Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

King ben: Disking?

Fujikura

over 13 år siden

Fujikura

Hva gjorde du i dag da kongen? Var buksene for rosa? :)

Gunnar Bull

over 13 år siden

Gunnar Bull

Ikke kødd med bennern. De to første rundene hans var meget gode, sett i betraktning vær og føre. Imponert jeg, KB!

kingben

over 13 år siden

kingben

Ja det kan du si...
Jeg forsov meg i dag, ringte inn og snakket med klubbstyret og beklaget, spurte om jeg var disket eller om jeg kunne spille senere. Jeg fikk beskjed om å ringe DL, jeg gjorde så å fikk beskjed om at jeg kunne gå ut en time senere.

Jeg møtte opp på tee en time senere som avtalt, snakka med starteren som forøvrig sitter i klubbstyret hvor han popeker at det er en klubbturnering og ikke en forbundsturnering, ergo kunne klubben ta den beslutningen og ikke diske men la meg spille...

Jeg gikk 18hull på 5,5timer fra 68 på en klissvåt bane med tidvis mye regn og vind... når vi kommer inn på 18 får vi beskjed om at det "har kommet en del reaksjoner" på at vi fikk spille og ikke ble disket...

Så jeg ble oppfordret til å diske meg selv....

Synd men slik er det... det er noen få sutrepikker der oppe som tydeligvis liker å lage kvalm... klubbstyre har tydeligvis ryggrad som en glassmanet og er blottet for baller.. som ikke kan stå for beslutninger tatt tidligere på dagen...

Jeg har ingen problemer med å bli disket pga sen oppmøte, jeg ser den og kan ALLE argumentene for det... Men, måten dette ble behandlet på er rett og slett latterlig...

Simen Myhre

over 13 år siden

Simen Myhre

Kingben: Sånn som du beskriver det så er jeg helt enig i at dere to dette gjaldt skulle fått en klar beskjed før start at brudd på regel 6.3 a er diskvalifikasjon. Det var dumt at dere måtte spille en runde under den oppfatning av at dere fortsatt var med i turneringen, og det har du all rett til å være frustrert over.

Jeg har derimot veldig liten sympati for de karakteristikkene du serverer, og hvis det å påpeke regelbrudd er det samme som å være "sutrepikk" og "lage kvalm", så lurer jeg på om du har misforstått en essensiell side ved spillet. I det øyeblikket man begynner å kompromisse på klokkeklare regler så kan man like gjerne la være å arrangere turneringer mener jeg.

Frivillige folk bruker en hel helg for å arrangere turnering for deg og meg, og feil kan gjøres. De fortjener uansett ikke denne type karakteristikker, og jeg setter det på kontoen for blod-tåka. Jeg tror et golfnorge i motgang er bedre tjent med at man ikke æreskjeller de frivillige på denne måten.

Personlig må jeg ærlig innrømme at jeg ble overrasket og trist når jeg ikke så deg i ballen bak, med tanke på at du hadde spilt to gode runder og sikkert hadde lyst til å prikke inn en finale-runde. Men jeg mener også at uansett hvilke lovnader du hadde fått så er det viktig og riktig at golfreglene ble fulgt til slutt.

mvh
Simen

lp

over 13 år siden

lp

Da ble det rett til slutt!

Regel 6-3a er helt klar, men om forsinkelsen er innenfor 5 minutter kan TK gjøre om diskvalifikasjonen til 2 slags straff hvis dette er nedfelt i turneringsbestemmelsene.

Kevin

over 13 år siden

Kevin

kjip historie. Men mest synd at de som bestemmer ikke kan stå for det de sier. Hvilke regler er det som regulerer dette? Og hvordan kan man gjøre om på en slik beslutning etter runden? det skjønner ikke jeg.

Hvor

over 13 år siden

Hvor

skal dette ende?

Disk på Dustin Jonson pga grunning i bunker som han trodde var waste area.
Disk pga Judy Inkster pga ulovlig kølle som hun bare varmet opp med.
Disk på selveste King Ben pga uskylds-søvn.

Hva blir det neste?
Disk på TW for å grunne kølla på feil sted? Nei, det har jo også skjedd. Han får ikke engang spille den banen mer.

Seriøst; Regler skal følges.

vest

over 13 år siden

vest

det som hadde vert kjipt var jo om det ikke hadde blitt disk... kan heller ikke se hverken klubbstyret, daglig leder eller ein starter som rett plass å henvende seg???..

furu

over 13 år siden

furu

Lånt mobilen til å Furyk som vekkerklokke?

Synd

over 13 år siden

Synd

Synd, men forsovelse er litt barnslig:) om de to første rundene var så bra....
Uansett burde de holdt seg til den første beslutningen, selv om den strider mot regelverket.
Det handler om å ta ansvar for sine beslutninger.

klar og klar....

over 13 år siden

klar og klar....

6-3. Starttid og grupper
a. Starttid


Spilleren må starte på tidspunktet som er fastsatt av komiteen.


b. Grupper
I slagspill må konkurrenten gjennom hele runden forbli i gruppen som er satt opp av komiteen med mindre komiteen bestemmer eller godkjenner en forandring.


STRAFF FOR BRUDD PÅ REGEL 6-3: Diskvalifikasjon.


(Best-ball og four-ball spill - se reglene 30-3a og 31-2)


Anmerkning: Komiteen kan fastsette i bestemmelsene for en konkurranse (regel 33-1) at, hvis spilleren kommer til sitt startsted, klar til å spille, innen 5 minutter etter sin starttid, og det ikke foreligger omstendigheter som berettiger å oppheve diskvalifikasjonsstraffen i samsvar med regel 33-7, er straffen for å ikke starte til riktig tid tap av det første hullet i matchspill eller to slag på det første hullet i slagspill, istedenfor diskvalifikasjon.


33-7. Diskvalifikasjonsstraff, komiteens vurdering
En diskvalifikasjonsstraff kan i eksepsjonelle, individuelle tilfeller oppheves, modifiseres eller ilegges hvis komiteen finner slik handling berettiget.


Enhver straff mindre enn diskvalifikasjon må ikke oppheves eller modifiseres.


Hvis en komité mener at en spiller er skyldig i et alvorlig brudd på etikette, kan den ilegge en diskvalifikasjonsstraff etter denne regelen




Slik jeg ser det er det her mulighet for at komiteen/klubbstyret kan ta en vurdering og bestemme hva de skal gjøre...
Noe de tydelighvis først gjorde, så blir de "pressa" av de som kalles "sutrepikker" til å gjøre om den beslutningen som først var tatt....

mhm

over 13 år siden

mhm

helt klart folk som er ute etter å lage kvalm her.. Det ble tatt en beslutning og den skulle stått! makan til idioter...!

fjesing

over 13 år siden

fjesing

er vel dere, kb og mhm som er de største sutrepikkene her nå? sjekka skoren og sisterunden din var så ræva at du hadde stått deg best på å holde kjeft.
"åhh æ jor ein feil mæn så sa han at de va greit men så va de ikke greit likevel. så dumme alle er..."

rykter???

over 13 år siden

rykter???

hører rykter om at det er noen andre der som også burde vært disket også...men reglene gjelder tydeligvis ikke for alle!

Simen Myhre

over 13 år siden

Simen Myhre

Jeg er enig i "klar og klar" sin fortolkning av anmerkningen til regelen, og selv om jeg ikke mener at å forsove seg kommer inn under særskilte omstendigheter, så kan det virke som om man ikke kan omgjøre avgjørelsen om at forsoving går under særskilte vilkår. Forutsatt at denne regelfortolkning er riktig, så burde diskvalifikasjonene oppheves.

I motsetning til andre så tror jeg ikke at noen ønsker at noen skal bli disket, og hvis det finnes dekning i regelverket for å forhindre det så er jo det veldig gledelig.

Kevin

over 13 år siden

Kevin

så hvis man spiller dårlig så har man ikke noe man skulle sagt?? bra argument...

PS! har han King Ben blidd norlænning? æ e førrfær;)

kingben

over 13 år siden

kingben

@Fjesing
Jeg fulgte klubbstyrets anbefalning om å trekke meg.. jeg leverte scorekortet til vedkommende!

Iom at DU har fått tak i det kortet, så formoder jeg at du sitter i det styret???

de første 9 er jo i golfbox. spilte front 4 slag dårligere en i går!
en runde går ikke fra å være bra til å bli rævva pga 4 slag... eller?

jeg hadde 3 birdier på back i går.. hvordan vet du at jeg ikke hadde det i dag? om du da ikke har fått tilgang på kortet da....

Simen Myhre

over 13 år siden

Simen Myhre

fjesing: Det eneste du kan se av scoren er front, og som king påpeker så kan han ha prikket inn noen birdies på back, og med en runde på 70-tallet så dreier det seg om en topp 10-plassering. Uansett så har ikke scoren noe å si for terskelen for disk, verken på den ene eller andre måten.

Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

Det jeg ikke skjønner her er hvordan noen av dere tar på dere et nick ingen skal gjenkjenne dere på og æreskjeller KB som gjorde det han ble bedt om.

Ikke misforstå dere som er faste, for jeg er ikke ute etter anonyme, men de anonyme som bare misbruker et nick for å komme med drittsekkuttalelser til KB som, tross "ræva runde" i golfbox har rett på å være ergelig etter en omgjørelse av avgjørelsen som ble tatt i morges.

Er det klubbmesterskap vi snakker om, eller er dette viktigere for de som har reagert på denne avgjørelsen enn hva som er nødvendig i en klubbturnering?

Foooore

over 13 år siden

Foooore

Håpløst å sovne av, håpløst å si "ok, bare start" og deretter delvis ombestemme seg. Spennende hva som hadde skjedd om kb ikke hadde diska seg selv.

Vi hadde noen kontroverser i Drøbak også grunnet lyn&torden, kveldsmørke, og tidvis veeeeeeeeeeeeeldig våte greener. Påbegynt 2.runde lørdag ettermiddag ble kansellert etter cirka halvveis runde. De fleste taklet beslutningen helt ok.

Det er nopk ikke helt enkelt å være TL/TK om ikke reglene er krystallklare.

Thor

over 13 år siden

Thor

King Ben: Kanskje ikke så lett å få tak i rett person under KM? Når turneringsleder spiller selv, kan det jo fort by på flere utfordringer for arrangementet..
Mye gikk galt under årets KM dessverre.

Nisse

over 13 år siden

Nisse

Thor: Da kan heller dere sånne som deg la være å spille og arrangere turnering. Det er ikke lett å finne tak i frivillige til å arrangere turneringer i et Golfnorge som sliter med inspirasjon. All ære til de frivillige som står på og lager turneringer til oss. Om det blir litt krøll i regelverket får så være. Man rydder opp i det meste i etterkant.

Fisse

over 13 år siden

Fisse

Nisse,

Du kan ikke legge dette på Thor.
Det MÅ være lov å være kritisk og klage når en dum beslutning blir tatt.

Nå i helgen ble det tatt en rekke dumme beslutninger, og hvis det ikke er lov å kritisere arrangørene for det, hvem skal man kritisere da?

Eller mener du, nisse, at man bare skal ta det man får, og ikke etterstrebe forbedringer?
Det er faktisk ikke første gangen Miklagard arrangerer turneringer altså!

kingben

over 13 år siden

kingben

Ja Thor, flere ting gikk galt under årets KM. Det eneste som er sikkert er at vi fikk kåret den beste spilleren. Honnør til Lund som leverte god golf under tøffe forhold.

Foooore: Jeg tror faktisk ikke det hadde skjedd så mye om jeg ikke hadde fulgt anbefalingen og disket meg selv.
Vireker nemlig som at det er noe spilleren må gjøre selv, klubbstyret har ikke baller til å diske... På fredag var det en som tok fritak for plugget ball i rough. Dette ble tatt opp, og spilleren konfrontert. han ville ikke diske seg selv. og slapp!! Det hele resulterte i at vi på søndag fikk beskjed på 1. tee at fritak for pluget ball NÅ var på hele feltet...

Når jeg tenker på det så burde jeg bare levert scorekort og bedt de gjøre hva faen de ville.....

CHoker

over 13 år siden

CHoker

Når alt kommer til alt, så er vel det kjipeste King at du måtte labbe "forgjeves" rundt i dritværet på søndag. Hadde du fått korrekt beskjed da du ringte inn hadde du sluppet det. Eller tar jeg feil nå?

Når det er sagt, vinglete av komiteen, har de først sagt ok, hjelper det ikke å komme i etterkant å si, ups vi dumma oss ut.

Til sammenligning (dårlig): Dommer dømmer straffe, som blir omsatt til mål. TV bilder i etterkant viser at dette var helt feil. Dommeren innrømmer dette, og annulerer målet. I don't think so........

hackz

over 13 år siden

hackz

Men, snakket du med klubbstyret, eller turneringskomiteen?
Det er vel en vesentlig forskjell?




Gladgolferen i Mjøndalen

over 13 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Ja - det er ikke lett dette her dere.

Nå har det blitt diskutert på forumet her et par avgjørelser på PGA touren, som man mente var strengt dømt av komiteen/dommere og firkantede regler. Så ser vi at "runde" komiteer/dommere får så øra henger når regelverket leses med de "snille brillene".

Galt blir det uansett - men gøy kan vi vel være enige om at det er med Golf uansett.

Ha en suveren høstsesong.

Simen Myhre

over 13 år siden

Simen Myhre

Hvis Kingben opplevde det som urimelig press til å diske seg selv jmfr regel 6.3-a, og det viser seg at han hadde retten på sin side gjennom anmerkning 33-7, så burde DQ-en oppheves.

