt er å innvie de uinnvidde, føler du at at uttrykket "ln er den naturlige logaritmen, der tallet "e" er basistallet = 2,7818..." har pedagogisk virkning?

Selv er jeg uinnvidd så kan du heller ikke forklare meg hva forskjellen på en naturlig logaritme og en briggsk logaritme er. Hadde samtidig vært interessant å få vite hva den praktiske fordelen er med å ha et grunntall som "e" (altså en matematisk konstant), i motsetning til et heltall som ofte er tilfellet i briggske logaritmer.

Kjenner jeg vil lære mer om logaritmer og det er hyggelig du tar deg tiden Jung.

Ser fram til ditt svar.

matte

over 13 år siden

matte

Takk for svar matikk :)

Jung

over 13 år siden

Jung

Det var ikke meningen å være nedlatende,wahtever. Logaritmeregning brukes i utstrakt grad i både teoretisk og anvendt matematikk, fordi det ofte er lettere å bruke logaritmer enn rene tall. I briggske logaritmer er grunntallet alltid 10. I naturlig logaritme er grunntallet "e", og "e" er et viktig tall i matematikken. Det opptrer ofte, fordi det er grenseverdien for rekken 1 + 1/1 + 1/1x2 + 1/1x2x3 osv....
Tallet ble først funnet av Euler.
Dersom x *n = a, så er n logaritmen til tallet a, med x som grunntall.

Mer vet jeg ikke i farten om logaritmer, siden det er haugevis av år siden jeg studerte på universitetet. På gymnaset lærte vi bare om briggske logaritmer, mens naturlig logaritme var universitetsstoff - om jeg husker rett. Om det er slik nå, vet jeg ikke.

wahtever

over 13 år siden

wahtever

Forstod det vel som at du ville vise mattekunnskap uten at det var videre oppklarende for min egen del :-)

Da jeg gikk videregående (litt over ti år siden) var naturlige logaritmer pensum på andreåret. Snart lærer de det vel i ungdomsskolen.

Interessen var dog genuin, hjernen min takker for seg når det blir snakk om naturlige logaritmer og regresjonsanalyser. Synd egentlig..

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her