Når det gjelder klaging (ikke det samme som berettiget konstruktiv kritikk) så må folk gjerne klage så mye de vil, men bli ikke overrasket om klagingen gjør at de gratis-arbeidende frivillige ikke gidder mer. Det viser seg ofte å være en sammenheng mellom hvor mye man klager og hvor lite man bidrar selv. Det er mange som har veldig mange meninger om hva andre burde gjøre for en selv, men sjelden omvendt dessverre.

Truls

over 13 år siden

Truls

Jeg skjønner ikke helt dette her. Ble du oppfordret til å diske deg selv??
Man kan vel ikke diske seg selv? Hvis noen skal diske noen, må det vel være turneringskomiteen! Jeg kommer aldri til å diske meg selv så lenge ingen andre finner grunn til det. Dette høres rart ut.

Det skjedde mye rart under vårt KM også som avviker fra normal gjennomføring. Turneringskomiteen tok sine avgjørelser og så lenge det ikke kommer inn skriftelige protester på dette burde alt være greit. Folk kan gjerne diskutere avgjørelser i ettertid, men så lenge de ikke legger inn en formell protest, bør den avgjørelsen som er tatt bli stående.

lp

over 13 år siden

lp

Forsoving er ikke grunn til at DQ skal oppheves etter 33-7. TK har ingen anledning til å sette til side en regel, så om man først tillater start og så disker etterpå så er dette som det skal være.

Selvfølgelig skal man diske seg selv om man vet man har brutt en regel. I golf er det ikke slik at "det er greit så lenge dommer'n ikke ser det".

Truls

over 13 år siden

Truls

Det var ikke det jeg mente. Har man brudt en regel og er ærlig, sier man i fra om dette og blir evt. disket av komiteen. Virker veldig rart og si "jeg disker meg selv" for så å bare la det bli med det.

kingben

over 13 år siden

kingben

Hvorvidt forsoving er grunn god nok eller ikke for at DQ skal oppheves jfr 33-7 er ikke tema her.
det er verken opp til meg, deg (lp), simen eller andre å ta stilling til det. Det er en vurdering som ble foretatt av klubbstyret om de skulle diske eller ikke ift denne saken. De kom frem til at DQ skulle oppheves og at vi kunne få spille. Dette kom frem i klare ordelag FØR start på 1. tee.

Når vi blir konfrontert på hull 18 så sier vi jo selvfølgelig at DQ er opphevet, som vi fikk beskjed om på 1. tee.

Hvorpå vi blir anmodet om å diske oss selv fordi det har kommet en del "reaksjoner" på dette.

Altså grunnen til at vi blir anmodet er "reaksjonene" og ikke "forseelsen" som sådan, da denne ble sett på som ikke grunnlag for DQ fra starten av.

Simen Myhre

over 13 år siden

Simen Myhre

Stemmer det virkelig at klubbstyret gjorde en vurdering av dette og kom frem til at dere kunne spille? Det er vel i utgangspunktet en sak for turneringskomiteen og ikke klubbstyret.

Selvfølgelig kan jeg ta stilling til denne saken, på samme måte som jeg kan ta stilling til hvordan du velger både å betegne og ilegge meninger til medlemmer, turneringskomitè og klubbstyre.

Du betegner folk for det ene og det andre, og påstår at folk var motivert i å lage kvalm. Det er faren ved å prøve å legge en mening bak alle ting.

Er det ikke litt merkelig at du ved et åpenbart regelbrudd (6.3-a) har et ønske om å appellere til den gode vilje (gjennom å be om et unntak fra regelen), men samtidig tilsynelatende ikke legger noe godvilje til selv nå i etterkant når det viser seg at andre eventuelt har gjort noe feil?

Jeg satte utbruddet ditt i går på affekt-kontoen, men nå ser det ut til at du velger å synge flere vers av den samme visa. Jeg synes fortsatt at DQ-en burde oppheves og tvilen burde komme deg til gode i denne saken. Men jeg synes fortsatt ikke at du har blitt utsatt for en urett så grov at den legitimerer den type ordelag.

hackz

over 13 år siden

hackz

Nettopp Trond.
Ser for meg at KB har truffet på en vennlig sjel fra Klubbstyret som har tatt en avgjørelse han ikke hadde myndighet til, det er turneringskomiteens som skulle vært kontaktet.

men kjip greie uansett...

Flott "debatt"

over 13 år siden

Flott "debatt"

Ah. Endelig en "debatt" hvor man kan henge ut folk og være litt kvinnfolk. Fantastisk!

Hot Pantz

over 13 år siden

Hot Pantz

Men når hele turneringskomiten er ute og spiller, hva gjør man da?

Simen Myhre

over 13 år siden

Simen Myhre

Hot Pantz: Da følger man i utgangspunktet regelboka, og hvis man får spesial-løsninger så har man i bakhodet at disse kan omgjøres av de som faktisk har myndighet til det?

Ivers

over 13 år siden

Ivers

Hei!
Jeg har vært ivrig Scangolf leser en god tid og jeg prøver meg med et første innlegg.
Jammen er jeg glad jeg er medlem av en klubb som følger Kardemommeby loven. Her er det snakk om et klubbmesterskap hvor spiller som det er snakk om, antageligvis hadde havnet rundt 15. plass. Hva er da vitsen med å diske han i utgangspunktet.

Klubbmesterskapet skal og bør være en samlingsplass for klubbens medlemmer. Synes alltid det er like morsomt å snakke med klubbmedlemmer som tar turen hvert år til klubbmesterskapet. Regler skal som sagt følges, men her virker det som omrokkering av starttider ikke har ført til nevneverdige problemer. Hva er problemet?

Troll som kommer med misnøyeytringer når de faller fra 18. plass til 19.plass bør kanskje gå litt i seg selv. Face it. Det er faktisk like mange plasser bakover, selv om dere fikk viljen deres. Prøv å bli litt bedre golfspillere istedet.

Nisse

over 13 år siden

Nisse

Brede var da vitterlig ikke ute og spilte. Per og Simon spilte. Simon sitter i turneringskomiteen og arrangerte ikke turneringen. Brede sa forsåvidt til spillere på tee 1 at Einar og Jan fikk lov til å spille allikevel. At dem ikke står for denne avgjørelsen i ettertid er dessverre trist.

Jeg syns forsåvidt ikke det er noe galt i at Per ønsket å spille KM. Slutt å klag på de frivillige som gjør en innsats for alle oss andre som ikke gidder.

Må si meg enig med noen lenger oppe i tråden at det må være greit å komme fram til riktig beslutning etter runden. Ble det gjort en feil, ja da får det bare vært gjort en feil. Men man skal ikke tillate spillere å bryte regler bare fordi det er kjipt å bli disket. Hva er konsekvensen for deg privat kingben? At du ikke kan ringe til mamma slik at hun kan titte på resultatlista? Jada jeg er enig i at det må være kjipt med en surrete turneringskomité - men nok er nok nå er det ikke?

Hva skjedde med denne spilleren som tok fritak for plugget ball da? Disket ikke turneringsledelsen han når de ble gjort oppmerksom på feilen? Det er en mye mer graverende situasjon i mine øyne.

gggggggggg

over 13 år siden

gggggggggg

Må vel si at KM på Mikla etterhvert har blitt en trist affære. I år var det altså 27 stykker som spilte KM siste dag... Cut skulle gått på 40, sier seg selv at det ble unødvendig...

KM, som bør være årets høydepunkt for klubbens spillere har nå jevnlig tapt 10-15 spillere hvert år. (sånn ca da...).
Skal det til slutt bli en miniturnering for de 5 beste, hvor 4 av de skal slåss om 2. plass, og så kan resten av oss normal golfere spille vår egen turnering?
Er folk lei av å slåss mot vær og rot?

Slice

over 13 år siden

Slice

Vi er en nasjon i krig....

Er det ikke fridropp for plugget ball på hele spillefeltet, mener det var en regelendring på det for noen år siden, men skal ikke påstå noe som helst, det kan være farlig i dette fora...

hackz

over 13 år siden

hackz

Simen Myhre - Oi oi sitter i mandagståka.. beklager at jeg kalte deg Trond. Hadde en på telefon med det navnet...

Ivers, er til dels enig med deg, men greit å ha et sett regler som gjelder for alle så unngår man forvirring og unødvendig krangling ;)

tilskuer

over 13 år siden

tilskuer

Grunnlaget for opphevingen av diskvalifikasjonen blir selvsagt et tema her kingben, for det er jo denne avgjørelsen som har gjort dette til en sak her. Slik jeg tolker saken ringte du komiteen/klubbstyret etter at starttiden din var ute og du automatisk var diskvalifert etter R 6-3. Så heter det at turneringskomiteen i "eksepsjonelle, individuelle tilfeller" kan omgjøre en diskvalifikasjonsstraff. Dette må i det minste gjelde forhold som ligger utenfor spillerens påvirkningsmuligheter, og en vanlig forsoving vil helt klart ikke kvalifisere til dette. Hvis det foreligger forhold som tilsier at du ikke kunne lastes for å komme for sent til start, burde komiteen derimot ha stått på sin avgjørelse. Hadde komiteen behandlet dette riktig ville ikke dette vært en diskusjon nå.
Egentlig vil jeg påstå at du er den som har taklet denne situasjonen best kingben, og den som har tatt mest ansvar for at resultatet til slutt ble rett.

Nisse

over 13 år siden

Nisse

gggggggggg: Det er kjedelig at utviklingen går denne veien med KM. Det kan være mange grunner til dette, men neppe pga dårlige beslutninger.

Det var forsåvidt komisk at det ble så sterke reaksjoner at det ble spill fra 63. En av de "store" profilene på Miklagard klarte å klage så mye første dag at dag 2 med dårligst vær ble spilt fra 68. Det er flere medlemmer som har satt ut ønsker om å ikke spille KM fra proff-tee, men daglig leder svarer med "km SKAL spilles fra 68". Denne debatten har vi hatt før men det kan være mye av grunnen til dårlig deltakelse. For min del syns jeg det er ett fett men for et KM passer 63 best for brorparten av medlemmene. Den beste spilleren vinner uansett men flere får mulighetene til å spille "ok" bra golf :)

Vi er uansett heldig på Miklagard som har valget mellom så mange tee´er. Vi er heldig med kanonbra layout på banen. Vi er heldig med supre greener på denne tiden av året. Vi er derimot uheldig med været, og kulda tidlig på året. La oss håpe på bedre vær neste sesong.

Hickory

over 13 år siden

Hickory

Nei dette ble veldig merkelig. Vi snakker om en klubbturnering her, ikke norgescup eller annet. Mange av oss har gjennom årenes løp sikkert forsovet seg til en start. Alle vet om regelen om oppmøte og DQ.

Men i en klubbturnering er det da mulig å ringe til golfklubben og spørre om det er mulig å gå ut i en senere ball. De fleste plasser ordner dette seg veldig greit, da det som regel også er proshop/daglig leder som styrer med betaling, registrering, oppmøte etc.

Har selv opplevd dette flere ganger i klubbmesterskapet og alle ganger det har skjedd, har det løst seg så lenge det er snakk at denne da ikke må gå i en evt. lederball. Dette handler om smidighet. Som regel er KM startene for mange tidlig om morgenen og det er menneskelig å feile. Med tanke på Kingben så snakket vi om topp 10 eller topp 15, no big deal.

Men det er alltid noen som skal bemerke det ene og det andre. En skam at du disket deg selv KB etter oppfordring.

Det som enda verre er, hvis det er en turneringsledelse som er ute å spiller og i ettertid av en godkjennelse tilsidesetter denne, pga. av evt. tilbakemeldinger.

Har man tillatelse, så har man tillatelse. Tenk alle de forsovelsene som skjer rundt i Norges land i klubbturneringer hver eneste helg. Dette er hobby, fritidsaktivitet, rekreasjon, samhold og sosialt, med et snev av konkurranse.

Så vil noen hevde regelboken som flere har ytret over. Javel. Men da skulle han aldri ha fått startet. Når du ligger der om morgenen og har forsovet deg ringer du sporenstreks til klubben og spør om det er mulig å gå ut senere eller om det er uaktuelt og disk. Å finne utav hvem som sitter i turneringsledelsen tror jeg få om noen tenker på.

Beskjed kommer at de kan spille, KB har ikke gjort noe galt.
Case closed.

gggggggggg

over 13 år siden

gggggggggg

King Ben sov over hos meg, for å slippe å reise hjemmefra så tidlig.
Jeg forsov meg, og våknet 5 minutter før King Ben sin starttid, men dessverre 20 minutter etter min egen...

Jeg ringte umiddelbart opp, først til 1 person i klubbstyret som henviste meg videre til Daglig Leder. Jeg spurte om vi var disket, men det var vi ikke, og det fantes rom for oss å gå ut litt senere. Dette var greit for oss ihvertfall.
Vi fikk også senere beskjed om at DQ ikke var aktuelt.
Når vi så kommer i "mål", så får vi beskjed om at det har blitt en del styr ang at vi fikk spille, og vi ble anmodet om å DQ oss selv. Det gjorde jeg, men nå i ettertid angrer jeg sterkt på at jeg lot de ansvarlige slippe unna å ta den avgjørelsen selv.
Det er ikke krise for meg å bli DQed, men jeg er rett og slett forbannet på surr og tull der oppe (ikke administrasjonen, som gjør en god jobb med det de har...), og har lagt ut min aksje for salg/bytte. Desverre, for banen er bra, men det er for mange sutrekjerringer der.
(Desverre blir jeg vel heller ikke kvitt aksjen, på grunn av laber interesse)

gggggggggg

over 13 år siden

gggggggggg

@hickory. Takk, det var akkurat slik vi også så for oss saken... (som du ser i innlegget rett under ditt ja... )

Errevs

over 13 år siden

Errevs

gggggggg:"Desverre, for banen er bra, men det er for mange sutrekjerringer der"

Men her fremstår jo du, men kanskje aller mest kingben som sutrekjerringer? Eller syns du ikke det?

For meg er det umulig å forholde meg til uttalelser som "Vi fikk beskjed om", "Vi ble anmodet om". Hvem sa egentlig hva? Ikke med navn , men posisjon?

I mine øyne finnes det to syndere her: gggggggg og kingben. De klarte ikke stå opp til rett tid. Alt etter dette er kun iherdige forsøk på å rette opp en allerede begått synd. Hadde disse blitt møtt med en kald skulder når telefonen kom, hadde dere helt sikkert sutret over dette også? Og hadde dere fått spille, så hadde noen andre sutret? Am I right? Dette vises spesiellt når dere er så forbannet opptatt av å få avklart før dere går ut om dere blir DQ eller ikke. Dere virker akkurat like lite avslappet til regler og oppfølging av disse som de "sutrepeisene" dere snakker om. For meg virker det som dere har møtt dere selv i døra?

De som lot dere gå ut forsøkte å redde dere ut av en knipe dere selv hadde satt dere i. Så er det noen andre som sutrer, og plutselig sitter de som forsøkte å redde dere ut av knipa igjen med svarteper. Dere gjorde det eneste anstendige og hjalp dem akkurat slik de hadde forsøkt å hjelpe dere. Så burde det vært stopp dere. Hadde dere to ikke vært en del av den sutreklubben som dere beskriver "de andre" som, så hadde dere gitt faen i dette tullet og tatt det med et sjevt smil.

gggggggggg

over 13 år siden

gggggggggg

Hmm? Så det var det eneste du kunne ta meg på i innlegget mitt?

Si meg et sted i innlegget mitt hvor jeg sutrer over å ha bli disket?
Jeg har beskrevet forløpet og hva som skjedde etterpå.

Hadet.


Thor

over 13 år siden

Thor

Nisse:
En av de STORE profilene på Miklagard? Hvem i helvete kan det være?

KM er en klubbs største SPORTSLIGE arrangementer. I Miklagard er det i stattuttene nedfelt at KM går fra back tee. NGF gir en klar anbefaling om at KM skal gå fra back.
Flere blir sikkert med på KM hvis det spilles kortere, men jeg tror ikke slagspill uansett er riktig for de spillerne. Hvis KM blir spilt lørdag og søndag, tror jeg dette heller trekker flere gode spillere.

Vil også presisere en ting som er skrevet tidligere: Brede var IKKE turneringsleder, men derimot frivillig som gjorde alt under turneringen. Han fortjener, som vanlig, MASSE ros for sin innsats. Det hadde kanskje vært smart at han hadde hatt status som turneringsleder denne helgen.

Jeg gjør oppmerksom på at jeg personlig er listefyll i KM, og er egentlig ikke god nok til å gå fra back. Men, som meg, er det mange som synes det er gøy å få prøve seg fra back under KM. Dels for å se hvor mye bedre de beste er...

Errevs

over 13 år siden

Errevs

gggggggg: "Det" jeg kunne ta deg på? Hva er i så fall "det" En smule paranoid?

Det er sutring at du ikke vil være med i en klubb fordi det er "så mye surr og rot". Vi får vel bare spekulere i hva du mener dette er, siden det ikke er administrasjonen.

Mer sutring i ettertid - "Det gjorde jeg, men nå i ettertid angrer jeg sterkt på at jeg lot de ansvarlige slippe unna å ta den avgjørelsen selv."

Dette synes jeg er sutrete dagen etter at du har blitt disket fra KM:

"Miklagard Golf
Vurderer å kvitte meg med min Aksje i Miklagard.
Ønsker evt å bytte med aksje på Losby.
Avgifter ut 2010 er betalt."

Nisse

over 13 år siden

Nisse

Thor: Du har faktisk samme navn som denne personen :-) Jeg skrev forsåvidt "store" profilene. Slagspill fra 63 holder for de fleste amatører i Norge - og også for de aller beste amatørene. Å hevde at de som ikke evner å spille fra 68 ikke er egnet til å spille slagspill er den dummeste påstanden jeg har hørt i denne debatten.

jonag

over 13 år siden

jonag

Så lenge man ikke aksepterer at golf skal spilles etter golfreglene blir det bare tull.

Et godt eksempel over. Masse forståsegpåere som synser om hva reglene sier og ikke sier og burde si og hva som er fair og ikke fair. Feks daglige ledere som ikke har noe med turneringsbestemmelser eller dømming å gjøre.

Dømming i golf er ikke å gå rundt og synse om golfreglene, men å kunne forstå situasjonen og anvende golfreglene riktig.

Regel for oppmøte til starttid er absolutt og enkel å følge.

Dessuten, om man satser på et klubbmesterskap så forsover man seg ikke. Da er det jo ikke noe vits i å trene heller da om man ikke vil gjøre sitt beste...

tja

over 13 år siden

tja

nå er vel ikke denne debatten rundt 63/68...
det er en helt annen debatt.

selv om den kanskje viser litt ift hvordan klubbstyret der blir påvirket og presset til å endre avgjørelser.

Bernt Stellander.

over 13 år siden

Bernt Stellander.

Det underlige for meg, er at andre spillere reagerer på slikt.
Føkk regelboka ( satt på spissen og når det gjelder turneringsregler), for om jeg spilte ville jeg at alle skulle fullføre, så får scoren bestemme resultatet.

At noen reagerer på at noen har fått tillatelse til å spille siste runde, selv om en regel kanskje skulle tilsi disking, så kan man ha to tanker i hodet og la spilleren gå ut litt senere.
Dette er noe som kan skje alle og dette hadde ikke noe med spillet eller regler på banespill, kun for sent oppmøte.

Det må da være lov å bruke hodet og ikke ha Sharia-nivå på regelbruken.

Makan til dårlig sportsånd, å reagere på at noen andre allikevel fikk spille, selv om de forsov seg. De hadde ikke akkurat en fordel av å stresse seg opp og ut på banen.

Ja tenk om det var dere selv!

Det går an å skille på strenghet på spillets regler og turneringsregler, og her er det så latterlig at jeg, som privatperson, må få si min mening.

Nei til Sharia-lover og JA til fleksibilitet slik at folk får spilt ferdig sine runder i en turnering som går over flere dager.

Her er ikke snakk om pengepremier, kun om å finne sitt nivå i klubben og blant klubbens medlemmer.

Det var mine 2 cents.




Ivers

over 13 år siden

Ivers

Tror noe av poenget her er at alle ikke spiller på Pga touren, selv om det ikke har gått opp for noen. Om målet er kun å kåre en vinner, tror jeg dere kan se langt etter medlemmer. Jeg er forøvrig under den klare oppfatning av at regler skal følges, men i dette tilfellet er det et klart ovehengende moment.
Hva er målet med klubbmesterskapet?
Jeg vil si at det er skape en event for medlemmer av klubben selv om jeg tror mange er uenig med meg her.

Om da flytting av startid uten at dette går utover andre spillere, kan ikke jeg skjønne hvorfor man kan bruke regel 6-3. Hovedbudskapet i forrige innlegg var at jeg rett og slett ikke skjønner hvorfor folk gidder å bruke tid og energi på å ta andre i feil. Men se, her sitter jeg jo selv:)

Til jonag: Sitat: Dessuten, om man satser på et klubbmesterskap så forsover man seg ikke. Da er det jo ikke noe vits i å trene heller da om man ikke vil gjøre sitt beste...

Slutt med retorikk, du er ikke spesielt god til det.

ko

over 13 år siden

ko

Underholdene lesning, og amen til Bernt og Ivers..

jonag

over 13 år siden

jonag

Det er enklere å stå opp i tide enn å score birdies...

Var det bedre ?

hehe

over 13 år siden

hehe

da har du ikke sett scorekortet til kingben.....

Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

Jonag,

jeg er usikker på hvem du sikter til, men hvis det du skriver er til GGGGGGGGGG og KB, så bommer du.
ingen av disse to har sagt at reglene skal brytes, men ga et helt legitimt kritisk(om noe ufint språkmessig) feedback på en avgjørelse som ble gjort om.

Alle referansene til reglene virker litt malplassert i tråden, da alle er enige om at regelen er grei, men det er opp til turneringsledelsen å avgjøre hva som er gyldig grunn til å unngå DQ etter regelen!!!....

Når TL da spiller golf, og andre personer står med ansvaret, så kan vel ingen si at ikke disse har noe de skulle sagt!

Nå må folk bestemme seg her, for hvis man skal følge reglene, så må også klubbene stille med mannskap som KAN reglene, og disse må være ansvarlig for gjennomføringen.

Nå er ikke dette en beskyldning mot de frivillige på hverken Miklagard eller alle andre steder, tvert i mot, jeg har vært frivillig på turnerindsavvikling i alle de 7 årene jeg har spilt golf og fått min andel av det jeg selv mener er urettmessig kjeft, men nettopp derfor må det være litt romslighet i avviklingen, og folk må ikke tro at det er samme forutsetninger for å avvikle et KM på en norsk klubb hvor det er 30-50 deltakere og ledelse/turneringsledelse også spiller i turneringern(samme som jeg selv også gjør på Tyrifjord).

Sånn er det i Norge. sånn er det i amatørgolf, og sånn vil det være så lenge vi ikke har utdannede folk som håndterer turneringer.

Frivillige driver disse turneringene, og kjeften går feil vei når de som vil diske noen først holder turneringskomiteene ansvarlig for å da avgjørelsen, for så å forsvare samme komiteen når de blir angrepet etterpå.

Som tidligere nevnt, så er ikke dette forbundsturnering hvor fighten er om 1ste eller 2dre plass her, men en som gjerne vil ha navnet sitt som del av listefyllet i turneringen, og som synes det er urettferdig at han blir disket for å ha gjort som han først ble fortalt, mens andre bryter en regel som er KUN gjeldende i Pro-turneringer, og som står i "Local Tour rules", og ikke noe som står i reglene, eller i banens lokale regler.

Gladgolferen i Mjøndalen

over 13 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Nå tror jeg det er på tide at KingBen m.fl retter spørsmålet - og mye mer konkret - til Nils Jørgensen på Golfregler.com. Fordi - første bud er at KB og co også setter seg i reglene. Hadde man gjort det ville man vite at det er dommeren man først skal spørre etter - og dersom det ikke finnen son dommer - skal det finnes en komite. Dommer eller komite skal så ta stilling til det som har kommet av forespørsler - og denne avgjørelsen er så endelig.

Slik jeg leser det som har blitt beskrevet har man ringt et sted og blitt bedt om å snakke med den ene etter den andre - og overlatt til andre å kjenne reglene. MEN regel 6-1 gjør oss heldigvis SELV ansvarlig for å kunne de 34 reglene vi har i vår bok. Og når man ikke tar seg tid til å engasjere seg i turneringsarbeide, dommerarbeide eller annet komitearbeide - ja så må man lære den harde veien. Derfor sier jeg igjen - Les regelboken fra perm til perm minst et par ganger i året - så får du ENDA mer glede av golfen i fremtiden. Gjør du det ikke vil du forfølges av "tullete/strenge/urettferdige" avgjørelser i evig tid.

Ha en regelrett fantastisk golfhøst.

Gladgolferen i Mjøndalen

over 13 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Men for alt vi vet så kan det jo hende komiteen (den rettmessige) - ikke var forespurt - og dermed definerte at å tillate starten var å sette til side regelen om at man skal starte til oppsatt tid av Komiteen. Og dermed har Komiteen ikke noe valg - om de skal følge reglene - hvilket man jo skal.

eller at KB og co har hylt høyt så lenge at det var på tide at de lærte at det er noe som kalles
Golfreglene
- som skal følges.

Man vet jo aldri - så lenge vi kun får historien fra en side.

Litt klabb og babb gjør jo at vi lærer litt alle mann - så helt fånyttes er det jo ikke uansett.

Bernt Stellander.

over 13 år siden

Bernt Stellander.

Spillets regler skal unektelig følges til punkt og prikke, MEN

Gjennomføring av turneringer på dette nivå, må da kunne holdes på et mer fleksibels og hyggelig nivå, når en ser hva som er årsak til dette.

Her er en turnering INGEN media følger, dette er kun en intern turnering for klubbens egne medlemmer, og UTEN premier av særlig nevneverdig verdi.

Reglene for turneringsspill tar helt andre faktorer i betraktning enn i slike interne småturneringer. DERFOR bør turneringsreglene kunne brukes med SUNN FORNUFT.

Det JEG reagerte på, var at andre medspillere reagerte på at spillere som har forsovet seg skulle få spille ferdig sin tredje runde.


Dette handler kun om sporsmanship, eller MANGEL på sådann!

Stakkar de som kom ville kommet på 33 plass i stedet for den hederlige 31. plassen ( jeg kjenner ikke til listen, resultatene eller hvem som kom på 33. plass, bare for å ikke dra inn noen som ikke har noe med saken og gjøre!) Dette var et ironisert eksempel.

2 cents til.

Gladgolferen i Mjøndalen

over 13 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Jeg må bare si at jeg heller ville lært dette på en så uhøytidelig turnering - fremfor en turnering som er av betydning.

Derfor er jeg også tilhenger av at klubbene oppdrar og lærer opp sine medlemmer ved å praktisere regelverket strengt - så vet medlemmene hva de har å forholde seg til om de skal ut på "Nordea Pairs" eller andre eksterne turneringer. For fy så bittert det ville være å ryke ut på grunn av manglende kunnskap - spesielt dersom det spillet fungerte.

Takk til alle klubber som praktiserer regelverket helt og fullt - fremfor at man er "snille".

Halloen

over 13 år siden

Halloen

....manglende kunnskap ???

Her var snakk om forsovelse!!!

Gladgolferen i Mjøndalen

over 13 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Ja - manglende kunnskap - siden man som "Kunnskapsrik" vite at man skal finne ut hvem som er dommer/komite (slik det står beskrevet i reglene) - og så be om en avgjørelse fra dette fora - og ikke godta å bli henvist til daglig leder eller noen andre. Denne avgjørelsen ville en "Kunnskapsrik" vite var endelig - så kunne hvem som helst sagt hva som helst i etterkant - uten at det ville fått konsekvenser - siden dommerens/komiteens beslutninger endelig - enten den er riktig eller feil.

Det er hva jeg mener med manglende kunnskap kjære golfvenn.

Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

GGiM,

som du ser så har vi alle forskjellig oppfatning av både hva som har skjedd, og årsaken til DQ'en.

Av frykt for å gjenta meg selv og andre, dette handler ikke om hvorvidt KB og 10Gr kjenner reglene, men at de, som det også har blitt behørig informert om i tråden, spurte vedkommende som sto som kontaktperson, siden TL spilte golf.

Jeg mener da at dersom en klubb skal arrangere en slik klubbturnering, hvor TL faktisk står fritt til å avgjøre nær sagt alle regler som settes lokalt, hvor "The rules of golf" skal være det eneste grunnlaget for gjennomføring, og hvor romslighet og sunn fornuft ikke skal være med i regnestykket, så må man altså ha en turneringsleder tilgjengelig til å ta avgørelser basert på disse reglene til enhver tid under turneringens varighet.

Igjen, ingen nedrakking på de ansvarlige, men en liten tanke til alle som kaster steiner og vil være med i diskusjonen.
Prøv å se det store bildet, og se hvilken målestokk vi er i.
Det ble nevnt fra noen her at det ikke er noe mål i seg selv å ha flest mulig deltakere på KM, men at det skal være en kamp mellom de som tåler å spille 68.

Greit nok det også, men dersom man skal arrangere en turnering som skal spilles som proffturnering, så må altså de som tar avgjørelser i turneringen være tilgjengelig, for hvis ikke vil slike ting som dette skje.

Jeg tror alle kan lære noe av slike episoder, for det er ingen tvil om at det å basere dette på frivillige er veldig vanskelig, siden de fleste har mest lyst til å spille selv.

Hvordan skal man få til et slikt arrangement uten å være avhengig av mange ulønnede menneskers innsats?

vest

over 13 år siden

vest

ringe og beklage var bra men hadde de noble personer erkjent reglene skulle det være unødvendig å spørre "om jeg er disket eller kan jeg spille senere i dag?"
reglen er jo klinkende klar den??

kingben

over 13 år siden

kingben

Ser at det hele dreier over til regeltolkning og hvem som har lov til å tolke hva og hvordan...

Dette dreier seg ikke om REGELEN, den er klar.det dreier seg om avgjørelser fra tilgjengelig personell. Avgjørelser de kan ta med hjemmel i regelverket, som de tar og ikke holder.

Men, om vi skal være veldig nøye ift regler så kan JEG tolke det annerledes.
Jeg hadde start-tid 09.00, jeg ringte inn 08.55 og fikk ny tid (10.10) dvs at siden jeg fikk endret starttid minutter før opprinnelig startid så kom jeg per definisjon heller aldri for sent! og kan dermed ikke straffes for det!

Men, iom at vi var 2. hvor den andre hadde "mistet" sin tid så ble vi bege satt opp på denne nye tiden...
Så kan man spørre seg. Er det riktig å benytte seg av regel 33-7 for spiller nummer 2 slik at JEG har markør og kan fullføre.... Det ble gjort og avgjørelsen tatt, med resultatet "ok, dere kan spille 10.10"

Problemet var jo at de ikke sto for sin avgjørelse når "reaksjonene" kom senere.

de som gikk ut i ballen bak min opprinnelige tee, som ikke så meg forran seg, spurte starteren hva som hadde skjedd med meg! (dette på 1. tee) de fikk allerede da beskjed om jeg hadde fått senere tid fordi jeg hadde forsovet meg!

Så avgjørelsen var tatt og beskjed gitt.

Smilende Sam

over 13 år siden

Smilende Sam

Ingen vits i å la dette bli en utskjellingstråd. Situasjonen er interessant å diskutere, men gjør seg best i saklige former. Ikke vanskelig å forstå at de som disket seg syntes at man burde stå ved sin første beslutning. Samtidig ikke så lett for de som organiserte. Jeg har litt vanskelig for å se hvorfor beslutningen måtte gjøres om. Hadde jeg blitt nr. 17 hadde jeg ikke vært stolt av å rykke opp til 16 plass bare fordi noen ble disket på denne måten.

Tror det er mange norske klubber som bør se på formatet for KM og hvordan man gjør det til årets Holmenkollsøndag i slagspill i klubben for flest mulig.

Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

Nei, det er jo nettopp det den ikke er.
det er rom for avvik, og dette avviket er opp til turneringsleder.

Ergo er det rom for også denne diskusjonen.

Gladgolferen i Mjøndalen

over 13 år siden

Gladgolferen i Mjøndalen

Det som da fremstår som merkelig er at dersom komiteen har tatt en beslutning - som i følge reglene er endelig - så ville i allefall ikke jeg ha akseptert en omgjøring av beslutningen - med henvisning til reglene.

Så kunne man heller komiteen ha tatt en diskusjon om hvordan man skulle håndtere dette for fremtiden.

Jeg ville altså ikke godtatt en omgjøring - siden jeg kjenner reglene - og det må enhver komite forholde seg til. Derfor er det sååååå viktig at vi spillerne bidrar til å gjøre komiteene i stand til å fatte gode beslutninger - siden vi har så mange frivillige som står opp helg etter helg - bare for oss. Og min erfaring er at dersom noen kommer med et beslutningsgrunnlag - blir diskusjonen mye mer saklig - enn om vi sutrer og lar sutrekor få regjere. Siden de aller fleste er enige om at reglene skal følges.

En annen diskutsjon er om man skal tillate at TL er spillende under turneringer - og at man da heller får overlate det ansvaret til noen som er tilgjengelig. Og dennes beslutninger får i så fall være tellende - uansett hvilken vei de faller. Det må være klubbens ansvar at TL har tilstrekkelig kunnskap - ved å oppfordre til at klubbens medlemmer utdannes til dommere og får turneringslederkurs. Om det ikke finnes tilstrekkelig medlemmer som er interessert i denne utdanningen - så får man heller leve med at det blir en del diskusjoner rundt avgjørelser.

Uansett er det viktig at man lærer av det som skjer - slik at man får nytte av de uhell som måtte oppstå. Dermed går det bare en vei - nemlig at vi får bedre og bedre gjennomføringer. (Vi skal jo huske på at golfen har kort levetid blant de store massene her i landet - så vi må regne med at det også fremover blir mange diskusjoner).

Mottoet blir da kanskje: "Vi lever for golfen - og så lenge vi lærer så lever vi!"

Simen Myhre

over 13 år siden

Simen Myhre

Det kan virke som om noen tror at folk reagerer på regelbrudd fordi man ønsker å klatre på listene. Det tror jeg er god gammeldags skivebom, derimot så tror jeg man reagerer på slendrian fordi på et eller annet nivå så må man si at herfra gjelder golf-reglene.

Bernt og flere mener at de ikke gjelder ved forsovelse, og jeg forstår og har også respekt for hans smidighet. Jeg er nær ved å være enig, men samtidig er jeg redd for at det skal skapes presedens hvor det gis et signal om at det ikke er så viktig å rekke starttiden sin fordi man kommer ut likevel. Hadde de sittet fast i trafikk eller annen uforskyldt forsinkelse så hadde det stilt seg annerledes. DET er grunnen til at folk reagerte, og ikke noe smålig ønske om å klatre fra 24 til 22 plass (for det er vel det det faktisk er snakk om). Og når jeg sier reaksjon, så er det ikke reaksjon i form av utskjelling og ukvemsord (såvidt meg er bekjent) det holder de fleste seg for god til heldigvis.

Jeg synes det står respekt av de som tør å påpeke regelbrudd, ofte skjer regelbruddet i vanvare eller av uvitenhet og hvis man høflig påpeker det så takler de aller fleste det veldig fint.

Når det er sagt så mener jeg OGSÅ at når historien viser at disse har fått lovnad om at de ikke er disket, så er de ikke disket og skal heller ikke trenge å diske seg selv.

Smilende Sam

over 13 år siden

Smilende Sam

Ergo skulle dette vært løst slik:

Når noen reagerte på at de to fikk spille skulle de som reagerte fått beskjed om at her er det gitt en tillatelse og det virker bare dumt om man trekker den tilbake. Så skulle det gått ut melding om at arrangør muligens hadde gjort en feil ved å tillate spill, at dette ikke skal skape presedens for senere KM men at det ville være for gnient å diske når de hadde fått beskjed om at de ville få spille og hadde gjennomført runden. På den måten ville ingen lidt skade og avgjørelsen ville vært ok for de aller fleste - eller alle.

Simen Myhre

over 13 år siden

Simen Myhre

Helt enig med deg!

Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

Som vanlig veldig godt formulert innlegg Simen.

Reflektert og bra, og toppet av Sams dressing som ville vært den smidigste løsningen i denne saken.

bare for å understreke det, jeg er for å spille etter golfreglene, men er samtidig for å utvise en viss smidighet, noe som innimellom medfører paradoksial tankegang for egen del.

:)

St. Able Ford

over 13 år siden

St. Able Ford

De fire siste innleggene...:
Velformulerte, reflekterte, smidige, fornuftige og rimelig ivaretakende av spillets ide og regeltrofasthet... Synes jeg!

Errevs

over 13 år siden

Errevs

Og når det ikke ble slik Smilende Sam beskriver, så er det greit å sutre, skjelle ut klubbstyret og slenge dritt om sine medspillere?

Hvis man forventer storsinn av andre, bør man kanskje være den første til å vise det selv?

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Hva tror dere skjedde med de som forsov seg til Birkebeinerrittet på lørdag. Tror du de laget en ny pulje for dem?

Hvis man skal arrangere turneringer så skal man spille etter reglene.
Dere to som forsov dere burde bare ha sovet videre. Bare tull å ringe inn.
Blir omtrent som å begå et annet regelbrudd og så spørre om det er OK å se bort fra det, fordi "man fikk ingen fordel". Det har jeg hørt som argument flere ganger.
Hvis man vet at man har brutt en regel, hvorfor da kontakte komiteen og sette dem i en knipe.
Dere burde aldri ha ringt inn for annet enn å si at dere hadde forsovet dere og at dere dermed bare måtte diskes.

Han som lot dere spille har ikke tillatelse til å se bort fra reglene.

De som påtalte regelbruddet gjorde bare det som var korrekt.

Surt, men man kan ikke starte med en diskusjon som går på at man følger visse regler, men gir faen i andre.
Slikt blir tull og tøys, og krangling av.

Hickory

over 13 år siden

Hickory

Hvis man ikke viser smidighet i klubbturneringer, hva blir da det neste? Er det rart vi har problemer med å bli kvitt endel stempel innen golfsporten om regelrytteri og vanskelige personer. Som scratchpiller er jeg håreisende overrasket over avgjørelsen. Hadde det vært i Norgescup eller lign. - no problem. Noen ville sågar da prøvd seg med telefon, helt naturlig, selv om alle er helt klar over regelene.

Men som jeg har sagt tidligere i et innlegg 1320 - Har man tillatelse, så har man tillatelse. Tenk alle de forsovelsene som skjer rundt i Norges land i klubbturneringer hver eneste helg. Dette er hobby, fritidsaktivitet, rekreasjon, samhold og sosialt, med et snev av konkurranse.

Noen kjenner tydligvis noen i TL og ytrer noe sutring. Når man da går til spillere på siste hull og ber disse diske seg selv, tyder slikt kun på en ting: å redde ansikt ovenfor etpar personer som har klaget. Mange har gått i samme fellen tidligere. Blidgjøre etpar som de enten ser opp til eller har makt på en eller annen måte. Slike har ødelagt mangt et godt miljø mange plasser.

KB - håper du får solgt/byttet din aksje. Mikla er en fornøyelse av en bane og et mesterverk for oss såkalte bedre spillere. Men klarer meg fint med besøk etpar ganger i året på viktige turneringer eller greenfee engang iblant, full pris spiller ingen rolle. Den ultimate test i mine øyne.
Men man kan ikke være en plass man ikke trives med omgivelsene. Blir det samme som i arbeidslivet. Det finnes flere andre jobber. Happy hunting.

tilskuer

over 13 år siden

tilskuer

Jeg tror jobben som turneringsleder kan være vanskelig nok i utgangspunktet. Har man ønske om å gjøre den ennå mer krevende er det bare å begynne å tillate påmeldinger etter at fristen er utgått og starttidene satt opp, og at alle som kommer for sent får nye starttider, og å begynne å bruke skjønn i golfreglene.
Selv om det dreier seg om klubbturneringer er faktisk klubbmesterskapet et idrettsarrangement og en par grunnleggende regler bør spillerne kunne innrette seg etter, også av respekt for de som jobber i turneringskomiteen og de andre spillerne. Er golfspillere notorisk sløve? Når det henvises til "alle de som forsover seg i klubbturneringer" høres det nesten ut som om det er flertallet. Kjør heller en stram linje med noen skikkelig upopulære, men riktige avgjørelser, så vil en fort se at selv de mest notoriske "alltidlittforsentkommere" klarer å skjerpe seg.
Dette var mer en generell betraktning enn nødvendigvis knyttet til angjeldende tilfelle. Hvis kingbens forklaring om at han fikk ny startid før den opprinnelige var ute, har han ikke formelt kommet for sent og kan ikke diskes. Om han burde fått det er en annen sak. Jeg er ihvertfall enig med scrambler i at diskusjonen her viser at det ikke nødvendigvis gir mindre misnøye om en begynner å tøye regler og fortolkninger etter hver enkelt turneringskomites forgodtbefinnende. Noen ganger det enkleste ofte det beste - nemlig å følge reglene konsekvent.

kingben

over 13 år siden

kingben

Dette drar langt nå syns jeg....

Men, er det noen som kan forklare meg hvilken regel jeg har brutt!!

Jeg fikk NY tid FØR opprinnelig tid! jeg overholdt den...

Hva har JEG gjort galt??

Bortsett fra at jeg i ettertid i frustrasjonens ånd kanskje har vært litt kvass i ordbruken og "utskjelling" av noen.
For dette ber jeg om unnskyldning om det har såret noen, ikke meningen å hege ut frivillige eller disse deres innsats... men dette føltes helt feil for meg hvordan det hele ble håndtert....

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

KB
Du var ikke tilstede og klar til å spille 09:00, og ville ikke ha nådd den tiden.
Hvis du kommer med slikt så ødelegger du egen sak.
Du brøt mot 6.3 All players must be present .......



Stian Lund

over 13 år siden

Stian Lund

Mange folk med "ukjente" nick som kommenterer her... Rart det der..

Nisse

over 13 år siden

Nisse

Er det noe galt med nicks nå plutselig?

haha

over 13 år siden

haha

det er et anonymt forum, hva forventer du? ingen vet om du er stian lund heller... !

ScanDigger

over 13 år siden

ScanDigger

Erasmus Montanus; en klok mann på reglene, men en narr på jorden.

Hva er det dere driver med der inne a? På tide vel å stikke finger'n i jorda å innse at dette dreier seg om et hyggelig arrangement FOR medlemmer AV medlemmer.

Høres ut som dere har et godt klubbmiljø. Begynne å lage bråk fordi en stakkar som forsover seg til klubbmesterskapet får lov til å få en senere starttid. Noen ganger kan man ha rett uten å måtte hevde sin rett!

Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

Scrambler,

prøv å lese hva som blir skrevet før du vifter med regelboka.

KB og 10Gr fikk ny starttid!.....

når de har fått ny starttid, så er det ikke spillerne som har brutt en regel.

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Yngve.
prøv å husk hva du selv har skrevet

Sitat: "Nå til helgen er det KM-helg for de fleste klubber.
I den forbindelse er det mange som forbereder seg på det de fleste mener er årets sportslige høydepunkt."

Hvis man forsover seg til det som er den viktigste turneringen så er det jo synd.
At en som kanskje ikke visste bedre ga dem lov til å starte er synd, men heller ikke han kan sette seg over reglene.
Og, les hva jeg skrev også.
At du og kameratene dine ønsker å se bort fra reglene er forståelig, men jeg skjønner ikke helt at jeg bare skal godta det.

gggggggggg

over 13 år siden

gggggggggg

Ferdig!

Dette var egentlig bare slutten på en sesong som så ut til å bli lovende, men som bare har gått feil vei.
Vi, kb og jeg, gjorde sikkert feil i å ringe og spørrre, og å forsove oss var dumt, men noe vi selvfølgelig ikke gjorde med vilje. Vi ville begge spille ferdig KM, og gjorde et forsøk.
Om DQ er korrekt eller feil er tydeligvis ikke lett å finne ut, og jeg gidder ikke bry meg om det.
Neste sesong blir sikkert bra...

Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

Jeg er selvsagt klar over hva jeg selv skriver, og er selvsagt helt enig med deg at det er dumt å forsove seg, men det handler ikke om at spillerne ser bort i fra reglene, det er mitt poeng.

Turneringsleder har all rett til å tillate dette, da det er opp til nettopp turneringsleder å avgjøre hva som er spesielle omstendigheter. Er det ikke?

Er man romslig, så tillater man det som ikke medfører trøbbel for andre spillere.

Denne regelen er vel her nettopp av hensyn til andre spillere.

Foooore

over 13 år siden

Foooore

De fikk lov til å spille, pinlige greier at de så ble anbefalt å diske seg selv. Jeg tror ikke dette ville skjedd i så mange klubber ift søvnige spillere som ligger rundt plass 20 i KM før siste runde.

jonag

over 13 år siden

jonag

yngve
jeg sikter til almenne aksepten? at man kan få lov til å fravike reglene fordi det "ikke er så farlig". Da kommer man i hengemyra med en gang. Når skal reglene gjelde, når er det ikke så farlig.

Det har vært mye kritikk av reglene i det siste. Hylekor, det er bare å akseptere at reglene er som de er og i 99% av tilfellene er tanken bak bedre enn kritikkens argumentasjon.

De som "angir" har jeg ikke tatt stilling til, men det er generelt ikke å angi noen å rapportere inn åpenbare regelbrudd. Man har faktisk en plikt i reglene å ikke godta omgåelse av reglene. Det er disk-grunn å stilltiende akseptere at andre bevisst bryter reglene.

Hen Bogan

over 13 år siden

Hen Bogan

Tror vi må skille litt her, jonag. Ja regler skal følges. Men noen ganger skjer det til og med at norske domstoler er for slappe og gjør feil og idømmer feil straff eller frifinner ut fra feil rettsanvendelse. Anker alltid påtalemyndigheten ? Nei. Fordi det noen ganger er slik at nok straff ligger i prosessen og man ønsker å gå videre etc. Det samme er tilfellet her. Klubben vurderte regelbruddet, ga ikke straff og gikk videre. Når man da oppdaget at det kanskje ikke var riktig så kunne man gått videre. Men klubben er også bare mennesker og ønsket ikke å bli beskyldt for forskjellsbehandling etc - derfor pushet de for egen-disk. Det kan man også skjønne. Det er litt forskjell på dq her og straffeslag på banen.

Det er ingen tunge hensyn som tilsier den disken hvis man hadde kjørt ut info etterpå om at man ikke ville omgjøre pga de særlige forholdene.


Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

jonag,

for at allmennheten skal ha grunnlag for denne aksepten, så må man først kunne reglene.

beklager å si det, men her inne er det mange innlegg fra folk som mener bastant at disse to har brutt en regel, mens jeg og noen andre mener de ikke har brutt noen regel.

Det er vel ingen som ikke vil at vi skal følge reglene?

for å understreke poenget, og nå få slutt på diskusjonen i denne omgang så sendte jeg mail til Nils Jørgensen, og han har postet sitt enstydige svar på følgende link.

http://www.golfregler.no/wip4/nye-starttider-og-diskvalifikasjon/d.epl?id=498526

Foooore

over 13 år siden

Foooore

Pure and simple.

Simen Myhre

over 13 år siden

Simen Myhre

Jeg er helt enig i Jørgensens konklusjon basert på den beskrivelse Yngve presenterte.

Beskrivelsen inneholdt ikke den informasjon om at den ene spilleren ringte da han våknet 20 minutter ETTER sin egen starttid.

Mens for han andre så burde det ikke være DQ.

Gunnar Bull

over 13 år siden

Gunnar Bull

Bra jobbet Yngve.

Dette er isolert sett en liten episode som har utviklet seg til en maktkamp mellom "regelrytterne" på den ene siden og "de tøyelige" på den andre.

I utgangspunktet er både Regelrytterne og De tøyelige gode mennesker som ønsker andre så godt de kan. Forskjellen ligger i at Regelrytterne mener det er lettest å forholde seg til klare regler, uansett om straffen kan være feildimensjonert. De tøyelige mener derimot at det skal være mulig å utøve skjønn. - Hvor viktig var dette? - Var det noen som vant/tapte på regelbruddet? osv.

Gledelig nok kan det nå virke som om begge gruppene kan få rett. Under forbehold om at KB (og muligens også 10Ger) får opphevet DQ, kan De tøyelige slå seg på brystet og si at fornuften seiret.

Og Regelrytterne vil kunne slå seg til ro med at det fantes en regel som opphevde en annen regel, slik at selv om en regel ble brutt så ble den egentlig ikke brutt likevel.

Og slik går verden sin skjeve gang videre til neste viktige turnering :-)

.........................

over 13 år siden

.........................

Nye starttider og diskvalifikasjon?
Vi har en diskusjon gående på www.scangolf.no angående diskvalifisering av spillere under KM på Miklagard. Kort fortalt så har vi to spillere som forsov seg til siste runden.


. Når spillerne så kontaktet turneringsleder, eller faktisk da ansvarshavende siden turneringsleder selv spilte, så fikk de beskjed om at det ikke var noe problem, og begge to fikk ny starttid, som de overholdt og spilte og leverte sin gyldige score.
Så, når de kom til klubbhuset etter 18 hull ble de oppfordret til å diske seg selv, da faktumet at de hadde fått spille hadde medført en del "snakk" om at dette ikke var riktig.
Prinsippdiskusjonen om reglene er en ting, men her har altså turneringsledelse gitt tillatelse til spill når spillerne melder sen ankomst, og da kommer spørsmålet:
Er det korrekt å diskvalifisere disse spillerne, eller som ble gjort her, oppfordre de til å diske seg selv?

Spørsmål 2:
Nå er dette en lokal klubbturnering, og så vidt meg bekjent så er det opp til turneringsledelse å avgjøre hva som er spesielle omstendigheter som skal avgjøre hvorvidt forsinkede spillere får lov til å spille eller ikke.
Hva mener du om dette?

Svar:
Jeg har skummet gjennom diskusjonstråden på Scangolf.no.
Det er ingen tvil om det faktiske:
To spillere er for sene til start.
De to spillerne ringer turneringsledelsens representant, forklarer situasjonen og spør om de er diskvalifisert.
Svaret de får, er at ny starttid vil bl etablert.

Regelverket er klart. Det er ingen tvil om at spillerne i utgangspunktet er diskvalifisert etter regel 6-3. Alle decisions under 6-3 er i tråd med teksten i 6-3.
Men vi har også en regel 33, som behandler Komitéens plikter og rettigheter, og siden de to spillerne (som jeg ikke vet hvem er...) har kontaktet Komitéens representant, nytter det ikke å se seg blind på regel 6-3.
Regel 33-3 krever at Komitéen må fastsette starttider og sette opp grupper som konkurrentene skal spille i. I dette ligger det at Komitéen også har en implisitt fullmakt til å gjøre endringer på det den tidligere har fastsatt.

Og i tillegg til regelboken har vi Decisions, som kan kalles golfreglenes høyesterettsdommer, de er en utdypelse av reglene, og hjelper oss til å få tak i nyansene i regelfortolkningene.
Reglene - og Decisions - gir egentlig Komitéen store fullmakter. Decision 33-3 kan være et eksempel:




"33-3/3 Competitors Determining Own Groupings and Starting Times

Q. May a Committee permit competitors in a stroke play competition to determine their own groupings and starting times?

A. Yes. Rule 33-3 does not prohibit such an arrangement."

Min konklusjon er at spillernes runder skulle vært godkjent under henvisning til at komitéen ga dem nye starttider, og ingen regelbrudd har foregått.


The End

over 13 år siden

The End

Her er det noen som ikke vil rikke seg, så jeg foreslår at vi avslutter dette, da det ingen ende vil ta!

Bottom Line

over 13 år siden

Bottom Line

Helt enig! Siden dette innlegget er innlegg nummer 100 i tråden, setter vi strek akkurat her. Nils Jørgensen burde få siste ord i saken.

tilskuer

over 13 år siden

tilskuer

For å gjøre bildet helt komplett tar jeg med en decision:

6-3a/1.5 Circumstances Which Warrant Waiving of Disqualification Penalty Under Rule 6-3a
Q. A Committee may in exceptional circumstances waive the penalty of disqualification under Rule 6-3a for failure to start on time (Rule 33-7). With reference to the following examples, what circumstances are considered exceptional such that the Committee would be justified in waiving the penalty if the player failed to start at the time established:
1. The player gets lost on the way to the course.
2. Heavy traffic results in the journey to the course taking longer than expected.
3. A major accident results in the journey to the course taking longer than expected.
4. The player's car breaks down on the way to the course.
5.The player was present at the scene of an accident and provided medical assistance or was required to give a statement as a witness and otherwise would not have failed to start on time.

A. There is no hard-and-fast Rule. The proper action depends on the circumstances in each case and must be left to the judgment of the Committee.
Generally, only example (5) constitutes exceptional circumstances which might justify waiving the disqualification penalty under Rule 6-3a.
It is the player's responsibility to ensure that he allows enough time to reach the course and he must make allowances for possible delays.

hackz

over 13 år siden

hackz

Hvem ble egentlig kontaktet? var det turneringleder eller en rep. fra klubbstyre som ga ny starttid?

Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

Etter hva jeg oppfattet, så var turneringsleder ute og spilte selv, mens de som sto ansvarlig for gjennomføringen var tilgjengelig og tok beslutningen.

Dette har jeg selvsagt ikke førstehåndsinfo på, men slik har jeg forstått det.

Bernt Stellander.

over 13 år siden

Bernt Stellander.

S. Myhre.

Jeg mener ikke at forsovelse IKKE er grunn for disk!
Jeg mener at disk på en INTERN liten turnering som KM, så kan man være litt smidig og ikke tolke regelen på strengeste måte.

KONTEKST er ordet jeg prøver å formidle her!

Regelen er satt i kontekst av større turneringer der media, TV, kommentatorer og diverse har et strengt opplegg som må følges for at arrangementet ikke skal lide ved omstokking av startlisten for slike ting.....

Poenget var at i et lite KM med ca. 30 startende, og som synes det er gøy å se hvor sterkt man som GOLFER står i klubben, så er det i mine øyne usportslig å reagerer på at noen har fått tillatelse til å spille senere.

Det er dog mulig at den det her gjelder ringte og fikk ny tid FØR han skulle vært på tid, OG at starter klokken 9 blank visste at spilleren har fått ny starttid. Dersom dette stemmer så har aldri spilleren vært for sen på tee (fordi han av ledelsen fikk ny starttid).

Oppe i 6 cents nå, og stopper der.

Simen Myhre

over 13 år siden

Simen Myhre

Bernt: Som sagt tidligere så er jeg langt på vei enig med deg, og det er bare at du er smidigere enn meg i denne saken med tanke på regel 33-7. For å si det sånn, så synes jeg at for han som ringer før starttiden sin så er det greit at han får en ny, for han som ringer 20 minutter etter så har toget gått. Men når begge to nå engang fikk ny starttid, så må de slippe disk jmfr 33-7. Egentlig er vel denne saken ferdig diskutert nå snart, ikke mye nytt som kommer på bordet, og uenighet er vel greit?

Min reaksjon var på de beskyldninger og gjetninger i motiver til de som reagerte på at de to fikk spille. Disse beskyldningene har blitt beklaget, og så vidt meg er bekjent så har også TD snakket med spillerne og beklaget rotet fra deres side.

Jeg synes Smilende Sam og Nils Jørgensen presenterte de beste løsningene.

Det konstruktive er vel derfor å sørge for at dette ikke gjentar seg, og at de to herrene finner frem vekkerklokke funksjonen på mobilen sin.

Mine fire kroner og femti øre stopper her.

Thor

over 13 år siden

Thor

Bernt: Du glemmer en ting i saken her: Medspillerne i den opprinnelige flighten. Når det er 3-baller, og man blir 2 pga en spiller forsover seg, går det svært tregt for de to gjenværende..

ggggggggg

over 13 år siden

ggggggggg

Vekkerklokkefunksjonaliteten var definitivt funnet frem, for sikkerhetsskyld to alarmer. Men når batterilader ikke var funnet frem, hjalp det lite.

Saken er vel nå behørig gjennomlyst og diskutert, og jeg er helt enig i at den enkleste løsningen alltid er å prøve å unngå situasjoner hvor det kan bli stilt spørsmålstegn. Men det blir jo ikke alltid slik...

gggggggg

over 13 år siden

gggggggg

@Thor. Vi to (diskede) gikk også sammen i en toerball. Vi brukte 5.5 timer, men vi hadde nok ikke gått fortere med 3... ;)

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

gggggggggg

Det føles tregere å gå 2spillere i 3-ball fart (hvis 5,5 timer er 3-ball fart da) enn å gå 3 spillere i treer-ball fart. Tror nok det var det som ble antydet.

+ at det er irriterende å stå å vente på spillere som ikke kommer til tiden.
Jeg synes det merkelig at ikke fler ser det aspektet oppe i diskusjonen.

Men, Jeg har lært av denne diskusjonen at man ikke behøver å ta så alvorlig på reglene i mindre alvorlige turneringer som feks KM.

Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

Ja Scrambler, for du må ikke finne på å innrømme at du tar feil her.


for å forenkle forløpet for deg, så har jeg en liste over forutsetninger.

1. spillerne forsov seg, noe som medfører disk, dersom man ikke benytter seg av regel 33-7, som avklarer TD's rett til å endre starttider som han vil selv.
2. Spillerne ble ikke disket, fikk ny starttid, spilte og leverte gyldige scorekort.

Kan du nå, en gang for alle, fortelle meg og alle andre tregingene her, hvor reglene ble brutt?


gggggggggg

over 13 år siden

gggggggggg

jada scrambler, jeg FORSTO det med 3 kontra 2 spillere, og opplevd tid, det var bare litt en liten morsomhet fra her... Men, det går tydeligvis ikke helt inn hos alle...lyset på, osv.....

jonag

over 13 år siden

jonag

Men jeg er ikke enig i at Nils Jørgensen kan bruke dec 33 slik han gjør og det står en kommentar der i linken også av noen.

Det er viktig å bruke "høyesterettsdommer" også riktig. Jeg kan ikke se at dec 33-3/3 har noe med at en turneringsledelse kan se bort ifra 6-3 når de i utgangspunktet har sagt at starttider og 6-3 skal gjelde for turneringer. Dersom starttider og grupper gjelder, gjelder 6-3 og da kan man ikke velge i ettertid å se bort ifra det dec 6-3a/1.5 sier.

dec 33-3/3 åpner for at man kan kjøre turneringer uten å benytte seg av starttider og la gruppene selv avgjøre, på forhånd. Det gjøres det mye av i klubbturneringer.

Golfreglene inkluderer decissions. Jeg mener man ikke kan velge å se på kun en decision når en annen tydelig gjelder. Det mener jeg er å se bort ifra regelverket, noe en dommer eller turneringsleder ikke har anledning til.

Dette er min tolkning av reglene og jeg mener derved at Nils Jørgensen vurderer feil i dette tilfellet.

Jeg har ikke noe problem å ta støyten som fyrtårn i denne diskusjonen her på forumet for generelt synes jeg "halve" golfverden nå beveger seg mot å akseptere mindre av golfreglene.

Jim Furyk ble offer for en turneringsbestemmelse som turneringsledelsen, les PGA, har valgt å endre til neste gang. Problemfritt.

Inkster ble offer for en regel, det samme med Dustin Johnson. De fikk straff etter regelen uten at regelen nødvendigvis tar hensyn til rettferdighet. R&A har garantert allerede diskutert hendelsen oppe i Scottland og vurdert regelen og tanken bak. I tilfeller som Cink for noen år siden ble det gjort endringer, dette kan skje igjen. Og slik endres reglene til det bedre.

Pepper

over 13 år siden

Pepper

Jeg reagerte også på Nils Jørgensen svar, og er enig i jonags vurderinger som jeg synes er meget fornuftige.

Man kan åpne for at spillere selv fastsetter starttider, ref dec 33. Det gjøres, som jonag skriver, i mange sammenhenger, inkl i min egen klubb. I dette tilfellet har imidlertid turneringskomiteen trukket og bestemt starttider for alle spillerne, da har jeg vondt for å se at man iht regel 6-3 uten videre kan se bort fra det for enkelte spillere, og i særdeleshet for en som skulle ha møtt til start 20 minutter før han faktisk ringte og sa han ikke rakk det.

tja

over 13 år siden

tja

@jonag
Når en dommer blåser straffe, så blir det straffe. om han i ettertid ser at det var feil avblåst så får ikke det tilbakevirkende kraft.
Om en dommer ikke utviser noen, så gjør han ikke det. Om det i ettertid viser seg at det var feil så står fremdeles dommen!

Dette handler ikke om det ble tatt en "riktig/feil" beslutning i førsteomgang. Fordi beslutningen ble tatt!!! uavhengig hva den var.

Diskusjonen dreier seg om at en beslutning som er tatt blir omgjort 6 timer senere med bakgrunn i at andre spillere har ytret missnøye....

Du er på en annen planet i denne diskusjonen. Fordi dette ikke er en regel-debatt!!!

Kevin

over 13 år siden

Kevin

hear hear "tja":)

gggggggggg

over 13 år siden

gggggggggg

Nå åpner vel Golfreglene for at man faktisk KAN DQ i etterkant, så det blir jo litt diffust.
I verste fall, hvis man ser på gamle opptak av turneringer, og ser noen som gjør en feil, kan man da ta en telefon, og få de disket?? Det er jo det som har skjedd et par ganger på Pga-Tour nå...

tja

over 13 år siden

tja

det er riktig det gggggggggg!
men da må det være soleklart vært begått et regelbrudd!

i dette tilfelle så har ikke spillerne begått noen regelbrudd på banen.

jeg sier det igjen. dette handler ikke om regler.

jonag

over 13 år siden

jonag

Ja jeg diskuterer reglene, selvfølgelig er jeg regelnerd akkurat nå.

Turneringskomiteen eller dommeren er ikke i alle tilfeller bundet av en feil avgjørelse.

Det er ikke slik at fotballregler er det samme som golfregler. Takk for det ;-)

Regel 34 åpner for at dommer eller turneringsledelse kan diskvalifisere spillere både før og etter at turnering er ferdig når en regel som medfører disk er brutt. Dette være seg en tirdligere dommeravgjørelse eller ikke.

Derved er det fort gjort anledning til å endre avgjørelsen etter 6 timer i mange tilfeller.

Likhet med fotball er at avgjørelser som påvirker spillets gang kan ikke gjøres om og at ved avblåsning er kampen avgjort, akkurat som når turneringen lukkes. Likevel er en diskvalifikasjon mulig å gjøre lenge etter at turneringen er lukket i golf.

Jeg prøver å unngå å synes om reglene, prøver å informere og tolke de ihht reglene.

Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

Riktig det jonag, men da må spørsmålet være, hva skal være grunnlaget for disk når spillerne har fått ny starttid, og hva skal være motivasjonen for å tvinge gjennom disk etter regel 34 i nettopp dette tilfellet?

En ting er at man KAN diske, men du vil ikke finne et grunnlag for at de SKAL diskes, og er vi virkelig der at det er viktig å diske folk hvis vi ikke må i følge reglene, eller ønsker vi å inkludere flest mulig og være romslige der reglene tillater det?

Smilende Sam

over 13 år siden

Smilende Sam

Jonag er jo nå rett over i diskresjonær bruk av reglene. Hvis man kan diske - så må man ikke. Jeg skulle likt å se R&A diske en spiller basert på en diskresjonær regel, to måneder etter at Open var over, fordi noen sendte en privat video av vinneren som viste at han svingte med vekter på køllene.

jonag

over 13 år siden

jonag

Yngve, grunnlaget er dec 6-3a/1.5. Da jeg forstår at regel 6.3 gjelder for denne turneringen.
SS, regel 34-1b, exceptions. R&A er nødt til å følge denne regel dersom exceptions er oppfylt.

Reglene er ganske klare på visse ting.

Jeg leser sitsen om starttider som om man må diske når man spiller etter reglene.

Golfreglene slutter ikke å gjelde for en turnering når den avsluttes, de gjelder uendelig intil de evt. endres.

Ja det blir litt umulig i en liten klubbturnering som jeg ville selv ha vært grei i og fått folk til å spille. Men formelt er det ikke anledning.
Jeg støtter ikke "angiveri", men likevel skal man ikke akseptere juks heller. Man må vurdere selv som spiller.

Diskusjonen har vært om det er grunnlag i reglene for å diske og det tolker jeg som at man må. Les også regel 33-1 som krever at komiteen og dommer følger reglene.

Samtidig les regel 34-2 som sier at spiller må rette seg etter dommer, dommer har all plikt og også all rett.

Det finnes mange vurderingsmuligheter i golfreglene. Dessverre er å komme for sent til starttiden en av de virkelig klare. Lavere score eller høyere hcp er en annen.

Om ballen er mistet i vannhinder er en en regel man kan bruke skjønn på, feks.

Vil man kan man oppføre seg som en idiot som dommer, men visse ting må man følge i reglene uansett om det føles blodig urettferdig.

Men det hadde da bare vært å stått opp i tide...

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

ggggg Jeg var kanskje treg ja som ikke skjønte din ironi. Ikke alltid enkelt på nett. Lyset på er forøvrig morsomt du nevner.
Sitat: Vi forsov oss, vi hadde begge satt på mobilen for vekking, men vi hadde begge glemt å sette på laderen.
Man må ha strøm for å få på lyset ja.

Yngve, jeg synes ikke at en forsoving er så noen klar grunn, så jeg har ikke noe behov for å innrømme at jeg har feil.
gggg var 20 min over sin starttid da han "så lyset".
At han da ringte styremedlem + Daglig Leder sier litt om organisering av turneringer på MG.

Smilende Sam

over 13 år siden

Smilende Sam

Jonag, jeg tror du skal være ganske glad for at de tre norske statsmakter ikke opptrer etter de samme retningslinjer som du trekker opp. Regelanvendelse er ikke enkelt, men de fleste er trolig enig om at man har lov til å la være å ta en beslutning som endrer en annen beslutning. Når en beslutning er tatt så er det de som tok beslutningen eller annet kompetent organ som må beslutte noe annet - det gjorde de ikke her. Det er ingen her som mener at regler ikke skal følges.

Mener du at 34-1b nr iv skal anvendes ? Den forutsetter at spilleren visste om regelbruddet. Når de to sovende karene spilte runden var de ikke i besittelse av slik kunnskap og 34-1b/3 må gi tilstrekkelig veiledning da.

Jeg tror fortsatt Nils J har rett....

Simen Myhre

over 13 år siden

Simen Myhre

Det bør ikke være et utgangspunkt at man ønsker å diske noen. Vanlig burde prosedyre ved et evt. regelbrudd er at man ser på regelene som omhandler regelbruddet. Også burde man forsøke å se om den aktuelle situasjonen kan dekkes av noen av unntakene, med den hensikt at spilleren ikke skal få straff. Hvis det ikke er noen vei utenom så må man effektuere straffen. Å lete etter grunner til å straffe blir helt bakvendt.

Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

Veldig godt poeng Simen.

Scrambler, det jeg reagerer på er at det virker som om du sier at de som er uenige med deg driter i reglene.

Betyr det i så fall at du mener Nils Jørgensen driter i reglene også?

Jeg tror heller ikke at det å forsove seg er noen klar grunn, men siden vi har en turneringskomite som bestemmer hva som er god grunn, så er det ikke et regelbrudd bare fordi du eller jeg ikke synes det å forsove seg er en god grunn.

Der kommer muligheten for smidighet inn for fullt.
Når man har mulighet for å være smidig, så er man det i en lokal klubbturnering.

Er hensikten å skremme deltakere fra å være med i KM, så tror jeg det ville vært svært mange diskvalifikasjoner og straffeslag ute og gikk på KM rundt om i det ganske land.

Jeg skal ikke uttale meg spesifikt om MG's KM, for jeg er ikke medlem der, men jeg tror null og niks på at dette er enestående for MG.

Jeg tror at de fleste klubber er romslige når det gjelder muligheten for å la folk få spille om det lar seg løse, og ingen ønsker en jakt på DQ-grunner, som Simen også nevner.

At vi er uenige i bruken av regelen er en ting, men å bastant mene at dette er et regelbrudd i klartekst er litt drøyt.
Å da beskylde andre for å være slappe med å følge regler som følge av en uenighet blir helt feil i en debatt som omhandler akkurat dette.

jesus maria

over 13 år siden

jesus maria

Vekkeklokkefunksjonen på mobilen var altså på, men det var tomt for strøm?

Jeg har aldri hatt en mobil der alarmen ikke går selv om tlf er avslått. Noen ganger hører jeg ikke alarmen, men det er fordi jeg har vært ute og drukket meg dritings. Gjerne en Lørdags aften. Men det var sikkert ikke tilfellet her.. ;)

Nisse

over 13 år siden

Nisse

Det er morsomt at jonag nileser golfregler og rir de som superhelter, nileser fysiske attributter på golfkøller og ikke spiller på ´feel´, mens fysiske lover tviler han er tellende :) ref overtro/magi.

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Yngve.
Å forsove seg er ikke et regelbrudd.
Å komme for sent til sin starttid er et regelbrudd som gir to slag ekstra hvis man kommer innenfor 5 min.
Er man senere er det disk.

Men, så kan det være årsaker til at man kan få "frikjennelse". At man forsov seg, glemte å sette på klokka eller lader er neppe god nok grunn slik jeg leser reglene.

Og, jeg er ikke i mot fleksibilitet.
Men jeg har selv stått på tee i turneringer og de som man skal spille med kommer slengende i siste liten og surrer rundt og lager surr eller at de ikke kommer i det hele tatt.
Det er noe drit, og man bør ha respekt for starttider og medspillere uansett om det er Herre-dag, KM eller NM.

tja

over 13 år siden

tja

@jesus maria
Grunnen til forsovelsen har vel ingenting med saken å gjøre... eller?
Om man har sittet på sykehuset helle natten sammen med sin sønn som har vært i en ulykke, eller vært på fylla spiller vel liten rolle i denne sammenhengen.
Fakta er at disse forsov seg! basta.....

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Nå var det vel syvsoverne som først fortalte om årsak + løsninger.

Lyset kom tydeligvis brått.

jesus maria

over 13 år siden

jesus maria

Naturligvis har du rett, "tja". Jeg falt for fristelsen til å leke litt med "faktum". Trekker det naturligvis tilbake :)

Amici Sumus

over 13 år siden

Amici Sumus

Ganske utrolig at det gåt ann å lage 131 innlegg ut av denne "lille" saken ...Men KingBen er selvsagt stor!

Nå har vi 132 innlegg ...

133

over 13 år siden

133

Jepp, ganske utrolig!

WiBo

over 13 år siden

WiBo

Apropos forsovelse.
Jim Furyk: http://www.norskgolf.no/node/1022

Bernt Stellander.

over 13 år siden

Bernt Stellander.

Myhre.

Enig, den andre var jo allerede for sent ute da de ringte.
Men her trodde jeg vi diskuterte kongen :)

Kevin

over 13 år siden

Kevin

foreslår at de som er uenig med Jørgensens tolkning av reglene tar det direkte med han,da får man sikkert motsvar også. Og er man tilhenger av å følge reglene til punkt å prikke,burde man også akseptere det svar de som håndhever reglene gir. Regner med det er like viktig

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Kevin.
NJ er en meget dyktig dommer, men jeg skjønner ikke at han kommer med eks på en decision på at spillere kan bestemme egne starttider.
Her var det et klubbmesterskap med fastsatte starttider.
De rakk ikke starttiden og skulle diskes etter 6.3. Hvis de da skal sette 6.3 tilside så bør de vel bruke de årsakene som er definert som gyldige.

Vi som diskuterer kjenner saken fra to personer. De ringte styremedlem og DL. Hva er det for noe? Har de noen styring på KM?
TL var ute og spilte. Hvem hadde fullmakt til og ga dem tillatelse til å spille på en annen tid?

Og, jeg reagerer på den måten KB beskrev sine klubbkamerater. Uten ryggrad og uten baller og kvalme sutrepikker, hadde KB godtatt et nei til å spille på ny tid, og fikk han evnt ja av en med myndighet.

Det kunne være morro om KB forteller om det var samme person som sa ja til senere spill, for så å si nei senere.
Og hvolken myndighet vedkommende hadde.

Art

over 13 år siden

Art

Om jeg var TL så hadde begge fått tilbud om senere startid sammen med 4 straffeslag.Take it or leave it.

jonag

over 13 år siden

jonag

Golfreglene er noe for seg selv SS. Tror de passer dårlig for å drive en statsmakt.

Nils tolker reglene og har gitt henvisninger, jeg er uenig i den tolkningen og har gitt henvisninger. Det er fair og square. Fint om de som tror jeg må ha feil iallefall gidder å slå opp de regler og decisions jeg henviser til.

Hva hadde jeg gjort som turneringsleder i en liten klubb i en sits som dette? Antagelig ikke fulgt reglene, bevisst. I en større klubb ? antagelig fulgt de for at startingen skal funke og ikke skli ut.

Det finnes endel golfregler man ikke kommer utenom, tøft, men slik er det, egentlig. Være seg for Kingben eller Inkster ;-)

Jeg diskuterer egentlig ikke rettferdighet her, men hva golfreglene sier. Dette med starttider er rimelig krystallklart, og det lærer man feks på turneringslederkurs innen NGF.

Kl 6 imorgen tidlig vil tyngdekraften opphøre og vi vil sveve inn i himmelen. Helt sikkert, fikk en telepatisk anelse av det idag. Lykke til alle.



Smilende Sam

over 13 år siden

Smilende Sam

Jonag - jeg tror du misforstår. Mener du virkelig at komiteen hadde en plikt til å endre sin beslutning? Den regelen ser ikke jeg i golfreglene. Men uansett: den regelen brukte de ikke. Istedet ble det utøvd press for å få spillerne selv til å diske seg. Det presset finner du ikke grunnlag for i reglene.....og slikt press er ikke etisk heller.

tilskuer

over 13 år siden

tilskuer

Nå er det vel fortsatt uklart om det var komiteen som hadde tatt beslutningen om tildele ny starttid. Men uansett er det turneringskomiteen som må ta ansvaret for å rydde opp. Enten ved å la runden telle, eller ved å diskvalifisere spillerne. Å anmode spillerne om å diskvalifisere seg selv, når spillerne bare har forholdt seg til beskjedene de har fått, blir veldig merkelig. Fortsatt mener jeg at masimalt en av spillerne burde fått godkjent runden.

CHoker

over 13 år siden

CHoker

Dette har vel sklidd greit ut. La oss oppsummere:

1. KB&co forsov seg.
2. KB ringte til TL, DL eller who cares og fikk beskjed om at han var satt opp på ny tid - altså ikke disket
3. KB gjennomførte runden, og fikk deretter melding om at det var kommet reaksjoner, hvorpå han ble oppfordret til å diske seg selv - altså ikke disket av TL, DL eller who cares.

I sum:
KB "dreit på draget" ved å forsove seg
TL, DL who cares "dreit på draget" ved å tillate spill for så anmode om at spilleren disker seg selv.

All den tid TL etc "valgte å tolke reglene" på den måten som her ble gjort, og i etterkant heller ikke omgjorde denne avgjørelsen, så skulle vel resultatet stått.

Det ble nevnt at her måtte det settes et eksempel "for å unngå at starttider sklir ut". Det kunne enkelt løses ved at TL (f.eks på klubbens hjemmesider) opplyser om at "de dreit på draget", og at for fremtiden så vil forsovelse ikke være å anse som gyldig grunn for endring av starttid - ergo vil dette i framtiden medføre disk evt straffeslag dersom forsinkelse innenfor 5 minutter.

Så forbanna enkelt er det. Hvordan enkelte her inne velger å tolke "gyldig grunn" er egentlig helt uinteressante all den tid beslutningen ble tatt av en person med (antatt) myndighet. Case closed, lets move on

Nisse

over 13 år siden

Nisse

Helt enig med Choker. La oss for guds skyld stoppe denne diskusjonen

Foooore

over 13 år siden

Foooore

Grei oppsummering, men jeg syns vel også det kan tillegges at "angiverne" - om det var noen - dreit på draget(for å bruke samme type språk).

jonag

over 13 år siden

jonag

Jepp SS.

Se regelhenvisningene mine.

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Hvis vi driter om det var kokken, DL eller TL som ga dem lov til å spille senere så er det OK.
Men KB svarer ikke på det.

For meg virker det som TL som spilte og ikke visste om at de gikk ut senere, ikke syntes det var korrekt, og derved ble det disk.

Men, KB svarer neppe på det.

gggggggggg

over 13 år siden

gggggggggg

Dette svarte jeg på 30.08, kl 1324.

kingben

over 13 år siden

kingben

Alle spørsmålene dine er besvart i mine tidligere innlegg Scrambler....

Ta deg tid til å lese ALT....

Choker

over 13 år siden

Choker

dessuten BLE det ikke disk - de ble oppfordret til å diske seg selv.......

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

He he.
Når dere spør DL og styremedlem og får OK så har dere lite å syte over.
Jeg tipper TL som ikke hadde godkjent sen start på dere to kan reglene og dermed umiddelbart så at dere hadde begått et regelbrudd som ikke i det hele tatt fantes noen grunn til oppheve på grunn av syvsoving og derved oppfordret dere til å diske dere selv.
Det er mange som har disket seg selv når de i ettertid har oppdaget at de har gjort et regelbrudd. Jeg har gjort det to ganger. Ingen grunn til å plage en TL med at han må fortelle meg at jeg må diskes når jeg vet at jeg har brutt en regel som gir disk.

hmmmmmmmm

over 13 år siden

hmmmmmmmm

de spør de eneste som er tigjengelige...
Klubbstyrets formann og DL som står i registreringen/startboden.

Jeg fatter ikke at du har så vanskelig med å forstå dette Scrambler

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Har ikke vanskelig for å forstå det.
Men hvis man spør noen som ikke har myndighet til å gi tillatelse så er tillatelsen null verdt.

Ganske enkelt.

hmmmmmmmmmmm

over 13 år siden

hmmmmmmmmmmm

Og hvordan mener du man skal kunne vite hvem som har myndigheten?

Man har bare et nummer å ringe inn.. å det er til klubben. Når spørsmålet kommer så er det faktisk de som får det som må vite om de har myndighet til å gi et "bindende" svar...

ikke de som ringer...

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Hvis du lever slik så kan du ende opp slik som han som glemte mobilen i Herregarderoben.
Kona ringte inn og fikk tillatelse til å kjøpe både Porsche og varer for store summer. Bare synd at det var en kamerat som hadde lyst til å kødde som svarte.

gggggggggg

over 13 år siden

gggggggggg

Han hadde kul dame da, som hadde lyst på Porche, og tydeligvis penger nok...

Jeg synes vel forsåvidt at denne saken har overlevd seg selv nå.

Smilende Sam

over 13 år siden

Smilende Sam

Jonag - jeg ser ingen omgjøringsplikt nedfelt i dine regelhenvisninger.

Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

Scrambler,

hvis en spiller er usikker på en regel. Er han også da pliktig til å diske seg selv, eller bør han spørre noen som kan reglene, evt. noen som er ansvarlig i turneringen, evt. noen som er tilstede siden ansvarlige ikke er det?

Hvis jeg spiller KM, får en droppsituasjon som krever en dommer, men en dommer finnes ikke, TL er ute og spiller KM selv, og ingen i ballen kan svaret, skal jeg da diske meg selv? Skal jeg ilegge meg straffeslag uten å vite hvorfor, eller skal jeg spørre den i klubben som jeg selv mener kan sitte med svaret, og kan ta avgjørelsen i fravær av turneringsledelse?

Hvor formellt ønsker du at den klubbturnering skal gjennomføres?

Personlig mener jeg at romslighet må være til stede for at folk skal trives.
Golf er for de fleste en rekreasjonsidrett, og golfreglene er her for å hjelpe oss folkens! De er IKKE her for å hjelpe medspillere med å gi deg straffeslag eller DQ-grunn.

Dersom du KAN unngå DQ, så gjør du selvsagt det!

Det er nå dessverre slik at ikke alle golfere i dette flotte landet vårt kan reglene fra perm til perm, og da må man faktisk få lov til å spørre noen ansvarlige personer i klubben hvordan regelen er, og når man da får et svar, så bør dette være godt nok, enten det er TL, DL eller andre som har fått tildelt ansvaret for gjennomføring i fraværet til TL.

Er jeg en juksemaker som mener dette?
Har jeg et slapt forhold til reglene fordi jeg mener dette?

Bernt Stellander.

over 13 år siden

Bernt Stellander.

Er det rart sykling er det som tar over for golfen......

Normale folk ( les ikke-golfere) som skulle komme over denne diskusjonen må tro golfere er de mest omstendelige regelryttere som finnes.

Tror ikke folk som skulle være så uheldige å komme over denne diskusjonen pga en spiller som fikk ny spilletid pga. forsovelse.

Folk forstår nok at det i profesjonelle turneringer må være strengere regler for slikt, men i en intern klubbturnering, og der andre spillere begynner å murre misfornøyd fordi andre konkurenter fikk ny spilletid pga. forsovelse, ja da tror jeg de tenker seg godt om før de skulle bli fristet til å begynne med golf....

Det absurde i dette er at i en norsk intern KM, så diskuteres dette opp og i mente av spillerne selv, men de profesjonelle spillerne på PGA tour er så usikre på elementære spillregler at de så og si ALLTID spør dommeren før de tar en beslutning om dropp og andre ting på banen....en skulle virkelig tro de kunne reglene, men det virker til at disse toppspillerne IKKE gjør det.

Da blir det desto merkeligere at norske middelmådige spillere har så fantastisk engasjement og meninger om regler og tolkninger som gjelder gjennomføring av turneringer......


Da er jeg oppe i 8 cents.

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Yngve.
Jeg er enig i at golf for oss middel-hackere er en rekreasjon.

Og jeg tror KB hadde hatt et bedre case om han hadde unngått å beskrive situasjonen med karakteristikker av medspillere som kvalme sutrepikker og turnerings og klubbledelse som uten ryggrad og baller.
Hvis man har slike krav til perfekthet så opptrer man selv også perfekt.
Jeg ble nok en god del provosert av akkurat det.

Jeg er streng på regler i turnering hvor jeg er markør for én av mange spillere. Da har jeg et ansvar for resten av konkurrentene. Spiller jeg match så ser jeg an det hele. Da er det mellom meg og motstander.

Ang tvil om en situasjon; Spill en alternativ ball og sjekk etterpå med TL/dommer.

CHoker

over 13 år siden

CHoker

Scrambler,

på hvilken måte hadde han hatt "en bedre case"? Casen er vel den samme uansett karateristikker (som jeg er enig med deg var uheldige, men som vel kan antas skrevete i kampens hete)

Ang tvil om en situasjon... fin bruk av "regler". "Jeg spiller med en to tre baller på dette hullet jeg, er så usikker på hva som gjelder her....."

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Choker.
Casen er den samme ja.
Jeg er ikke i tvil om at forsoving IKKE er grunn nok.
Og så kan man allikevel som mange hevder vise litt storsinn i en vanlig klubbturnering.
Men hvis man oppfører seg passe blærete så er det ikke så lett å få goodwill.
Det er ikke en selvfølge at man skal få avvike fra reglene i et KM.

Skjønner ikke din siste setning. Alternativ ball bør brukes når man er i sterk tvil. Men det er vel ikke ofte man har behov for det.

Simen Myhre

over 13 år siden

Simen Myhre

Yngve: Mulig jeg ikke forstod eksempelet, men hvis du dropper feil i en turnering og har spilt ball fra feil sted og huller ut uten å rette opp feilen, så er det disk. Det å ikke kunne reglene er ikke noen unnskyldning i så måte. Hvordan skulle det bli hvis alle spilte etter de regler de mente burde gjelde? Men det er mulig det ikke er det du mente.

Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

Scrambler, nå rettet du opp et skjevt inntrykk jeg hadde lett som bare det :)

Jeg skjønner poenget ditt, og ville også blitt provosert om jeg fikk de karakteristikkene på meg som TL.
Men, når det er sagt, så har mitt engasjement i dette tilfellet dreid seg mer om det prinsipielle enn den spesifikke saken siden jeg ikke hverken har spilt KM på Miklagard, ei heller har vært TL der.

Er helt enig at det på ingen måte hjelper å være blærete og sur i etterkant, men det sier også litt om hvor fleksibelt man kan tolke regler innimellom når det er avhengig av om du griner deg til en desicion eller om du kjefter deg til en, eller evt. om du bare leverer en objektiv protest.

Vi er alle mennesker, og da vil det alltid være rom for tolkninger.

Simen,
beklager, men eksemplet var litt sarkastisk ment, så ikke ta det helt bokstavelig :).
Jeg er helt enig i at det er spillerens ansvar å kunne reglene, men hvis det aldri hadde vært tvilstilfeller, så hadde vi ikke hatt behov for dommere.
Det var egentlig det eneste poenget med eksemplet.
Når spillere på tour trenger en dommer, så er det fordi de er i tvil.
Hvorfor de er i tvil er egentlig irellevant, men hvorfor de vil ha dommer, er jo fordi det kan være at avgjørelsen medfører fridropp, som er i spillerens favør, og som da er i golfreglenes ånd!

Diske seg selv

over 13 år siden

Diske seg selv

Her er en liten apropos-historie til denne debatten:

http://www.norskgolf.no./node/1029

tja

over 13 år siden

tja

dummeste sammenligningen jeg har sett....

hva har dette med hverandre å gjøre......???

Diske seg selv

over 13 år siden

Diske seg selv

@tja: Hvis du har fulgt med og lest alle innleggene i denne tråden, vil du ha sett at enkelte faktisk tror at man ikke kan, eller i hvertfall ikke vil, diske seg selv ved et regelbrudd.

Derfor henvisning til denne historien, som viser en som har skjønt det, sine unge 14 år til tross.

Dummere enn det var det ikke, synd det ble for dumt for deg.....

tja

over 13 år siden

tja

Det DU ikke skjønner er jo at KB IKKE har brutt noen regel....

KB fikk ny tid FØR den opprinnelige var forbi.
Han forholdt seg til de beskjedene som han fikk.

En annen ting er jo at enkelte her ikke forstår at dette ikke handler om hvorvidt forsoving er grunn god nok eller ikke..
KB får NY tid uavhengig av årsaken, det er det komiteen som avgjør, det gjorde de til KB sin favør...

Man kan ikke si at KB har brutt noen regel. Det er tross alt ikke han som tok avgjørelsen!!

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

tja
Hvis KB ringer til startboden 5 min før han skal ut så har han misset sin starttid. Det skjønner vel alle.
Han hadde ingen mulighet til å være på start om 5 min.

gggggggggg

over 13 år siden

gggggggggg

Uff.

Det er jo derfor han ringer og SPØR om det er mulig. Og får til svar at ja, det er mulig. Hva skal han gjøre da? Diske seg selv uansett?

Dette -> -------------------------------------- er en sluttstrek.

tja

over 13 år siden

tja

Hvorvidt han rekker det eller ikke på 5 min, har ingenting å si!
Han får NY tid, FØR den oprinnelige har gått ut....

Hva er det som er så vanskelig å forstå med det.

Hvorvidt han skulle fått det eller ikke er en helt annen diskusjon...
Men, så lenge han har fått det så har KB per definisjon ikke brutt noen regler.....

Yngve Johannessen

over 13 år siden

Yngve Johannessen

Romslighet er i hvertfall ikke et voldsomt anvendt stikkord i denne debatten, hahahaha.....

Spiller

over 13 år siden

Spiller

Det er mange ting som gikk galt under nevnte turnering.

1. Det at turneringsleder var ute å spilte selv er jo ikke bra. Tar man på seg "jobben" som TL så respekterer man den og gjør jobben. Vil man heller spille så må man gi funskjonen til noen andre tilgjengelige.

2. Når banen var slik den var (ekstrem våt) så må det gjøres en del forarbeid. For eks lage en lokal regel med at det er fridropp for plugget ball over hele området. Da hadde man sluppet problemer rundt dette som også dukket opp her.

På lørdag var det 2 timer utsettelse pgs regn. DL og TD var da ute å inspiserte banen før spill. Her burde det vært tatt grep ift banen. slik at man unngår "regelbrudd" flere bunkere var oversvømt. Her burde TL omdefinert bunkere til ikke lenger å være et hinder, men en del av spillefeltet. slik at man kan droppe seg ut uten straff.

3. Dommer. Miklagard har vel flere dommere. Jeg vet ikke hvem som evt. var dommer under denne turneringen. Var det dommer? Det sto ingenting på lokale regler. Her burde det kanskje ha vært et telefonnummer til en dommer man kunne ring hjvis man var i tvil om noe....

Videre så blir det tatt litt kjappe avgjørelser, TL omgjør avgjørelsene senere (uten å ha faktaene klare) osv, osv...

Det hele virker som om det var en fryktelig dårlig planlagt og tilrettelagt turnering.
Skulle tro at Miklagard med sin profil kunne takle dette bedre.....

jonag

over 13 år siden

jonag

Dommer om han er med er en del av turneringskomiteen, i fravær av dommer må turneringskomiteen ta dommerens ansvarsområde.

Smilende Sam her kommer mitt rasjonale:
Regel 33-1 sier at komiteen ikke kan sette en regel til side. Siden de anvendte regel 6-3 i turneringsoppsettet, den om starttider, må de da også anvende straffen for å bryte 6-3 som er diskvalifikasjon. Dette sier også Nils Jørgensen normalt er klystallklart. Nils indikerer så at en annen decission kan åpne for å omgå dette, noe jeg ikke er helt med på, men vi tolker ulikt. Regel 33-1 og 6-3 sier meg da at TK har plikt til å følge reglene uansett om de evt feilaktig tillot at de spilte runden eller tok en feilaktig beslutning tidligere. Det er ingen regel som hindrer en dommer i å dømme riktig etter et feiltrinn, dersom dette er mulig og det er egentlig en plikt å gjøre dette da dommer og komiteen MÅ følge reglene.

Til dere andre. Dere må ikke misforstå for jeg tar vel egentlig ikke full stilling til situasjonen og rettferdighet og hva som burde i en klubbturnering, bare info om hva jeg tolker at reglene egentlig sier.

Så kan man velge å følge de eller ikke og heller få tilgivelse etter....

Gunder

over 13 år siden

Gunder

Gjesp ...

ScanDigger

over 13 år siden

ScanDigger

Her er settingen helt avgjørende. Vi snakker om et klubbmesterskap for middels hackere.

Mange steder i landet var det så vått på banen, at mange tok fritak for tilfeldig vann på feil måte og skulle vært disket. Ville ikke i måneskinn falt meg inn å rapportere slikt.

Veldig mange er nemlig ikke klar over, at dersom man tar fritak for tilfelldig vann, må man ta fullt fritak. Mange finner bare et sted som er bedre og som det går an å spille fra. Å finne nærmeste punkt for fritak er det ikke alle som vet hva betyr engang.

Å få ny startid er blåbær i forhold til alle andre uregelmessige forhold som skjer på golfbanen.

ScanDigger

over 13 år siden

ScanDigger

Dette er jo tross alt et DISKusjonsforum :-)

Fetisov

over 13 år siden

Fetisov

Og ikke glem at ved ballplassering er ballen i spill i det den er sluppet. Å drive å justere ballen og slippe den flere ganger er ikke lov. Hele feltet burde antagelig vært disket. Det hadde vært kjempegøy.

Lawinth

over 13 år siden

Lawinth

Er King Ben diska igjen, eller er det samme sak som går enda? :)

ScanDigger

over 13 år siden

ScanDigger

Det går følgende rykter: Ifbm fredsforhandlingene om Midtøsten i New York ble King Bens disk et tema under lunchen.

gggggggggg

over 13 år siden

gggggggggg

Og alle ble informert om at det er obligatorisk å ha fulladet mobil/vekkerklokke, slik at ingen kommer for sent til møtet, for da er det disk, og rett ut.^^

Scrambler

over 13 år siden

Scrambler

Søvnig gjeng oppe på MG.
Gunder gjespet for 2,5 timer siden.

Gunnar Bull

over 13 år siden

Gunnar Bull

Kanskje han skal spille turnering i morgen og vil legge seg tidlig

regelrytter

over 13 år siden

regelrytter

Det er synset mangt og meget om hva som er reglene angående DQ for ikke å møte til start i tide. I utgangspunktet er det DQ, men turneringskomiteen kan i eksepsjonelle omstendigheter se bort fra DQ. Henviser til Decision 6-3a/1.5. Her heter det at generelt sett er dette IKKE eksepsjonelle omstendigheter: Du kjører deg bort, du kommer for sent pga stor trafikk eller en større trafikkulykke, eller bilen din stopper. Men - hvis du er innblandet i en ulykke og må gi assistanse eller avgi vitneerklæring, er det OK.
Men det er verdt å merke seg at dette er generelle anbefalinger. For i decision heter det at "There is no hard-and-fast Rule. The proper action depends on the circumstances in each case and MUST BE LEFT TO THE JUDGEMENT OF THE COMITTEE".
Det kan jo leses slik at hvis turneringskomiteen synes det er for leit at noen forsover seg fordi de har sovet hos en venn med dårlig seng eller fått med seg dame hjem kvelden før, KAN komiteen vurdere å fravike DQ fordi den synes at medlemmer skal få delta i KM selv om de har vært litt uheldige. Vel - jeg skal ikke dømme, men her er hele nevnte decision til orientering og eventuell "oppklaring":

6-3a/1.5 Circumstances Which Warrant Waiving of Disqualification Penalty Under Rule 6-3a
Q. A Committee may in exceptional circumstances waive the penalty of disqualification under Rule 6-3a for failure to start on time (Rule 33-7). With reference to the following examples, what circumstances are considered exceptional such that the Committee would be justified in waiving the penalty if the player failed to start at the time established:
1. The player gets lost on the way to the course.
2. Heavy traffic results in the journey to the course taking longer than expected.
3. A major accident results in the journey to the course taking longer than expected.
4. The player's car breaks down on the way to the course.
5.The player was present at the scene of an accident and provided medical assistance or was required to give a statement as a witness and otherwise would not have failed to start on time.
A. There is no hard-and-fast Rule. The proper action depends on the circumstances in each case and must be left to the judgment of the Committee.
Generally, only example (5) constitutes exceptional circumstances which might justify waiving the disqualification penalty under Rule 6-3a.
It is the player's responsibility to ensure that he allows enough time to reach the course and he must make allowances for possible delays.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her